Sekalaista jupinaa CE:stä

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Sekalaista jupinaa CE:stä

Viesti Kirjoittaja PM »

Nonniin, nyt on tullut mittariin hieman toista tonnia tuohon velipoijaan 300CE:hen.
Seuraavia asioita on paljastunut ilometrien myötä:

1) Kuluttaa ilmeisen paljon öljyä, jokseenkin litran joutui kuulemma lisäämään nyt viikonloppuna. Siitä ei ole täyttä varmuutta, oliko öljynpinta alunperinkään tikun ylärajassa, muistaakseni oli ainakin aikas lähellä.
Joka tapauksessa öljynpinta oli aikaslailla öljytikun alarajan tasalla, kun varoitusvalo alkoi vilkutteleen.
Konehan ei vuoda eikä pölläyttele ja varsinkin kun muistamme ne kilometrit, ~84000. :wink: Ja ohjekirjankin mukaan tuollainen öljynkulutus on mahdollista ja ainakin tuolla ajolla. :lol:
Eikös jonkun varoitusvalo syttynyt jo öljymäärän ollessa puolessa välissä tuota öljytikun väliä? Ja eikös tuolle M103:lle kannattanut syöttää Castrolia ja mitähän laatua? Ja sitten vielä yks kyssäri: olikos se min- ja max-viivan väli litran verran öljyssä mitattuna? Ja vielä toinen: Jos kone on rempattu, niin eikös silloin nuo öljynkulutuslukemat ole hetkellisesti huomattavasti normaalia korkeammat?

2) Kuluttaa jokseenkin lähemmäs 13 litraa 98:a sekalaisessa ajossa, pääosin kuitenkin kaupunkia ja reipasta maantie- / motariajoa. Paljonko?
Osaltaan tuo kolmosella / nelosella itsepäisesti jurnuttava tomaatti vaikuttaa varmaan noihin lukemiin...

3) Tänään kävi viidellä mukilla. Tarkastin tulpat ja ensimmäisen pytyn edestä katsoen (onko se nyt sitten ykkönen vai kuutonen, kertokaa tyhmälle) tulppa oli kuin aunariin työnnetty, helvetinmoinen karstanpaska. Hieman ensiapua teräsharjalla + santapaperilla ja taas toimi. Tsekkasin myös muut tulpat ja kaikki oli kohtalaisen mustuneita + kosteita. Itse elektrodi vai mikä se on, oli kaikissa kohtalaisen puhdas, mutta niihin oli kertynyt ihmeellistä lasittunutta karstaa, semmoista vaalean harmaata. Mistä tuokin kertoo?
Joka tapauksessa ens viikolla tarvii hakee uudet tulpat. Olikos se NGK paras tällä hetkellä vai tarvisko satsata Boschin alkuperäiskynttilöihin?

4) Mielestäni seos on kohtalaisen rikkaalla, voisiko siitäkin osittain johtua nuo kulutuslukemat? Pakoputkenpää on kohtalaisen musta noesta, 260:ssä putkenpää on nimittäin lähes harmaa. Lisäksi nuo nokeentuneet tulpat varmaan kielivät samasta?

5) Renkaat ovat ihan onnettomat! Lorinserin vanteet ovat todella upeat, mutta niiden päällä olevat Marshalit ja Kumhot jumputtavat niin maan vitusti. Marshaleissa on jokseenkin 6-7 milliä pintaa, mutta silti ne ovat huomattavasti huonommat kuin Kumhot, joissa on ~3mm pintaa. Vaihdettin sitten turhaan pyörät edestä taakse ja päinvastoin. Alkoi jumputtamaan kahta kauheammin.
Eli siis opetuksena: Jos ei ole varaa ostaa laadukkaita leveitä renkaita, kannattaa tyytyä laadukkaisiin hieman kapeampiin gummeihin. Ensi keväänä tarvii pistää suosiolla uudet ja laadukkaat 205/55/R16-gummit, kunhan nyt ensin saa ne 195:set Nuukkialaiset alle talveksi. :roll:

Jotain hyvääkin: helmat olivat kuin uudessa autossa, tunkinreiät olivat ihan iskemättömät, ei yhtään paskaa, ruostetta etc.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12829
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Sekalaista jupinaa CE:stä

Viesti Kirjoittaja epk »

Pasi M. kirjoitti:Nonniin, nyt on tullut mittariin hieman toista tonnia tuohon velipoijaan 300CE:hen.
Seuraavia asioita on paljastunut ilometrien myötä:


5) Renkaat ovat ihan onnettomat! Lorinserin vanteet ovat todella upeat, mutta niiden päällä olevat Marshalit ja Kumhot jumputtavat niin maan vitusti. Marshaleissa on jokseenkin 6-7 milliä pintaa, mutta silti ne ovat huomattavasti huonommat kuin Kumhot, joissa on ~3mm pintaa. Vaihdettin sitten turhaan pyörät edestä taakse ja päinvastoin. Alkoi jumputtamaan kahta kauheammin.
Eli siis opetuksena: Jos ei ole varaa ostaa laadukkaita leveitä renkaita, kannattaa tyytyä laadukkaisiin hieman kapeampiin gummeihin. Ensi keväänä tarvii pistää suosiolla uudet ja laadukkaat 205/55/R16-gummit, kunhan nyt ensin saa ne 195:set Nuukkialaiset alle talveksi. :roll:
oisko tasapainotus poikaa noille?
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Re: Sekalaista jupinaa CE:stä

Viesti Kirjoittaja PM »

epk kirjoitti:
Pasi M. kirjoitti:Nonniin, nyt on tullut mittariin hieman toista tonnia tuohon velipoijaan 300CE:hen.
Seuraavia asioita on paljastunut ilometrien myötä:


5) Renkaat ovat ihan onnettomat! Lorinserin vanteet ovat todella upeat, mutta niiden päällä olevat Marshalit ja Kumhot jumputtavat niin maan vitusti. Marshaleissa on jokseenkin 6-7 milliä pintaa, mutta silti ne ovat huomattavasti huonommat kuin Kumhot, joissa on ~3mm pintaa. Vaihdettin sitten turhaan pyörät edestä taakse ja päinvastoin. Alkoi jumputtamaan kahta kauheammin.
Eli siis opetuksena: Jos ei ole varaa ostaa laadukkaita leveitä renkaita, kannattaa tyytyä laadukkaisiin hieman kapeampiin gummeihin. Ensi keväänä tarvii pistää suosiolla uudet ja laadukkaat 205/55/R16-gummit, kunhan nyt ensin saa ne 195:set Nuukkialaiset alle talveksi. :roll:
oisko tasapainotus poikaa noille?
Ne oli alunperin olleet Saksantuonti 230CE Sportlinen alla, johon oli sitten vaihdettu 17":set vanteet + uusiokumit alle. Äijä varmaan 15 minuuttia tasapainotti noita siellä liikkeessä - eipä tuntunut auttavan. Ja vanteet kyllä ovat täysin suorat, siitä ei ole kyse. Jopa loppuunkuluneilla Pilot HX:llä ja peltivanteilla auto kulki kuin sukkasiltaan, ei mitään ylimääräistä tärinää / jurinaa. Ainoastaan pientä suhinaa kuului, ajoi sitten 80km/h tai 160km/h. 8)
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
JuhaK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: Su 29.06.2003 22:28
Paikkakunta: Tornio

Re: Sekalaista jupinaa CE:stä

Viesti Kirjoittaja JuhaK »

Pasi M. kirjoitti:Nonniin, nyt on tullut mittariin hieman toista tonnia tuohon velipoijaan 300CE:hen.
Seuraavia asioita on paljastunut ilometrien myötä:

1) Kuluttaa ilmeisen paljon öljyä.
Mulla kuluttaa öljyä ainaki sen takia kun, kampiakselin stefa vuotaa. No ruoste suojaus ainaki pelaa..... ajettu. 239000 km
Pasi M. kirjoitti: 2) Kuluttaa jokseenkin lähemmäs 13 litraa 98:a sekalaisessa ajossa, pääosin kuitenkin kaupunkia ja reipasta maantie- / motariajoa. Paljonko?

13.8 l sekalaista kaupunki/maantie ajoa. Välillä ohittaessa vauhtia jotain ~200
Pasi M. kirjoitti: 3) Tänään kävi viidellä mukilla. Tarkastin tulpat ja ensimmäisen pytyn edestä katsoen (onko se nyt sitten ykkönen vai kuutonen, kertokaa tyhmälle) tulppa oli kuin aunariin työnnetty, helvetinmoinen karstanpaska

Mulla ainaki oli väärät tulpat, vaihoin oikeat tulpat ja jakajan kannen. 2000km ei mitään ongelmaa
Pasi M. kirjoitti: 4) Mielestäni seos on kohtalaisen rikkaalla, voisiko siitäkin osittain johtua nuo kulutuslukemat? Pakoputkenpää on kohtalaisen musta noesta, 260:ssä putkenpää on nimittäin lähes harmaa. Lisäksi nuo nokeentuneet tulpat varmaan kielivät samasta?

Kuin myös, säätö ruuvi on S:llä, voisko vaikuttaa asiaan ? ajan 98E:llä.
Pakokaasu arvot on kyllä kohallaan.
Pasi M. kirjoitti: 5) Renkaat ovat ihan onnettomat!

No hommaa uudet! :) Tai ostata jokku 18" alupallot.....eiku 19" ainaki.....
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

No ei ne tuning-renkaat ainakaan vähennä kulutusta vaan lisää kulutusta kun vierintävastus kasvaa... :)
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
code
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ke 30.04.2003 13:11
Paikkakunta: Espoo

Re: Sekalaista jupinaa CE:stä

Viesti Kirjoittaja code »

Pasi M. kirjoitti: 2) Kuluttaa jokseenkin lähemmäs 13 litraa 98:a sekalaisessa ajossa, pääosin kuitenkin kaupunkia ja reipasta maantie- / motariajoa. Paljonko?
Osaltaan tuo kolmosella / nelosella itsepäisesti jurnuttava tomaatti vaikuttaa varmaan noihin lukemiin...
Mutta eikös nuo lukemat ole sitä luokkaa mitä ohjekirja "lupaa" niiden olevan?
12,8l - 13,3l / 100 km sekavaa ajoa
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Re: Sekalaista jupinaa CE:stä

Viesti Kirjoittaja PM »

mkoistin kirjoitti:Mutta eikös nuo lukemat ole sitä luokkaa mitä ohjekirja "lupaa" niiden olevan?
12,8l - 13,3l / 100 km sekavaa ajoa
Tämmöset lukemat jostain löysin:

90km/h 8,6 litraa
120 km/h 10,4 litraa
Kaupunkiajossa 13,3 litraa

On se 13 litran keskikulutus kuitenkin aikas mojova, koska ajoon on sisältynyt ainakin yli puolet maantieajoa. Noh, kaipa tuo kulutus laskee uutuudenviehätyksen myötä. :wink:

Mutta kun esim...
Jukka N. kirjoitti:Aikas tarkasti 300 km siunaantui reissumatkaa. Siitä 70 km pesunkestävää kaupunkikeskusta-ajoa, satakunta kilsaa 90-100 km/h mittarinopeudella kantateitä ja loppusilaukseksi reilu satku motaria 140 km/h neulanopeudella. Lopputulos: tasan kymppi sataselle koko hoito. Onko tosiaan niin, että intensiivinen kaupunkipyöritys ja reipashenkinen motarinopeus ei nosta keskikulutusta kuin vaivaiset 1.2 litraa tasapaksuun työmatkaköröttelyyn verrattuna?
Ja onhan tuo Selli sentään parisataa kiloa raskaampi kiesi ja ilmanvastuskin on varmaan hieman korkeampi. Kai se automaatti, katti, leveät renkaat ja raskas kaasujalka sitten lisää tuota kulutusta noinkin paljon.
Onneksi ei ole 3-satasta farkkua ilmastoinnilla, automaatilla, katilla ja 4-maticilla. Sillä menis varmaan vielä pari litraa enemmän... :lol:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Muffler kirjoitti:No ei ne tuning-renkaat ainakaan vähennä kulutusta vaan lisää kulutusta kun vierintävastus kasvaa... :)
Vaikuttaa kuulemma myös olennaisesti ilmanvastukseen nuo leveät renkaat, niin ainakin väittivät muinoin TM:ssä.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
JuhaK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: Su 29.06.2003 22:28
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja JuhaK »

Pasi M. kirjoitti:
Muffler kirjoitti:No ei ne tuning-renkaat ainakaan vähennä kulutusta vaan lisää kulutusta kun vierintävastus kasvaa... :)
Vaikuttaa kuulemma myös olennaisesti ilmanvastukseen nuo leveät renkaat, niin ainakin väittivät muinoin TM:ssä.

Juu kyllähän ne nostaa kulutusta,jotain ~1l/100km. No kaikki hauska maksaa ja ulkonäöstä ei tingitä :)
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

ja..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Eikös myös roiskeläppien leveys (jos sellaiset on) vaikuta ilmanvastukseen? Eli onko ihan sama jos 155 "leveiden" renkaiden takana on yli 20cm leveät roiskeläpät, vaikka laittaisi 215:set renkaat 155:n tilalle?
w115,123,124,126,140, 210 yms.
luokyio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1055
Liittynyt: Pe 02.05.2003 15:40
Paikkakunta: Espoo

Re: ja..

Viesti Kirjoittaja luokyio »

jarski kirjoitti:Eikös myös roiskeläppien leveys (jos sellaiset on) vaikuta ilmanvastukseen? Eli onko ihan sama jos 155 "leveiden" renkaiden takana on yli 20cm leveät roiskeläpät, vaikka laittaisi 215:set renkaat 155:n tilalle?
Kyse ei ole pelkästä ilmanvastuksesta. Ne myös painavat paljon enemmän, ja tällöin nostavat kulutusta vierintävastuksen kasvaessa.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
C215 CL 500 (JDM)

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L (JDM), W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Re: ja..

Viesti Kirjoittaja Saul »

Marko L. kirjoitti:
jarski kirjoitti:Eikös myös roiskeläppien leveys (jos sellaiset on) vaikuta ilmanvastukseen? Eli onko ihan sama jos 155 "leveiden" renkaiden takana on yli 20cm leveät roiskeläpät, vaikka laittaisi 215:set renkaat 155:n tilalle?
Kyse ei ole pelkästä ilmanvastuksesta. Ne myös painavat paljon enemmän, ja tällöin nostavat kulutusta vierintävastuksen kasvaessa.
Fysiikasta en tiedä yhtään mitään, mutta ei kai paino suoraan vierintävastukseen vaikuta. Tietenkin, jos pinta on pehmeä ja painoero tod. paljon suurempi kuin kahden eri renkaan, niin sitten voisi vaikuttaakin. Eiköhän se tien pintaan koskeva leveämpi kumi (+kumin koostumus ja ilmanpaine renkaassa) vaikuta eniten siihen vierintävastukseen kitkan kasvaessa. Leveillä renkailla (ainakin teoriassa) haetaan parempaa pitoa :arrow: pito kasvaa vain kitkaa kasvattamalla (tietenkin spoilerilla saisi aikaan downforcea, mutta se vasta teoriaa siviiliautoilussa onkin ;) ).

Sitäpaitsi muistaakseni aikojen alussa alumiinivanteita alettiin nimenomaan käyttää niiden pienemmän painon takia :arrow: vähemmän massaa heilumassa siellä ripustusten päässä.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
JuhaK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: Su 29.06.2003 22:28
Paikkakunta: Tornio

Re: ja..

Viesti Kirjoittaja JuhaK »

saul kirjoitti: Sitäpaitsi muistaakseni aikojen alussa alumiinivanteita alettiin nimenomaan käyttää niiden pienemmän painon takia :arrow: vähemmän massaa heilumassa siellä ripustusten päässä.
Tuoki homma on alkanu vissiin lipsuun kun lähes joka pirssissä on ensi asennus kumeina 16/17 alupallot. Taitaa niitten paino olla pystärin peltivanne luokkaa. Jos oikein muistan ne ei ollu keveimmästä päästä.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: ja..

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

saul kirjoitti: Fysiikasta en tiedä yhtään mitään, mutta ei kai paino suoraan vierintävastukseen vaikuta. Tietenkin, jos pinta on pehmeä ja painoero tod. paljon suurempi kuin kahden eri renkaan, niin sitten voisi vaikuttaakin. Eiköhän se tien pintaan koskeva leveämpi kumi (+kumin koostumus ja ilmanpaine renkaassa) vaikuta eniten siihen vierintävastukseen kitkan kasvaessa. Leveillä renkailla (ainakin teoriassa) haetaan parempaa pitoa :arrow: pito kasvaa vain kitkaa kasvattamalla (tietenkin spoilerilla saisi aikaan downforcea, mutta se vasta teoriaa siviiliautoilussa onkin ;) ).

Sitäpaitsi muistaakseni aikojen alussa alumiinivanteita alettiin nimenomaan käyttää niiden pienemmän painon takia :arrow: vähemmän massaa heilumassa siellä ripustusten päässä.
Muttakun niitä isoja renkaita näkyy kaikenmaailman 200 diiseleissä sun muissa missä riittävä pito saavutetaan jo vakiorengastuksella. Ja noista spoilereista on merkittävää hyötyä vasta satasen paremmalla puolella.
Mutta minun mielestä muutenkin autoa on turha tunata jollei teho/painosuhde ole alle 7Kw/kg.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Re: ja..

Viesti Kirjoittaja Saul »

Muffler kirjoitti:Muttakun niitä isoja renkaita näkyy kaikenmaailman 200 diiseleissä sun muissa missä riittävä pito saavutetaan jo vakiorengastuksella. Ja noista spoilereista on merkittävää hyötyä vasta satasen paremmalla puolella.
Niin, sen takia minä teoreettisista asioista höpisinkin. ;)
saul kirjoitti:Leveillä renkailla (ainakin teoriassa) haetaan parempaa pitoa pito kasvaa vain kitkaa kasvattamalla (tietenkin spoilerilla saisi aikaan downforcea, mutta se vasta teoriaa siviiliautoilussa onkin :wink: ).
Yleensä niillä leveämmillä kumeilla haetaan varmaankin ulkonäköä, ehkä myös urheilullisempaa ajettavutta (mistä minulla ei tietenkään ole minkäänlaista kokemusta ;) ), mitä se sitten onkaan. Yleensä pito varmaankin riittää vakiokumeilla.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Re: ja..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Marko L. kirjoitti:
jarski kirjoitti: Kyse ei ole pelkästä ilmanvastuksesta. Ne myös painavat paljon enemmän, ja tällöin nostavat kulutusta vierintävastuksen kasvaessa.
Ainakaan nuo CLK:n vanteet eivät paina juuri mitään, varmasti vähemmän kuin w123:n 14":n peltivanne. Mutta löytyyhän niitä painaviakin aluja sitten..

Täytyykin joskus punnita paljonko tuollainen CLK:n pyörä painaa ja verrata sitä sitten 14" peltivanne kiekkoon...
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14242
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Sekalaista jupinaa CE:stä

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Pasi M. kirjoitti: Ja sitten vielä yks kyssäri: olikos se min- ja max-viivan väli litran verran öljyssä mitattuna?
Kyllä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Ilmanvastus

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Aina on kuullut noita juttuja että leveä gummi lisää ilmanvastusta ja sitä myötä kulutusta.

Kuitenkin kun 700-sarjan bemukkaan vaihtoi 205 -> 255 niin ei vaikuttanut kulutusta lisäävällä tavalla laisinkaan. Eikä 225->255. Itse asiassa ei tuntunut gummien leveydellä olevan mitään merkitystä kulutukseen.

Että siinä ainoa omakohtainen kokemus asiasta.

H

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Avatar
Juhana
Valvoja
Valvoja
Viestit: 200
Liittynyt: Ma 07.07.2003 10:34
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sekalaista jupinaa CE:stä

Viesti Kirjoittaja Juhana »

Pasi M. kirjoitti: 1) Kuluttaa ilmeisen paljon öljyä.

2) Kuluttaa jokseenkin lähemmäs 13 litraa 98:a sekalaisessa ajossa, pääosin kuitenkin kaupunkia ja reipasta maantie- / motariajoa. Paljonko?
Itselläkin kai kampiakselin stefa hieman ruikkii, tipan pari vrk:ssa. Hassua vaan, että muutoin ei öljyä lisäillä eikä asia vaikuta millään lailla tällä hetkellä. Toki sitä pitää tarkkailla, ettei se nyt heti kytkimeen sit menis, tuskin se itsestään tyrehtyykään.

Kyllä teikäläisten tomaatit kuluttaa! Kaikki nyt on tietty suhteellista, mutta 8,9L oon omalla manuaalillani mitannu sekalaisessa.. Tosin meikäläisen ohjekirja lupaa sit vastaavan käytön 8,4L:ksi, joten siitä voi sit tomaatin tapauksessa kukin vetää kai samansuhteisen johtopäätöksen teoriasta ja käytännöstä...

t. J
W204 C180 Kompressor AMG Sport -10
Ex. W164 ML 420 CDI AMG Sport -08
Ex. W203 C32 AMG -01
Ex. W204 220 CDI T Avantgarde -08
Ex. W170 SLK 230 Kompressor -00
Ex. W202 C280 -94
Ex. W208 CLK 320 Sport
Ex. W208 CLK 230 Kompressor Sport
Ex. W210 E50 AMG -96/97
Ex. MB300CE 24V.
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Taitaa olla toi mittatikun ylä-ja alarajan väli olla 2litraa kutvoskoneessa. Valo syttyy kun on litran verran pudonnu pinta.
Kulutuskin kuulostaa aika isolta. Itellä on suurin kulutus ollut 9.5l/100km, matka-ajossa 7.7-8.5l. Mittausvälit n.500-1500km.
Öljyn kulutus oli Mobilin 5W-40:llä n.2-3l/10000km, nyt on konessa Shellin 10W-40 semisynteettiset,kuluu n.0.5-1l/vaihtoväli...
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: Sekalaista jupinaa CE:stä

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Pasi M. kirjoitti: 1) Kuluttaa ilmeisen paljon öljyä, jokseenkin litran joutui kuulemma lisäämään nyt viikonloppuna.Ja ohjekirjankin mukaan tuollainen öljynkulutus on mahdollista ja ainakin tuolla ajolla. :lol:
Eikös jonkun varoitusvalo syttynyt jo öljymäärän ollessa puolessa välissä tuota öljytikun väliä? Ja eikös tuolle M103:lle kannattanut syöttää Castrolia ja mitähän laatua? Ja sitten vielä yks kyssäri: olikos se min- ja max-viivan väli litran verran öljyssä mitattuna? Ja vielä toinen: Jos kone on rempattu, niin eikös silloin nuo öljynkulutuslukemat ole hetkellisesti huomattavasti normaalia korkeammat?

3) Tänään kävi viidellä mukilla. Tarkastin tulpat ja ensimmäisen pytyn edestä katsoen (onko se nyt sitten ykkönen vai kuutonen, kertokaa tyhmälle) tulppa oli kuin aunariin työnnetty, helvetinmoinen karstanpaska. Olikos se NGK paras tällä hetkellä vai tarvisko satsata Boschin alkuperäiskynttilöihin?
1) Litra viikonloppuna? Oluena se on ohuesti, kossuna kohtuullisesti ja öljynä ökypaljon :shock: Tai riippuu kuinka pitkän matkan taitoitte, millä vauhdilla ja missä olosuhteissa.
Ohjekirja tosiaan antaa jopa 1,5 litran max. kulutukset tonnille, mutta se on kyllä todella liikaa ainakin suomalaisessa liikenteessä. Taitaa tehdas antaa kunnon toleranssit, ettei joka pelin omistaja tule heti 1000 km huippunopeudella ajetun motaritaipaleen jälkeen takuukorjausta penäämään.

Noi merkkivalon syttymiset ovat aika tavalla yksilöllisiä eri koneissa. Jollakin se syttyy tikun alarajassa, mutta esim. omassa kiesissä jo puolessa välissä.

Öljyissä on M103:een suositeltu ja myös käytetty 0W-40 Castraatiota ja 5W-50 Mobilia. Kummastakin hyvät kokemukset, varsinkin C:stä talviöljynä.

Tikun ylä- ja alarajan väli on kaksi litraa. Rempattu kone kyllä tuppaa "asettuessaan" haukkaamaan voidetta reilummin ensin alkuun. Itse vaihtaisin remontoituun koneeseen vallan uudet öljyt ensimmäisen 1000 km jälkeen. Asentajaveteraanilta omaksuttu viisaus, jonka pätevyys nykyöljyillä ei liene enää niin kiistaton :roll: .

Ykköspytty saattaa käydä aavistuksen muita viileämpänä joissain oloissa ja kerätä muita enemmän "aunarikuonaa" itseensä. Isoa eroa ei kylläkään pitäisi syntyä. NGK toimii mainiosti, Boschit tuppasivat vähän nypyttämään. Saattoi olla syy ikääntymisessäkin. Konehuoneen tulppasuositustarrassa on mainittu myös NGK ja annettu sille arvot (näin ainakin sellissä) :)
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Re: Sekalaista jupinaa CE:stä

Viesti Kirjoittaja PM »

Jukka N kirjoitti:1) Litra viikonloppuna? Oluena se on ohuesti, kossuna kohtuullisesti ja öljynä ökypaljon :shock: Tai riippuu kuinka pitkän matkan taitoitte, millä vauhdilla ja missä olosuhteissa.
Ohjekirja tosiaan antaa jopa 1,5 litran max. kulutukset tonnille, mutta se on kyllä todella liikaa ainakin suomalaisessa liikenteessä. Taitaa tehdas antaa kunnon toleranssit, ettei joka pelin omistaja tule heti 1000 km huippunopeudella ajetun motaritaipaleen jälkeen takuukorjausta penäämään.
Itseasiassa se oli varmaan kohtalaisen raskasta ajoa, sis. useita kickdowneja etc. Ja kilometrejä tuli siis tuona aikana hieman yli tonnin verran ja siitä ei ole varmuutta, alkoiko tuo öljymäärän valo palamaan pysyvästi. Ainakin se kuulemma vilkahti motarilla. Jokseenkin litran se siihen lisäsi.
Ja tuo litran kulutus tonnille ei todellakaan ole mikään kova suoritus. Tuossa 300D:ssä oli uudenveroinen kone, eikä siihen ainakaan alkuaikoina joutunut lisäämään liukastetta akt... ööh nesteidenvaihtojen :oops: välillä. Silti ajettaessa Saksassa putki punaisena, joutui öljyä lisäämään litran ainakin tonnin välein.
Jukka N. kirjoitti: Öljyissä on M103:een suositeltu ja myös käytetty 0W-40 Castraatiota ja 5W-50 Mobilia. Kummastakin hyvät kokemukset, varsinkin C:stä talviöljynä.
Siitähän ei ole varmuutta, mitä mönjää koneeseen on laitettu. Öljyt oli "muka" vaihdettu autokaupan toimesta, noh öljynputsari oli ainakin uuden näköinen ja jokseenkin pölytön. Tuota Castraatiota suosittelin, Teboilin kuraa se koneeseen lykkäs, halvalla kun sai. 5W/40:stäkö se oli, maksoi kuulemma alle 15€ 4 litraa. Jos kulutus jatkuu tuollaisena, on jossain musta aukko. Koska todistettavasti ei ainakaan vielä ole tippunut yhtään tippaa öljyä maahan saakka. Venttiilikopan tiiviste hieman falskaa ilmanputsarin puolelta, mutta sekin nyt on lähinnä pelkkä hikoilua. Kuten myös jakopäässä. Eikä koneesta ainakaan mitään isompia pöllähdyksiä tule kunnolla runtua annettaessa. Ainoa pöllähdys tuli autokaupan pihasta lähdettäessä kohtalaisella kaasunkäytöllä. Sitä kun oli ajettu edes takas sisään ja ulos kauppaan, eikä sillä ollut ajettu tien päällä moneen kuukauteen. Semmonen valkoinen pilvi pöllähti ilmoille, että enpä ole sellaista nähnyt ennen peräpäästä purkautuvan. :oops: Tietenkin yksi vaihtoehto on, että gummi kärysi huomaamattomasti. :wink:
Jukka N. kirjoitti:Ykköspytty saattaa käydä aavistuksen muita viileämpänä joissain oloissa ja kerätä muita enemmän "aunarikuonaa" itseensä. Isoa eroa ei kylläkään pitäisi syntyä. NGK toimii mainiosti, Boschit tuppasivat vähän nypyttämään. Saattoi olla syy ikääntymisessäkin. Konehuoneen tulppasuositustarrassa on mainittu myös NGK ja annettu sille arvot (näin ainakin sellissä) :)
Tuossapa ei mainittu sanaakaan NGK:sta, eikä Varaosamaailmassa edes kuulemma ollut vastaavia NGK:n tulppia. Njotonetissä olis ollut...
Tämmösiä siellä konehuoneessa suositeltiin, liekö noilla merkinnöillä olevia tulppia enää edes tekniikan museossa: :lol:

Bosch H7DC / H7D
Beru 14K-7DU / 14K-7D
Champion S9YC / BN9Y

Datenbank (2000) antoi seuraavia tulppasuosituksia, ilmeisesti noita vanhoja malleja on korvattu uudemmilla ja koneeseen paremmin sopivilla:

Bosch H8DCO / H9DCO
Beru 14K-8DU / 14K-9DU
Champion S10YCC / S12YCC

Siinä kun oli tuollaiset Boschin alkuperäismalliset kynttilät ja oli kyllä niin maan kuluneen ja paskoittuneen näköiset. Liekö ruuvattu jo tehtaalla siihen... :roll:
Taitaa muuten olla huomattava ero noiden tulppasuositusten välillä katti- / "normaali"malleissa?

Edit: Heitetääs vielä sellainen kysymys ilmoille, että miten paljon koneen käyntilämpötila, seoksen rikkaus ja tulppien kunto vaikuttavat öljynkulutukseen? Kone käy mielestäni todella viileänä, edes helteillä ei lämmöt nousseet yli 85 asteen kaupungissa ja maantiellä ne oli alle 80. Vaikka ei tuossa 260:ssäkään ole lämmöt koskaan juurikaan yli 90 asteen nousseet.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: Sekalaista jupinaa CE:stä

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Pasi M. kirjoitti: Ja kilometrejä tuli siis tuona aikana hieman yli tonnin verran ja siitä ei ole varmuutta, alkoiko tuo öljymäärän valo palamaan pysyvästi. Ainakin se kuulemma vilkahti motarilla. Jokseenkin litran se siihen lisäsi.
No siinäkin on jo selitystä asialle. Merkkivalo saattaa olla joskus trollituulella. Tuossa päivä muutama sitten olin taas työmatkalla - reitillä on ajoittain aika tavalla tietöitä ja töyssyjä. Öljyt melkein ylärajassa ja kappas kun tämä järjenvalo syttyi hetkeksi kuten Mersumiehilläkin joskus :shock: . Se vilkutteli murheellisesti koko 30 loppumatkan silloin tällöin. Täällä kivikylässä sitten tallissa tarkistin tikusta ja eihän sieltä mitään ollut kadonnut. Kotio läksiessä ei enää vilkutellut eikä sen koomminkaan. Jos litran lisäyksellä CE:ssä päästiin ylärajaan, niin
a) valo alkaa heräillä sittenkin jo tikun puolivälissä
b) valo / anturi trolleilee
c) öljynpinta on siinä "kintaalla": kun esim. omassa ensi kerran vilahtaa, niin saapi ajella vielä 300-500 ennen kuin valo alkaa palaa pysyvästi. Ja silloin on vielä liki puolet tikusta jäljellä. Saattaa myös syttyä hetkeksi tiukassa jarrutuksessa, laajoissa heitoissa tai esim. kovavauhtisessa kaarteessa.
d) HUOM myös tämä vastaan tullut ilmiö: kun öljapinta alkaa olla lähellä hälyrajaa, valo syttyilee vasta koneen ollessa kuumemman sorttinen. Kun on ajettu riepas motarirupeama, valo saattaa vilahdella. Vaan seuraavana aamuna ei kylmässä koneessa sytykään, ja jos ajellaan maltilla valo myös pysyy pimeänä. Näyttää siis, että kuumaksi ajettu ohentunut öljy vaikuttaa asiaan. Tämä oli helppo havaita mm. turpa-Uunolla, jossa oli öljynlämpömittari - koneen eli veden lämpöhän näyttää sitä 80 astetta, vaikka öljy olisi 140-asteista :)

EDIT: uskotaan siis sitä tikkua ja vain tikkua. Mutta jos valo oireilee, niin toki kannattaa keretessään käydä katsomassa......
Venttiilikopan tiiviste hieman falskaa ilmanputsarin puolelta, mutta sekin nyt on lähinnä pelkkä hikoilua. Kuten myös jakopäässä.
Nämä tihkut saa M103-koneen kaupan päälle ja luontaisetuina. Puhaltaa myös vanhemmiten öljykorkin välistä putsarinkotelolle sumua. Eipähän ruostu :) Tarpeen tullen okenee uudella öljykorkilla, siis 4 erkin sijoituksella. :lol: Itsellä tokeni.
Taitaa muuten olla huomattava ero noiden tulppasuositusten välillä katti- / "normaali"malleissa


Varmastikin on.

EDIT:
Edit: Heitetääs vielä sellainen kysymys ilmoille, että miten paljon koneen käyntilämpötila, seoksen rikkaus ja tulppien kunto vaikuttavat öljynkulutukseen? Kone käy mielestäni todella viileänä, edes helteillä ei lämmöt nousseet yli 85 asteen kaupungissa ja maantiellä ne oli alle 80.

Daamissa oli alkujaan termari, joka nosti lämmöt vain viisaria vaille 80 asteeseen (kuten tuolta Tähtiklubin kuvistakin näkyy / mittaristo).Vaihdoin keväällä 87-asteiseen ja mielestäni öljymenekki kasvoi tuosta päivästä yhdestä desistä kolmeen desiin tontulla. Voi siihen olla muitakin syitä, esim. melkoisesti kasvaneet keskinopeudet juuri vaihtopäivän tienoista lähtien.

Kaksi koulukuntaa kaiketi on:
1) Kylmä kone kuluttaa kitkojen yms. vuoksi enemmän öljyä. Ainakin tiukoissa värkeissä.
2) Kuuma kone ohentaa öljyä ja päästää sitä "ohi" palamaan. Ainakin horoissa myllyissä.

Nää ny riippuu sitten taas nii monesta :wink:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Disco-öljyvalo

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Ei öljyvalon vilkahteluun kannata huomiotaan tuhlata. Jos valo syttyy ja JÄÄ PALAMAAN niin on aika kurvata huolttikselle /kotitallille ja läträtä myllyyn lisää liukastetta.

Lumikissa on niin yliherkkä valo että näin öljyn kuluttua jo alle 3/4 täyteisyyden ja Esson Ultronin (paras Esson tuote mutta halpisöljyähän se silti on) alkaessa 14,000km ajoilla olla tosi ohkaista (juu juu vaihdan kunhan kerkiän), syttyy valo joka kerta kun kaarraan rajummin vasemmalle - eli vähintään seitsemän kertaa per 25 km kotimatka mutkaista pikkutietä - tai paniikkijarrutuksen yhteydessä ja sammuu taas kun kyyti tasaantuu.

Parempi liian herkkä kuin liian laiska valo.

Nyt muuten ymmärtää miksi kilpa-autoissa on niin sanotut loiskevallit koneen sisäpuolella öljypohjassa; niillä G-voimillahan varoitusvalot huutaisivat hoosiannaa vähän väliä...


Henkka
"Jos ei dieselillä saa niskavauriota kiihdytyksessä niin kaarreajossa sitten"

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Re: Disco-öljyvalo

Viesti Kirjoittaja PM »

Henri Junkkala kirjoitti:Ei öljyvalon vilkahteluun kannata huomiotaan tuhlata. Jos valo syttyy ja JÄÄ PALAMAAN niin on aika kurvata huolttikselle /kotitallille ja läträtä myllyyn lisää liukastetta.
No ei niin. Sanotaanhan ohjekirjassakin, että kun öljyvalo alkaa palamaan, niin seuraavan tankkauksen yhteydessä lisää litran voitelevaa nestettä.

Mutta aatelkaas sitä, että jos tuo öljyvalo syttyisi vasta kun pinta olisi min.merkin tasolla. Sen jälkeen kun posottaisi täydellä tankilla tuhat kilometriä ja lisäisi öljyä seuraavan tankkauksen yhteydessä ohjekirjan mukaan, niin vajaushan olisi silloin jo kolmen litran luokkaa. :shock: Siis olettaen että se tosiaan veisi jatkuvasti sen litran tonnille öljyä.
Mikähän on sellainen kriittinen öljymäärä, jonka jälkeen kone alkaa jo vioittua / leikkaa kiinni?
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Disco-öljyvalo

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Pasi M. kirjoitti:Mikähän on sellainen kriittinen öljymäärä, jonka jälkeen kone alkaa jo vioittua / leikkaa kiinni?
Jaa-a...eiköhän se siinä ala oleen kun öljypumppu horasee kerran pari tyhjää...mutta aika lähellähän se öljypumpun putki on yleensä sitä öljypohjan pohjaa.
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: Disco-öljyvalo

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Henri Junkkala kirjoitti: Nyt muuten ymmärtää miksi kilpa-autoissa on niin sanotut loiskevallit koneen sisäpuolella öljypohjassa; niillä G-voimillahan varoitusvalot huutaisivat hoosiannaa vähän väliä...
Näinpä, ja niiden kevyen sarjojen hoosiannojen lisäksi loiskevallit eliminoivat osaltaan sen, että kone ei veisaa pitkässä kaarteessa viimeistä virttään. Noilla G-voimilla tietyssä... ghmmm-pisteessä liemet voisivat olla niin totaalisesti blokin seinässä, että öljynkierto yksinkertaisesti haukkaisi pas... tyhjää. Ja kun 115-asteinen kone vetelee kuiviltaan 10.000 rpm tuntumassa, niin ei siinä montaa sekuntia tarvita kun haetaan taas sitä rikkalapiota :shock:

Pasi M.:
Mikähän on sellainen kriittinen öljymäärä, jonka jälkeen kone alkaa jo vioittua / leikkaa kiinni?

Kaiketi on kovin yksilöllistä tämäkin, mutta joissain hurjan autoilu-uran alussa eli pelloilla ja jääradoilla ei muutamaan otteeseen edes tikunpää kunnolla kastunut ja sekin vähä oli melkoista tervaa. Silti kävi ja kukkui. Näitä löytyy myös nurmikko-/kivijalkajobbareiden valikoimista.
Mersun kohdalla voisi kuvitella, että kun 6 litran tilavuudesta on haihtunut se 2, niin ollaan 4 litran alarajassa ja tässä on vielä hätätilanne/turvamarginaalia ehkä 1-1.5 litraa. Ehkä se kolmella litralla vielä kestää, alle sen voisi alkaa jo paukkua pakarat. Mutta näitä tietojahan eivät tehtaat meitille kerro. Ja hyvä niin, ettei liikaa luoteta siihen "viimeiseen pisaraan".
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Disco-öljyvalo

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Jukka N. kirjoitti: Pasi M.:
Mikähän on sellainen kriittinen öljymäärä, jonka jälkeen kone alkaa jo vioittua / leikkaa kiinni?

Kaiketi on kovin yksilöllistä tämäkin, mutta joissain hurjan autoilu-uran alussa eli pelloilla ja jääradoilla ei muutamaan otteeseen edes tikunpää kunnolla kastunut ja sekin vähä oli melkoista tervaa.
Jep. Autokohtaista on. Isäukon Tdi-Discoveryssa tuli jostain syystä aikanaan huollossa puheeksi öljymäärä, mikä sillä kerralla oli ollut luokkaa "just ja just tikunpää kastuu". Huollossa oli todettu monen lantikan kokemuksella, että kyllä siellää vielä öljyä on, että kovaa ajoa vaan. Ja niin sitä tehtiin, eikä öljy koskaan loppunut vaikka sitä tunki aika monesta saumasta konehuoneenkin puolelle. British traditions live, indeed.

Toisaalta, kyllä mersun kone ottaa nokkiinsa jos kuivana yrittää vedellä.
Taisin pari viikkoa sitten kertoilla, miten hovikorjaajalla oli remontissa W124 260E, jota oli ajettu joitain tuhansia kilsoja periaatteella "öljyä ei vaihdeta eikä lisätä", vaikka valo palaisikin. Seurauksena oli monta korkannutta laakeria ja vaihtokoneen asentaminen nokalle.
Korjaajamme tuumasi vaan, että "vois sitä öljyä kattella jo ennen kuin valo syttyy" ja kiroili sen jälkeen puoli tuntia sitä, että kun oikeitakin korjaustöitä olisi, niin sitten tuodaan alle 250 tkm ajettu motti,joka on särjetty vain ja ainoastaan huolimattomuutta.

Hovimikkomme muuten kehaisi, että "eihän tällaista konetta muuten ajamalla rikki saakaan..." :P
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: Disco-öljyvalo

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Aku P kirjoitti: Ja niin sitä tehtiin, eikä öljy koskaan loppunut vaikka sitä tunki aika monesta saumasta konehuoneenkin puolelle. British traditions live, indeed.

Toisaalta, kyllä mersun kone ottaa nokkiinsa jos kuivana yrittää vedellä.
Hovimikkomme muuten kehaisi, että "eihän tällaista konetta muuten ajamalla rikki saakaan..." :P
British trad. jees. Toinen tuolloisista harjoitusautoista (myös autoteollisuuden kehityksen puolella :twisted: ) oli legendaarinen juustohöylä-Ankka ja toinen Sumppi Imppi. Parempi niissä olikin pitää öljytaso siellä 2-3 cm tasolla öljypohjasta laskien, että pysyi sentään joku tippa sisällä yöseisokkien ajan :oops: .

Noiden Mersun koneiden kanssa on tullut oltua sitten varsin tarkkana öljymäärien ja -laatujen kanssa. Ei ole yksi eikä kaksi pajaa eikä asentajaa, joilta käsin on saatu varoituksen sanoja varsinkin bensakoneiden nirsoudesta yläkerran voitelun suhteen. Tiedä sitten, jos öljypumppu on paineikkaimmat päivänsä nähnyt ja öljynä on vajaamäärä tervaa, joka ei kunnolla liiku kaljapurkin paksuisessa putkessakaan - voi siitä venavaurion alku syntyä :evil: .

Joskus kun noita uusienkin MB-koneiden kylmästartteja kuulostelee, niin tulee mielipuoleen, notta voisiko yläkerran kanavia yms. hieman customoida eli avartaa. Aika monessa muussa kinnerissä nostajien täyttyminen yms. seikat ovat heti mukana juonessa - kilkattamatta :roll:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Re: Disco-öljyvalo

Viesti Kirjoittaja PM »

Jukka N. kirjoitti:Joskus kun noita uusienkin MB-koneiden kylmästartteja kuulostelee, niin tulee mielipuoleen, notta voisiko yläkerran kanavia yms. hieman customoida eli avartaa. Aika monessa muussa kinnerissä nostajien täyttyminen yms. seikat ovat heti mukana juonessa - kilkattamatta :roll:
Jostain syystä niillä muilla ei sitten kuitenkaan ajeta sitä yli puolta milliä ilman isompia remppoja. :wink:

Ja kun oli puhetta noista 124-sarjan moniventtiilidieseleistä, niin tuskin niilläkään kovin monella enää ajetaan puolta milliä ilman kansiremppaa.
Tai onhan se mahdollista, mutta vaatii varmaan todella säännöllistä ja tunnollista huoltoa.
Joku 200D varmaan kulkee niin kauan kun tankissa on löpöä ja koneessa voidetta ilman mainittavia huoltotöitä.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Vastaa Viestiin