
Bemaristin 190E 2.5-16 1992
Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992
Aika jännä että uudemmassa tuo ratas on muovia. No eipä ihme että sutii kun on paloina.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992
Rattaan sain liimattua hyvin, mutta toistaiseksi on ongelmia saada koneisto pyörimään.
Nyt kun päätyrattaan laittaa paikoilleen ja akselin työntää rungon läpi, niin koko paketti menee jostain syystä jumiin
Akseli on kyllä tiukka menemään päätyrattaan läpi, mutta minusta tuon pitääkin olla tiukka, jotta se jaksaa pyörittää myös trippimittarin välipyörää.
Jos on väljä, niin voima ei välity. Tosin haljenneella rattaalla kaikki pelasi hyvin siihen saakka kunnes oli aika pyöräyttää se seuraava numerorulla.

Nyt kun päätyrattaan laittaa paikoilleen ja akselin työntää rungon läpi, niin koko paketti menee jostain syystä jumiin
Akseli on kyllä tiukka menemään päätyrattaan läpi, mutta minusta tuon pitääkin olla tiukka, jotta se jaksaa pyörittää myös trippimittarin välipyörää.
Jos on väljä, niin voima ei välity. Tosin haljenneella rattaalla kaikki pelasi hyvin siihen saakka kunnes oli aika pyöräyttää se seuraava numerorulla.

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992
sen kuuluukin jäädä "jumiin" , lähtee pyörimään tietysti vasta kun vaijeri sitä pyörittää.
Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992
KIITOS!
Pelaahan se siis! En tullut testanneeksi tuota vaijerilla. Ajelin akkuporalla jo useamman kilometrin mittariin.
Matoruuveihin ja rattaisiin hiukan teflon vaseliinia ja huomenna sitten mittaritaulu ja neula.
Kiitos myös Evo X
Viimeksi muokannut Bemaristi, Ti 09.05.2023 22:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992
Juu se tosiaan lukittuu kun on kasassa ja ”ehjä”. Hyvä kun tuli kuntoon.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992
Hinausluukusta on kadonnut osat minkä varaan se jää roikkumaan mikäli luukku avataan.
Koitin netistäkin noita etsiä, mutta eipä ainakaan toistaiseksi löytynyt. Onko joku onnistunut löytämään osanumeroa noille?
Tein nyt ohuesta rosterilangasta tuollaiset minkä varaan luukku jää jos sattuu jostain syystä irtoamaan.

Tämmöisiä mustia osia etsin.

Koitin netistäkin noita etsiä, mutta eipä ainakaan toistaiseksi löytynyt. Onko joku onnistunut löytämään osanumeroa noille?
Tein nyt ohuesta rosterilangasta tuollaiset minkä varaan luukku jää jos sattuu jostain syystä irtoamaan.

Tämmöisiä mustia osia etsin.

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992
En tiedä onko noita irrallaan saatavilla, mutta olis melko helppo mallintaa ja tulostaa 3D printtinä.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992
Itse ostin käyttistenavaan ritiläpuskurin hinauslenkin luukun ebaysta ~10 euron hintaan ja mukana tuli nuo tuollaiset muoviset "klipsit" lankoineen. Jotain jälkituotantoahan ne on mutta ajaa asian jos ei alkuperäisiä etsitä 

W124 300E-24 -89
W201 2.6 -89
W201 1.8 -93
W201 2.6 -89
W201 1.8 -93
Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992
Löytyy hyllystä W124:sen uusi luukku mallia Kiina ja siinä nauhat on muovihitsattu kiinni. W201 luukuissa voi olla toisin.
Jostain purkuautosta täytyy ottaa nuo strapit ja siirtää omaan. Rosterilangat jätän silti lisä varmistukseksi.
Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992
Parisen tuhatta kilometriä tullut Mersun mittariin tänä kesänä.
Museotarkastajalle kävin autoa ennakkoon näyttämässä, eikä tuossa ilmennyt mitään tarvittavia korjauksia tai muutoksia. Varsinaisen tarkastuksen voisi hoitaa sitten ensi keväänä.
Sellainen kiusallinen vika autossa on, että kuumaksi ajettuna moottori saattaa joskus risteykseen tullessa sammahtaa jos ilmastointi on kytkettynä päälle. Tuo tapahtuu vain silloin jos pysähdys on hyvin nopea. Toisinsanoen vaihde on tuolloin käytännössä vielä kolmosella pysähtymisen jo tapahduttua.
Vaihde N:llä tyhjäkäynti on kuumanakin täysin normaali. Myös ilmastoinnin kompressorin pyöriessä.

Museotarkastajalle kävin autoa ennakkoon näyttämässä, eikä tuossa ilmennyt mitään tarvittavia korjauksia tai muutoksia. Varsinaisen tarkastuksen voisi hoitaa sitten ensi keväänä.
Sellainen kiusallinen vika autossa on, että kuumaksi ajettuna moottori saattaa joskus risteykseen tullessa sammahtaa jos ilmastointi on kytkettynä päälle. Tuo tapahtuu vain silloin jos pysähdys on hyvin nopea. Toisinsanoen vaihde on tuolloin käytännössä vielä kolmosella pysähtymisen jo tapahduttua.
Vaihde N:llä tyhjäkäynti on kuumanakin täysin normaali. Myös ilmastoinnin kompressorin pyöriessä.

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992
Hinausluukun pidikkeestä oli juttua. Luultavasti osa nro on A006 988 28 78. W124:n varaosakirja erottelee tuollaisen osan, muttei w201:n kirja. Luultavasti kyseessä on sama osa. Taitaa olla myös tilattavissa alkuperäisenä.
Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992
Tuo on hyvä homma. Museotarkastuspöytäkirja ja se todistus on voimassa 6 kk päiväyksestä. Ihan varmuuden välttämiseksi senhän voi tehdä syksyllä, voi sitten keväällä käyttää muutoskatsastuksessa. Toki kun auto on tallissa ja hyvässä huomassa niin onnistuuhan se keväälläkin. Semmoinenkin yllättävä asia kuten korona vaikuttaa MR tarkastuksen tekemiseen, ja esim MR tarkastajan kuolema, sellaistakin on täälläpäin ollut.
Ihan vaan posiiivisena vinkkinä, näin vanhempana setämiehenä

1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992
Vielä muutama juttu tuli mieleen, mitkä voisi pistää kuntoon ennen museotarkastusta.
Timo L jo aikoinaan mainitsi pitkistä pulteista ja onhan nämä vanteet nyt tosiaan ihan eri näköiset näillä.

Ajanottomittarin LCD näyttö oli talvisäilytyksen aikana yhdestä nurkasta tummunut ja siihen tilasin uuden osan.

Timo L jo aikoinaan mainitsi pitkistä pulteista ja onhan nämä vanteet nyt tosiaan ihan eri näköiset näillä.

Ajanottomittarin LCD näyttö oli talvisäilytyksen aikana yhdestä nurkasta tummunut ja siihen tilasin uuden osan.

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992
Sulla on kyllä kadehdittavan vähän noita kilsoja mittarissa vrt. omani 360 tkm.
Mistä hommasit lap-timerin korjaussarjan? Niitä on muutamia settejä tarjolla mutta laadusta ei tiedä.
Mistä hommasit lap-timerin korjaussarjan? Niitä on muutamia settejä tarjolla mutta laadusta ei tiedä.
S212 E 250 CGI Avantgarde -10
W203 C180 Kompressor Sport -05
W201 190E 2.3-16 Cosworth -86 -> Project 2022-2026: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco
Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
W203 C180 Kompressor Sport -05
W201 190E 2.3-16 Cosworth -86 -> Project 2022-2026: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco
Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992
Tuossa hiukan ylempänä on asennusohjeen laidassa www osoite mistä voi tilata. Halvemmallakin saattaa jostain saada, mutta myyjä varoitteli niissä fontin olevan erilainen kuin alkuperäisessä.
Tilaan syksymmällä sen lämpömittarin näytön ja siinä samalla tulisi sinulle laptimer jos haluat.
Tilaan syksymmällä sen lämpömittarin näytön ja siinä samalla tulisi sinulle laptimer jos haluat.
Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992
Tuota osaa tarkemmin tuntematta, voi ihan olla, että valmistusprosessissa jotain epäonnistunut, ja jäänyt jännityksiä, jotka laukeavat noin. Sellainenkin mahdollisuus on, että juuri tuossa kohdassa ruiskuvaluprosessissa kaksi sularintamaa kohtaavat. Yleensä kun valukappaleessa on jo valettuna läpireikä, niin valussa sula tavara virtaa reiän ympäri ja kaksi sulaa sitten osuvat toisiinsa reiän toisella puolella. Siitä voi tulla heikompi kohta, jos prosessi on huonosti hallussa. Ei sen tietysti luulisi olevan huonosti hallussa, kun Mersun alkuperäisestä sisustuskomponentista kyse, mutta toisaalta jos se on jälkituotantoa, niin ei välttämättä ole enää tehty yhtä jämptisti kuin aikoinaan. Tai jos se on vanhaa varastoa, niin jännityksien aiheuttamat viat voivat tulla esiin tosi pitkänkin ajan kuluttua, niin, ettei tuollaista vaivaa ole ollut sinä aikana kun W201:stä on valmistettu. (Ihan aiheesta ohi, mutta vähän samaa kuitenkin; olen pitkään ihaillut Legon muovituotelaatua, todella siistin näköisiä, mittatarkkoja ja vuosikymmenienkin jälkeen ehjiä.)
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992
Turhan ohut on tuosta kohdasta, mutta ei liene kuitenkaan kovin yleistä tuo halkeaminen.
Nyt kun hommaan uuden osan niin vahvistan tuota kannasta takapuolelta ja shimmaan sen hiomalla reunoista niin, ettei varmasti ole puristuksessa mistään kohdasta.
Koetaulu on saattanut 30-vuoden aikana muuttaa muotoaan ja kutistua niin, että tila tuolle on nykyään ahtaampi
Nyt kun hommaan uuden osan niin vahvistan tuota kannasta takapuolelta ja shimmaan sen hiomalla reunoista niin, ettei varmasti ole puristuksessa mistään kohdasta.
Koetaulu on saattanut 30-vuoden aikana muuttaa muotoaan ja kutistua niin, että tila tuolle on nykyään ahtaampi
Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992
Toissa vuonna kun vaihdoin tasonsäätöiskarit ja jousipallot, tuli tietysti vaihdettua järjestelmään nesteetkin. Sitä aiemmin olin vaihtanut ASD perälle menevän nesteet ja ASD paineakun. Siksi olikin pienoinen yllätys, että säiliössä oleva neste oli jo nyt näinkin värjäytynyttä.

Tältä näyttää täysin kirkkaat öljyt vanhassa säiliössä.


Tältä näyttää täysin kirkkaat öljyt vanhassa säiliössä.

Viimeksi muokannut Bemaristi, Ti 06.08.2024 22:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992
Tutun näköinen halkeama. Sama oli myös omassa aikoinaan.Bemaristi kirjoitti: ↑Ke 17.07.2024 23:12 Turhan ohut on tuosta kohdasta, mutta ei liene kuitenkaan kovin yleistä tuo halkeaminen.
Nyt kun hommaan uuden osan niin vahvistan tuota kannasta takapuolelta ja shimmaan sen hiomalla reunoista niin, ettei varmasti ole puristuksessa mistään kohdasta.
Koetaulu on saattanut 30-vuoden aikana muuttaa muotoaan ja kutistua niin, että tila tuolle on nykyään ahtaampi![]()
Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992
Moottoriöljyt vaihdettuna, pienkonebensaa tankissa ja maalipinta vahattuna valmis talvisäilöön.
Mittaristo täytyy irrottaa ja vaihtaa talven aikana uusi ulkolämpömittarin näyttö.
Itse nopeusmittarista semmoinen havainto, että näillä viileillä keleillä mittarin neula ei nypytä yhtään, mutta kesähelteillä O-35km/h välillä pientä nypytystä.
Mittarilukema 109840km.

Mittaristo täytyy irrottaa ja vaihtaa talven aikana uusi ulkolämpömittarin näyttö.
Itse nopeusmittarista semmoinen havainto, että näillä viileillä keleillä mittarin neula ei nypytä yhtään, mutta kesähelteillä O-35km/h välillä pientä nypytystä.
Mittarilukema 109840km.

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992
Huikeeta. Onneksi olkoon