Tyhtiksen w111 220sb kunnostelua.

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3016
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Tyhtiksen w111 220sb kunnostelua.

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Kärjetön sytkä on mainio. Niitä on kahdenlaisia, minulla on sellainen perinteinen, eli ei-ohjelmoitava mallia 123\MERC-6:

https://123ignition.com/product/mercedes-6-r-v/
https://123ignition.com/manuals/123manual_SWITCH6.pdf

Sitten on kalliimpi bluetooth-ohjelmoitava versio, johon saa sitten tehtyä tarvittaessa vaikka mitä säätöjä, jos vaikka kilpa-ajoa alkaa harrastamaan tai biokaasulla ryhtyy posottamaan:
https://www.123ignition.de/123-ignition ... tooth.aspx

Olikohan Kajaanin-Joukolla ylimääräinen multa ostettu 123-sytkä kutoskoneisiin..

Seinä-Joella näyttäis olevan suomalainen jälleenmyyjä, mutta vanhasta varastosta loppu, joten ihan sama tilaako ulkomailta samantien:
https://www.automeca.fi/tuote/karjeton- ... des-6-r-v/
Viimeksi muokannut Petteri Kivimäki, La 02.11.2024 11:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3016
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Tyhtiksen w111 220sb kunnostelua.

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

tyhtis kirjoitti: Ti 15.10.2024 18:15 Hep hep
https://www.autodoc.parts/febi-bilstein/1865880

Oli tullu kaupan olkatappi korjaus satseja itselle tilasin varastoon kaksi sarjaa kaiken varalta.

Mutta tarvitsijat huomio!!!!
Mulla on nyt kone poissa autosta Hiomo-Kantasella koneistettavana ja männitettävänä. Mustaksi maalaan ens viikolla. Kertoisitko minulle miten tuo olkatappien vaihto menee, jos ei ole konetta paikallaan?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3016
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Tyhtiksen w111 220sb kunnostelua.

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Turhaa mennä Saksaa lähemmäs ostoksille:

https://lichtenberg-classics.ie/product ... 23-r-v-ie/
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhtiksen w111 220sb kunnostelua.

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Omaani ruuvailin E-Sparkin vanhaan jakajaan, e-spark moduuli ja puola alle 100e. Käyttökokemuksia ei vielä ole, jospa se toimisi aikanaan paremmin kuin kärjet. :mrgreen:
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
BMW E91 330d xDrive '09
Skoda Superb mk2 2.0tdi DSG '13
MZ RT 125/3 '62
tyhtis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Ti 03.07.2012 17:21

Re: Tyhtiksen w111 220sb kunnostelua.

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Petteri Kivimäki kirjoitti: La 02.11.2024 11:56
tyhtis kirjoitti: Ti 15.10.2024 18:15 Hep hep
https://www.autodoc.parts/febi-bilstein/1865880

Oli tullu kaupan olkatappi korjaus satseja itselle tilasin varastoon kaksi sarjaa kaiken varalta.

Mutta tarvitsijat huomio!!!!
Mulla on nyt kone poissa autosta Hiomo-Kantasella koneistettavana ja männitettävänä. Mustaksi maalaan ens viikolla. Kertoisitko minulle miten tuo olkatappien vaihto menee, jos ei ole konetta paikallaan?

Tuo olkatappi jumppa saman moinen oli moottoria tai ei toisaalta ilman moottoria keveämpi tunkata keula ilmaan.

Rengas poies
Jarru kilkkeet poies satulaa myön.
Sitten sama myös jarrulevy purkaa poies laakereineen turhaa painoa.
Ylhäältä joko herkistellä kaikki ne säätörekuleet irti tai sitten minä tilasin siihen korjaus sarjan ja puukkosahalla pultti poikki kun ei kohtuudella irronnut.
Alapää lukko levy auki ja mutteri löyhälle
Poikittain kiinnipito pultti irti.
Nyt sulla on koko napapaketti kynsissä.

Ruuvipenkissä alapää joka kartiolla kopsauttaa irti (eli olkatappi lyyä irti siitä)
Nyt olkatappi on irti paikoillaan

Itse isolla kierretapilla otin helat irti.
Eli kierretappi kiertäen helaan kiinni ja toiseltapuolen pitkällä tapella koputtaen poies.

Prässillä uudet paikoilleen rotsaus ja kasaus.

Suosittelen tilaan samalla ylä ja alapään korjaus sarjan olikohan tukivarren korjaus sarja nimellä. :wtf:

Sitten olisi kaikki uutta helppo liikkeessä säädättää kulmat kohdilleen.

Pitää miettiä tuon sytkän kanssa jos talvella tuhertaisi järjettömän tilalle.
W211 200cdi ex (738thkm)
W126 280S 1982 ex
W111 220S 1965
W124 200d ja 300td ex
S211 220cdi ex
tyhtis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Ti 03.07.2012 17:21

Re: Tyhtiksen w111 220sb kunnostelua.

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Tuossa tuo alapään korjaus satsi

https://www.niemoeller.de/en/w111/w111- ... ontrol-arm

Ja sitten yläpään

https://www.niemoeller.de/en/w111/w111- ... ontrol-arm

Ite tutkin että nuot kannattaa samalla laittaa kun alkaa tuohon savottaan itellä oli kaikki pultit jumissa ja jos lämmittää menee nuot kumi tiivisteet piloille joten sama uusata kerralla kaikki
W211 200cdi ex (738thkm)
W126 280S 1982 ex
W111 220S 1965
W124 200d ja 300td ex
S211 220cdi ex
tyhtis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Ti 03.07.2012 17:21

Re: Tyhtiksen w111 220sb kunnostelua.

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Mersu toimi reissun oikein mukavasti.
330km tuli trippiin ja huomasin että pensapumppu on lopun edellä kun tankki oli yli puolen ei ongelmia käynnissä nyt kun laskenut alle puolen lähellä varttia meinaa käyä huonosti tyhjää ja hinkkauttaa käyntiin.

Talvi pääsi yllättään mutta hyvin tarkeni vaikka pakkasta oli 15 astetta kuvissa matkaa taitettu vasta 6km sillä vasta keula sulana :mrgreen:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W211 200cdi ex (738thkm)
W126 280S 1982 ex
W111 220S 1965
W124 200d ja 300td ex
S211 220cdi ex
tyhtis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Ti 03.07.2012 17:21

Re: Tyhtiksen w111 220sb kunnostelua.

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Tässä lauhoilla keleillä vanhusta käytellyt. Useamman viikon seisonnan jälkeen on vain vaivaaminen että syttyy (bensat katoaa tai pumppu ei nosta)
Sitten tuntuu että sytkässä vikaa mutta kyllä pitää ensin tuo pensiini puoli tutkia jiiriin ei maha saaja tosiaan pensaa???
Myös seisonnan jälkeen pitkään pitää kaasulla auttaa että pysyy käynnissä hetken ku käyttelee kuin taikaiskusta alkaa raksuttaan hyvin????

Tuon viimeisen reissun saldo reilu 300km ja tankillinen pensaa mittarin mukaan
W211 200cdi ex (738thkm)
W126 280S 1982 ex
W111 220S 1965
W124 200d ja 300td ex
S211 220cdi ex
tyhtis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Ti 03.07.2012 17:21

Re: Tyhtiksen w111 220sb kunnostelua.

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Noniin.
Nyt sitten eskaloitui tilanne.
Aattelimma tuossa tapanin päivänä oli niin sopiva keli lauhaa mutta ei loskalentänyt ----> ulkoilutetaan hienossa kelissä vanhaa Herraa vähäsen.
Eipä ulkoiluteta kun hän päätti ettei tule tallista ulos.....

Ei käyntiin ei millään välillä vähän yskähteli ja kävikin vajailla mutta ei käyntiin......

Alkaa hommaan tuo pensapumppu jostakin ja sytkän vermeet.

Taidan tilata tuon kärjettömän version kuitenkin siirrytään nykyaikaan????

Mikäs tuon kaasuttimen sielunelämä saapiko tavan kuolevainen nuot auki kasaan ja säätöihinkin vielä ja tietääkö kukaan Meri Lapissa gurua joka mahd voisi hienosäätää sitte nuo kaasarit???
W211 200cdi ex (738thkm)
W126 280S 1982 ex
W111 220S 1965
W124 200d ja 300td ex
S211 220cdi ex
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1453
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Tyhtiksen w111 220sb kunnostelua.

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Etene nyt hyvä mies jossain järjestyksessä, ei kannata ronkkia kaikkea yhtä aikaa, vaan kohta kerrallaan, niin selviää sekin, missä vika oli, ja missä ei.
Kärjettömänkin asennat vasta kun pumppu vaihdettu ja käy!
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
tyhtis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Ti 03.07.2012 17:21

Re: Tyhtiksen w111 220sb kunnostelua.

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Juhani Halmeenmäki kirjoitti: Pe 27.12.2024 09:39 Etene nyt hyvä mies jossain järjestyksessä, ei kannata ronkkia kaikkea yhtä aikaa, vaan kohta kerrallaan, niin selviää sekin, missä vika oli, ja missä ei.
Kärjettömänkin asennat vasta kun pumppu vaihdettu ja käy!
Nokun tässähän on se lähtökohta kun.

Kesällä ajelin mitä ajoin ja moitin tuota pumppua alkuunsa eli se pitää vaihtaa.

Tuossa jakajassa on löysää aikalailla. Vaihtoehtona tieten olisi entisöidä se kuntoon???
Vai kerralla laittaa käreton niinku ollut Ajatuksena?

Käytiin tuon kyllä saapi käyntiin ku kattelee jakajan että ei hapettumaa yms.

Mutta tässä nyt enemminkin ku tilaa osia niin samalla ottaa kaikki ja laittelee talven aikana kuntoon kun saa käymään niin tutkisi kaasarit melkoisen ryötteessä päältä eikä varmaa sisustaan ihan puhdas ole.....

Saisi talvella hiplailtua nämä hommat iskuun tarvis ku kesällä kruisailla.
W211 200cdi ex (738thkm)
W126 280S 1982 ex
W111 220S 1965
W124 200d ja 300td ex
S211 220cdi ex
tyhtis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Ti 03.07.2012 17:21

Re: Tyhtiksen w111 220sb kunnostelua.

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Jaahas.
Huikka pensalla sytty lopulta mutta aivasti kaasarissa ja poltti tulpan :oops:
Kärkien väliä putsasin.

Nyt katoin niin oli päältä märkä tuo pumppu alkaa pyydystää jostain moinen.... irroittaa jos näkisi osanumeron.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W211 200cdi ex (738thkm)
W126 280S 1982 ex
W111 220S 1965
W124 200d ja 300td ex
S211 220cdi ex
tyhtis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Ti 03.07.2012 17:21

Re: Tyhtiksen w111 220sb kunnostelua.

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Päältäkin yksi kuva.

Jakajassa säteisvälystä ja nokka kulunut.....
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W211 200cdi ex (738thkm)
W126 280S 1982 ex
W111 220S 1965
W124 200d ja 300td ex
S211 220cdi ex
tyhtis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Ti 03.07.2012 17:21

Re: Tyhtiksen w111 220sb kunnostelua.

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Alkoi kuiten häiritsee onhan se kumma jos ei vielä ala pelaan tuolla jakajalla.

Laitan kun saan pensa pumpun ensin kun siinä tieto vika.
Kaasareihin en vielä tieten koske.

Mutta mikä on tuon moottorin w123 250 sytytys ennakko??!! En löydä oikein mistään mitään infoa tästä.

Laitelisi kärjet yms kuntoon ja säätäisi ennakon lampulla sitten jos tuntuu vielä korvalla jos jatkaa värkkäystä sitten seon uskottava että loppu tuo jakaja on 😅🤣
W211 200cdi ex (738thkm)
W126 280S 1982 ex
W111 220S 1965
W124 200d ja 300td ex
S211 220cdi ex
Avatar
kerosiini
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 431
Liittynyt: To 25.11.2004 19:16
Paikkakunta: Tervola

Re: Tyhtiksen w111 220sb kunnostelua.

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa ... -275-4?c=1

Oiskohan tuo passeli pumppu? W114 hain tuon mutta eihän se passannu siihen ilman oikeaa bakeliittilaippaa koska nykyinen pumppu kulmamallia. Uuden pumpun mukana ei tuota laippaa tule mukana eikä niitä niin vain saa erikseenkään joten sitä ei kannata rikkoa. Palautin sen pumpun Rovaniemen KL:ään joten saattaa olla vielä heillä hyllyssä
190E 2.6 '90, 240TD '83, 220D '77, 250 2.8 '74, 220 '69, Coronet '68, Volvo 240 D6 '83, Taunus '82
tyhtis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Ti 03.07.2012 17:21

Re: Tyhtiksen w111 220sb kunnostelua.

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Näyttää vahvasti samalta pitää soittaa ja kysyä onko heillä vielä tuo.
Saksan maalla olisi ollu pumppu halvempi mutta siihen toimitukset päälle niin samoissa rahoissa paitsi sieltä sai erikseen pakeliittia myös.
W211 200cdi ex (738thkm)
W126 280S 1982 ex
W111 220S 1965
W124 200d ja 300td ex
S211 220cdi ex
tyhtis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Ti 03.07.2012 17:21

Re: Tyhtiksen w111 220sb kunnostelua.

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Ehti tekee "inventaariota" varastossa niin tuohan on se vaihteiston pään rattivaihe systeemi hässäkkä????

Oli kyllä yksi täydellinen rattiakseliki irroitettuna ja vielä yksi tekniikallee täydellinen varaosa raatokin mistä varmaan saapi.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W211 200cdi ex (738thkm)
W126 280S 1982 ex
W111 220S 1965
W124 200d ja 300td ex
S211 220cdi ex
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1107
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Tyhtiksen w111 220sb kunnostelua.

Viesti Kirjoittaja Zac »

Mikä tuon W123 250 koneen tyyppi on? Tuolla oli jotain aiheesta, mutta laihasti:

https://forums.mercedesclub.org.uk/inde ... ing.86634/
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
tyhtis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Ti 03.07.2012 17:21

Re: Tyhtiksen w111 220sb kunnostelua.

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Tuota tuota en muuta osaa tuosta tyypistä ku numero lohkossa m123 ja edes päin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W211 200cdi ex (738thkm)
W126 280S 1982 ex
W111 220S 1965
W124 200d ja 300td ex
S211 220cdi ex
Avatar
kerosiini
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 431
Liittynyt: To 25.11.2004 19:16
Paikkakunta: Tervola

Re: Tyhtiksen w111 220sb kunnostelua.

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

tyhtis kirjoitti: La 28.12.2024 11:59 Näyttää vahvasti samalta pitää soittaa ja kysyä onko heillä vielä tuo.
Saksan maalla olisi ollu pumppu halvempi mutta siihen toimitukset päälle niin samoissa rahoissa paitsi sieltä sai erikseen pakeliittia myös.
Joo itse jouduin sen kulmamallisen pumpun tilaamaan Autodocilta kun Suomesta ei saanut mistään. Pierburgilta näyttää mutta stanssaukset viilattu pois :lol:
190E 2.6 '90, 240TD '83, 220D '77, 250 2.8 '74, 220 '69, Coronet '68, Volvo 240 D6 '83, Taunus '82
tyhtis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Ti 03.07.2012 17:21

Re: Tyhtiksen w111 220sb kunnostelua.

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

kerosiini kirjoitti: La 28.12.2024 21:24
tyhtis kirjoitti: La 28.12.2024 11:59 Näyttää vahvasti samalta pitää soittaa ja kysyä onko heillä vielä tuo.
Saksan maalla olisi ollu pumppu halvempi mutta siihen toimitukset päälle niin samoissa rahoissa paitsi sieltä sai erikseen pakeliittia myös.
Joo itse jouduin sen kulmamallisen pumpun tilaamaan Autodocilta kun Suomesta ei saanut mistään. Pierburgilta näyttää mutta stanssaukset viilattu pois :lol:
Pitää itselläkin tässä varuilta tutkia auto tokkiinsa läpi se näkyy yllättävän välillä näiden vanhojen mersujen osien suhteen.

Tuo w123 virranjakaja yhtäkkiä aiheuttaa haastetta osien saataviiden suhteen.... tai sitten ku ei ole harrastanut ei osaa hakia vastaavia mitkä passaa tuohon (ei siis tiedä) Volvoja ja minua harrastanut oli liiankin helppoa jo.... eräänlainen suola se tämäkin harrastuksessa
W211 200cdi ex (738thkm)
W126 280S 1982 ex
W111 220S 1965
W124 200d ja 300td ex
S211 220cdi ex
tyhtis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Ti 03.07.2012 17:21

Re: Tyhtiksen w111 220sb kunnostelua.

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Noniin sai nuorimman tytön nukkumaan ehti selaamaan autodock sivustoa.

Sieltä tarttui mukaan
Tulpanjohto sarja ngk
Kärkiä
Pyörijä
Ja pierburg pensiini pumppu

Olisi ollut vastaavaa pensapumppua noin 20e hintaan ihme merkki jotenkin kallistuin pierburgiin noin 60€ hintaan toiveena jos kestäisi vähän kauemmin tiiä sitten.

Katsotaan miten käyppii ku osat tulee alkaisiko mersu näillä käymään paremmin.

Jakajan kansi näkkyy olevan haasteista suurin pitää vanha purkaa poies ja käyä hovi varaosamyyjän tykönä löydettäisiinkö mallilla vastaavaa sopivaa tilalle.

Laitan vielä nimimerkki zac linkkaamasta viestiketjusta kuvakaappauksen missä keskustellaan tuosta sytkäennakosta kylläkin käsittääkseni 2 litran w123 moottorissa mutta lähdetään tuolla haarukoimaan tähän sopivaa ennakkoa??

Kärkivälin taidan laittaa sen perinteisen 0,4mm
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W211 200cdi ex (738thkm)
W126 280S 1982 ex
W111 220S 1965
W124 200d ja 300td ex
S211 220cdi ex
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2142
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tyhtiksen w111 220sb kunnostelua.

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Haynes databook näyttää tämmöiset arvot 250 moottoriin ja sen mukaan pitäisi olla kärjetön jakaja.

Kuva

Kuva

Tässä arvot uudempaan moottoriin.

Kuva

Kuva

Merkit kampiakselilla.

Kuva
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
tyhtis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Ti 03.07.2012 17:21

Re: Tyhtiksen w111 220sb kunnostelua.

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Tämä on jännä kun osassa paikkaa väitettään että ensimmäiset olisi kärkisytkällä ja sitten hyvinnii nopeaan tullu elektroninen sytytys.

Kiitoksia kuvista eiköhän noilla jollekki mallia päästä alkuun.
W211 200cdi ex (738thkm)
W126 280S 1982 ex
W111 220S 1965
W124 200d ja 300td ex
S211 220cdi ex
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1453
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Tyhtiksen w111 220sb kunnostelua.

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Ja ihan tarkalleen et saa kärkiväliä & sytkää kuluneella jakajalla. Kosketuskulman perusteella saisi kärkivälin parhaaseen kompromissiin, vaan kannattaneeko tuo hifistely, jos kärjetöntä aikoo? Mutta joo, nyt paikka kerrallaan kuntoon, sitten kokeilu korjaantuiko, ja seuraavan kimppuun.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
tyhtis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Ti 03.07.2012 17:21

Re: Tyhtiksen w111 220sb kunnostelua.

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Juhani Halmeenmäki kirjoitti: Ma 30.12.2024 09:38 Ja ihan tarkalleen et saa kärkiväliä & sytkää kuluneella jakajalla. Kosketuskulman perusteella saisi kärkivälin parhaaseen kompromissiin, vaan kannattaneeko tuo hifistely, jos kärjetöntä aikoo? Mutta joo, nyt paikka kerrallaan kuntoon, sitten kokeilu korjaantuiko, ja seuraavan kimppuun.
Pittää kattoa miten alkaa toimimaan ku laittaa jakajan rekuleet kuntoon.
Monesti miettinyt tuota kosketuskulma asiaa mutta ei ole tullut perehdyttyä aiheeseen tähän asti perinteinen tyyli piisannu ja loput "korvalla kohdalleen"

Jos alkaa toimiin miellyttävästi niin jätän kärjettömän vielä harkintaan voisihan tuohon tieten puslat vaihtaa ja kunnostella jakajan kokonaan jos kehtaisi???
W211 200cdi ex (738thkm)
W126 280S 1982 ex
W111 220S 1965
W124 200d ja 300td ex
S211 220cdi ex
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1453
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Tyhtiksen w111 220sb kunnostelua.

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
tyhtis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Ti 03.07.2012 17:21

Re: Tyhtiksen w111 220sb kunnostelua.

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Joutuikohan tuota hommaan paremman yleismittarin jolla voi kosketuskulman mitata ja kierrosnopeuden 🧐🧐
Sitten kun vähän vanhat kamppeet kaikin puolin pakenee järki päästä kun ei saa arvoissa pysymään 🤣🤣
W211 200cdi ex (738thkm)
W126 280S 1982 ex
W111 220S 1965
W124 200d ja 300td ex
S211 220cdi ex
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1453
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Tyhtiksen w111 220sb kunnostelua.

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

No sytkän säätöön tarvit strobon, ja niissä on mukana kosketuskulma mittari.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13602
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhtiksen w111 220sb kunnostelua.

Viesti Kirjoittaja karra »

Juhani Halmeenmäki kirjoitti: Ma 30.12.2024 22:20 No sytkän säätöön tarvit strobon, ja niissä on mukana kosketuskulma mittari.
Juu. Se mitä mie oon säädellyt 42 vuotta oli ensin liuskamitalla kärkiväli, ja ajoituksen perussäätö ilman stroboa. Sitte tuli strobot ja miulla on vieläkin erillinen kosketuskulmamitttari.

No jos on kulunut jakaja niin olettaisin/luulen/mutulla kosketuskulmamittari antaa paremman kärkivälin säätötuloksen kuin liuskamitta. Kone kun sillo mitattaessa käy. Strobolla näkee vielä että ennakon säätö yms pelaa eli on se ihan hyvä.

Wanhoissa wehkeissä kun on kulumaa ja seokset on mitä on ja nykybensa ihan erilaista kun ennen, olen viime vuosi(kymmeni)nä säätänyt ajoituksen ihan perstuntumalla. Moottori käyntiin ja etsii sen sweet spotin kääntämällä jakajaa, aikaiselle päin mielellään - sillei että käy hyvin ja herkästi vastaa kaasuun yms. Sitte koeajo ja jos nakuttaa niin ottaa sen verran myöhäselle ettei nakuta. Paras teho ja toiminta saadaan kohilleen. Tämä on vaan minun mielipide eikä mikään fakta.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin