S124 300TE kunnostelua ja W124 300D

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18036
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S124 300TE kunnostelua ja W124 300D

Viesti Kirjoittaja dealer »

Väärä ilmaväli anturilla tekee tuota "värisyttämistä", niitähän oli että ruoste painaa anturia väärään asentoon. Anturi irti ja koputtelee / hioo ruosteen pois. Kuten Karel edellä mainitsi vika on jokseenkin varmasti pyörintänopeusanturissa - siihen vaan lisäyksenä tuo että joskus itse anturi on ehjä vaikka vika siihen liittyy.
wiimax.fi
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3785
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: S124 300TE kunnostelua ja W124 300D

Viesti Kirjoittaja EVO X »

S202 kirjoitti: Su 15.09.2024 09:25 Dieselissä ei toimi abs:ät, valo syttyy 100-200 metrin ajon jälkeen. Sitä ennen jarruttaessa abs täristyttää poljinta, antaako sielä nyt joku anturi sellaista signaalia että pyörä ei pyörisi?
Mulla teki vuosia sitten 250D tasan samaa. Siinä syynä oli perän hammaskehä, joka oli vaurioitunut. En tiedä oliko sitä sorkittu jollakin anturinreijästä tms, mutta se oli melko karussa kunnossa. Auto ostettiin silloin vika päällä. Siihen vaihdettiin perä ja ongelma poistui. Rikkinäinen anturi varmaan tekee saman asian.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5494
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S124 300TE kunnostelua ja W124 300D

Viesti Kirjoittaja S202 »

Joo, täytyy tutkia. Antureita ei taida saada kuin purkuosina, ainakaan järkevään hintaan
S124 300TE
W124 300D
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3785
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: S124 300TE kunnostelua ja W124 300D

Viesti Kirjoittaja EVO X »

S202 kirjoitti: Su 15.09.2024 14:31 Joo, täytyy tutkia. Antureita ei taida saada kuin purkuosina, ainakaan järkevään hintaan
Käytetty orkkis lienee toimivin ja halvin
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1355
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: S124 300TE kunnostelua ja W124 300D

Viesti Kirjoittaja Karel »

EVO X kirjoitti: Su 15.09.2024 14:36
S202 kirjoitti: Su 15.09.2024 14:31 Joo, täytyy tutkia. Antureita ei taida saada kuin purkuosina, ainakaan järkevään hintaan
Käytetty orkkis lienee toimivin ja halvin
Ääni tälle, jos löytää ehjänä nätisti irti saadun anturin.

En tiedä 124:n antureiden hintatasoa, mutta kuukausi sitten tuli yhteen 126:een haettua. Kallein orkkis 890 euroa, aito Bosch 420 euroa ja halvin oli jokin kehnon näköinen tarvike, noin 200 euroa.

Ässissä vika on yleensä rikki ruostunut kaapelin kannatin, jonka takia kaapeli ei saa enää tukea ja murtuu sisältä. Tällä kertaa onnistuin paikantamaan murtuman anturin juuresta, ja sain kolvattua siihen uuden kaapelin.

Olen näihin ässiin yrittänyt löytää korvaavia osia muista antureista. 80-luvun Volvon jotkin Bosch-anturit ovat spexeiltään lähellä, mutta tähän asti on pitänyt vaihtaa anturit sitten pareittain, niin tietokone ei huomaa huijausta.

Niitä muokattavissa olevia Volvon antureita saa muutamalla kympillä. Ero on siis mekoinen käytännössä ihan samanlaisesta osasta.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5494
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S124 300TE kunnostelua ja W124 300D

Viesti Kirjoittaja S202 »

Luulis että noita olis tarvikkeena, kun autoja on valmistettu paljon ja niitä on edelleen liikenteessä. Vai onko ne olleet niin kestäviä, anturihan on melkoinen mötikkä verrattuna uudempien autojen antureihin.
Näissä on muoviset pidikkeet johdoille niin aika hyvin varmaan johdot kestää.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1355
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: S124 300TE kunnostelua ja W124 300D

Viesti Kirjoittaja Karel »

S202 kirjoitti: Su 15.09.2024 15:43 Luulis että noita olis tarvikkeena, kun autoja on valmistettu paljon ja niitä on edelleen liikenteessä. Vai onko ne olleet niin kestäviä, anturihan on melkoinen mötikkä verrattuna uudempien autojen antureihin.
Näissä on muoviset pidikkeet johdoille niin aika hyvin varmaan johdot kestää.
Samaa ihmetellyt. Kyllä juttu on se, että ovat kestäviä. Ongelmat tulevat ruostumisen kautta: kaapelien kannattimet pettävät, sitten kaapelit, ja lopulta ruosteen takia on kokopäivän jumppa saada itse vahingoittumaton anturi ruosteen turvottamista osista irti.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18036
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S124 300TE kunnostelua ja W124 300D

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kestäviä ovat, hämmästyttävän kestäviä. Koskaan en muista vaihtaneeni 124 abs anturia iän myötä tulleen vian takia, samaten hydrauliikkayksikkö on oikeastaan ikuinen ja ohjainlaitteen rikkoo vain se että jätetään akun takaa suojamuovi pois ja muutenkin on pakat rempallaan sen verran että vesi menee boksiin.
Joskus tapaa yksilön jossa abs valo on kytketty toimimaan jostain muualta, kun ei ole tietoa ollut että yj-rele aiheuttaa vikavalon.
wiimax.fi
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5494
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S124 300TE kunnostelua ja W124 300D

Viesti Kirjoittaja S202 »

Absit alkas ilmeisesti toimia kun vaihtoi taakse vuotavan jarruputken. Kävin katsastuksessa mutta ei mennyt läpi, vasen seisontajarru oli huono ja jompikumpi jarru laahaa, koiranluu poikki ja puhallin lakkas matkalla toimimasta. Mikähän tuossa puhaltimessa, se jäi puhaltamaan vaikka auton sammutti ja nyt lakkas kokonaan, liittyykö toisiinsa? Saattoihan sieltä sulakekin mennä, vaan esim traktoreissa puhaltimen etuvastuksesta palaa lanka poikki ennenkuin sulake.

Farkun takasivulasien alareunoihin löytyi foorumin kautta hyvät korjauspalat sisäpuolelle ja trabhanilta ulkopuolet. Olishan noi saanut pellistä vääntelemällä mutta sellainen 3-4 metriä hitsausta ja saumojen hiomista hankalista paikoista ei oikein innostanut.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5494
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S124 300TE kunnostelua ja W124 300D

Viesti Kirjoittaja S202 »

IMG_6616.JPG
IMG_6633.JPG
IMG_6634.JPG
IMG_6635.JPG
IMG_6636.JPG
IMG_6637.JPG
Farkun sivulasien alareunojen ulkopuolet korjattu. Hitsaussauma tuli tuohon yläreunaan taitokseen, arvelin sen olevan järkevin kohta vetelyjen ja sauman viimeistelyn kannalta. Ajattelin myös ettei kannata hitsata tuonne herkästi ruostuvaan uraan josta sauman viimeistely olisi myös tosi hankalaa. Sisäpuolelta hiekkapuhalsin hitsaussauman, karhensin hiomalla ympäriltä ja pensselöin 2k epoksin. Pahiten ruostuneet kohdat oli etukulmat molemmin puolin, nekin on nyt putsattu ja maalattu niin hyvin kuin saa.

Sisäpuolen osat löytyi purkuautosta foorumin kautta, myyjä leikkeli reilut palat josta nakertelin noi sisäpuolen osat irti. Vähän niitäkin piti paikkailla mutta hyvät oli. Ne on nyt helppo laittaa kokonaisena paikalleen. Hiekkapuhallan ne vielä ja maalaan valmiiksi sisäpuolet.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5494
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S124 300TE kunnostelua ja W124 300D

Viesti Kirjoittaja S202 »

IMG_6680.JPG
IMG_6681.JPG
IMG_6737.JPG
IMG_6739.JPG
Takalasien alareunat olleet jo hyvän aikaa valmiit, talon remppahommat vähän haittas harrastusta mutta nyt on tavaratila maalissa. Äänieristeetksi laitan 1,5mm bitumia, tulee hyvin alkuperäisen näköinen kun isosta 1x1,2m palasta leikkaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5494
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S124 300TE kunnostelua ja W124 300D

Viesti Kirjoittaja S202 »

IMG_6643.JPG
IMG_6740.JPG
IMG_6741.JPG
Niin tämä takaluukun tiivisteen urakin tuli syksyn mittaan korjattua, olipahan työmaa. Se oli suunnilleen koko matkalta nurkkiin asti paskana. Teetin millisestä sinkitystä muutaman uran peltisepällä ja kutistin/venyttimellä taivutin muotoon, muutaman harjoituskappaleen vaati että tuli hyvä. Viimeistelin nurkat vielä juottamalla hopealla alkuperäiseen tyyliin, sadevesi kun valuu tuosta alas niin uskon että kestää paremmin ruostumatta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5494
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S124 300TE kunnostelua ja W124 300D

Viesti Kirjoittaja S202 »

IMG_6742.JPG
IMG_6758.JPG
IMG_6761.JPG
Ihan hyvin sai tässä joulun ja muiden pyhien aikana tehtyä autoa. Lattiat vaimensin bitumilla, paitsi kuskin lattiaan sitä ei saanut fiksun näköisesti taipumaan joten tein sen ctk:n butyylimatolla. Apukuskin lattiaan jätin alkuperäisen kun sitä ei tarvinnut korjausten takia repiä pois. Johtosarjat laittelin kiinni ja aloitin kasaamaan sisustusta. Lattiamaton pesin mutta täytyy se vielä toiseen kertaan imuroida ennenkuin nostaa etupenkit paikalleen. Periaatteessa sisustuksen saisi kasata melkein kokonaan paikalleen, tosin seuraavaksi täytyy tuulilasi irrottaa että saa sieltä vielä viimeiset ruosteet korjattua. Helmikuussa on suunnitelmissa maalauttaa auto.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3785
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: S124 300TE kunnostelua ja W124 300D

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Ai että, sitten on kivaa kun on tuore Almandinrot pinnassa! Sehän kasautuu sen jälkeen ihan silmissä, koska mikäs sen mukavampaa kun niputtaa valmista autoa!
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5494
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S124 300TE kunnostelua ja W124 300D

Viesti Kirjoittaja S202 »

Joo siis tuo kasaaminenhan on tosi mukavaa puuhaa ja sujuu yllättävän nopeasti kun ei koko autoa oo purkanu osiksi. Hain aamulla lainaan kunnon työkalut tuulilasin irrotukseen niin tulee sekin homma tehtyä.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5494
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S124 300TE kunnostelua ja W124 300D

Viesti Kirjoittaja S202 »

IMG_6763.JPG
Irrotin tuulilasin ja leikkasin pahimman ruostekohdan pois. A-pilarin ja katon sisällä on monenlaista vahviketta joten leikkaamisessa oltava tarkkana ettei leikkaa turhaan noita vahvikkeita poikki. Meinasin ruveta sovittamaan jo ajat sitten hankkimaani korjauspalaa tuohon, mutta eipä se sovi kunnolla kun on sedanista leikattu. Farkun katto on korkeampi ja noi urat syvemmät, sekä kattopelti näyttää olevan hieman paksumpaa. Vasen nurkka aika samanlainen :thumbdown:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: S124 300TE kunnostelua ja W124 300D

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Ihan niinkun olisin ollu vasta samoissa sisustahommissa omassa projektissa, korin väri vain eri :mrgreen: Kylläpä joutuu näköjään lasin reunaan vaihtamaan palaa jonkun verrankin, mutta noin siitä tulee hyvä! 8)
IG: @pyrytakkunen
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5494
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S124 300TE kunnostelua ja W124 300D

Viesti Kirjoittaja S202 »

PTracing kirjoitti: To 09.01.2025 21:55 Ihan niinkun olisin ollu vasta samoissa sisustahommissa omassa projektissa, korin väri vain eri :mrgreen: Kylläpä joutuu näköjään lasin reunaan vaihtamaan palaa jonkun verrankin, mutta noin siitä tulee hyvä! 8)
Kyllähän sinne jonkinlaiset palat piti laittaa;
katto.jpg
Onneksi löysin korjauspalat niin oli suht helppo tehdä. Nurkkia juotin vielä paremmaksi hopealla, on varmasti vesitiiviit paikat.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3785
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: S124 300TE kunnostelua ja W124 300D

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Hyvä kun löytyi nurkat niin pysyy aikataulussa!
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5494
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S124 300TE kunnostelua ja W124 300D

Viesti Kirjoittaja S202 »

EVO X kirjoitti: La 25.01.2025 14:11 Hyvä kun löytyi nurkat niin pysyy aikataulussa!
Jep, näitä 124 farkkuja on onneksi aika paljon eikä ne yleensä ole tuolta lahoja.

Kattokaiteet otin eilen irti, kattoverhoilua ei ainakaan sen takia tarvinut kokonaan irrottaa.
Kuinkas kattoluukku, se pintapelti siitä irtoaa vissiin aika helposti mutta pitääkö kattoverhoilua irrottaa vielä lisää?

Asiasta kolmanteen, kokeilin jouluna dieseliä käyntiin ja lähti toki kun avaimesta väänsi mutta piti vitullisen parin sekunnin räminän? Kuulosti enemmänkin joltain flektin hakkaamiselta kuin metalliselta kolinalta.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5494
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S124 300TE kunnostelua ja W124 300D

Viesti Kirjoittaja S202 »

Kattoluukku irtosi suht helposti eikä tarvinnut kattoverhoilua irrotella enempää, hyvä.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
Snellu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Ke 02.10.2019 21:34
Paikkakunta: p-savo

Re: S124 300TE kunnostelua ja W124 300D

Viesti Kirjoittaja Snellu »

Minkälainen setti sulla on käytössä tuohon hopeajuottamiseen? Käytätkö valmiiksi juoksutepäällystettyjä tankoja, vai onko jokin hyväksi havaittu erillinen juoksute käytössä? Olisi käyttöä omissakin rojekteissa. Juurikin tuulilasin seutuville olisi hyvää tavaraa. Tehtaan juotokset tulee aina fosforihapolla kirkkaasti esiin..
-S123 240TD man. -84
-S123 300TD -84
-S124 300TD -92 "Kartanolankku"
-S123 300TDT -82
-W123 200D man. -83 "Keltuainen" (kolhoosi)
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5494
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S124 300TE kunnostelua ja W124 300D

Viesti Kirjoittaja S202 »

Puuilosta juoksutteella päällystettyjä tankoja ja tämä https://www.puuilo.fi/providus-kaasuhit ... -74QGTlxib

Hopeajuote on suht kallista mutta jos sitä nyt muutama kymppi menee projektiin niin ei se siihen kaadu. Etuina se että sulaa pienemmässä lämpötilassa kuin messinki ja muutenkin erittäin helppoa. On kyllä hyvää tavaraa näihin katon yläkulmiin sun muihin mitkä on tehtaallakin juotettu.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
Snellu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Ke 02.10.2019 21:34
Paikkakunta: p-savo

Re: S124 300TE kunnostelua ja W124 300D

Viesti Kirjoittaja Snellu »

Hyvä, kiitoksia tiedosta. :thumbup:
-S123 240TD man. -84
-S123 300TD -84
-S124 300TD -92 "Kartanolankku"
-S123 300TDT -82
-W123 200D man. -83 "Keltuainen" (kolhoosi)
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5494
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S124 300TE kunnostelua ja W124 300D

Viesti Kirjoittaja S202 »

Tilasin uuden vetoakselin kun viimeinkin sellaisen löysin, pitäis olla sopiva mutta siinä onkin 30 millinen akseli joka ei toki haittaa mitään mutta onko vähän hölmö jos toisella puolella on 25mm :roll:
S124 300TE
W124 300D
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1320
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S124 300TE kunnostelua ja W124 300D

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Okei, tartun koukkuun … miksi olet uusimassa vain toisen vetarin? Loogista olisi uusia molemmat samalla kertaa…
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5494
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S124 300TE kunnostelua ja W124 300D

Viesti Kirjoittaja S202 »

Toinen vetari oli ruostunut suojakumien alta huonoon kuntoon ja nivelkin oli kulunut kun rasva sellaista ruostekuraa. Toinen vetari hyvässä kunnossa.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5494
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S124 300TE kunnostelua ja W124 300D

Viesti Kirjoittaja S202 »

IMG_6814.jpeg
Tuulilasin aukon vasempaan alakulmaan piti paikka vielä tehdä. Pakko se oli vielä hiekkapuhaltimella käydä läpi vaikka en olisi enää halunnut sotkea, no muutama halpa kevytpeite niin sai jotenkin suojattua. Fosforihappo oli tuossa lähes yhtä tyhjän kanssa, monta päivää sivelin happoa mutta ei ne vaan kaikki lähteneet. Sais ruveta tekemään maalauksen pohjatöitä seuraavaksi 8)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5494
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S124 300TE kunnostelua ja W124 300D

Viesti Kirjoittaja S202 »

Otin dieselin ajoon ja vaihdoin moottoriöljyt ja pesin konehuoneen. Siistissä kunnossa on, paisuntasäiliön voisi vaihtaa. Käynnistyksessä kuuluneen kauhean räminän syy oli rikkoontunut tuulitunneli, täytyy hommata uusi. Tuulilasin alla olevat muovit pitäis myös laittaa kiinni, ne jäi syksyllä pois kun vaihdoin lämppärin moottorin ja vein talvisäilöön.
IMG_6880.JPG
Lämmityslaitteen tai lämmönsäädön sain toimimaan. Avasin ensin vesiventtiilin, se ei kauhean likainen ollut mutta molemmat ääriasennot alkas kuitenkin toimia. Sen jälkeen kokeilin laittaa paperin palan siihen kattovalossa olevan ritilän päälle, ei ollut imua. Imumoottori löytyy kojelaudan alta oikeasta nurkasta, hanskalokero ja kojelaudan alamuovi pitää irrottaa niin tulee hyvin esille. Moottori pyöri sormin nihkeästi eikä jaksanut omin voimin pyöriä, suihkuttelin bräkleeniä ja paineilmaa ja alkas pyöriä kevyesti. Rasvasin vielä irrotusöljyllä. Nyt alkas paperi pysyä katossa ja lämmönsäätö toimii, jes :thumbup:
IMG_6882.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5494
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S124 300TE kunnostelua ja W124 300D

Viesti Kirjoittaja S202 »

IMG_7001.JPG
Pakoputkistolle hiekkapuhallus ja päälle mipa mipatherm lämpömaali. Pitäis kestää jatkuvasti 600 astetta ja hetkellisesti 800. Keskivaimentimen löysin paikallisesta varaosaliikkeestä, 15 vuotta hyllyssä ollut eberpächer lähti sopivalla alennuksella. Katin jälkeiset loppupätkät piti korjata, tein sorviin pienestä kuulalaakerista työkalun jolla sain manglattua putkeen tuon tötterön ja 20mm levystä tein uuden laipan. '
IMG_6982.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S124 300TE
W124 300D
Vastaa Viestiin