S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3980
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Kauhee tilanne, autoon tuli vika. :x Kahdesti lämpimällä moottorilla ajellessa, kiihdytyksen yhteydessä on syttynyt moottorin vikavalo, ja sen jälkeen tehoja on puuttunut rutkasti. Muutaman startin jälkeen on valo ja vika kadonneet.

Sain eilen Xentryn / Starin / DASin / mikä-se-nyt-on-oikealta-nimeltään -laitteen lainaan ja autossa oli tallentunut vikakoodi 2705-009 "Check system 'High pressure control'. The maximum pressure has been exceeded. Rail pressure regulation via quantity control valve"

Varsin osaamattomana tuon laitteen käyttäjänä parhaani mukaan testailin kaiken maailman tuohon liittyviä juttuja, ja lopulta se antoi ohjeeksi, että "Replace component Y94 (Quantity control valve)". Muut kaikki arvot mitä sain esiin, olivat ok (siis annetuissa toleransseissa) ja testit menivät läpi, mutta tässä testissä polkaistiin kaasua seitsemän kertaa, ja niistä kaksi kertaa meni selkeästi yli raja-arvon ja kolmas ihan vähän yli, joten testi hylätty ja komponentti pitää vaihtaa.

Kuva

Googlettamisen perusteella tulin käsitykseen, että tuo komponentti on korkeapainepumpun kyljessä, onko näin? Parts Information antaa siihen pumpun kylkeen osan A6460740484 "FLOW REGULATION VALVE", eli eri nimi kuin mitä diagnostiikka antoi, mutta kai tuo sama osa kuitenkin on, vai? Kuvan osa 21.

Kuva

Onko sen vaihtamisessa jotain ihmeellistä?

Suuttimet liittyvät asiaan tai aihepiiriin vähintäänkin, tämä kertonee osaajille enemmän kuin itselleni:

Kuva
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6487
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja MiHe »

#4 vaikuttaa huonommalta kuin muut, määränsäätöventtiilit tosiaan kannattaa vaihtaa kun noin lähelle hilppoo raja-arvoa, plug and play homma.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3980
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Varmaan hölmö kysymys, liittyen lämmitykseen. Tai oikeastaan useampikin kysymys. Mielestäni auto ei ole sisältä riittävän lämmin, tai lopulta on, mutta lämpeää hitaammin tai enemmän vaihdellen kuin pitäisi.

Ensiksi:
  • Diagnostiikka antoi vikakoodin 90C1 Motor N70m1 (In-car temperature sensor fan motor) does not run. Status: STORED
  • Toimintaohje oli, että jos asiakas ei valita mitään, niin nollaa koodi ja anna olla. No nyt asiakas vähän kuin valittaa, että lämpö ei tunnu säätyvän ihan oikein.
  • En löytänyt Parts Infosta moottoria tuollaisella kuvauksella, mutta virtalukon vieressä on kuitenkin sisäilman lämpötila-anturi A2118300272.
  • Niin se kysymys: Onko tuo se komponentti, jossa moottori on ollut pimeänä, toisin sanoen, onko anturin yhteydessä imurimoottori? Netistä otettu kuva alla, näyttäis siellä joku propelli vissiin olevan.

Ja se toinen juttu:
  • Jotenkin meni silloin ohi, kun oli diagnoosivehkeet lainassa ja olin ihan muuta asiaa tutkimassa. Ottamani valokuvan perusteella oli näköjään myös vikakoodi 9470 R22/3 (Heater booster) (Electrical fault). Status: Current and stored.
  • Missä tämä vika on? Onko se nyt lämmityslaitteen sisällä oleva vastuselementti Heater 1600W, A2118300961 ?
  • Perustuen tähän kyllä vaikuttaisi, että se on juuri tuo vastus. Ja ei välttämättä kokonaan rikki, vaikka antaakin vikakoodia. Pitää vissiin yrittää selvittää tarkemmin, kun taas saan testilaitteen lainaan.

Kun tuo diagnoosilaite ei ole oikeasti tuttu, niin mulla on hankaluuksia ymmärtää, mitä noi vikakoodien yhteydessä olevat numerot ovat. Olisin kuvitellut, että noissa koodeissa N70m1 ja R22/3 viittaavat komponentteihin, mutta Parts info ei noilla koodeilla löydä mitään osia. Tai minä en ainakaan löydä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12752
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja epk »

Kattovalossa oleva tunnistin on tuo kuvan moottori , 211 830 02 72, siinä tosiaan moottori. Virtalukon viereissä myös lämpötila-anturi.


Heater booster vika on varmaan 95%ssa 211sia, osa näistä autoista lämpiää silti sen voimin , osa hyvin ja osa huonosti, riippuen kuinka moro se on.
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Ei mitään hajua mikä on parts info, mutta starfinder on hyvä ohjelma. Sieltä kun etsii tuolla koodilla, niin se näyttää valokuvin, että minkä näköinen palikka ja missä päin autoa. En tiedä onko tuo starfinder ladattavissa mistään. Mulla tuli starin ja läppärin kylkiäisenä.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5802
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Nozki kirjoitti: Pe 31.01.2025 11:32 Varmaan hölmö kysymys, liittyen lämmitykseen. Tai oikeastaan useampikin kysymys. Mielestäni auto ei ole sisältä riittävän lämmin, tai lopulta on, mutta lämpeää hitaammin tai enemmän vaihdellen kuin pitäisi.

Ensiksi:
  • Diagnostiikka antoi vikakoodin 90C1 Motor N70m1 (In-car temperature sensor fan motor) does not run. Status: STORED
  • Toimintaohje oli, että jos asiakas ei valita mitään, niin nollaa koodi ja anna olla. No nyt asiakas vähän kuin valittaa, että lämpö ei tunnu säätyvän ihan oikein.
  • En löytänyt Parts Infosta moottoria tuollaisella kuvauksella, mutta virtalukon vieressä on kuitenkin sisäilman lämpötila-anturi A2118300272.
  • Niin se kysymys: Onko tuo se komponentti, jossa moottori on ollut pimeänä, toisin sanoen, onko anturin yhteydessä imurimoottori? Netistä otettu kuva alla, näyttäis siellä joku propelli vissiin olevan.

Ja se toinen juttu:
  • Jotenkin meni silloin ohi, kun oli diagnoosivehkeet lainassa ja olin ihan muuta asiaa tutkimassa. Ottamani valokuvan perusteella oli näköjään myös vikakoodi 9470 R22/3 (Heater booster) (Electrical fault). Status: Current and stored.
  • Missä tämä vika on? Onko se nyt lämmityslaitteen sisällä oleva vastuselementti Heater 1600W, A2118300961 ?
  • Perustuen tähän kyllä vaikuttaisi, että se on juuri tuo vastus. Ja ei välttämättä kokonaan rikki, vaikka antaakin vikakoodia. Pitää vissiin yrittää selvittää tarkemmin, kun taas saan testilaitteen lainaan.

Kun tuo diagnoosilaite ei ole oikeasti tuttu, niin mulla on hankaluuksia ymmärtää, mitä noi vikakoodien yhteydessä olevat numerot ovat. Olisin kuvitellut, että noissa koodeissa N70m1 ja R22/3 viittaavat komponentteihin, mutta Parts info ei noilla koodeilla löydä mitään osia. Tai minä en ainakaan löydä.
Vika tuossa N70m1 riittää syyksi jos lämmön säätö toimii jotenkin epätasisesti,
ko homma hoitamassa voi olla 1 tai useampia antureita(kaikilla eri numero)
riippu ilmastoin versiosta, kaikis 1 virtalukon lähellä, toinen yleensä kattovalossa
tuo mikä loppuu 1 taisi olla juuri virtalukon lähetyvillä,
taitava juurikin olla auton komponentti numeroita eikä osanumeroita,
mitä partsinfo/epc näyttä/kaipailee löytääksen oikean osan

lämmitys vastuksesta on yleisesti 1/2 elementtiä riiki,
on siellä lämmitys laitten sisällä eli vaihto vaatti lämmitys laitten purkamisen
(ja autohan on koottu sen ympärille...)
Mökkillä
'
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3980
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Okei, tänks.
T-Row kirjoitti: Pe 31.01.2025 12:32 Ei mitään hajua mikä on parts info
...
Se on Mersun tehtaan varaosajärjestelmä, johon klubijäsenenä pääsen käsiksi. Siihen pääsyn piti kyllä loppua klubijäseniltä, minulta ei toistaiseksi ole loppunut. Sinänsä hyvä systeemi, että siellä on aina viimeisin päivitetty tieto varaosista ja siitä, mikä uusi numero mahdollisesti on korvannut aiemman numeron. Ja se näyttää, mitkä osat kuuluvat tietttyyn autoon ja mitkä eivät (kuten kuvassa on harmaalla osa 20, koska mun autossa ei ole nelialueilmastointia).

Eniveis, ennen kuin kirjoitin tuon mun edellisen viestin, niin googlettelin kaiken maailman juttuja, ja sielläkin puhuttiin anturista kattovalon yhteydessä. Mutta mun autolle tätä kyseistä anturi/moottoria en kyllä löydä kattovalon yhteydestä mistään. Se kuva, jossa on kattovalo ja sen painikkeet ja muut sisävalot, ei sisällä mitään antureita. Ja tuolla numerolla erikseen sanotaan, että anturi virtalukon vieressä. En oo muuten varma, onko toi kuvassa näkyvä Quantity 1 sitä, että tämän kuvan esittämässä kokonaisuudessa on yksi tuollainen anturi vai että koko autossa niitä on yksi?

Mutjoo, pitää koittaa starilla joku kerta katsoa, saako siitä vastuksesta jotain selville. Siis että kuinka laajasti se on rikki.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5802
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Nozki kirjoitti: Pe 31.01.2025 13:02
Quantity 1 sitä, että tämän kuvan esittämässä kokonaisuudessa on yksi tuollainen anturi vai että koko autossa niitä on yksi?

Mutjoo, pitää koittaa starilla joku kerta katsoa, saako siitä vastuksesta jotain selville. Siis että kuinka laajasti se on rikki.
Tarkoitta sittä että tarve on 1 sen numeroinen osa,
(eikä voi olla enepää jos katovalo härpätimessä se on harmaalla)

lämitimen testaukssen tais päästä suorann vika kohdast klikkailemalla tai ohjauksista
Mökkillä
'
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Nozki kirjoitti: Pe 31.01.2025 13:02 Okei, tänks.
T-Row kirjoitti: Pe 31.01.2025 12:32 Ei mitään hajua mikä on parts info
...
Se on Mersun tehtaan varaosajärjestelmä, johon klubijäsenenä pääsen käsiksi. Siihen pääsyn piti kyllä loppua klubijäseniltä, minulta ei toistaiseksi ole loppunut. Sinänsä hyvä systeemi, että siellä on aina viimeisin päivitetty tieto varaosista ja siitä, mikä uusi numero mahdollisesti on korvannut aiemman numeron. Ja se näyttää, mitkä osat kuuluvat tietttyyn autoon ja mitkä eivät (kuten kuvassa on harmaalla osa 20, koska mun autossa ei ole nelialueilmastointia).

Eniveis, ennen kuin kirjoitin tuon mun edellisen viestin, niin googlettelin kaiken maailman juttuja, ja sielläkin puhuttiin anturista kattovalon yhteydessä. Mutta mun autolle tätä kyseistä anturi/moottoria en kyllä löydä kattovalon yhteydestä mistään. Se kuva, jossa on kattovalo ja sen painikkeet ja muut sisävalot, ei sisällä mitään antureita. Ja tuolla numerolla erikseen sanotaan, että anturi virtalukon vieressä. En oo muuten varma, onko toi kuvassa näkyvä Quantity 1 sitä, että tämän kuvan esittämässä kokonaisuudessa on yksi tuollainen anturi vai että koko autossa niitä on yksi?

Mutjoo, pitää koittaa starilla joku kerta katsoa, saako siitä vastuksesta jotain selville. Siis että kuinka laajasti se on rikki.
Aivan. Itse käytän koneella olevaa EPC:tä. Hyvä muuten, mutta varaosanumero ei toki aina ole välttämättä tuorein.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12752
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja epk »

Nozki kirjoitti: Pe 31.01.2025 13:02

Eniveis, ennen kuin kirjoitin tuon mun edellisen viestin, niin googlettelin kaiken maailman juttuja, ja sielläkin puhuttiin anturista kattovalon yhteydessä. Mutta mun autolle tätä kyseistä anturi/moottoria en kyllä löydä kattovalon yhteydestä mistään. Se kuva, jossa on kattovalo ja sen painikkeet ja muut sisävalot, ei sisällä mitään antureita. Ja tuolla numerolla erikseen sanotaan, että anturi virtalukon vieressä. En oo muuten varma, onko toi kuvassa näkyvä Quantity 1 sitä, että tämän kuvan esittämässä kokonaisuudessa on yksi tuollainen anturi vai että koko autossa niitä on yksi?
ei sitä sieltä epc:stä löydy koska se on sisään rakennettu siihen kattovaloon eikä siis tehtaan mukaan vaihdettavissa, korjata / vaihtaa kyllä pystyy pelkän anturi-ropeli kokonaisuuden.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3980
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Nozki »

No joo, oukkidouk, pitääpä joskus koittaa selvittää ja purkaa esiin noita osia. Muutenkin pitäis tilailla osia ja pian tehdä öljyn- yms. vaihtohuoltoa, niin samalla onnistunee noiden tutkiminen.
FinlandMerceds kirjoitti: Pe 31.01.2025 13:08
Tarkoitta sittä että tarve on 1 sen numeroinen osa,
(eikä voi olla enepää jos katovalo härpätimessä se on harmaalla)
...
Jees, sen verran täsmennän, että kattolampun kanssa ei ole EPC:n kuvassa näkyvissä mitään anturia edes harmaalla. Niin kuin ei sitten varmasti pitäisikään olla, jos se kerran on osa sitä lamppukokonaisuutta eikä Mersun mielestä erillinen osa.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3980
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Jatkanpa vielä tähän, kun jatkoin netin tutkimista ja kuvittelen saaneeni vähän täsmennystä.

Virtalukon vieressä oleva anturi moottoreineen (valokuva ylempänä) on B10/4, ei siis tuo N70m1, josta vikakoodi on. Toi B10/4 lukee myös Parts Infosta otetussa kuvakaappauksessa ylempänä, mutta en siinä kohdassa hahmottanut sen merkitystä. Ja koska se on vaihdettavaksi suunniteltu osa, se löytyy myös Parts Infon hakutoiminnolla.

Ja jos nyt yhtään osaan oikein tulkita, niin alla oleva kuva kertoo, että N70 on kattovalomoduuli ja N70b1 on sisäilman anturi. Mulla vikaa ilmoittaa N70m1, eli anturin moottori, joka on anturin N70b1 kanssa samaa pakettia, kaipa m koodin keskellä viittaa juuri moottoriin. En ole satavarma, onko tuo kuva juuri 211 -korista tai esim. 219:stä, mutta riittävän samalta vaikuttaa ja sama koodirakenne monessa muussakin Mersussa.

Moottorin vaihtaminen piirilevylle voi olla mielenkiintoista, mutta varmasti tehtävissä. Ymmärsinkö oikein, että moottori ja anturi on sama kuin siinä virtalukon vieressä, eli kun siitä virtalukon viereen tarkoitetusta anturi / moottoripaketista irrottaa ylimääräiset palikat pois ja sen juottaa vanhan tilalle kattomoduuliin, niin pitäisi toimia?

Voishan niitä verrata, kun purkaisi molemmat esiin, mutta ei pelkästään purkamisen ilosta oikein innostaisi. Ei ole mitään käsitystä, miten sen virtalukon vieressä olevan anturipaketin saa esiin. Kattovalo lienee helpompi tuon osalta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3980
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Kuva

Vielä yksi kuva moottorista kattopaneelin piirilevyllä. Tämä on kyllä R230 SL:stä, joten ei välttämättä tasan samanlainen kuin 211:ssä. Punaiset nuolet osoittavat katkenneisiin anturinjalkoihin, eli tästä itse anturi pudonnut pois.

Kuva
Anturi itsessään on hyvin yksinkertainen komponentti, tässä irrallaan. Mun tapauksessa ei paljon auta, kun vika moottorissa eikä anturissa.

Kuvat lainattu / linkitetty julianehehl.de -sivulta.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3980
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Noni, nyt tuli taas vika. Toissapäivänä aamulla liikkeelle lähdettyäni saman tien ABS, ESP, cruise control jne. pois päältä. Ajoin vähän matkan päähän tien sivuun ja jonkun kerran otin virrat päälle ja pois - ei auttanut. Ajoin töihin reilu 30km, sammutin auton ja käynnisin uudestaan - toimii. Ja toimi sen jälkeenkin kotimatkalla.

Luin vikakoodit ja jarrujen puolella muistissa code 4497 Test:L6/3 (left rear speed sensor), Rotor. Ja lisäksi CDI-järjestelmän muistissa 22E1 One or more signals sent from unit N47-5 (ESP, SPS [PML] and BAS control unit) via the CAN bus is inplausible. Olettaisin, että tämä jälkimmäinen on seurausta siitä, että vasemman takapyörän signaali puuttui.

Testasin systeemin ohjeistamalla tavalla livedataa katsomalla kyseisen anturin, ja näytti nyt ihan uskottavia lukemia.

Tapahtumaa edeltäneenä iltana oli ollut pakkasta yli 15 astetta, yön aikana se oli lämmennyt nollan maisemiin ja katoksessa olleeseen autoon oli tuiskuttanut päälle lunta.

Kysymys: Voiko mahdollisesti anturin ja hammaskehän (tai mikä siellä nyt onkin) välissä oleva kuura ja mahdollinen lumi aiheuttaa tuollaisen häiriön? Vai pitääkö olettaa, että anturi on viallinen ja suosiolla vaihtaa se nyt samalla, kun taidan ottaa auton vuosihuoltoon lämpimään talliin?

Periaatteessa se voisi olla mahdollista, että kun ajoin ekan kilometrin kuivaa tietä, niin anturia häirinnyt kuura ei lähtenyt mihinkään, mutta sen jälkeen pitempi matka suolatulla märällä tiellä olisi sulatellut jäät ja lumet anturin ympäriltä. En tosin tunne anturin ympärystän rakennetta niin tarkasti, että osaisin arvioida, voiko noin käydä.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18036
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä: ABS yms. anturi

Viesti Kirjoittaja dealer »

ABS kehä noista menee 98% ja anturi 2% todennäköisyydellä. Sitäpaitsi, "Rotor"
wiimax.fi
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3980
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä: ABS yms. anturi

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Aivan, hyvä tieto, kiitos!
Mimmonen homma sen vaihtaminen on, meneekö jotain muutakin uusiksi? Se on itselle ihan vieras rakenne.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18036
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä: ABS yms. anturi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Muuta uusiksi ? Mekaanikon hermot.
Ei vaan, jos vetarin saa navasta kohtuudella irti niin eipä siinä. Nippu varsia irti että saa käännettyä naparustinkia ulommas ja vetarin ulkopään pois paikoiltaan, vetaria ei tarvitse kokonaan ottaa pöydälle.
wiimax.fi
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3980
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä: ABS yms. anturi

Viesti Kirjoittaja Nozki »

No joo, niin jotenkin ajattelinkin, että ei voi aivan yksinkertainen homma olla, kun kaiken järjen mukaan vetari siitä renkaasta menee läpi. Ja sitten tietysti pyöränkulmat pitää säätää ja ainakin KL-Varaosat tietää kertoa, että renkaan asentamiseen tarvitaan erikoistyökalu (heillä 91€), mikä vaikuttaa ihan ymmärrettävältä ajatukselta, kun katsoo kuvaa siitä, millainen se rengas on. Alkaa äkkiseltään kuulostaa korjaamokeikalta...

Näkeekö muuten siitä renkaasta päällepäin jotenkin, että onko se epäkunnossa? Tietenkin, jos se on silminnähden poikki, niin ei varmasti ole ehjä, mutta hajoaako se tyypillisesti juuri katkeamalla vai miten? Voisin kuvitella, että ruoste sitä turvottaa ja aiheuttaa jotain.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18036
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä: ABS yms. anturi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei tarvitse erikoistyökalua, kunhan varovasti vasaralla naputtelee paikoilleen, ensin puhdistetaan nivelestä kyseinen kohta perusteellisesti.
Pyöränkulmien säätäminen ei ole välttämätöntä, kun ei irrota säätövartta sisäpäästä säätöpulteistaan.
Renkaan kunnon näkee anturin reiästä. Se on irti, siitä on kumiosa irti, se on huono, se on murskaantunut niin että jäljellä on kuminpalasia ja pölyä jne...
Tunnin homma korjaamolla vaihtaa kehä. Molemmat samalla kertaa = ei kahta tuntia. Vanhassa autossa voi jokin vastustaakin tosiaan. Suosittelen korjaamoa, ei ole kaksinen homma itse tehtäväksi eka kerralla jos koskaan.
wiimax.fi
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä: ABS yms. anturi

Viesti Kirjoittaja T-Row »

viewtopic.php?p=1377764&hilit=Keh%C3%A4#p1377764

Jokunen tovi sitten tuli kehä vaihdettua ja kirjoittelin asian ylös ihan senkin vuoksi, jos itselle tulee vielä homma uudestaan eteen. Toivottavasti tuosta on apua jos itse alat tekemään.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3980
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä: ABS yms. anturi

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Jes, hienoa, kiitoksia avusta jälleen. :thumbup: Foorumihommaa parhaimmillaan, kun saa nopeasti asiantuntevia ja kokemukseen perustuvia vinkkejä ongelmatilanteessa.

Poistin ostoslistalta ABS-anturin ja ostin sen sijaan kaksi kehää. Vähän periaatteessa vielä harkitsen sitä vaihtoehtoa, että yrittäisin itse vaihtaa, mutta toisaalta kun se nyt juuri vielä toimii, niin voisi ns. rauhassa varata ajan korjaamolle ja viedä sinne auto ja ne anturikehät. Vois toki myös koittaa vilkaista, miltä ne nykyiset näyttävät; jos ei muuten niin mielenkiinnosta.

Huomenna olis ajatus aloittaa vuosihuoltoa ja siihen muutamia lisähommia. Ehkäpä siitäkin voisi jotain sitten vaikka itselle iloksi ja muistiin tännekin rustailla.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1039
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Nozki kirjoitti: Pe 31.01.2025 13:02 Se on Mersun tehtaan varaosajärjestelmä, johon klubijäsenenä pääsen käsiksi.
Moi!
Siis minkä klubin? MB klubin?
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3980
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Timo999 kirjoitti: La 08.02.2025 20:47
Nozki kirjoitti: Pe 31.01.2025 13:02 Se on Mersun tehtaan varaosajärjestelmä, johon klubijäsenenä pääsen käsiksi.
Moi!
Siis minkä klubin? MB klubin?
Joo Suomen Mercedes-Benz Klubi. https://suomi.mercedes-benz-clubs.com/home-2/

Silloin kun jäseneksi liityin, pääsi myös WISsiin katsomaan korjausohjeita, mutta se loppui vuosia sitten.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3980
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä: ABS yms. anturi

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Niin, korjaus- ja huoltohommia.

Tässä kuva eiliseltä illalta.
Kuva

Oikein riemukasta hommaa, auto nosturilla, ilmankuivain puhaltamassa pohjaan, jotta sen saisi kuivaksi (samalla kun tallin ilmaa muutenkin kuivataan), joka paikka täynnä irtonaisia pohjamuoveja, sisälokasuojia, pikkukiviä, kuraa ja vettä. Ja vähän työkaluja ja kaikkea muuta, jotta kaikki olisi mahdollisimman sotkuista ja sekavaa.

No, tähän mennessä on vaihdettu öljyt moottoriin, perään ja ohjaustehostimeen. Ilmansuodatin, öljynsuodatin ja polttoainesuodatin vaihdettu. Pohjamuovit nyt pesty tai muuten siivottu ja laitettu vähän vähemmän levälleen kuivumaan ja lattiat putsattu, niin on kivampi touhuta. Helmamuovit irrotin vain alareunasta ja siivosin hiekat pois muovin ja helman välistä. Ja pohjaa muuten tarkastelin ja putsailin likaa pois. Pohja vaikuttaa olevan erinomaisessa kunnossa.

Onnettomia löytöjä tein joitakin. Tämä oli yllätys, matkustajan puolen helman takapää:
Kuva

Samoin nämä takimmaiset helmakotelon tuuletusaukot olivat molemmin puolin ruosteessa, sekin oli ylläri.
Kuva

Harmillisin löytö jäi toistaiseksi kuvaamatta, matkustajan puolen takapyörän takana on se paikka, jossa olisi äänenvaimennin, jos olisi tuplapakoputki. Sehän kerää kaiken mahdollisen kuran, lumen, loskan jne. ja siellä on ruostetta paljon. Ruoste siellä ei ollut ylläri, mutta en sitä ihan niin paljoa odottanut. Oletettavasti jotain vikaa on toisellakin puolella, mutta sinne nyt ei pääse, kun äänenvaimennin peittää sen alueen. Jotain pientä ruostetta on takapyöränkoteloissa ja vähän enemmän takaiskarien yläpäiden ympärillä.

No, nyt on niin, että nuo kohdat putsataan teräsharjalla sen minkä pystyy ja päälle kotelosuojaa. Luultavasti se estää tai oleellisesti hidastaa ruostumista. Juuri nyt ei ole aikaa, sopivia olosuhteita eikä mielenkiintoa tehdä enempää. Tämä auto kyllä vaikuttaa ruostuvan silleen kivasti, että ruoste pysyy aika pitkään pinnassa ja ehkä leviää siinä maalin alle, mutta ei näytä pureutuvan syvälle peltiin.

Jos tuon haluaa oikeasti korjata kunnolla, niin se on kesän hommia. Kaikki pohjamuovit pois, helmamuovit pois, takapuskuri pois, pakoputken takaosa pois, takaiskarit pois, ehkä vetokoukkukin pois ja sitten kunnon pesu mieluiten höyrypesurilla (ei mulla tosin ole sellaista) ja sitten ruosteet pois hiekkapuhalluksella (tai jollain muulla puhaltaen), epoksia ja pintamaalia ja uudet kotelosuojat päälle. Ja olis tosi kiva kehittää joku suoja, jolla saisi ainakin vähennettyä kuran kerääntymistä ja lentämistä sinne takapyörien takana oleviin koteloihin. Ja oikeastaan samalla sais taas maalata helmamuovit sekä takapuskurin ja vähintään lakata ovista listojen alapuoliset osat, jotka ovat saaneet railakkaasti osumia renkaista lentävistä kivistä.

En tiiä, jotenkin alkaa kyllästyttää tämmönen käyttöauton kanssa taiteileminen. Ja kun ruoste pääsee valloilleen kerran, niin ei sitä oikeasti pysäytetä, oleellisesti sitä voi tietysti hidastaa. Aika monta kertaa on käynyt mielessä tätä remonttia tehdessä, että vois kai ajatella ajelevansa jollakin vähän uudemmallakin autolla...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12752
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä: ABS yms. anturi

Viesti Kirjoittaja epk »

onpa siinä parhaimmasta päästä kuitenkin ruosteiden puolesta, ei tuossa oikeasti ole mitään isoa vaivaa tehdä pois. Vkl homma ja kestää niin pitkään tämä auto ettei sitä ajamalla saa loppuun. Auto ylös , pohjamuovit pois, liukkarilla peset pohjan ja noi alkavat ruosteet ajat pois ja asianmukaiset maalit, suojat aineet yms päälle.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3980
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä: ABS yms. anturi

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Joo, eivät ole mitenkään vakavia nämä ruosteet, joita noissa kuvissa on, eikä edes vaikea korjata. Vähän vaan työlästä on näiden korjaaminen, mutta taaempana olevat on huomattavasti työläämpi tehdä, kun pitää purkaa niin paljon tavaraa edestä pois.

Ja kyllä, tämä auto ei ihan äkkiä ole ruosteen takia poistumassa liikenteestä, ainakaan, jos tällä tiheydellä jaksaa vahtia ja kytätä (ja korjata) mahdollisia ruostepaikkoja. Joskus vaan alkaa kyseenalaistaa, että kannattaako kaikki tämä vaiva, kun ei tän auton rahallinen arvo ole enää kummoinen. Toisaalta käyttöarvo on aika hyvä. Ikäisekseen oikein mukava auto ja kun siitä hyvin huolehtii etukäteen, niin tähän mennessä ollut myös varsin luotettava. Eikä se tällä hetkellä ole ruosteessa mistään sellaisesta paikasta, jonka näkee ilman osien purkamista tai maassa ryömimistä.

Laitan jossain kohdassa niitä karumpia kuvia siitä, miltä matkustajan puolen takapyörän takana näyttää.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3980
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä: ABS yms. anturi

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Palaanpa hetkeksi lämmityslaitejuttuihin. Edellä ihmettelin, että mistä johtuu, kun auto ei omasta mielestä lämpene niin nopeasti kuin sen soisi lämpenevän. Vikakoodeja oli sähkölämmittimestä ja kattovalon viereisen anturin moottorista.
Parhaani mukaan tutkin asiaa viime viikolla uudestaan – sähkövastuksesta en suoraan ainakaan osannut katsoa, että kuinka laajasti se on pimeänä. Starin ohjaamassa vastuksen testissä tuntui kyllä eroa niin, että vasen puoli puhalsi lämmintä selvästi paremmin kuin oikea, jos kohta ei se oikeakaan ihan kylmä ollut.
Lämpöanturin moottorista ei ollut enää vikaa muistissa ja molemmat anturit (virtalukon vieressä ja katosssa) näyttivät testeissä uskottavia lukemia. Testailin myös tehdä savua ja seurailin sen kulkua, niin kyllä se näytti antureihin imeytyvän, eli imumoottorit toimivat. Sytkärillä kun raapii kipinöitä, siitä saa sen verran hentoa savuakiehkuraa, että savun liikettä pystyi seuraamaan. Antureille ei siis enempiä toimenpiteitä tällä erää.

No, päätin vielä kokeilla yhtä juttua. Foorumilla oli kokemus siitä, että lämmityksen teho on heikko likaisen kennon vuoksi, ja puhdistushommaan oli mainiot ohjeet. viewtopic.php?t=216533

Eli ei muuta kuin kokeilemaan. Nyt on huuhtelut tehty, ei sieltä kyllä oikein mitään näkyvää likaa poistunut, mutta ainakin yksi mahdollinen vikapaikka on koitettu tehdä kuntoon. En odota merkittävää muutosta lämmityksen toiminnassa tämän seurauksena, mutta eipä tiiä, vielä en ole päässyt testaamaan, kun hommat on muuten kesken. En kyllä ehtinyt edes vielä kasata letkuja ja muita takaisin. Päätin laittaa varmuuden vuoksi vesiventtiilin samalla uusiksi. Sen purkaminen esiin on sen verran tympeä homma, että suht mieluusti maksaa muutaman kympin siitä hyvästä, että venttiiliä ei toivon mukaan tarvi kovin pian kaivaa uudestaan esiin.
Kuva
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3980
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä: ABS yms. anturi

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Hohhoi, voi saakeli, mikä taistelu oli jäähdytinnesteen kierron kanssa. Valutin jäähdyttimen tyhjäksi, jotta saa nesteitä vaihdettua samalla. Lämmittimen kennon kaadoin niin täyteen laimentamatonta nestettä kuin sen sai ja sitten vesiventtiili paikalleen, uutta nestettä paisuntasäiliön kautta pikku hiljaa vissiin noin 6 litraa. Vähän nesteen pumppailua edestakaisin letkuja puristelemalla ja sitten jälkiasenteinen Eberspächer lämmitin käyntiin. Sammui hyvin pian, koska vesi ei kiertänyt.

No sitten moottori käyntiin ja muuten meni hyvin, mutta vesi ei edelleenkään kierrä lämmityspiirissä vaikka mitä tekisi. Moottori sammuksiin ja availin vähän letkuja sieltä ja täältä ja kaadoin suoraan letkuun nestettä ja mikään ei auttanut. Rupesin epäilemään, että uudessa vesiventtiilissä jotain vikaa tai joku suojatulppa tms. tukkeena, joten vesiventtiili uudestaan irti, eikä siinä mitään vikaa ollut, tai ainakaan se ei ollut tukossa, minkä sai puhaltamalla selville. Otin vesiventtiililtä kiertopumpulle (Eberille) lähtevän letkun ja EGR-lämmönvaihtimesta tulevan letkun irti ja kaadoin Eberille menevän letkun täyteen ja puhalsin. Kyllähän siellä neste liikkui ja lopulta nestettä tuli toisesta letkusta ulos, kuten pitäisikin. Eli ei ollut mitään tukosta. No, letkut mahdollisimman täyteen nestettä, sitten letkut paikoilleen ja REST -lämmitys (eli auton oma) kiertopumppu sen myötä käyntiin – vesi ei edelleenkään kierrä.

Sitten liitos auki Eberin ja auton oman kiertopumpun välistä ja molempiin letkuihin (siis kohti Eberiä ja kohti auton kiertovesipumppua) tavaraa niin kauan kuin sinne menee – paisarikin tulvi melkein yli tällä pelillä. Letkut kiinni ja auton moottori käyntiin. Lämmityskierrossa vesi ei edelleenkään liiku. No sitten keksin tehdä ihan perinteisen tempun ja polkea kaasua muutaman kerran ja katso – lämmintä ilmaa alkoi tulla sisälle ja konehuoneessa letkut rupesivat lämpenemään. Jostain laukesi ilmalukko kai. Nyt alkoi ilmaa tulla myös lämmityskierrosta pihalle, koska paisarin nestepinta hiljalleen laski jonkun verran. Kai se nyt on ok. Vuotojakaan en äkkiä huomannut, vaikka useampi paikka oli auki homman aikana.

Jos ei muuten niin itselle muistiin seuraavaa kertaa varten lämmitysveden kierto:
  • Sähköinen kiertovesipumppu oikean etu-umpion takana pumppaa kohti moottorin vesipumppua
  • Vesipumppu pumppaa moottoriin
  • Moottorista neste menee EGR-lämmönvaihtimeen (se metallimöhkäle moottorin vieressä kuskin puolella)
  • Letkulla EGR:ltä vesiventtiilille (pyyhkijöiden moottorin alla)
  • :arrow: Kun venttiili auki, neste kiertää lämmityslaitteen kennolle ja sieltä takaisin venttiilille
  • :arrow: Kun venttiili kiinni, kierto menee suoraan eteenpäin kiertämättä kennon kautta
  • Vesiventiililtä letkua pitkin tulipellin takana ABS-yksikön viereen, jossa liitetty Eberin letkut
  • Letkuliitokselta Eberille
  • Eberiltä takaisin letkuliitoskohtaan
  • Liitoskohdasta sähköiselle kiertovesipumpulle
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5802
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä: ABS yms. anturi

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Nozki kirjoitti: To 13.02.2025 08:45 Hohhoi, voi saakeli, mikä taistelu oli jäähdytinnesteen kierron kanssa. Valutin jäähdyttimen tyhjäksi, jotta saa nesteitä vaihdettua samalla. Lämmittimen kennon kaadoin niin täyteen laimentamatonta nestettä kuin sen sai ja sitten vesiventtiili paikalleen, uutta nestettä paisuntasäiliön kautta pikku hiljaa vissiin noin 6 litraa. Vähän nesteen pumppailua edestakaisin letkuja puristelemalla ja sitten jälkiasenteinen Eberspächer lämmitin käyntiin. Sammui hyvin pian, koska vesi ei kiertänyt.

No sitten moottori käyntiin ja muuten meni hyvin, mutta vesi ei edelleenkään kierrä lämmityspiirissä vaikka mitä tekisi. Moottori sammuksiin ja availin vähän letkuja sieltä ja täältä ja kaadoin suoraan letkuun nestettä ja mikään ei auttanut. Rupesin epäilemään, että uudessa vesiventtiilissä jotain vikaa tai joku suojatulppa tms. tukkeena, joten vesiventtiili uudestaan irti, eikä siinä mitään vikaa ollut, tai ainakaan se ei ollut tukossa, minkä sai puhaltamalla selville. Otin vesiventtiililtä kiertopumpulle (Eberille) lähtevän letkun ja EGR-lämmönvaihtimesta tulevan letkun irti ja kaadoin Eberille menevän letkun täyteen ja puhalsin. Kyllähän siellä neste liikkui ja lopulta nestettä tuli toisesta letkusta ulos, kuten pitäisikin. Eli ei ollut mitään tukosta. No, letkut mahdollisimman täyteen nestettä, sitten letkut paikoilleen ja REST -lämmitys (eli auton oma) kiertopumppu sen myötä käyntiin – vesi ei edelleenkään kierrä.

Sitten liitos auki Eberin ja auton oman kiertopumpun välistä ja molempiin letkuihin (siis kohti Eberiä ja kohti auton kiertovesipumppua) tavaraa niin kauan kuin sinne menee – paisarikin tulvi melkein yli tällä pelillä. Letkut kiinni ja auton moottori käyntiin. Lämmityskierrossa vesi ei edelleenkään liiku. No sitten keksin tehdä ihan perinteisen tempun ja polkea kaasua muutaman kerran ja katso – lämmintä ilmaa alkoi tulla sisälle ja konehuoneessa letkut rupesivat lämpenemään. Jostain laukesi ilmalukko kai. Nyt alkoi ilmaa tulla myös lämmityskierrosta pihalle, koska paisarin nestepinta hiljalleen laski jonkun verran. Kai se nyt on ok. Vuotojakaan en äkkiä huomannut, vaikka useampi paikka oli auki homman aikana.

Jos ei muuten niin itselle muistiin seuraavaa kertaa varten lämmitysveden kierto:
  • Sähköinen kiertovesipumppu oikean etu-umpion takana pumppaa kohti moottorin vesipumppua
  • Vesipumppu pumppaa moottoriin
  • Moottorista neste menee EGR-lämmönvaihtimeen (se metallimöhkäle moottorin vieressä kuskin puolella)
  • Letkulla EGR:ltä vesiventtiilille (pyyhkijöiden moottorin alla)
  • :arrow: Kun venttiili auki, neste kiertää lämmityslaitteen kennolle ja sieltä takaisin venttiilille
  • :arrow: Kun venttiili kiinni, kierto menee suoraan eteenpäin kiertämättä kennon kautta
  • Vesiventiililtä letkua pitkin tulipellin takana ABS-yksikön viereen, jossa liitetty Eberin letkut
  • Letkuliitokselta Eberille
  • Eberiltä takaisin letkuliitoskohtaan
  • Liitoskohdasta sähköiselle kiertovesipumpulle
Miksi edes yritää jotain noin hankallaa mitä tuossa on ?
ensin katta hiljaksiin paisariin niin paljon että on ylä merkissä sitten kone käyntiin ja lisää sitä mukaan kun vajenee
Mökkillä
'
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3980
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä: ABS yms. anturi

Viesti Kirjoittaja Nozki »

FinlandMerceds kirjoitti: To 13.02.2025 10:31
Miksi edes yritää jotain noin hankallaa mitä tuossa on ?
ensin katta hiljaksiin paisariin niin paljon että on ylä merkissä sitten kone käyntiin ja lisää sitä mukaan kun vajenee
No siksi, kun mä tein juuri noin, eikä vesi lähtenyt millään kiertämään lämmityspiirissä. Hiljaksiin kaatamisen toteutin kaatamalla nesteen ihan helkutin pienen suppilon läpi, jotta sinne ei vahigossakaan saa kaadettua nestettä nopeasti.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Vastaa Viestiin