Niin, korjaus- ja huoltohommia.
Tässä kuva eiliseltä illalta.
Oikein riemukasta hommaa, auto nosturilla, ilmankuivain puhaltamassa pohjaan, jotta sen saisi kuivaksi (samalla kun tallin ilmaa muutenkin kuivataan), joka paikka täynnä irtonaisia pohjamuoveja, sisälokasuojia, pikkukiviä, kuraa ja vettä. Ja vähän työkaluja ja kaikkea muuta, jotta kaikki olisi mahdollisimman sotkuista ja sekavaa.
No, tähän mennessä on vaihdettu öljyt moottoriin, perään ja ohjaustehostimeen. Ilmansuodatin, öljynsuodatin ja polttoainesuodatin vaihdettu. Pohjamuovit nyt pesty tai muuten siivottu ja laitettu vähän vähemmän levälleen kuivumaan ja lattiat putsattu, niin on kivampi touhuta. Helmamuovit irrotin vain alareunasta ja siivosin hiekat pois muovin ja helman välistä. Ja pohjaa muuten tarkastelin ja putsailin likaa pois. Pohja vaikuttaa olevan erinomaisessa kunnossa.
Onnettomia löytöjä tein joitakin. Tämä oli yllätys, matkustajan puolen helman takapää:
Samoin nämä takimmaiset helmakotelon tuuletusaukot olivat molemmin puolin ruosteessa, sekin oli ylläri.
Harmillisin löytö jäi toistaiseksi kuvaamatta, matkustajan puolen takapyörän takana on se paikka, jossa olisi äänenvaimennin, jos olisi tuplapakoputki. Sehän kerää kaiken mahdollisen kuran, lumen, loskan jne. ja siellä on ruostetta paljon. Ruoste siellä ei ollut ylläri, mutta en sitä ihan niin paljoa odottanut. Oletettavasti jotain vikaa on toisellakin puolella, mutta sinne nyt ei pääse, kun äänenvaimennin peittää sen alueen. Jotain pientä ruostetta on takapyöränkoteloissa ja vähän enemmän takaiskarien yläpäiden ympärillä.
No, nyt on niin, että nuo kohdat putsataan teräsharjalla sen minkä pystyy ja päälle kotelosuojaa. Luultavasti se estää tai oleellisesti hidastaa ruostumista. Juuri nyt ei ole aikaa, sopivia olosuhteita eikä mielenkiintoa tehdä enempää. Tämä auto kyllä vaikuttaa ruostuvan silleen kivasti, että ruoste pysyy aika pitkään pinnassa ja ehkä leviää siinä maalin alle, mutta ei näytä pureutuvan syvälle peltiin.
Jos tuon haluaa oikeasti korjata kunnolla, niin se on kesän hommia. Kaikki pohjamuovit pois, helmamuovit pois, takapuskuri pois, pakoputken takaosa pois, takaiskarit pois, ehkä vetokoukkukin pois ja sitten kunnon pesu mieluiten höyrypesurilla (ei mulla tosin ole sellaista) ja sitten ruosteet pois hiekkapuhalluksella (tai jollain muulla puhaltaen), epoksia ja pintamaalia ja uudet kotelosuojat päälle. Ja olis tosi kiva kehittää joku suoja, jolla saisi ainakin vähennettyä kuran kerääntymistä ja lentämistä sinne takapyörien takana oleviin koteloihin. Ja oikeastaan samalla sais taas maalata helmamuovit sekä takapuskurin ja vähintään lakata ovista listojen alapuoliset osat, jotka ovat saaneet railakkaasti osumia renkaista lentävistä kivistä.
En tiiä, jotenkin alkaa kyllästyttää tämmönen käyttöauton kanssa taiteileminen. Ja kun ruoste pääsee valloilleen kerran, niin ei sitä oikeasti pysäytetä, oleellisesti sitä voi tietysti hidastaa. Aika monta kertaa on käynyt mielessä tätä remonttia tehdessä, että vois kai ajatella ajelevansa jollakin vähän uudemmallakin autolla...