Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

Kuva
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3788
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Aika jännä että uudemmassa tuo ratas on muovia. No eipä ihme että sutii kun on paloina.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

Rattaan sain liimattua hyvin, mutta toistaiseksi on ongelmia saada koneisto pyörimään.

Nyt kun päätyrattaan laittaa paikoilleen ja akselin työntää rungon läpi, niin koko paketti menee jostain syystä jumiin 🤔

Akseli on kyllä tiukka menemään päätyrattaan läpi, mutta minusta tuon pitääkin olla tiukka, jotta se jaksaa pyörittää myös trippimittarin välipyörää.

Jos on väljä, niin voima ei välity. Tosin haljenneella rattaalla kaikki pelasi hyvin siihen saakka kunnes oli aika pyöräyttää se seuraava numerorulla.

Kuva
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12789
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja epk »

sen kuuluukin jäädä "jumiin" , lähtee pyörimään tietysti vasta kun vaijeri sitä pyörittää.
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

epk kirjoitti: Ti 09.05.2023 21:52 sen kuuluukin jäädä "jumiin" , lähtee pyörimään tietysti vasta kun vaijeri sitä pyörittää.
KIITOS! 👍

Pelaahan se siis! En tullut testanneeksi tuota vaijerilla. Ajelin akkuporalla jo useamman kilometrin mittariin.

Matoruuveihin ja rattaisiin hiukan teflon vaseliinia ja huomenna sitten mittaritaulu ja neula.

Kiitos myös Evo X
Viimeksi muokannut Bemaristi, Ti 09.05.2023 22:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3788
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Juu se tosiaan lukittuu kun on kasassa ja ”ehjä”. Hyvä kun tuli kuntoon.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

Hinausluukusta on kadonnut osat minkä varaan se jää roikkumaan mikäli luukku avataan.

Koitin netistäkin noita etsiä, mutta eipä ainakaan toistaiseksi löytynyt. Onko joku onnistunut löytämään osanumeroa noille?

Tein nyt ohuesta rosterilangasta tuollaiset minkä varaan luukku jää jos sattuu jostain syystä irtoamaan.

Kuva

Tämmöisiä mustia osia etsin.

Kuva
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3788
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja EVO X »

En tiedä onko noita irrallaan saatavilla, mutta olis melko helppo mallintaa ja tulostaa 3D printtinä.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

Naksumisen syy mutkissa oli sitten kuitenkin se ilmeisin, eli takavakaajan koiranluu.

Samalla kun etsin vikaa, tuli testattua tasonsäädön toimintaa.

Ohessa kuvakaappaus videosta.

Kuva
Simpp_a
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Pe 16.11.2018 21:51

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja Simpp_a »

Itse ostin käyttistenavaan ritiläpuskurin hinauslenkin luukun ebaysta ~10 euron hintaan ja mukana tuli nuo tuollaiset muoviset "klipsit" lankoineen. Jotain jälkituotantoahan ne on mutta ajaa asian jos ei alkuperäisiä etsitä :thumbup:
W124 300E-24 -89
W201 2.6 -89
W201 1.8 -93
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

Simpp_a kirjoitti: Su 21.05.2023 17:28 Itse ostin käyttistenavaan ritiläpuskurin hinauslenkin luukun ebaysta ~10 euron hintaan ja mukana tuli nuo tuollaiset muoviset "klipsit" lankoineen. Jotain jälkituotantoahan ne on mutta ajaa asian jos ei alkuperäisiä etsitä :thumbup:
Löytyy hyllystä W124:sen uusi luukku mallia Kiina ja siinä nauhat on muovihitsattu kiinni. W201 luukuissa voi olla toisin.

Jostain purkuautosta täytyy ottaa nuo strapit ja siirtää omaan. Rosterilangat jätän silti lisä varmistukseksi.
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

Parisen tuhatta kilometriä tullut Mersun mittariin tänä kesänä.

Museotarkastajalle kävin autoa ennakkoon näyttämässä, eikä tuossa ilmennyt mitään tarvittavia korjauksia tai muutoksia. Varsinaisen tarkastuksen voisi hoitaa sitten ensi keväänä.


Sellainen kiusallinen vika autossa on, että kuumaksi ajettuna moottori saattaa joskus risteykseen tullessa sammahtaa jos ilmastointi on kytkettynä päälle. Tuo tapahtuu vain silloin jos pysähdys on hyvin nopea. Toisinsanoen vaihde on tuolloin käytännössä vielä kolmosella pysähtymisen jo tapahduttua.

Vaihde N:llä tyhjäkäynti on kuumanakin täysin normaali. Myös ilmastoinnin kompressorin pyöriessä.

Kuva
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

Fram ilmansuodatin koko toisen kyljen osalta auki.

Kuva
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 446
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja Efraim »

Hinausluukun pidikkeestä oli juttua. Luultavasti osa nro on A006 988 28 78. W124:n varaosakirja erottelee tuollaisen osan, muttei w201:n kirja. Luultavasti kyseessä on sama osa. Taitaa olla myös tilattavissa alkuperäisenä.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13628
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja karra »

Bemaristi kirjoitti: Su 23.07.2023 17:32 Museotarkastajalle kävin autoa ennakkoon näyttämässä, eikä tuossa ilmennyt mitään tarvittavia korjauksia tai muutoksia. Varsinaisen tarkastuksen voisi hoitaa sitten ensi keväänä.
Tuo on hyvä homma. Museotarkastuspöytäkirja ja se todistus on voimassa 6 kk päiväyksestä. Ihan varmuuden välttämiseksi senhän voi tehdä syksyllä, voi sitten keväällä käyttää muutoskatsastuksessa. Toki kun auto on tallissa ja hyvässä huomassa niin onnistuuhan se keväälläkin. Semmoinenkin yllättävä asia kuten korona vaikuttaa MR tarkastuksen tekemiseen, ja esim MR tarkastajan kuolema, sellaistakin on täälläpäin ollut.

Ihan vaan posiiivisena vinkkinä, näin vanhempana setämiehenä :D
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

Vielä muutama juttu tuli mieleen, mitkä voisi pistää kuntoon ennen museotarkastusta.

Timo L jo aikoinaan mainitsi pitkistä pulteista ja onhan nämä vanteet nyt tosiaan ihan eri näköiset näillä.

Kuva

Ajanottomittarin LCD näyttö oli talvisäilytyksen aikana yhdestä nurkasta tummunut ja siihen tilasin uuden osan.

Kuva
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

Mittarin korjaus onnistui 👍

Kuva

Seuraavaksi ulkolämpömittariin sama homma. Näissä ilmeisesti kahta eri versiota.

Kuva
Avatar
Vesa T
Mersumies
Mersumies
Viestit: 823
Liittynyt: Pe 11.04.2003 20:21
Paikkakunta: Varkaus

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja Vesa T »

Sulla on kyllä kadehdittavan vähän noita kilsoja mittarissa vrt. omani 360 tkm.

Mistä hommasit lap-timerin korjaussarjan? Niitä on muutamia settejä tarjolla mutta laadusta ei tiedä.
S212 E 250 CGI Avantgarde -10
W203 C180 Kompressor Sport -05
W201 190E 2.3-16 Cosworth -86 -> Project 2022-2026: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco

Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

Tuossa hiukan ylempänä on asennusohjeen laidassa www osoite mistä voi tilata. Halvemmallakin saattaa jostain saada, mutta myyjä varoitteli niissä fontin olevan erilainen kuin alkuperäisessä.

Tilaan syksymmällä sen lämpömittarin näytön ja siinä samalla tulisi sinulle laptimer jos haluat.
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

Löysin auton huoltokirjaa tutkiessa näitä tarroja ja pitihän sellainen liimata oviaukkoon.

Kuva

Muutama vuosi sitten ostin haljenneen osan tilalle aivan uuden ja tämäkin on nyt haljennut 😤
Kai se on pakko taas uusi tilata, mutta mikä piru tuon rikkoo? Katkaisijaa en ole painanut koskaan.

Kuva
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3988
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Tuota osaa tarkemmin tuntematta, voi ihan olla, että valmistusprosessissa jotain epäonnistunut, ja jäänyt jännityksiä, jotka laukeavat noin. Sellainenkin mahdollisuus on, että juuri tuossa kohdassa ruiskuvaluprosessissa kaksi sularintamaa kohtaavat. Yleensä kun valukappaleessa on jo valettuna läpireikä, niin valussa sula tavara virtaa reiän ympäri ja kaksi sulaa sitten osuvat toisiinsa reiän toisella puolella. Siitä voi tulla heikompi kohta, jos prosessi on huonosti hallussa. Ei sen tietysti luulisi olevan huonosti hallussa, kun Mersun alkuperäisestä sisustuskomponentista kyse, mutta toisaalta jos se on jälkituotantoa, niin ei välttämättä ole enää tehty yhtä jämptisti kuin aikoinaan. Tai jos se on vanhaa varastoa, niin jännityksien aiheuttamat viat voivat tulla esiin tosi pitkänkin ajan kuluttua, niin, ettei tuollaista vaivaa ole ollut sinä aikana kun W201:stä on valmistettu. (Ihan aiheesta ohi, mutta vähän samaa kuitenkin; olen pitkään ihaillut Legon muovituotelaatua, todella siistin näköisiä, mittatarkkoja ja vuosikymmenienkin jälkeen ehjiä.)
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

Turhan ohut on tuosta kohdasta, mutta ei liene kuitenkaan kovin yleistä tuo halkeaminen.

Nyt kun hommaan uuden osan niin vahvistan tuota kannasta takapuolelta ja shimmaan sen hiomalla reunoista niin, ettei varmasti ole puristuksessa mistään kohdasta.
Koetaulu on saattanut 30-vuoden aikana muuttaa muotoaan ja kutistua niin, että tila tuolle on nykyään ahtaampi 🤔
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

Reilu parisen viikkoa sitten tuli käytettyä tämä museotarkastajALLA.
Olin varautunut kyllä reilusti pidempäänkin katselmukseen ja prosuurien esittelyyn, mutta homma olikin taputeltu noin kymmenessä minuutissa ja 200€ näppiin.

Pikku köpö tuli tehojen kohdalle, mutta eipä tuo haittaa.

Kuva
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

Toissa vuonna kun vaihdoin tasonsäätöiskarit ja jousipallot, tuli tietysti vaihdettua järjestelmään nesteetkin. Sitä aiemmin olin vaihtanut ASD perälle menevän nesteet ja ASD paineakun. Siksi olikin pienoinen yllätys, että säiliössä oleva neste oli jo nyt näinkin värjäytynyttä.

Kuva

Tältä näyttää täysin kirkkaat öljyt vanhassa säiliössä.

Kuva
Viimeksi muokannut Bemaristi, Ti 06.08.2024 22:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

Nyt kun maalauksesta on kulunut reilu pari vuotta niin käytin auton vielä myllytettävänä.

Ensi vuonna täytynee ostaa uudet renkaat. 205/50 on muuten hyvä, mutta vanteen reunat jää tökerösti näkyviin. 215/45 taas aavistuksen turhan matalat 🤔

Kuva
Avatar
Obnoxio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 607
Liittynyt: To 23.10.2008 19:49

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja Obnoxio »

Bemaristi kirjoitti: Ke 17.07.2024 23:12 Turhan ohut on tuosta kohdasta, mutta ei liene kuitenkaan kovin yleistä tuo halkeaminen.

Nyt kun hommaan uuden osan niin vahvistan tuota kannasta takapuolelta ja shimmaan sen hiomalla reunoista niin, ettei varmasti ole puristuksessa mistään kohdasta.
Koetaulu on saattanut 30-vuoden aikana muuttaa muotoaan ja kutistua niin, että tila tuolle on nykyään ahtaampi 🤔
Tutun näköinen halkeama. Sama oli myös omassa aikoinaan.
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

Moottoriöljyt vaihdettuna, pienkonebensaa tankissa ja maalipinta vahattuna valmis talvisäilöön.

Mittaristo täytyy irrottaa ja vaihtaa talven aikana uusi ulkolämpömittarin näyttö.
Itse nopeusmittarista semmoinen havainto, että näillä viileillä keleillä mittarin neula ei nypytä yhtään, mutta kesähelteillä O-35km/h välillä pientä nypytystä.

Mittarilukema 109840km.


Kuva
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Bemaristi kirjoitti: Ti 06.08.2024 22:22 Nyt kun maalauksesta on kulunut reilu pari vuotta niin käytin auton vielä myllytettävänä.

Ensi vuonna täytynee ostaa uudet renkaat. 205/50 on muuten hyvä, mutta vanteen reunat jää tökerösti näkyviin. 215/45 taas aavistuksen turhan matalat 🤔

Kuva
Voi että kun on hieno, kerta kaikkiaan! 😎
IG: @pyrytakkunen
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

Classic datan tarkastus teetetty ja 1- tuli arvosanaksi.

Kuva

Ilmastoinnin vivun pää onkin näemmä haljennut. Saako tuon ihan vain nyppäämällä irti?

Kuva
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1451
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Bemaristi kirjoitti: La 07.06.2025 17:00 Classic datan tarkastus teetetty ja 1- tuli arvosanaksi.
Huikeeta. Onneksi olkoon
Vastaa Viestiin