Ostin patteriauton, ekat havainnot

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
SamuliR
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: Ke 21.10.2009 20:36
Paikkakunta: Karhula

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja SamuliR »

Ihan oikeakin laturi hankittu jo, mut taitaa mennä kesään että saan asenneltua. Pihan poikki vedettävä syöttökaapeli maan alle niin ei ole nyt intoa semmoiseen.
Laitetaan suojaputkeen vähintään tarpeeks topakka kaapeli niin ei jää siitä tulevaisuudessa kiinni.
Tommonen 22kw laitos tossa olis, pitänee tosin rajoittaa 11kw kun ei pääsulakkeet riitä muuten. Asennus tulee kaikin puolin niin että suurentamalla pääsulakkeet saa sitten ton 22kw.

Talven meinasin koittaa kituuttaa nyt tolla sukolla ja pikalatureilla.
Autossahan on toi virran rajoitus, 6A , 8A tai maksimi. Nythän toi on vajaa 8A vaikka olis maksimi asetus valittu.
N293 EQC400
W211 E63 AMG
W251 R320cdi mätänee pihalla
Ex: W203 C32 AMG
Eemelicdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 287
Liittynyt: Su 26.11.2023 10:41

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja Eemelicdi »

https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... 16-A-1-vai
Tuollaisen löysin. En tiedä kuinka suurta 1-vaihe latausta autosi tukee, mutta tuo antaa maksimit. Itse kytkisin tuon jakorasialla suoraan johtoihin kunnon liittimillä. Tai sitten superscuko. Muuten palaa talo ja auto.
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Vaikka olisi mahdollista ladata autoa pitkiäkin aikoja, tuollaisen shukolaturin huonoin puoli on se, että ei pysty pörssistä poimimaan halvimpia tunteja tehokkaasti. Auton akku tuosta kyllä varmaan tykkää.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
SamuliR
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: Ke 21.10.2009 20:36
Paikkakunta: Karhula

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja SamuliR »

Eemelicdi kirjoitti: Ti 07.01.2025 22:24 https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... 16-A-1-vai
Tuollaisen löysin. En tiedä kuinka suurta 1-vaihe latausta autosi tukee, mutta tuo antaa maksimit. Itse kytkisin tuon jakorasialla suoraan johtoihin kunnon liittimillä. Tai sitten superscuko. Muuten palaa talo ja auto.
Joku tämmönen ajatus olikin jo tossa. Ehkä haen vaan voimavirtatöpseliin tulevan ja lataan talven sillä.
Pitääkin vähä tota Mersun omaa piuhaa ihmetellä onko se rajoitettu tohon 1,6kw vai rajottaako auto sen? Volvon piuhaa kun testasin nii sama lopputulema, 1,6kw. Sen olis voinnu vaikka kannibalisoida tohon mainittuun tyyliin.
N293 EQC400
W211 E63 AMG
W251 R320cdi mätänee pihalla
Ex: W203 C32 AMG
Eemelicdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 287
Liittynyt: Su 26.11.2023 10:41

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja Eemelicdi »

Jos sulla on jo oikea laturi mistä voi 11kw rajoittaa niin eikö siihen voisi laittaa kumikaapelilla väliaikaisen syöttökaapelin voimavirtapistokkeella?
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 816
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja zukka »

Itsellä tälläinen takakontissa ja sillä latailen tallilla superschukosta täydellä virralla:
https://fl.noeifevo.de/products/noeifev ... 7wEALw_wcB

Samalla laturilla lataan mökilläkin joko normaalista pistorasiasta tai superschukosta riippuen mihin jätän auton parkkiin. Normaalista pistorasiasta 6A ja superista 16A.


Kotona on auton oma schuko laturi "kiinteänä" asennuksena lukollisessa kytkentärasiassa tallin ulkoseinällä.
Tässä vain valinnat 8A,10A ja 12A mutta sillä pärjännyt ihan hyvin.
Superschuko pitäisi asentaa kun sellainen on jo hankittu ajat sitten niin voisi nostaa latauksen tuosta 8A maksimille 12A

Töissä lataan type2 johdolla jos kotona lataaminen olisi kalliimpaa.

Tallille ehkä joskus ostan vielä latausaseman millä saisi akun nopeammin täyteen kun sulakkeissa riittää aika hyvin varoja, mutta katsotaan asiaa rauhassa.
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2763
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja markoala »

Ostin. Lauantaina tulee pihaan. Budjetti laite kakkosautoksi eli B electric joka puoliksi Tesla
W213 220d +W242 electric drive
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

markoala kirjoitti: To 09.01.2025 19:37 Ostin. Lauantaina tulee pihaan. Budjetti laite kakkosautoksi eli B electric joka puoliksi Tesla
Eli ilmeisesti vuosimalli aikaisempi kuin 2017 tai jotain sinnepäin? Vai mites päättelit että puoliksi Tesla, näitkö akkupaketissa tai ajomoottorissa Teslan logoa tms? Vai meneekö se jotenkin niin että Teslan tekniikalla range 100km luokkaa mutta Daimlerin tekniikalla 200km? (Lähde Wikipedia)
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2763
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja markoala »

Tuo on 2014-2017 tehty malli missä Teslan tekniikka. Meidän yksilö 2015 tehty, 2016 otettu ajoon vasta.
W213 220d +W242 electric drive
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Okei joo. Missä kunnossa akku 10v jälkeen, vai onko tietoa vielä?
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Avatar
SamuliR
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: Ke 21.10.2009 20:36
Paikkakunta: Karhula

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja SamuliR »

Eemelicdi kirjoitti: Ke 08.01.2025 20:55 Jos sulla on jo oikea laturi mistä voi 11kw rajoittaa niin eikö siihen voisi laittaa kumikaapelilla väliaikaisen syöttökaapelin voimavirtapistokkeella?
Päädyin hakemaan kaupasta tommosen joka alunperin 16a voimavirta töpselillä. Liian iso houkutus olis ollu ite kötöstellä piuha tohon oikeeseen laturiin, onhan nyt sit pykälän virallisempi.

Saa pahan sit tolla töistä lainattua virtaa kans kun ei toistaiseksi ole siellä latureita. Hybridit saa kyllä vapaasti roikkua tolpan nokassa mut tolla suko laturilla just saa päivän kilsat otettua.
N293 EQC400
W211 E63 AMG
W251 R320cdi mätänee pihalla
Ex: W203 C32 AMG
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2763
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja markoala »

Mä ostin Motonetista Walle 11kw laturin tarjouksesta alle 400€. Normaalisti 600€. Siinä on metrin kaapelin päässä voimavirta pistoke. Yksinkertainen käyttää ja laadukkaan oloinen.
W213 220d +W242 electric drive
Timotei013
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 02.03.2023 17:20

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja Timotei013 »

Tällaista 3x16A versiota saa suunnilleen saman näköisenä monestakin paikasta. Itse hankin n. 2v sitten, kun ostin EQA:n ja autotallissa on 3-vaihepistorasia (16A - näyttäisi olevan isompikin, mutta sitten pitäisi rajoittaa latauksen ajaksi muuta kulutusta)

https://www.virtasenkauppa.fi/sahkoauto ... 2sEALw_wcB
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1649
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Timotei013 kirjoitti: Ke 15.01.2025 14:19 Tällaista 3x16A versiota saa suunnilleen saman näköisenä monestakin paikasta. Itse hankin n. 2v sitten, kun ostin EQA:n ja autotallissa on 3-vaihepistorasia (16A - näyttäisi olevan isompikin, mutta sitten pitäisi rajoittaa latauksen ajaksi muuta kulutusta)

https://www.virtasenkauppa.fi/sahkoauto ... 2sEALw_wcB
Minulla vastaava Blaupunkt merkkinen ja hyvin on toiminut. Helppo ottaa myös mukaan vaikka mökille jos on pidempään siellä.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13721
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Timotei013 kirjoitti: Ke 15.01.2025 14:19 Tällaista 3x16A versiota saa suunnilleen saman näköisenä monestakin paikasta. Itse hankin n. 2v sitten, kun ostin EQA:n ja autotallissa on 3-vaihepistorasia (16A - näyttäisi olevan isompikin, mutta sitten pitäisi rajoittaa latauksen ajaksi muuta kulutusta)
CTEK tai vastaava osaa kuormanhallinnalla rajata latausvirran pääsulakkeiden kuormitusasteen mukaan.

Harva auto osaa ladata yli 11 kW AC:lla eikä normi omakotitalon sulakkeet 22 kW:lla kestäkään.
Devi82
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: To 28.07.2016 20:10
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja Devi82 »

Minulla nyt ei ole kuin puolikas sähköauto, c300e plugari.
Kylläpäs muuttui taas autoilu helpommaksi kun sai seinälle latausaseman. Buusti box solar 11kW 10 metrin kaapelilla. Onnettoman hidasta oli latailla schukosta, tyhjästä täyteen 14 tuntia, nyt alle kolme. Tuossa asemassa on ns.kaikki herkut, kuormanhallinta homewizard p1 kautta, pörssisähköohjaus, aurinkopaneelituki 1/3 vaiheen vaihdolla. Omia sääntöjä voi luoda lataukseen ihan oman mielen mukaan. Onnetonta säheltämistä on nykyplugareiden kanssa schukolataus, kun akkukono lähentelee jo 30kWh. Lisäksi jo haluaa esilämmitää latauksen aikana, nyt ei tyhjene samalla akku kuten schukosta ladatessa. Muistaakseni 7kW lämmitin on näissä.
S206 300e 2023
W203 C55 AMG 2005
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13721
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Devi82 kirjoitti: Ke 15.01.2025 17:16 Minulla nyt ei ole kuin puolikas sähköauto, c300e plugari.
Kylläpäs muuttui taas autoilu helpommaksi kun sai seinälle latausaseman. Buusti box solar 11kW 10 metrin kaapelilla. Onnettoman hidasta oli latailla schukosta, tyhjästä täyteen 14 tuntia, nyt alle kolme. Tuossa asemassa on ns.kaikki herkut, kuormanhallinta homewizard p1 kautta, pörssisähköohjaus, aurinkopaneelituki 1/3 vaiheen vaihdolla. Omia sääntöjä voi luoda lataukseen ihan oman mielen mukaan. Onnetonta säheltämistä on nykyplugareiden kanssa schukolataus, kun akkukono lähentelee jo 30kWh. Lisäksi jo haluaa esilämmitää latauksen aikana, nyt ei tyhjene samalla akku kuten schukosta ladatessa. Muistaakseni 7kW lämmitin on näissä.
Laturikeskustelu ei ehkä ihan kuulu tähän threadiin mutta täytyy kysyä mitä se 1/3 vaihto aurinkopaneelituessa tarkoittaa? Kytkeekö auton latauksen yhdelle vaiheelle minimitehon takia tarvittaessa vai joku ihan muu juttu?

Ei ole pahan hintainenkaan tuo purkki noilla toiminnoilla.
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Onko kukaan täällä koskaan kokeillut ajaa täyssähkön akkua mittarin mukaan 1 %:iin ja katsoa laturista montako kWh akku ottaa varausta vastaan kun sen lataa 100 %:iin?

Kiinnostaa vaan, onko uudehkolla akulla vastaus sitten oikeasti 99 % akun speksatusta varauskapasiteetista (kWh). Tuohan olisi köyhänmiehen versio siitä diagnostiikkatyökalujen kanssa otetusta akun maksimivarauksen lukemasta, eikö?
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Avatar
pazo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 324
Liittynyt: Ke 21.08.2013 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja pazo »

Tuskin, sillä lataushäviöt lisäävät latausenergian määrää (n. 5-15%). Ilmoitettu kapasiteetti kertoo, paljonko ladatusta akusta saadaan kilowattitunteja ulos - luulisin.
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Juha_M117 kirjoitti: Pe 17.01.2025 09:11 Onko kukaan täällä koskaan kokeillut ajaa täyssähkön akkua mittarin mukaan 1 %:iin ja katsoa laturista montako kWh akku ottaa varausta vastaan kun sen lataa 100 %:iin?

Kiinnostaa vaan, onko uudehkolla akulla vastaus sitten oikeasti 99 % akun speksatusta varauskapasiteetista (kWh). Tuohan olisi köyhänmiehen versio siitä diagnostiikkatyökalujen kanssa otetusta akun maksimivarauksen lukemasta, eikö?
Yhteen prosenttiin ei ole tullut ajettua, mutta Aurassa latasin syksyllä niin, että auto näytti akkua 5% ja latasin 80%:iin ja energiaa meni 48,86kwh. EQB:n akku on muistaakseni 66kwh.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

tahtoomersun kirjoitti: Pe 17.01.2025 10:43
Juha_M117 kirjoitti: Pe 17.01.2025 09:11 Onko kukaan täällä koskaan kokeillut ajaa täyssähkön akkua mittarin mukaan 1 %:iin ja katsoa laturista montako kWh akku ottaa varausta vastaan kun sen lataa 100 %:iin?

Kiinnostaa vaan, onko uudehkolla akulla vastaus sitten oikeasti 99 % akun speksatusta varauskapasiteetista (kWh). Tuohan olisi köyhänmiehen versio siitä diagnostiikkatyökalujen kanssa otetusta akun maksimivarauksen lukemasta, eikö?
Yhteen prosenttiin ei ole tullut ajettua, mutta Aurassa latasin syksyllä niin, että auto näytti akkua 5% ja latasin 80%:iin ja energiaa meni 48,86kwh. EQB:n akku on muistaakseni 66kwh.
Aika lähellähän se sitten on jos laskennallisesti lataus olisi 49,5 kWh ja mitattu 48,86 kWh. 1,3 % ero.

Edit: mutta tosiaan siis jos 10-15 % menee hävikkiin niin tottahan se sitten on että akussa ei ole varausta tuota määrää, tietenkään.

Edit 2: jos tulkitsen oikein näitä EPA:n papereita niin EQS 680 SUViin eli Maybachiin, jossa on 118 kWh akku, on mennyt uutena (2 tmi ajettuna) 123,5 kWh energiaa täyteen lataukseen, eli mun matikalla hävikki on 4,5 %.
https://dis.epa.gov/otaqpub/display_fil ... 097&flag=1
Tuolla lopussa Certification Summary Information Report sivu 10
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Avatar
Henri_L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 222
Liittynyt: Su 12.09.2004 17:26
Paikkakunta: Pertteli

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja Henri_L »

Akun kunnosta ja käytettävästä kapasiteetista saa ainakin jotain kuvaa A Better Routeplanner (ABRP) kautta. Ainakin omasta saa auton live dataa ulos ihan ilmais versiollakin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Tesla Model 3

Ex C300 blueTec hybrid S205
Ex e300 blueTec hybrid s212 facelift
EX 280cdi v6 S211
EX 220 cdi S203
EX 290 TD W210
EX. 250D W124
tomtom
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: To 17.12.2009 18:29
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja tomtom »

Oletteko käyttäneet autojanne automaattipesuissa/ pesukadulla? Ohjekirjassa (EQS 580) mainitaan "Pesulaitteistotilan kytkeminen päälle tai pois päältä " itse en tuota toimintoa autostani kuitenkaan löytänyt, tuo olisi kuitenkin hyvä toiminto jos saisi kaikki tarvittavat toiminnot kerralla pois päältä(peilit käännettyä, kahvat, pyyhin automatiikka, kattoluukku ym. eikä jokaista tarvitse erikseen poistaa käytöstä.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13721
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja DBFI »

tomtom kirjoitti: La 18.01.2025 21:47 Oletteko käyttäneet autojanne automaattipesuissa/ pesukadulla? Ohjekirjassa (EQS 580) mainitaan "Pesulaitteistotilan kytkeminen päälle tai pois päältä " itse en tuota toimintoa autostani kuitenkaan löytänyt, tuo olisi kuitenkin hyvä toiminto jos saisi kaikki tarvittavat toiminnot kerralla pois päältä(peilit käännettyä, kahvat, pyyhin automatiikka, kattoluukku ym. eikä jokaista tarvitse erikseen poistaa käytöstä.
En ole käyttänyt automaattipesuja eikä ole sähköautokaan mutta vastaava "mankka" omassa eikä siitäkään tuota pesulaitetilan valikkoa löydy. Ohjekirjassa sama teksti kuin EQS:nkin ohjekirjassa. Aika harmi että näitä puuttuvia toimintoja on aika paljon eikä ole kyse lisävarusteen puuttumisesta.
mamajane
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: Su 27.02.2011 20:50
Paikkakunta: Espoo

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja mamajane »

tomtom kirjoitti: La 18.01.2025 21:47 Oletteko käyttäneet autojanne automaattipesuissa/ pesukadulla? Ohjekirjassa (EQS 580) mainitaan "Pesulaitteistotilan kytkeminen päälle tai pois päältä " itse en tuota toimintoa autostani kuitenkaan löytänyt, tuo olisi kuitenkin hyvä toiminto jos saisi kaikki tarvittavat toiminnot kerralla pois päältä(peilit käännettyä, kahvat, pyyhin automatiikka, kattoluukku ym. eikä jokaista tarvitse erikseen poistaa käytöstä.
Olen käyttänyt useastikin ja ainakin EQB:sta tuo pesulaitteistotila löytyy valikosta jonka aukeaa kosketuslevyn viereisestä painikkeesta jossa on auton kuva.
EQB 300 4Matic -23
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

mamajane kirjoitti: Su 19.01.2025 22:09
tomtom kirjoitti: La 18.01.2025 21:47 Oletteko käyttäneet autojanne automaattipesuissa/ pesukadulla? Ohjekirjassa (EQS 580) mainitaan "Pesulaitteistotilan kytkeminen päälle tai pois päältä " itse en tuota toimintoa autostani kuitenkaan löytänyt, tuo olisi kuitenkin hyvä toiminto jos saisi kaikki tarvittavat toiminnot kerralla pois päältä(peilit käännettyä, kahvat, pyyhin automatiikka, kattoluukku ym. eikä jokaista tarvitse erikseen poistaa käytöstä.
Olen käyttänyt useastikin ja ainakin EQB:sta tuo pesulaitteistotila löytyy valikosta jonka aukeaa kosketuslevyn viereisestä painikkeesta jossa on auton kuva.
Sekä näytöltä kohdasta asetukset---pikavalinnat
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Nettikeskustelujen mukaan EQS:ssä -21 ja -22 vuosimalleissa ei ole tuota ominaisuutta ja -23 alkaen on. Omastani en ole katsonut, mutta voin iltapäivällä katsoa onko, oletan siis ettei ole.
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Devi82
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: To 28.07.2016 20:10
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja Devi82 »

DBFI kirjoitti: Ke 15.01.2025 18:22
Devi82 kirjoitti: Ke 15.01.2025 17:16 Minulla nyt ei ole kuin puolikas sähköauto, c300e plugari.
Kylläpäs muuttui taas autoilu helpommaksi kun sai seinälle latausaseman. Buusti box solar 11kW 10 metrin kaapelilla. Onnettoman hidasta oli latailla schukosta, tyhjästä täyteen 14 tuntia, nyt alle kolme. Tuossa asemassa on ns.kaikki herkut, kuormanhallinta homewizard p1 kautta, pörssisähköohjaus, aurinkopaneelituki 1/3 vaiheen vaihdolla. Omia sääntöjä voi luoda lataukseen ihan oman mielen mukaan. Onnetonta säheltämistä on nykyplugareiden kanssa schukolataus, kun akkukono lähentelee jo 30kWh. Lisäksi jo haluaa esilämmitää latauksen aikana, nyt ei tyhjene samalla akku kuten schukosta ladatessa. Muistaakseni 7kW lämmitin on näissä.
Laturikeskustelu ei ehkä ihan kuulu tähän threadiin mutta täytyy kysyä mitä se 1/3 vaihto aurinkopaneelituessa tarkoittaa? Kytkeekö auton latauksen yhdelle vaiheelle minimitehon takia tarvittaessa vai joku ihan muu juttu?

Ei ole pahan hintainenkaan tuo purkki noilla toiminnoilla.
Kyllä juuri noin, laturi vaihtelee 1 ja 3 vaihelatauksen välillä paneelien tuoton mukaan. Standardin mukaanhan autot eivät lataudu alle 6A virralla/vaihe, tämän mukaan tuo toimii.
Sitten iso varoitus, ensin on varmistuttava että auto tukee tuota toimintoa, muuten hajoaa auton sisäinen latausyksikkö. Tuon toiminnon voi säätää latauslaitteen asetuksista päälle/pois.
S206 300e 2023
W203 C55 AMG 2005
relluttelija
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ti 23.07.2019 19:40

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja relluttelija »

Mikäs on todellisuus EQC:n kulutuksessa? Pääseekö maantiellä missään olosuhteissa 20kWh/100km?
E350 -13
ZOE Intence -20
tulimäki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: To 25.02.2010 22:10
Paikkakunta: Häme

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja tulimäki »

Onko kellään kokemuksia paljon ajetuista sähkömersuista (yli 200 tkm). Miten akun kapasiteetti ja range on muuttunut.

VAG:lla laitteilla taksikäytössä, missä paljon pikalatauksia, näyttää olevan aika tavallista, että 200 tkm jälkeen akun kapsu on pudonnut 60% ja range pudonnut 200 km:iin. Ei tahdo enää riittää työkäytössä -> auto menee vaihtoon, kun akun uusiminen ei kannata.
Vastaa Viestiin