C farmarimersu 2016 turvallisuus talvella
C farmarimersu 2016 turvallisuus talvella
Terve!
Toi auto on ollut minulla nelisen kuukautta ja hiukan olen ihmetellyt, kun on aika herkkä irtoamaan tiestä. Renkaat ovat 4,5 vuotta vanhat nokian renkaat, mutta varsinaista mallia en muista. Ajettu niillä on 50-60 tkm. Silmin nähden ovat ihan hyvän näköiset ja nastat tallella. Kaupungissa ajaessa ei ole ollut mitään ongelmia ja turvavarusteet ottavat tilanteen haltuun aina tehokkaasti, jos perä irtoaa. Alla olevissa tapauksissa on ollut muutama 2-3 astetta pakkasta. Onko muilla samanlaisia kokemuksia takavetoisen henkilöauton kanssa. Itselläni on ollut pari takavetoista pakettiautoa ja vastaavia kokemuksia ei ole ollut niiden kanssa, joskin varovaisempi piti olla, kuin etuvetoisten kanssa.
Ensimmäinen tapaus oli sellainen, että ajoin ohitustietä pitkin ja vaihdoin oikealta kaistalta vasemmalle kaistalle ja kuin sain kaistan vaihdettua, niin takapää irtosi tiestä n. 100 km/h vauhdissa. Toki painoin hieman kaasua, kun olin aikeissa mennä toisen auton ohi, mutta hyvin maltillisesti. Ajonvakautus, tai sutimisen esto ei reagoinut mitenkään ja ratilla korjaamalla oikaisin auton.
Toinen tapaus, ajoin ramppiin mennäkseni jälleen tuolle samalle ohitustielle ja muutaman kymmenen metrin jälkeen kaikki pyörät irtosivat tiestä, vaikka vauhtia oli n. 40 km/h. Kaasua en painanut tuossa kohtaa.
Kolmas tapaus on jälleen tuolla ohitustiellä, vauhtia vajaa 80 km/h, niin takapää irtosi tiestä yhtäkkiä ja nopea ohjausliike taas korjasi auton suunnan.
Toi auto on ollut minulla nelisen kuukautta ja hiukan olen ihmetellyt, kun on aika herkkä irtoamaan tiestä. Renkaat ovat 4,5 vuotta vanhat nokian renkaat, mutta varsinaista mallia en muista. Ajettu niillä on 50-60 tkm. Silmin nähden ovat ihan hyvän näköiset ja nastat tallella. Kaupungissa ajaessa ei ole ollut mitään ongelmia ja turvavarusteet ottavat tilanteen haltuun aina tehokkaasti, jos perä irtoaa. Alla olevissa tapauksissa on ollut muutama 2-3 astetta pakkasta. Onko muilla samanlaisia kokemuksia takavetoisen henkilöauton kanssa. Itselläni on ollut pari takavetoista pakettiautoa ja vastaavia kokemuksia ei ole ollut niiden kanssa, joskin varovaisempi piti olla, kuin etuvetoisten kanssa.
Ensimmäinen tapaus oli sellainen, että ajoin ohitustietä pitkin ja vaihdoin oikealta kaistalta vasemmalle kaistalle ja kuin sain kaistan vaihdettua, niin takapää irtosi tiestä n. 100 km/h vauhdissa. Toki painoin hieman kaasua, kun olin aikeissa mennä toisen auton ohi, mutta hyvin maltillisesti. Ajonvakautus, tai sutimisen esto ei reagoinut mitenkään ja ratilla korjaamalla oikaisin auton.
Toinen tapaus, ajoin ramppiin mennäkseni jälleen tuolle samalle ohitustielle ja muutaman kymmenen metrin jälkeen kaikki pyörät irtosivat tiestä, vaikka vauhtia oli n. 40 km/h. Kaasua en painanut tuossa kohtaa.
Kolmas tapaus on jälleen tuolla ohitustiellä, vauhtia vajaa 80 km/h, niin takapää irtosi tiestä yhtäkkiä ja nopea ohjausliike taas korjasi auton suunnan.
Re: C farmarimersu 2016 turvallisuus talvella
Paljonhan noilla renkailla on ajettu. "Silmin nähden hyvät" on melko subjektiivinen käsite.
Ainakin monessa E-mersussa liiallinen auraus takana tekee ajamisesta jäisellä tiellä aivan älyttömän kuumottavaa. Perä pyrkii koko ajan itsekseen sivulle pienessäkin epätasaisuudessa. Liiallinen auraus tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, että vaikka arvot olisivat vihreällä, niin sitä voi olla liikaa. C-kopasta en tosiaan itse tiedä, mutta esim. 211 ja 212 täytyy säätää auraus takaa lähelle nollaa, jotta nuo yllärit vähenisivät.
Ainakin monessa E-mersussa liiallinen auraus takana tekee ajamisesta jäisellä tiellä aivan älyttömän kuumottavaa. Perä pyrkii koko ajan itsekseen sivulle pienessäkin epätasaisuudessa. Liiallinen auraus tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, että vaikka arvot olisivat vihreällä, niin sitä voi olla liikaa. C-kopasta en tosiaan itse tiedä, mutta esim. 211 ja 212 täytyy säätää auraus takaa lähelle nollaa, jotta nuo yllärit vähenisivät.
-
- Mersumies
- Viestit: 3091
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: C farmarimersu 2016 turvallisuus talvella
Ei ole tehnyt omat tuollaista koskaan edes kitkoilla. Toki pientä sivuttaislipsumista voi tapahtua, mutta kyllä espi on ottanut lipsumiset heti kiinni. Toki jos on arka kuljettaja, niin pienikin luisto voi pelästyttää ja tuntua isolta.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
-
- Mersumies
- Viestit: 3091
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: C farmarimersu 2016 turvallisuus talvella
Muuten nyt muistui mieleen, että Sprintteri lähti jäisellä motarilla kerran jakelemaan n. 110 vauhdista ihan kunnolla, eikä espi reagoinut mitenkään. Teki tuon vain kerran, eikä onnistunut enään toistamiseen edes yrittämällä.tahtoomersun kirjoitti: ↑Pe 31.01.2025 17:09 Ei ole tehnyt omat tuollaista koskaan edes kitkoilla. Toki pientä sivuttaislipsumista voi tapahtua, mutta kyllä espi on ottanut lipsumiset heti kiinni. Toki jos on arka kuljettaja, niin pienikin luisto voi pelästyttää ja tuntua isolta.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
- Väsynyt Mies
- Sisäänajossa
- Viestit: 41
- Liittynyt: Ti 05.06.2007 19:29
- Paikkakunta: Kotka
Re: C farmarimersu 2016 turvallisuus talvella
Mihin perustuu tuo, että ESP ei reagoi mitenkään? Jos tuijottaa pelkästään luistoneston merkkivaloa mittaristossa niin se ei kerro vielä mitään. Mersun ajonvakautus aktivoituu jo paljon ennenkuin valo alkaa vilkkua. Valon vilkkuessa kuljetta on yleensä tehnyt jotain mitä auton mielestä ei ole järkevää tehdä. Ns. normaaleihin ajotilanteisiin liittyvät puuttumiset auto hoitaa valoja vilkuttelematta. Neuvoisin kuitenkin hävittämään ne talvirenkaiden irvikuvat. Itselläni ei Nokian renkaiden tuotteista juuri hyvää sanottavaa ole. Itse vaihdoin juuri kuukausi sitten Nokialaiset Continentaalin nastoihin ja ajo-ominaisuudet ja mukavuus parani aivan tolkuttomasti. Rengas on paljon loogisempi ja rauhallisempi käytökseltään ja ajomelu huomattavasti pienempi.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.
Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -00
Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -00
Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5794
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: C farmarimersu 2016 turvallisuus talvella
Jotain vikaa, ja aika usein se vika on puslissa renkaiden suuntauksessa tms,krpk67 kirjoitti: ↑Pe 31.01.2025 15:23 Terve!
Toi auto on ollut minulla nelisen kuukautta ja hiukan olen ihmetellyt, kun on aika herkkä irtoamaan tiestä. Renkaat ovat 4,5 vuotta vanhat nokian renkaat, mutta varsinaista mallia en muista. Ajettu niillä on 50-60 tkm. Silmin nähden ovat ihan hyvän näköiset ja nastat tallella. Kaupungissa ajaessa ei ole ollut mitään ongelmia ja turvavarusteet ottavat tilanteen haltuun aina tehokkaasti, jos perä irtoaa. Alla olevissa tapauksissa on ollut muutama 2-3 astetta pakkasta. Onko muilla samanlaisia kokemuksia takavetoisen henkilöauton kanssa. Itselläni on ollut pari takavetoista pakettiautoa ja vastaavia kokemuksia ei ole ollut niiden kanssa, joskin varovaisempi piti olla, kuin etuvetoisten kanssa.
Ensimmäinen tapaus oli sellainen, että ajoin ohitustietä pitkin ja vaihdoin oikealta kaistalta vasemmalle kaistalle ja kuin sain kaistan vaihdettua, niin takapää irtosi tiestä n. 100 km/h vauhdissa. Toki painoin hieman kaasua, kun olin aikeissa mennä toisen auton ohi, mutta hyvin maltillisesti. Ajonvakautus, tai sutimisen esto ei reagoinut mitenkään ja ratilla korjaamalla oikaisin auton.
Toinen tapaus, ajoin ramppiin mennäkseni jälleen tuolle samalle ohitustielle ja muutaman kymmenen metrin jälkeen kaikki pyörät irtosivat tiestä, vaikka vauhtia oli n. 40 km/h. Kaasua en painanut tuossa kohtaa.
Kolmas tapaus on jälleen tuolla ohitustiellä, vauhtia vajaa 80 km/h, niin takapää irtosi tiestä yhtäkkiä ja nopea ohjausliike taas korjasi auton suunnan.
tuon ikäiset nokian renkaat on lähinnä ongelma jätettä
Mökkillä
'
'
-
- Mersumies
- Viestit: 3091
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: C farmarimersu 2016 turvallisuus talvella
Onkos näissä sitä takakellan ruostumisongelmaa, vai onko se vain 204/212 murheita?
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 85
- Liittynyt: To 21.09.2023 21:38
Re: C farmarimersu 2016 turvallisuus talvella
2 talvea ja 50 tonnia olisi jo paljon. Nuo renkaasi ovat ns loppu. Pintaa ja nastoja voi olla. Mutta rengas jo huomattavan kova.
08 Clk 220
Re: C farmarimersu 2016 turvallisuus talvella
Ei ole tullut vastaan yhtään w/s205 ruostumis ongelmia ainakaan vielä.
Renkaista tuo on kiinni, ei mitään ongelmaa koko talvena kitkoilla.
Vakaa ajaa ei mitään ylimääräistä luistoa ole ollut havaittavissa jos ei sitä ole tarkoituksella hakenut.
C43 tosin nelikko mutta suurin osa vedosta menee taakse.
Renkaista tuo on kiinni, ei mitään ongelmaa koko talvena kitkoilla.
Vakaa ajaa ei mitään ylimääräistä luistoa ole ollut havaittavissa jos ei sitä ole tarkoituksella hakenut.
C43 tosin nelikko mutta suurin osa vedosta menee taakse.
Re: C farmarimersu 2016 turvallisuus talvella
Kiitokset vastauksista. ESP ei toimi, jos kitka laskee merkittävästi ja toimimattomuuden huomaa siitä, että homma pitää korjata nostamalla jalka kaasulta ja ratilla tehdä korjausliike. On noilla tullut sen verran paljon leikittyä, että kyllä huomaa, koska ajonvakautus toimii ja koska ei
Noi oireet nyt ensi hätään viittaavat huonoihin renkaisiin. Minulla on ollut lukemattomia henkilöautoja 40 vuoden aikana ja viimeisen 25 vuoden aikana yksikään auto ei ole ollut millään tavalla herkkä tuollaiseen ihan vastaavalla rengastuksella. Ovat tosin olleet etuvetoja kaikki, paitsi viimeksi oli XC90. Sekin vaelteli samaisella ohitustiellä kitkoilla ja aiheutti hieman jännitystä kulkemiseen, mutta koskaan ei tullut mitään ennakoimatonta eteen. Taajamassa taas mersulla voi ajaa ihan liiankin huolettomasti. Renkaat pureutuvat tiehen hyvin jarrutuksissa ja kiihdytyksissä.

Noi oireet nyt ensi hätään viittaavat huonoihin renkaisiin. Minulla on ollut lukemattomia henkilöautoja 40 vuoden aikana ja viimeisen 25 vuoden aikana yksikään auto ei ole ollut millään tavalla herkkä tuollaiseen ihan vastaavalla rengastuksella. Ovat tosin olleet etuvetoja kaikki, paitsi viimeksi oli XC90. Sekin vaelteli samaisella ohitustiellä kitkoilla ja aiheutti hieman jännitystä kulkemiseen, mutta koskaan ei tullut mitään ennakoimatonta eteen. Taajamassa taas mersulla voi ajaa ihan liiankin huolettomasti. Renkaat pureutuvat tiehen hyvin jarrutuksissa ja kiihdytyksissä.
Re: C farmarimersu 2016 turvallisuus talvella
Jos ongelma on maantienopeuksissa, niin sitä suuremmalla syyllä takapään puslien yms alustan osien tarkastus, sekä kulmien säätö kohilleen sellaisessa pajassa, joka oikeasti osaa säätää ne kulmat kohilleen, eikä vain vihreälle alueelle. Tosiaan yhdessä vähän ajetussa w212 oli tuo sama ongelma, ja juurisyy oli loppujen lopuksi liian suuri auraus takana.
Re: C farmarimersu 2016 turvallisuus talvella
Omissa Mersuissa huono talviajettavuus on tullut eteen vain yhden kerran, kun W221:n takakelkan puslat oli ihan loppu. No oli narinaheloissakin väljää. Kuukautta ennen tilanteen äitymistä pahaksi auto oli katsastettu.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Re: C farmarimersu 2016 turvallisuus talvella
Jos alustassa on vähän väljää jossain tai huono iskari tms, niin huonoilla renkailla se kyllä korostuu.Väsynyt Mies kirjoitti: ↑Pe 31.01.2025 17:38Neuvoisin kuitenkin hävittämään ne talvirenkaiden irvikuvat. Itselläni ei Nokian renkaiden tuotteista juuri hyvää sanottavaa ole. Itse vaihdoin juuri kuukausi sitten Nokialaiset Continentaalin nastoihin ja ajo-ominaisuudet ja mukavuus parani aivan tolkuttomasti.
Itellä on hyvä vertailu nastarenkaista, joskin jonkun vuoden takaa, mutta tältä vuosituhannelta kuitenkin:
Olin juuri ostanut omaan w124:een uudet Bridgestonen Noranzat, ja tuttava puolestaan Hakkapeliitta 5:t. Kun autoilla sitten vertailumielessä ajoi, niin etenki lumipöpperöisellä tiellä iski miltein kateus ja harmitus, että kylläpä kaveri osasikin hankkia paremmat renkaat.
No, meni viitisen vuotta, ja se kaverin w124 oli päätynyt miulle, niillä samoilla Nokialaisilla, ja itellä oli myös ne samat Noranzat joko saman tai sitten jonkun muun w124:n alla. Molemmat rengassarjat olivat maltillisesti ajettuja ja silmämääräisesti tarkisteltuna hyvässä kunnossa, mutta Hakkapeliitat olivat muuttuneet käytökseltään sangen arvaamattomiksi.
Etenkin jos kilsoja tulee suht vähän, ei oo juurikaan väliä sillä, onko rengas ollut uutena testivoittaja vai vaan likimain kärkikastissa, vaan sillä, miten siihen voi luottaa muutaman vuoden ikäisenä; ne Bridgestonet oli edelleen luotettavat ja loogiset käytökseltäänVäsynyt Mies kirjoitti: ↑Pe 31.01.2025 17:38Rengas on paljon loogisempi ja rauhallisempi käytökseltään ja ajomelu huomattavasti pienempi.

Toisena, tuoreempana kokemuksena, on Michelinin X-Ice Northit muistaakseni 07 paistoleimalla, joilla ajoin viime talvena w202:lla. Rengas oli käytökseltään erittäin luotettava edelleen

Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Re: C farmarimersu 2016 turvallisuus talvella
Autothan eivät ole vaarallisia. Kuljettajat toisinaan ovat. Minä ainakin olen jos joudun matkustamaan talvella etuvetoisen luisupulkan ratin takana.
Yli 50.000 km on talvirenkaille paljon ja niin on myös yli 4 vuotta. Tuossa iässä renkaissa on pintaa enemmän kuin pitoa.
Renkaiden heikko pito selittää myös luistot joita ajonhallinta ei joko havaitse tai ei osaa käsitellä. Itsellä on samaa havaintoa kahdestakin kunnossa olevasta 212:sta ja nyt sitä alkaa kertyä myös 213:sta kun talvirenkaat (Continental IceContact nastat) alkavat selvästi antaa periksi neljäntenä talvenaan ja yli 30.000 km ajettuna. Erityisen korostunut tuo ilmiö on ollut jäisellä tiellä kitkarenkailla. Syystä tai toisesta nollakitkaa lähestyttäessä autolla on vaikeuksia huomata luistoja ajoissa.
Onneksi sentään nykyaikainen tasapainoinen takavetoinen luistaa oikein, eli joko kaikki neljä pyörää pehmeästi sortaen tai pienellä takapyörien sidonnalla yliohjaavaksi kääntyen.
Hyvä auto se on ajaa, kun laittaa kunnon renkaat alle.
Yli 50.000 km on talvirenkaille paljon ja niin on myös yli 4 vuotta. Tuossa iässä renkaissa on pintaa enemmän kuin pitoa.
Renkaiden heikko pito selittää myös luistot joita ajonhallinta ei joko havaitse tai ei osaa käsitellä. Itsellä on samaa havaintoa kahdestakin kunnossa olevasta 212:sta ja nyt sitä alkaa kertyä myös 213:sta kun talvirenkaat (Continental IceContact nastat) alkavat selvästi antaa periksi neljäntenä talvenaan ja yli 30.000 km ajettuna. Erityisen korostunut tuo ilmiö on ollut jäisellä tiellä kitkarenkailla. Syystä tai toisesta nollakitkaa lähestyttäessä autolla on vaikeuksia huomata luistoja ajoissa.
Onneksi sentään nykyaikainen tasapainoinen takavetoinen luistaa oikein, eli joko kaikki neljä pyörää pehmeästi sortaen tai pienellä takapyörien sidonnalla yliohjaavaksi kääntyen.
Hyvä auto se on ajaa, kun laittaa kunnon renkaat alle.
Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: C farmarimersu 2016 turvallisuus talvella
Korjataan hieman disinformaatiota. Renkaat ovat Continentalin IceContact. Tämän talven luisuttelen noilla, mutta syksyn tullen pitää hankkia kunnon renkaat. SE mikä on kunnon rengas, niin onkin hyvä kysymys. Itse olen mieltynyt kitkoihin, kun niiden vaihtamisen kanssa ei ole niin päivän päälle ja ainakin XC90 toimivat hienosti. Nettirengaskaupasta käsin katsottuna valinta on vaikeaa 

Re: C farmarimersu 2016 turvallisuus talvella
Goodyearin tai Pirellin uusin. Hyvä ajaa maantiellä sulallakin ja silti pitoa löytyy talvikeliin.
Tiedät paikan, kokeile
Re: C farmarimersu 2016 turvallisuus talvella
Michelin X-ICE North 4, 205/55 R16. Millaiset noi olisi. Nastojen määrä on isompi, kuin muilla.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 33
- Liittynyt: Su 28.01.2018 10:44
Re: C farmarimersu 2016 turvallisuus talvella
Kokemusta 225/50R17 noista, oikein hyvät renkaat ovat myös kuluneina. Jonkin verran nastoja irronnut mutta taitaa olla ajotyylin ja väärien pyöränkulmien syytä kun liikaa auranneesta renkaasta huomaa puutteita.