juusmon R129 SL600 -97

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1635
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Mullon yhden ylimääräiset Bosch AL kopiot jos kiinnostaa.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1508
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Mikä tuon puu/nahkaratin halkaisija on? Olen miettinyt jos tekis omaani "maltillisen" tuningin... Tuo SLK-tyylinen ratti ei vaan 5v jälkeen edelleenkään istu minun silmään. :roll:
1991 420 SE
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 646
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Wikke kirjoitti: To 25.08.2022 21:54 Mikä tuon puu/nahkaratin halkaisija on? Olen miettinyt jos tekis omaani "maltillisen" tuningin... Tuo SLK-tyylinen ratti ei vaan 5v jälkeen edelleenkään istu minun silmään. :roll:
Taisit jo omasta ketjustasi päätellen löytää vastauksen, mutta 390mm se tosiaan on.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 646
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

SL:ään ei ole paljon muuta tehty pariin vuoteen kuin öljynvaihtoja. Kilsojakin on tullut varsin vähän, kun ei ole osunut road trippejä tämän auton kohdalle, mutta säännöllisen epäsäännölisessä käytössä se kuitenkin on. Toki nyt kun on tuon taksin kanssa tullut pelailtua, SL:lle on riittänyt vähemmän sekä ropaushuomiota että ajopäiviä. Kun pimeys taas tuli, ja taksinkin ajokausi alkaa olla finaalissa, MouTinen tuossa muutama viesti aiemmin eli pari vuotta sitten istuttama ajatus xenon-projektorien päivityksestä alkoi taas kutitella takaraivossa.

Silloin ajatuksen ollessa tuore olin yhteydessä Retrofitlabiin. Lopulta purin toisen omista umpioistani ja otin mittoja. He totesivat että valitettavasti sopivaa adapteria tai varsinkaan suoraan sopivaa projektoria ei löydy, mutta jos askarteluhalua riittää niin mittojen puolesta 2,5" linssillä varustettu Aharon Optimus TR Mini olisi mahdollinen sovittaa paikoilleen. Tarina jäi silloin siihen. Viime vuonna sattui käymään niin, että olimme Norjassa syyslomareissulla, ja huomasin vähän ennen matkaa, että joku myi paria R129:n xenoneja suunnilleen reittimme varrella ja kohtuulliseen hintaan. Päätin hakea ne pois, kun mietin että tuskin näiden hinnat ja saatavuus ovat ainakaan paranemaan päin, ja ajovalot tuppaavat ottamaan kipeää aina joskus. Ja tietysti mielessä oli sekin, että näihin voisi kokeilla tuota projektoripäivitystä.

Toinen vuosi eteenpäin ja ollaan tässä viikossa, kun UPS kiikutti nuo yllämainitut projektorit kotiin.
IMG_2340.jpeg
IMG_2342.jpeg
IMG_2343.jpeg
Heijastimessa on kiinnityspisteitä kolme ja uudessa projektorissa neljä, ja lisäksi projektorin pituus kiinnityspaikasta linssiin on alkuperäistä lyhyempi joten se uppoaa paljon syvemmälle. Aikomuksena on nakertaa alumiinilevystä sopiva pala, jonka saa kiinni heijastimen pisteisiin ja johon uusi projektori kiinnittyy sopivien korotushylsyjen avulla. Nuokin hilppeet kävin tänään hankkimassa. Sitten pitää vielä taikoa aikaa tehdä homma loppuun. Toivottavasti siihen ei mene taas vuotta.

Toinen tulevaisuuden projekti on etujarrujen vaihto viimeisen faceliftin 334mm 4-mäntäisiin, jotka myös Silver Arrow -jarruina tunnetaan, vaikka oikeasti kaikki MY99+ R129:t tulivat noilla samoilla, erona muistaakseni vain väri ja jarrulevyjen rei'itys tai sen puute. Satulat ostin tässä taannoin, kun halvalla sai, mutta niitä pitäisi ainakin vähän siistiä. Lisäksi pitää hommata 17" varapyörä ja miettiä mitä tekee nytkin alla oleville 16" talvifillareille, kun nuo jarrut vaativat sen 17". Sikäli kun autoa tulee vielä pidettyä talviajossa (viime talvena tuli joku 300km), niin ne ostaessa alla olleet 18" AMG Monoblockit ovat vielä tallessa, mutta katsellaan. Ketjureaktiomaisesti tarkoitus on joskus siirtää SL:n alkuperäiset 320mm etujarruhilppeet taksiin, joka muutenkin kärsii pienestä jarrujen ravistuksesta joten levyjen uusinta on todennäköisesti tulossa ajankohtaiseksi.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 646
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Noniin, ikuisuusprojekti etenee hissunkissun, mutta lopultakin myös ihan konkreettisesti. Jokunen viikko sitten askarreltiin jnesin tallilla kolme kappaletta adapterilevyjä melko epätieteellisesti. Epätieteellisyys konkretisoitui niin, että ensi yrittämällä projektori oli aivan vinossa, joten kiinnityspisteitä piti vielä vähän modata. Aiemmin mainittujen hilppeiden lisäksi piti hommata myös vähän ohuemmat nylon-spacerit adapterilevyn ja heijastimen väliin, jotta projektorin sai istumaan fiksusti. Nämä löytyivät Radioduosta.

Lopputuloksesta tuli aika hyvä, sanoisin, ja valo on selvästi kirkkaampi kuin ennen. Valokeilan reuna on myös silmiinpistän terävä vanhaan verrattuna, näkee varsin hyvin kun ajaa maanalaiseen parkkihalliin ja vasemmalla näkyy tiukka raja ja oikealla hähmäinen gradientti. Huonona puolena näissä projektoreissa tosin on jenkkimallin valokuvio.

Vasen umpio on nyt paikallaan uudella projektorilla, oikea odottaa vielä vuoroaan. Kellotin, että vasen umpio lähtee irti ballasteineen n. 8 minuutissa. Oikeaan menee vähän enemmän aikaa, koska ballasti on jemmassa pyöräkotelon puolella, joten en ole sitä vielä edes kokeillut paikalleen.

Lisäksi puuttuu vielä virrat bi-xenonin solenoideilta. Retrofitlabilta tilatut H1 splitter -johdot eivät riitä, koska ne on suunniteltu umpiolle jossa positiivinen ja negatiivinen ovat erillisissä liittimissä, mutta tässä ovat yhdessä, enkä halua rosvota alkuperäisistä johdoista. Lisäksi siellä on aika ahdasta, ja sarjassa valmiiksi tulevat liittimet ovat hankalan kokoisia. Sopivia lisäadaptereita on tilauksessa, niiden avulla saan modattua splitteristä sopivan.
IMG_2798.jpeg
IMG_2801.jpeg
IMG_2851.jpeg
IMG_2852.jpeg
IMG_2850.jpeg
IMG_2862.jpg
IMG_2857.jpeg
IMG_2900.jpeg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 464
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

👍

Onko kummassakin valossa samanlaiset ja ikäiset polttimot?
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 646
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Bemaristi kirjoitti: Pe 16.02.2024 19:25 👍

Onko kummassakin valossa samanlaiset ja ikäiset polttimot?
Se on pieni mysteeri koska en yhtään muista olenko koskaan vaihtanut polttimoita. "Kirjanpidon" mukaan en ole, mutta voi olla että olen unohtanut merkitä. Mutta unohdin näköjään laittaa vertailukuvat ennen vs jälkeen, jotka on otettu samalla polttimolla. Hotspotti on kyllä ihan selvästi kirkkaampi uudella.
IMG_2896.jpeg
IMG_2897.jpeg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 646
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

No niin, homma tuli maaliin pari viikkoa sitten.

Oikeankin puolen umpio irtoaa varsin vähällä vaivalla, kunhan vähän raottaa sisälokaria. Autoa ei tarvitse edes nostaa.
passenger_ballast.jpeg
Kun umpiot olivat paikallaan ja projektorien asento todettu kelvolliseksi, viimeisenä oli virittää adapterit, joilla bi-xenonin solenoideille kaapataan virta H1-halogeeneilta pitäen halogeenit edelleen myös toiminnassa.
adapters.jpeg
adapter_finished.jpeg
Pitkien vertailu "laboratoriossa":
h1_highs.jpeg
new_highs.jpeg
Ja uudet lyhyet vs pitkät luonnossa:
lows_in_wild.jpeg
highs_in_wild.jpeg

... toki huomioiden, että osa glooriasta kuuluu iPhonen kameran valotusominaisuuksille. Enkä ole onnistunut löytämään sopivaa pimeää paikkaa jossa saisin kuvan suoralla tiellä. Kaupunkilaisen ongelmia. Oli miten oli, lopputulos on kyllä mielestäni todella hyvä. Lyhyillä ero ei ole niin dramaattinen, mutta pitkillä ero on aivan käänteentekevä. Halogeenipitkät valaisevat spottimaisesti yhteen pisteeseen kukin, kun xenonilla keila on paljon laajempi. Näkyvyyttä on ihan eri tavalla.

Sopii kysyä mitä järkeä tällaisessa projektissa on, kun kilsoja pimeään aikaan ja varsinkaan valaisemattomilla teillä tulee todella vähän, mutta kyllä tämä siitä huolimatta tuntuu mainiolta päivitykseltä. Kiitokset siis Moulle idean istuttamisesta :)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1635
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Kiitosta vaan. Kyllä valot pitää kunnossa olla hienossa autossa.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Kirahvi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Su 08.12.2019 18:15

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja Kirahvi »

Tästä taisikin olla mielenkiintoinen juttu huhtikuun Tuulilasissa, nyt vasta ehdin lehden lukea. Hienoa, että harrastusta esitellään positiivisessa valossa. :thumbup:
---
MB S580eL 4matic 2022
MB E200 Cabrio 2020
MB 560SL 1986
MB-AMG:n moottorilla Aston Martin Vantage 2021

Muut harrasteet
Alpine A110 GT Legende nro: 030/300 2021
Chevrolet Corvette Roadster 1971, matching numbers
Ferrari 296 GTB 2024, Rosso Magma
Fiat 500 1970
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 646
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Joo, tulin ilmiannetuksi hulluudestani eli siitä että kesäauto on ajossa myös talvella, ja luistelin helmikuisena lumimyrskypäivänä kuvaukseen kun joku toinen oli perunut. Juttu löytyy netistäkin.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 646
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Viime vuoden puolella mainitsin tännekin, että haaveilin jarrupäivityksestä. Keväällä klubin ratapäivällä Alastarolla se tuli taas mieleen melko akuutisti, kun uudella pitkällä radalla ei päässyt edes kokonaista kierrosta ennen kuin jarrut alkoivat häipyä. Eihän tästä kahden tonnin keijukaisesta mitään ratapeliä saa millään, eikä ole tarvekaan, mutta kun jotain voi tehdä helposti ja melko halvalla, niin miksei tekisi.

Ideana siis päivittää etujarrut mallivuoden 99 faceliftin mukaisiin, jossa on edessä Brembon satulat 334mm levyillä, kun tässä on ATEn satulat 320mm levyillä. Takana molemmissa on samat 300mm ATEt. Isommat etulevyt ja Brembot sopivat tähän ihan suoraan, ainoa ongelma on että 16" vanteista ei enää tarvitse haaveilla.

Keväällä bongasin sopivan ja sopivan hintaisen purkuautosta tulleen etusatulaparin r129-parts.eu:ssa. Päätin sitten myöhemmin ostaa sieltä myös toisen satsin takasatuloita sillä ajatuksella, että pulverimaalautan molemmat. Taustalla oli mielessä myös ajatus laittaa nuo SL:stä vapautuvat jarruhilppeet uudelleenmaalattuna 500E:n alle, joskin opin vasta myöhemmin että se ei olekaan ihan bolt-on-juttu joten saattaa jäädä hamaan tulevaisuuteen. Niin, ja satuloiden lisäksi piti tietysti ostaa myös tuoreemman vuosimallin 17" varapyörän vanne, koska tosiaan se alkuperäinen 16" Monkar ei enää etupäähän alle mahdu. Niitä 17" R129-varapyöriä onneksi saa eBaysta aika hyvin, joten sellainenkin sitten tarttui matkaan.

SL:n uusien satuloiden pulverimaalaus tuli tehdyksi tässä kesällä. Värin kanssa arvuuttelin pitkään, että laitetaanko musta vai hopea.
IMG_4826 (1).jpeg
Tänään oli vihdoin aikaa myös laittaa uudet männäntiivisteet ja pölysuojat etusatuloihin paikoilleen, ja tehdä etujarruremppa. Tulin hommanneeksi myös HEL Performancen teräspunosjarruletkut.
IMG_5053.jpeg
IMG_5066.jpeg
IMG_5064.jpeg
IMG_5068.jpeg
IMG_5067.jpeg
Takapää pitää vielä hoitaa jonain kauniina päivänä, mutta saa nähdä mikä vuosi silloin on.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 445
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja Efraim »

Mukava seurata kun autoja ylläpidetään. :thumbup:

Jarrujen päivityksessä mua askarruttaa onko lopputulos aina parempi kuin alkuperäinen. Nimittän miten satulan erilaiset fyysiset mitat (mäntien ja palojen pinta-alat) vaikuttavat pääsylinteriin. Riittääkö pääsylinterin kapasiteetti ja millainen voima pitää löytyä polkimesta, jne? Tarkoitan fysiikan peruskaavan P=F/A soveltamista ja jarrunestetilavuuksien laskemista.

Ymmärtääkseni MB:llä asiat on mietitty perusteellisesti ja satulapäivityksen yhteydessä myös pääsylinteri on vaihtunut. W129:n tilannetta en tiedä, mutta esim. W124.036:ssä isompien 600SL:n jarrujen tullessa tuotantoon myös pääsylinteri vaihtui ja vähän muutakin jarruosaa.

Jarrujen häipyminen radalla voi indikoida jarrunesteessä olevasta kosteudesta, joka kuumassa satulalla kiehuu aiheuttaen vesihöyrykuplia ja pehmeyttä polkimeen.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 646
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Enpä usko että pääsylinterin suhteen on mitään kovin dramaattista eroa tässä tapauksessa, vaikka uudemmissa onkin erilainen. Aiheesta on paljon keskustelua foorumeilla varsinkin alkupään R129:n ja 500E:n suhteen, mutta konsensus mielestäni tuntuu olevan, että uudempi pääsylinteri saattaa olla parempi, mutta vanhakin jaksaa.

Jarrunesteet oli ennen ratapäivää vasta vaihdettu (Brembon 5.1 litkut). Jos joskus menee uudestaan, voisi myös kokeilla laittaa jotain kireämpää tavaraa. Saa nähdä milloin sekin tapahtuu, edellisten ratapäivien välillä ehti hujahtaa 5 vuotta.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 646
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Muut kesäautot kömpivät talviunille, mutta ei täällä! Elämä on nähkääs liian lyhyt, jotta siitä kannattaisi elää vain puolet.

Uusien jarrujen myötä piti päivittää talvipyörät, kuten aiemmin mainittu. Satuin saamaan hyvän diilin Continentalin kitkasarjasta joten pitihän siihen tarttua. Autossa ostohetkellä olleet 18" monoblockit pääsivät 5 vuoden varastoinnin jälkeen taas hommiin. Näiden enimmäkseen AMG-Väyrysistä tuttujen vanteiden ET on kyllä R129:iin liian suuri, vaikka niitä näihinkin jossain kohtaa uutena myytiin. Ehkä enemmän lokarin sisään jäävät vanteet sopivat kuitenkin talveen paremmin enkä lähde spacer-kaupoille. Ehkä. Saattaa kyllä kaduttaa jos tuonne satulan ja vanteen väliin sattuisi kiilautumaan joku kivenmurikka.

Lähes ässämäisen hiljainen tämä vehje kun on päällä kovaa ja alla uudet kitkat, näköjään myös isommalla vannekoolla.
IMG_5619.jpg
IMG_5620.jpg
Ja mitähän niillä 16" kasirei'illä olevilla vanhoilla talvirenkailla sitten tekisikään...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
merzuE
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ti 12.09.2017 16:02

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja merzuE »

On hieno auto ja oikeaa asennetta ja tekemistä!
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 464
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

Todella tyylikäs.

Pistä vanhat renkaat myyntiin ja vanteet talteen.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 646
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Tänä "talvena" on ajeltu muutama hassu satakilometrinen. Ei ole ollut hirveästi tarvetta ajella muuten kuin käyttiksellä, eikä erityistä hinkua viedä harrasteautoja pois sisätiloista.

Talvi on ollut pitkälti motivaatiota vailla myös tekemismielessä, mutta sainpahan sentään vaihdettua SL:ään öljyt. Ja sitä tehdessäni huomasin, että suoraan öljynsuodattimen edessä oleva ohjaustehostimen paluulinjan letku on vuotanut.
IMG_6190.jpeg
IMG_6192.jpeg
Tuota pientä letkunvänkyrää onneksi vielä saa (A1299976182), joskin aika rapeaan hintaan 99 euroa ennen klubialea Veholta. Totesin että eipä löydy maailmaltakaan niin halvalla että maksaisi vaivaa tilata, joten otin marmorilta. Eilen vaihdoin letkun. Ohjaustehostimen säiliö oli melkein tyhjä, joten vaihto oli varmasti aiheellinen. Hetkeen en ollutkaan sinne vilkaissut. Tulipahan muuten taas muistutettua itseään miten ratkiriemukasta näiden liian täyteen ahdettujen moottoritilojen kanssa puuhastelu on. Letku oli kyllä ihan hyvin näkyvillä ja ulottuvilla yläkautta, mutta oli aika pirullista saada ensinnäkin alle jotain mihin valuvat nesteet saa talteen (muovipussi), toisekseen 28 vuotta paikallaan ollut letku irti molemmista päistään (hartiavoimia), ja lopulta kaiken päätteeksi letkunkiristimet kiinni (kiroilua sekä erilaisia niveliä ja jatkeita). Näytti vartin hommalta, mutta otti varmaankin tunnin-puolitoista...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 600
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja Häksä »

toisekseen 28 vuotta paikallaan ollut letku irti molemmista päistään (hartiavoimia), ja lopulta kaiken päätteeksi letkunkiristimet kiinni (kiroilua sekä erilaisia niveliä ja jatkeita). Näytti vartin hommalta, mutta otti varmaankin tunnin-puolitoista...
Kuulostaa varsin tyypilliseltä autonrassaukselta, tuttua hommaa :thumbup:

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
740i '94
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Vastaa Viestiin