S124 250 TD Moottori-lehden käyttötestissä
Re: S124 250 TD Moottori-lehden käyttötestissä
Eikös Suomi-vakiovarustukseen kuulunut korkeampi jousitus eli ns. kehitysmaa-alusta ainakin W126 1.sarjassa?
Re: S124 250 TD Moottori-lehden käyttötestissä
Joo on tuossa autossa ainakin uutena ollut se optio 482, jolla tulee korkeampi maavara, mutta tiiä sitten kuuluuko se olla noin korkea, ei niitä korkeampia taida paljon tehtaan esitteissä näkyä. Sinänsä mun mielestä vähän hassun näköinen, kun keulassa on lokasuojan kaaren ja renkaan välissä paljon enemmän tyhjää kuin takana, mutta niinhän se on uutenakin ollut, samoin kuin esim W123:ssa. Tämän topicin varsinaisessa aiheessa, siis 124:ssä tuo ilmiö ei enää ole niin selvästi näkyvissä.
Komean auton on Puolimatka aikanaan tilannut, on esim. ilmastointi, ABS ja LSD-perä, jotka eivät tuon ajan eurooppalaisissa autoissa ja varsinkaan Suomessa olleet mitenkään tyypillisiä juttuja.
Komean auton on Puolimatka aikanaan tilannut, on esim. ilmastointi, ABS ja LSD-perä, jotka eivät tuon ajan eurooppalaisissa autoissa ja varsinkaan Suomessa olleet mitenkään tyypillisiä juttuja.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: S124 250 TD Moottori-lehden käyttötestissä
Muuten, tuli Mieleen, tällä foorumilla on joskus ollut juttua jostain Puolimatkan entisestä 126:sta. Olikohan se tuo sama vai joku muu?
Tai no, ei sitä nyt oikeastaan kauhean vaikea ollut haulla löytää.
viewtopic.php?t=151987
Tai no, ei sitä nyt oikeastaan kauhean vaikea ollut haulla löytää.
viewtopic.php?t=151987
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: S124 250 TD Moottori-lehden käyttötestissä
Oudon korkea on myös oma suomitaustainen 280 SE, kun silmä on enemmän tottunut kakkossarjalaisiin. Vaikutelmaa korostaa 14-tuumainen rengastus.
Mutta tässä vertailussa olisi pitänyt verrokkina olla edes kakkossarjan 126, eikä viimeistä vuosikertaa oleva antiikkinen ykkönen, joka vertautuu lähinnä 123:een. 1988 loppuvuodesta muuttuivat mm. myös nuo haukutut lehtiverkot niihin "parempiin" Pompadoureihin. Sisustan osissa tapahtui paljon muitakin detskutason parannuksia, joita ei heti esimerkiksi esitekuvien perusteella voi nähdä. Osan niistä vaan tuntee ja aistii, jos ei pengo pintaa syvemmälle.
Enkä kyllä allekirjoita tuota loppulausetta käyttökuluista ja käytännöllisyydestä. Ellei sitten verrata sedania ja farmaria. Jos olisin tiennyt, olisin kernaasti lainannut vertailuun loppupään 260 SE:n, ja sillä olisi myös kuitattu spekulaatiot siitä, kuinka autossa tuntuu kilometrit kun mittarissa on n. 600tkm, enemmän kuin tuolla TD:llä, ja on edelleen ympärivuotisessa käytössä.
Mutta tässä vertailussa olisi pitänyt verrokkina olla edes kakkossarjan 126, eikä viimeistä vuosikertaa oleva antiikkinen ykkönen, joka vertautuu lähinnä 123:een. 1988 loppuvuodesta muuttuivat mm. myös nuo haukutut lehtiverkot niihin "parempiin" Pompadoureihin. Sisustan osissa tapahtui paljon muitakin detskutason parannuksia, joita ei heti esimerkiksi esitekuvien perusteella voi nähdä. Osan niistä vaan tuntee ja aistii, jos ei pengo pintaa syvemmälle.
Enkä kyllä allekirjoita tuota loppulausetta käyttökuluista ja käytännöllisyydestä. Ellei sitten verrata sedania ja farmaria. Jos olisin tiennyt, olisin kernaasti lainannut vertailuun loppupään 260 SE:n, ja sillä olisi myös kuitattu spekulaatiot siitä, kuinka autossa tuntuu kilometrit kun mittarissa on n. 600tkm, enemmän kuin tuolla TD:llä, ja on edelleen ympärivuotisessa käytössä.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: S124 250 TD Moottori-lehden käyttötestissä
https://moottori.fi/testi/tata-olette-o ... Suu0LSuPrg
Tämä tulee maaliskuussa live huutokauppaan Auto25 messuille.
Tämä tulee maaliskuussa live huutokauppaan Auto25 messuille.
W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Re: S124 250 TD Moottori-lehden käyttötestissä
https://moottori.fi/testi/kayttotesti-k ... ta-meille/?
Moottori kokoaa lukijoiden kokemuksia 124-sukupolven Mersuista.
Moottorin käyttötesti käytetyllä Mercedes-Benz S124 250 D:n kanssa lähenee loppuaan, kuten olemme aiemmin kertoneet. Sen kunniaksi on aika kysyä teiltä lukijoilta omakohtaisia kokemuksia mistä tahansa W124-sukupolven Mercedes-Benzistä, eli ei väliä onko kyseessä porrasperäinen, farmari, coupé taikka avo. Ja tietysti rehellisiä kertomuksia, eli haluamme kuulla niin positiiviset kuin negatiivisetkin kokemukset.
Parhaista vastauksista kootaan oma juttu Moottorissa julkaistavaksi, kuten olemme aiemmin tehneet esimerkiksi käytetyn Ford Mondeon kanssa. Vastauksia voi lähettää esimerkiksi Moottorin Facebook- ja Instagram-tileille, sähköpostitse osoitteeseen eetu.kokkonen@moottori.fi tai artikkelin lopussa olevan lomakkeen kautta.
Ja mikäli omakohtaisia kokemuksia tällaisesta Mercedeksestä ei vielä ole, niin pian kellä tahansa on tilaisuus hankkia sellaisia. Moottorin oma yksilö tullaan nimittäin huutokauppaamaan Auto 25 & Mobility -tapahtumassa Helsingin Messukeskuksessa sunnuntaina 16.3. klo 13.15.
Autoon on myös koko messuviikonlopun ajan mahdollisuus tutustua päällisin puolin Autoliiton messuosastolla, joka löytyy osastonumerolla 7d100. Koeajoa ei ikävä kyllä ole tuolloin tarjolla.
Moottori kokoaa lukijoiden kokemuksia 124-sukupolven Mersuista.
Moottorin käyttötesti käytetyllä Mercedes-Benz S124 250 D:n kanssa lähenee loppuaan, kuten olemme aiemmin kertoneet. Sen kunniaksi on aika kysyä teiltä lukijoilta omakohtaisia kokemuksia mistä tahansa W124-sukupolven Mercedes-Benzistä, eli ei väliä onko kyseessä porrasperäinen, farmari, coupé taikka avo. Ja tietysti rehellisiä kertomuksia, eli haluamme kuulla niin positiiviset kuin negatiivisetkin kokemukset.
Parhaista vastauksista kootaan oma juttu Moottorissa julkaistavaksi, kuten olemme aiemmin tehneet esimerkiksi käytetyn Ford Mondeon kanssa. Vastauksia voi lähettää esimerkiksi Moottorin Facebook- ja Instagram-tileille, sähköpostitse osoitteeseen eetu.kokkonen@moottori.fi tai artikkelin lopussa olevan lomakkeen kautta.
Ja mikäli omakohtaisia kokemuksia tällaisesta Mercedeksestä ei vielä ole, niin pian kellä tahansa on tilaisuus hankkia sellaisia. Moottorin oma yksilö tullaan nimittäin huutokauppaamaan Auto 25 & Mobility -tapahtumassa Helsingin Messukeskuksessa sunnuntaina 16.3. klo 13.15.
Autoon on myös koko messuviikonlopun ajan mahdollisuus tutustua päällisin puolin Autoliiton messuosastolla, joka löytyy osastonumerolla 7d100. Koeajoa ei ikävä kyllä ole tuolloin tarjolla.
W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
- Nostalgia124023
- Sisäänajossa
- Viestit: 9
- Liittynyt: Ma 03.05.2021 12:00
- Paikkakunta: Pk- ja Turun seutu, tilanteen mukaan
Re: S124 250 TD Moottori-lehden käyttötestissä
Kuulin kommentteja auton kunnosta kun kaveri näki sen livenä, kuulemma ei kovin vakuuttava vaikka Classic Datan kuntouokka oli 3. Hänen mukaan autossa oli tarvikevanteet.
Tässä poimittu lehtiartikkelin lauseita CD tarkastuksesta:
Ulkoasu ja kori vähän rujommassa kunnossa
Sisätilojen syynäämisen jälkeen on aika katsella auton Bornit-metallivärisen (värikoodi 481) auton ulkoista olemusta. Yleisilme kirjataan ryhdikkääksi ilman sen suurempia kehuja tai ylistyksiä, mutta korisaumat ja tiivisteet saavat raportissa arvosanan hyvä.
Luukut ja kahvat kirjataan toimiviksi, samoin raporttiin jää maininta siitä, että kaikki luukut aukeavat normaalisti oikeilla vasteilla ja pysyvät auki. Myös sivuovien rajoittimet toimivat moitteitta.
Etupuskurin mustasta muovilistan haalistumisesta tulee maininta raporttiin, joskin raporttiin kirjataan sekin, että kosmeettinen haitta voidaan vielä mahdollisesti elvyttää muovimustahoitoaineella.
Pieniä osapuutteitakin ilmenee ja niistä tulee merkintä raporttiin. Kateissa on mm. tuulilasin pyyhkimen suojamuovi, takalasin pesimen suoja on hapettunut ja antennin kumisuojus puuttuu. Viimeksi mainittuun tulee jälleen ASAP-maininnat, jossa pikaista korjaamista vaaditaan capslockein ruostumisen ehkäisemiseksi.
Koristeosista taas kaikki tarvittava on raportin mukaan paikoillaan. Pieni huomautus tuli kuitenkin siitä, että takaluukussa oleva valmistajan logo ei istu koriin kovin hyvin.
Maalipinnassa sanomista ja ruostevauriotakin löytyy
Korin osalta alkaa löytymään viimein myös negatiivisia kirjauksia. Raportin mukaan lähempi tarkastelu paljastaa autossa runsaasti naarmuja, pieniä lohkeamia, laatu/kiiltoeroja eri maalattujen alueiden osalta sekä hapettumia.
Maalauksesta todetaan, että kauempaa katseltuna ilme on kuitenkin hyvä – vain lähempi tarkastelu paljastaa virheitä. Maalinpaksuuksia mitattiin ympäri autoa ja niiden tulokset merkittiin raporttiin.
Myös ruostevaurioita löytyy, mutta kirjauksen mukaan ne ovat toistaiseksi selkeitä ja rajatuilla alueilla. Ruostevaurioita löytyy mm. takaluukusta, oikean kyljen pyöräkoteloreunoista ja takalokasuojan alareunasta.
Lasipinnat lähes alkuperäiset
Auton lasipinnoistakin tulee oma lyhyt osionsa raporttiin. Se jää näemmä kirjaamatta raporttiin, että vähemmän yllättävästi reilun puolen miljoonan kilometrin Mercedeksessä ei ole enää alkuperäistä tuulilasia. Sen sijaan nykyinenkin tuulilasi on selvästi haljennut.
Muut auton lasit ovatkin sitten alkuperäisiä ja ehjiä. Raporttiin on kirjattu kuvien kera, että tuulilasia lukuun ottamatta auton laseista löytyy alkuperäiset Sigla/Sekurit-leimat.
Vasen ajovaloumpio on haljennut käyttötestin aikana ja tämä halkeama dokumentoidaan myös raporttiin. Raporttiin tulee maininta myös siitä, että haljennut umpio on Boschin valmistama.
Muita pieniä lasipintoihin liittyviä mainintoja kertyy auton sivuvilkkuihin, sillä edessä autoon on joskus vaihdettu kirkkaat tarvikemallin sivuvilkut – todennäköisesti tarkoituksena saada autolle ajalle tyypillistä tuning-henkisyyttä.
Alkuperäiset Mercedes-Benzin kahdeksanreikäiset alumiinivanteet todetaan ehjiksi ja hyviksi.
Mercedes-Benz S124 Classic Data -arvioinnissa – tärkeimmät luvut kuntoluokka 3 ja arvo 6800 euroa
Raportista katsotaan tietenkin ensiksi viimeisillä sivuilla oleva kuntoisuusluokka. Sen lopputulos ei pääse oikeastaan yllättämään meitä, sillä Juutilainen on tarkastuksen päätteeksi kertonut meille kuntoluokan osuvan todennäköisesti arvosanaan 3.
Käyttötesti-Mercedeksemme saa siis kuntoisuusluokituksen 3, ilman plussia tai miinuksia. Hieman arvosanaa kolmea parempi yksilö voitaisiin arvioida 3+:n ja hieman heikompi vastaavasti 3-:n arvoiseksi. Automme edustaa siis käytettyä kuntoa.
Classic Data -raportissa auto saa kuntoluokituksen, joka arvioidaan arvosanalla 1–5.
Kuntoluokka 1: Täydellinen ja virheetön kunto. Autossa ei saa olla lainkaan vikoja, vaurioita tai käytönjälkiä ulkonäössä eikä tekniikassa. Auto on kunnoltaan joko uutta vastaava tai erittäin hienosti entisöity.
Kuntoluokka 2: Hyvä kunto. Auto on viattomassa kunnossa ja siinä on korkeintaan pieniä käytönjälkiä. Ulkonäöllisesti ja teknisesti se on erinomaisessa kunnossa, mutta pienet käytönjäljet ovat sallittuja.
Kuntoluokka 3: Käytetty kunto. Auto on täysin ajokuntoinen sekä liikenneturvallinen ajoneuvo ilman suurempia teknisiä vikoja tai ulkonäkövirheitä. Siitä voi huomata helpommin pieniä käytönjälkiä ja virheitä.
Kuntoluokka 4: Kulunut kunto. Auto ei ole välttämättä ajokuntoinen ja liikennekäyttöön saattaminen edellyttää välittömiä korjauksia. Keskikokoisia läpiruostumisia. Ajoneuvon osat ovat tallessa, mutta niissä saattaa olla vaurioita.
Kuntoluokka 5: Entisöintiä vaativa kunto. Auto on huonossa kunnossa ja vain varauksin ajettavissa. Auton kaikki osa-alueet vaativat toimenpiteitä ja siitä saattaa puuttua osia.
Auton arvo 6 800 euroa
Kuntoluokan ohella toinen kiinnostava lukema tulee auton rahallisesta arvosta. Auton rahallinen arvo lasketaan tavallisesti sillä kaavalla, että kun kuntoluokka on löydetty, katsotaan mitä saksalaisen Classic Data Marktbeobachtung GmbH:n hinta-arviot sanovat kyseiselle kuntoluokalle.
Classic Data -raporttiin tulostuu koko ajoneuvomallin markkinahintataulukko. Täten raportissa voi helposti jossitella, paljonko saman auton arvo olisi paremmassa tai heikommassa kuntoluokassa. Mercedes-Benz 250 TD (S124):n osalta markkinahinnat syyskuussa 2024 jakautuivat seuraavalla tavalla:
Kuntoluokka 1: 24 400 euroa
Kuntoluokka 2: 13 300 euroa
Kuntoluokka 3: 6 800 euroa
Kuntoluokka 4: 3 400 euroa
Kuntoluokka 5: 1 700 euroa
Tuo kuntoluokka 3 kattaa siis kaikennäköisiä autoja, jotenkin luulisi että olisi tarkempi tuo kolmonen. Minun 1990 200E saisi alustavasti tehtynä arvion 3- vaikka se hyväksyttiin museokelpoiseksi. Jos tarkemmassa tarkastelussa siitä löytyisi virheitä se siis putoaisi sinne 4 + luokkaan
ja siis tuo Moottorin farkku oli 3 vaikka ei ole edes museokelpoinen 
Tässä poimittu lehtiartikkelin lauseita CD tarkastuksesta:
Ulkoasu ja kori vähän rujommassa kunnossa
Sisätilojen syynäämisen jälkeen on aika katsella auton Bornit-metallivärisen (värikoodi 481) auton ulkoista olemusta. Yleisilme kirjataan ryhdikkääksi ilman sen suurempia kehuja tai ylistyksiä, mutta korisaumat ja tiivisteet saavat raportissa arvosanan hyvä.
Luukut ja kahvat kirjataan toimiviksi, samoin raporttiin jää maininta siitä, että kaikki luukut aukeavat normaalisti oikeilla vasteilla ja pysyvät auki. Myös sivuovien rajoittimet toimivat moitteitta.
Etupuskurin mustasta muovilistan haalistumisesta tulee maininta raporttiin, joskin raporttiin kirjataan sekin, että kosmeettinen haitta voidaan vielä mahdollisesti elvyttää muovimustahoitoaineella.
Pieniä osapuutteitakin ilmenee ja niistä tulee merkintä raporttiin. Kateissa on mm. tuulilasin pyyhkimen suojamuovi, takalasin pesimen suoja on hapettunut ja antennin kumisuojus puuttuu. Viimeksi mainittuun tulee jälleen ASAP-maininnat, jossa pikaista korjaamista vaaditaan capslockein ruostumisen ehkäisemiseksi.
Koristeosista taas kaikki tarvittava on raportin mukaan paikoillaan. Pieni huomautus tuli kuitenkin siitä, että takaluukussa oleva valmistajan logo ei istu koriin kovin hyvin.
Maalipinnassa sanomista ja ruostevauriotakin löytyy
Korin osalta alkaa löytymään viimein myös negatiivisia kirjauksia. Raportin mukaan lähempi tarkastelu paljastaa autossa runsaasti naarmuja, pieniä lohkeamia, laatu/kiiltoeroja eri maalattujen alueiden osalta sekä hapettumia.
Maalauksesta todetaan, että kauempaa katseltuna ilme on kuitenkin hyvä – vain lähempi tarkastelu paljastaa virheitä. Maalinpaksuuksia mitattiin ympäri autoa ja niiden tulokset merkittiin raporttiin.
Myös ruostevaurioita löytyy, mutta kirjauksen mukaan ne ovat toistaiseksi selkeitä ja rajatuilla alueilla. Ruostevaurioita löytyy mm. takaluukusta, oikean kyljen pyöräkoteloreunoista ja takalokasuojan alareunasta.
Lasipinnat lähes alkuperäiset
Auton lasipinnoistakin tulee oma lyhyt osionsa raporttiin. Se jää näemmä kirjaamatta raporttiin, että vähemmän yllättävästi reilun puolen miljoonan kilometrin Mercedeksessä ei ole enää alkuperäistä tuulilasia. Sen sijaan nykyinenkin tuulilasi on selvästi haljennut.
Muut auton lasit ovatkin sitten alkuperäisiä ja ehjiä. Raporttiin on kirjattu kuvien kera, että tuulilasia lukuun ottamatta auton laseista löytyy alkuperäiset Sigla/Sekurit-leimat.
Vasen ajovaloumpio on haljennut käyttötestin aikana ja tämä halkeama dokumentoidaan myös raporttiin. Raporttiin tulee maininta myös siitä, että haljennut umpio on Boschin valmistama.
Muita pieniä lasipintoihin liittyviä mainintoja kertyy auton sivuvilkkuihin, sillä edessä autoon on joskus vaihdettu kirkkaat tarvikemallin sivuvilkut – todennäköisesti tarkoituksena saada autolle ajalle tyypillistä tuning-henkisyyttä.
Alkuperäiset Mercedes-Benzin kahdeksanreikäiset alumiinivanteet todetaan ehjiksi ja hyviksi.
Mercedes-Benz S124 Classic Data -arvioinnissa – tärkeimmät luvut kuntoluokka 3 ja arvo 6800 euroa
Raportista katsotaan tietenkin ensiksi viimeisillä sivuilla oleva kuntoisuusluokka. Sen lopputulos ei pääse oikeastaan yllättämään meitä, sillä Juutilainen on tarkastuksen päätteeksi kertonut meille kuntoluokan osuvan todennäköisesti arvosanaan 3.
Käyttötesti-Mercedeksemme saa siis kuntoisuusluokituksen 3, ilman plussia tai miinuksia. Hieman arvosanaa kolmea parempi yksilö voitaisiin arvioida 3+:n ja hieman heikompi vastaavasti 3-:n arvoiseksi. Automme edustaa siis käytettyä kuntoa.
Classic Data -raportissa auto saa kuntoluokituksen, joka arvioidaan arvosanalla 1–5.
Kuntoluokka 1: Täydellinen ja virheetön kunto. Autossa ei saa olla lainkaan vikoja, vaurioita tai käytönjälkiä ulkonäössä eikä tekniikassa. Auto on kunnoltaan joko uutta vastaava tai erittäin hienosti entisöity.
Kuntoluokka 2: Hyvä kunto. Auto on viattomassa kunnossa ja siinä on korkeintaan pieniä käytönjälkiä. Ulkonäöllisesti ja teknisesti se on erinomaisessa kunnossa, mutta pienet käytönjäljet ovat sallittuja.
Kuntoluokka 3: Käytetty kunto. Auto on täysin ajokuntoinen sekä liikenneturvallinen ajoneuvo ilman suurempia teknisiä vikoja tai ulkonäkövirheitä. Siitä voi huomata helpommin pieniä käytönjälkiä ja virheitä.
Kuntoluokka 4: Kulunut kunto. Auto ei ole välttämättä ajokuntoinen ja liikennekäyttöön saattaminen edellyttää välittömiä korjauksia. Keskikokoisia läpiruostumisia. Ajoneuvon osat ovat tallessa, mutta niissä saattaa olla vaurioita.
Kuntoluokka 5: Entisöintiä vaativa kunto. Auto on huonossa kunnossa ja vain varauksin ajettavissa. Auton kaikki osa-alueet vaativat toimenpiteitä ja siitä saattaa puuttua osia.
Auton arvo 6 800 euroa
Kuntoluokan ohella toinen kiinnostava lukema tulee auton rahallisesta arvosta. Auton rahallinen arvo lasketaan tavallisesti sillä kaavalla, että kun kuntoluokka on löydetty, katsotaan mitä saksalaisen Classic Data Marktbeobachtung GmbH:n hinta-arviot sanovat kyseiselle kuntoluokalle.
Classic Data -raporttiin tulostuu koko ajoneuvomallin markkinahintataulukko. Täten raportissa voi helposti jossitella, paljonko saman auton arvo olisi paremmassa tai heikommassa kuntoluokassa. Mercedes-Benz 250 TD (S124):n osalta markkinahinnat syyskuussa 2024 jakautuivat seuraavalla tavalla:
Kuntoluokka 1: 24 400 euroa
Kuntoluokka 2: 13 300 euroa
Kuntoluokka 3: 6 800 euroa
Kuntoluokka 4: 3 400 euroa
Kuntoluokka 5: 1 700 euroa
Tuo kuntoluokka 3 kattaa siis kaikennäköisiä autoja, jotenkin luulisi että olisi tarkempi tuo kolmonen. Minun 1990 200E saisi alustavasti tehtynä arvion 3- vaikka se hyväksyttiin museokelpoiseksi. Jos tarkemmassa tarkastelussa siitä löytyisi virheitä se siis putoaisi sinne 4 + luokkaan


Viimeksi muokannut karra, Su 16.03.2025 19:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: S124 250 TD Moottori-lehden käyttötestissä
No se meni edullisesti, melkein tekisi mieli sanoa että halvalla.

Eikö kuitenkin nelosen eikä kakkosen suuntaan, mutta miten ne noita miinuksia ja plussia käyttää, onko 3- heikompi kuin tasan 3, eikä niin kuin 2,75 jolloin se olisi parempi2karra" kirjoitti:Jos tarkemmassa tarkastelussa siitä löytyisi virheitä se siis putoaisi sinne 2+ luokkaanja siis tuo Moottorin farkku oli 3 vaikka ei ole edes museokelpoinen

wiimax.fi
Re: S124 250 TD Moottori-lehden käyttötestissä
MB-klubilaiselle meni tämä kyseinen auto.
W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Re: S124 250 TD Moottori-lehden käyttötestissä
Joo sitä tarkoitin, nuo miinukset ja plussat sotkee aina ajatustani. Korjasin kommenttini. Mutta siis kolmonen noin kulahtaneesta autosta, käyttöarvoa sillä on mutta museointiin vaatii töitä.dealer kirjoitti: ↑Su 16.03.2025 18:17 No se meni edullisesti, melkein tekisi mieli sanoa että halvalla.
Eikö kuitenkin nelosen eikä kakkosen suuntaan, mutta miten ne noita miinuksia ja plussia käyttää, onko 3- heikompi kuin tasan 3, eikä niin kuin 2,75 jolloin se olisi parempi2karra" kirjoitti:Jos tarkemmassa tarkastelussa siitä löytyisi virheitä se siis putoaisi sinne 2+ luokkaanja siis tuo Moottorin farkku oli 3 vaikka ei ole edes museokelpoinen
![]()
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: S124 250 TD Moottori-lehden käyttötestissä
Jos unohdetaan tuo CD ja sen kuntoluokitus, niin päällisinpuolin hyväkuntoinen (käyttö)auto, kun huomioidaan, että 570 tkm ajettu. Ei sinällään museontikelpoinen, mutta melko pienellä vaivalla sekin olisi mahdollista (eroa tavalliseen ei välttämättä ole muuta kuin katsastus neljän vuoden välein, kun tavallisessa joka vuosi). Huutokaupan yhteydessä CD:n hinta-arvioksi taisi olla mainittu virheellisesti 8600, ei 6800 euroa.karra kirjoitti: ↑Su 16.03.2025 17:24 Kuulin kommentteja auton kunnosta kun kaveri näki sen livenä, kuulemma ei kovin vakuuttava vaikka Classic Datan kuntouokka oli 3. Hänen mukaan autossa oli tarvikevanteet.
.
.
.
Muita pieniä lasipintoihin liittyviä mainintoja kertyy auton sivuvilkkuihin, sillä edessä autoon on joskus vaihdettu kirkkaat tarvikemallin sivuvilkut – todennäköisesti tarkoituksena saada autolle ajalle tyypillistä tuning-henkisyyttä.
Täsmällisemmin sanottuna etuvilkut oli vaihdettu kirkkaiksi. Tosin ne sivuvilkutkin taisi olla kirkkaat. Mutta eihän silläkään ole varsinaisesti merkitystä, ellei autoa aio museoautoksi tai myydä.
Re: S124 250 TD Moottori-lehden käyttötestissä
Lehden loppuraportti on otsikoitu "Mersu, rakkaamme"
Raportti on samaa äärimmäisen asiallista linjaa, mitä 250TD käyttötesti on ollut kautta linjan. Auton puutteet on kirjattu ylös ja tuntemukset sillä ajamisesta osuvat hämmästyttävän yksiin vaikkapa minunlaiseni (joko voisi sanoa "pitkän linjan" ?) 124-harrastajan kanssa.
Toimituspäällikkö Jussi Saarinen kirjoittaa:
Raportti on samaa äärimmäisen asiallista linjaa, mitä 250TD käyttötesti on ollut kautta linjan. Auton puutteet on kirjattu ylös ja tuntemukset sillä ajamisesta osuvat hämmästyttävän yksiin vaikkapa minunlaiseni (joko voisi sanoa "pitkän linjan" ?) 124-harrastajan kanssa.
Toimituspäällikkö Jussi Saarinen kirjoittaa:
"On rehellisen tunnustuksen aika; pidin alkuun tätä mallisarjaa käyttötestiin liian iäkkäänä.
Enpä pidä enää.
Paitsi että Mercedes on ikäisekseen ja ajomääräänsä nähden suorastaan erinomaisessa kunnossa, se huokuu ajettaessa jonkinlaista selittämätöntä rauhaa.
Niinpä syvä kunnioitus vanhusta kohtaan kasvoi pikku hiljaa omistushaluiselle tasolle.
Oikeastaan näin ei pitäisi koskaan työautojen kanssa käydä; tiedossa kun on, että yhteinen taival ei enää juttusarjan loputtua jatku. Mutta onneksi auto päätyi arvoiseensa kotiin !"
wiimax.fi