OM651 hylky leimalla savutuksesta
OM651 hylky leimalla savutuksesta
OM651 S212 e-mersu 2009. Ei savutusongelmia historiassa, nyt jäi leimalla kiinni, ekalla polkaisulla 0.95 mut seuraavilla aina yli 3 eikä lähteny laskemaan.
Polkemistestissä katsuri sai myös moottorivalon syttymään ja auto meni limppiin. Koodit, jotka eivät tulleet nollauksen ja pienen ajolenkin jälkeen takaisin:
P068500 The output for the relay "circuit 87 (combustion engine)" has an electrical fault or open circuit
P226300 The boost pressure deviates from the specified value
P246397 The soot content of the diesel particulate filter is not OK. The system function is restricted
P0263C0 Teach-in of the operating parameters for cylinder 1 has a malfunction
P0269C0 Teach-in of the operating parameters for cylinder 3 has a malfunction
Viime leiman jälkeen vaihdettu ohivuotavat Delphi-suuttimet käytettyihin varaosiin. Nämä on koodattu ECUun ja vielä merkkiliikkeessä tarkistettu ettö koodit on oikein. Nämä toimineet ok muuten mutta tyhjäkäynti on ollut vähän tärisevä ja merkkiliikkeessä todettu Starilla että suuttimet 1+3 ja 2+4 ovat suoritusarvoiltaan eri paria ja järjestelmä ei pysty kompensoimaan eroja täysin. Todennäköisesti sain siis vähän sekalaisen seurakunnan suuttimia, eivät olleet samasta koneesta peräisin tjsp. Joka tapauksessa näillä on pystynyt usean kuukauden ajan ajaa ongelmitta, hyvillä tehoilla ja ilman vikavaloa tai limppiä.
Pitää kurkata ilmansuodatin ja koittaa tehdä sama polkutesti kotipihassa jos saisin koodeja uudestaan.
Mutta pitääkö tässä nyt syyttää suuttimia ja koittaa löytää tasaisemmin yhteen pelaava sarja, vai voiko tukkeentunut DPF aiheuttaa savutuksen ja se pitäisi viedä putsattavaksi? Muita ideoita?
Polkemistestissä katsuri sai myös moottorivalon syttymään ja auto meni limppiin. Koodit, jotka eivät tulleet nollauksen ja pienen ajolenkin jälkeen takaisin:
P068500 The output for the relay "circuit 87 (combustion engine)" has an electrical fault or open circuit
P226300 The boost pressure deviates from the specified value
P246397 The soot content of the diesel particulate filter is not OK. The system function is restricted
P0263C0 Teach-in of the operating parameters for cylinder 1 has a malfunction
P0269C0 Teach-in of the operating parameters for cylinder 3 has a malfunction
Viime leiman jälkeen vaihdettu ohivuotavat Delphi-suuttimet käytettyihin varaosiin. Nämä on koodattu ECUun ja vielä merkkiliikkeessä tarkistettu ettö koodit on oikein. Nämä toimineet ok muuten mutta tyhjäkäynti on ollut vähän tärisevä ja merkkiliikkeessä todettu Starilla että suuttimet 1+3 ja 2+4 ovat suoritusarvoiltaan eri paria ja järjestelmä ei pysty kompensoimaan eroja täysin. Todennäköisesti sain siis vähän sekalaisen seurakunnan suuttimia, eivät olleet samasta koneesta peräisin tjsp. Joka tapauksessa näillä on pystynyt usean kuukauden ajan ajaa ongelmitta, hyvillä tehoilla ja ilman vikavaloa tai limppiä.
Pitää kurkata ilmansuodatin ja koittaa tehdä sama polkutesti kotipihassa jos saisin koodeja uudestaan.
Mutta pitääkö tässä nyt syyttää suuttimia ja koittaa löytää tasaisemmin yhteen pelaava sarja, vai voiko tukkeentunut DPF aiheuttaa savutuksen ja se pitäisi viedä putsattavaksi? Muita ideoita?
-
- Mersumies
- Viestit: 3095
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: OM651 hylky leimalla savutuksesta
Onkohan tyhjennetty koko pönttö? Syy savutukseen pitää ensin korjata, DPF:n tukkeutuminen on seuraus ei syy.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: OM651 hylky leimalla savutuksesta
En kyllä usko et ois tyhjennetty DPF. Ja joo tuota mä pohdin itekki että varmaan enempi oire ku syy. Mut autolla ajettiin limp moodissa puoli vuotta ennen kun suutinongelma ratkes, systeemi on voinu mennä kovasti tukkoon sinä aikana mutta että voisko se kuitenkaan aiheuttaa savutusta?
-
- Mersumies
- Viestit: 3095
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: OM651 hylky leimalla savutuksesta
Varmasti menee tukkoon jos on vikatila päällä, koska ei silloin suorita puhdistus polttoa, lisäksi viallinen suutin rikkoo männän.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
-
- Mersumies
- Viestit: 671
- Liittynyt: La 21.02.2015 14:16
Re: OM651 hylky leimalla savutuksesta
Mikä kumma ihmisiä vaivaa. Käsittämätöntä touhua.
2007 R 320cdi
-
- Mersumies
- Viestit: 2589
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: OM651 hylky leimalla savutuksesta
Jos ne suuttimet ovat osittainkin vääriä niin siitä on hyvä lähteä liikkeelle eli vaihtaa oikeat osat tilalle. Tärinä ei kuulu asiaan elleivät moottorin tukikumit ole rikki.lani kirjoitti: ↑Ke 26.02.2025 13:37 OM651 S212 e-mersu 2009. Ei savutusongelmia historiassa, nyt jäi leimalla kiinni, ekalla polkaisulla 0.95 mut seuraavilla aina yli 3 eikä lähteny laskemaan.
Polkemistestissä katsuri sai myös moottorivalon syttymään ja auto meni limppiin. Koodit, jotka eivät tulleet nollauksen ja pienen ajolenkin jälkeen takaisin:
P068500 The output for the relay "circuit 87 (combustion engine)" has an electrical fault or open circuit
P226300 The boost pressure deviates from the specified value
P246397 The soot content of the diesel particulate filter is not OK. The system function is restricted
P0263C0 Teach-in of the operating parameters for cylinder 1 has a malfunction
P0269C0 Teach-in of the operating parameters for cylinder 3 has a malfunction
Viime leiman jälkeen vaihdettu ohivuotavat Delphi-suuttimet käytettyihin varaosiin. Nämä on koodattu ECUun ja vielä merkkiliikkeessä tarkistettu ettö koodit on oikein. Nämä toimineet ok muuten mutta tyhjäkäynti on ollut vähän tärisevä ja merkkiliikkeessä todettu Starilla että suuttimet 1+3 ja 2+4 ovat suoritusarvoiltaan eri paria ja järjestelmä ei pysty kompensoimaan eroja täysin. Todennäköisesti sain siis vähän sekalaisen seurakunnan suuttimia, eivät olleet samasta koneesta peräisin tjsp. Joka tapauksessa näillä on pystynyt usean kuukauden ajan ajaa ongelmitta, hyvillä tehoilla ja ilman vikavaloa tai limppiä.
Pitää kurkata ilmansuodatin ja koittaa tehdä sama polkutesti kotipihassa jos saisin koodeja uudestaan.
Mutta pitääkö tässä nyt syyttää suuttimia ja koittaa löytää tasaisemmin yhteen pelaava sarja, vai voiko tukkeentunut DPF aiheuttaa savutuksen ja se pitäisi viedä putsattavaksi? Muita ideoita?
Neljän setti peruskorjattuja suuttimia maksaa hyvämaineisessa dieselhuollossa Saksassa noin 500€. Täytyy saada todella halvalla joku käytetty sarja josta ei tiedä mitään kun siinä ottaa suuren riskin pelkästään siksi etteivät ne sitten toimisikaan.
Varsinkin kun se voi aiheuttaa hyvinkin suuren vahingon.
Re: OM651 hylky leimalla savutuksesta
Mut oisko tän puolen vuoden normaalin ajon pitänyt jos se pönttö polttaa tyhjäksi kuitenkin? Mäntäkin voi jossain olosuhteessa rikkoutua mutta tällä kertaa suuttimet vuoti ohi vaan eikä männälle käyny kuinkan.tahtoomersun kirjoitti: ↑Ke 26.02.2025 17:13 Varmasti menee tukkoon jos on vikatila päällä, koska ei silloin suorita puhdistus polttoa, lisäksi viallinen suutin rikkoo männän.
Mun ajatuksen mukaan limppi on autolle turvatila ja sillä voi siinä tilassa ajaa olettaen että ei ole muita oireita. Ok paikat voi mennä tukkoon mutta niin ne voi mennä jos muuten mummoilee ajossaan. Tässä koneessa limppi ei lamauta autoa täysin, ainoastaan ohittelusta ja kärryjen vetämisestä tulee ikävää. Minusta limp mode tai moottorivalo yksin ei ole syy ostaa vara-autoa vianselvityksen ajaksi.
Suutinongelman diagnoosissa meni pitkä aika kun tein sitä itse ja vaihdoin liian monta tarpeetonta osaa ennen kuin päästiin suuttimiin asti. Tästä voi lukea tarinaa viewtopic.php?t=222194 .
Re: OM651 hylky leimalla savutuksesta
Ei ne suuttimet ole vääriä, eri tasoisia suorituskyvyltään vain.E200kompressor kirjoitti: ↑Ke 26.02.2025 19:08 Jos ne suuttimet ovat osittainkin vääriä niin siitä on hyvä lähteä liikkeelle eli vaihtaa oikeat osat tilalle. Tärinä ei kuulu asiaan elleivät moottorin tukikumit ole rikki.
Neljän setti peruskorjattuja suuttimia maksaa hyvämaineisessa dieselhuollossa Saksassa noin 500€. Täytyy saada todella halvalla joku käytetty sarja josta ei tiedä mitään kun siinä ottaa suuren riskin pelkästään siksi etteivät ne sitten toimisikaan.
Varsinkin kun se voi aiheuttaa hyvinkin suuren vahingon.
Mua taas alkujaan kovasti varoiteltiin että ne peruskorjatut on epävarmoja ja parempi ottaa alkuperäiset käytetyt. Täällä sitten tuossa toisessa topikissa aikanaan linkkasit sen jonkun "hyvämaineisen" josta mulla kuitenkin on vain yksittäinen mielipide ja olin silloin ehtinyt jo sen käytetyn satsin tilata. Ne piti olla samasta koneesta täysi sarja mutta yksi oli kuitenkin uudempaa osanumeroa lopulta ja olin ne jo ehtinyt asentaa. Eli vähän nyt huono tuuri niiden kanssa ja on ollut tässä välillä pohdinnassa jos ne kaksi paskempaa vaihtaisin vielä parempiin.
Jos en tässä muutamaan päivään saa muita kunnon teorioita tuohon savutusasiaan niin varmaan sit pari suutinta laittais uusiksi ja testaa mitä tapahtuu.
-
- Mersumies
- Viestit: 2589
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: OM651 hylky leimalla savutuksesta
Sehän on hyvä jos ne eivät ole vääriä tai rikki. Eritasoisia vaan suorituskyvyltään.lani kirjoitti: ↑Ke 26.02.2025 19:20Ei ne suuttimet ole vääriä, eri tasoisia suorituskyvyltään vain.E200kompressor kirjoitti: ↑Ke 26.02.2025 19:08 Jos ne suuttimet ovat osittainkin vääriä niin siitä on hyvä lähteä liikkeelle eli vaihtaa oikeat osat tilalle. Tärinä ei kuulu asiaan elleivät moottorin tukikumit ole rikki.
Neljän setti peruskorjattuja suuttimia maksaa hyvämaineisessa dieselhuollossa Saksassa noin 500€. Täytyy saada todella halvalla joku käytetty sarja josta ei tiedä mitään kun siinä ottaa suuren riskin pelkästään siksi etteivät ne sitten toimisikaan.
Varsinkin kun se voi aiheuttaa hyvinkin suuren vahingon.
Mua taas alkujaan kovasti varoiteltiin että ne peruskorjatut on epävarmoja ja parempi ottaa alkuperäiset käytetyt. Täällä sitten tuossa toisessa topikissa aikanaan linkkasit sen jonkun "hyvämaineisen" josta mulla kuitenkin on vain yksittäinen mielipide ja olin silloin ehtinyt jo sen käytetyn satsin tilata. Ne piti olla samasta koneesta täysi sarja mutta yksi oli kuitenkin uudempaa osanumeroa lopulta ja olin ne jo ehtinyt asentaa. Eli vähän nyt huono tuuri niiden kanssa ja on ollut tässä välillä pohdinnassa jos ne kaksi paskempaa vaihtaisin vielä parempiin.
Jos en tässä muutamaan päivään saa muita kunnon teorioita tuohon savutusasiaan niin varmaan sit pari suutinta laittais uusiksi ja testaa mitä tapahtuu.
En minä ole mitään myymässä mutta ihan ystävällisesti kerroin peruskorjattujen suuttimen olevan hyvä vaihtoehto käytettyihin verrattuna joista ei todennäköisesti saanut minkäänlaista testidokumenttia mukaan.
Jokainenhan tekee mitä haluaa, eihän sitä täällä päätetä.
Re: OM651 hylky leimalla savutuksesta
Nii en mä kellekkää millään pahalla, kaikki vinkit on tervetulleita. Kuhan selittelen miten tähän nykytilaan on päädytty.
Re: OM651 hylky leimalla savutuksesta
Jos olisi minun auto, käyttäisin suuttimet dieselkorjaamon testipenkissä, tai olisin käyttänyt jo aiemmin kun tietää mitä kehnot suuttimet voi common rail -diisselissä aiheuttaa. Ja siellähän ne kunnostaa samalla, vaan ei ilmaiseksi.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Re: OM651 hylky leimalla savutuksesta
Parin kolmen tonnin autojen kans se on aina tätä tasapainoilua, joskus nuukailu menee nappiin ja toisinaan uppoo vaan syvemmälle suohon 

Re: OM651 hylky leimalla savutuksesta
Limp home toiminto on just ja vain sitä varten, pääset nilkuttamaan kotiin / määränpäähän jäämättä tielle.
Ja siitä korjaamolle, ei todellakaan tarkoitettu jatkamaan auton käyttöä normaalisti.
Ja siitä korjaamolle, ei todellakaan tarkoitettu jatkamaan auton käyttöä normaalisti.
Re: OM651 hylky leimalla savutuksesta
Tätähän se välillä on eikä siinä mitää hävettävää
Oon myös itte joskus sortunu edellisen auton kans ostamaan suuttimia sarjan käytettynä kun ajattelin säästää ja puheiden perusteella olivat sopivasti ajetut ja ehjänä kaikki nypätty irti koneesta ja nätisti kuulemma jopa nousivat
Kiinni laittaes sitte oliki eri äänikellos, sentään tajusin ensimmäisen jälkeen kokeilla muutki vuoronperään samaan reikään ja kaikkihan ne oli susia niin ettei ajamaan pystyny ku korjausarvot tapis
No viimesimmän suuttimen ostinki sitte nykyseen vehkeeseen uuden alkuperäsen enkä edes miettiny muuta, kirpaseehan se muutama satku yhdestä suihkusta mutta ainaki toimii
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5802
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: OM651 hylky leimalla savutuksesta
Ennen mitään suutimen vaihtoja tarkista tuleeko mitä vika koodeja nyt sekä mitä siellä näyää tapahtuvan ja tämä siis vain meruun tarkoitetulla tesrillä,
ei millään pimpeli pom arvomme seuravan koodin, app, motomatti tms hvpas... systemillä mikä ei näytä tietoja oikeen eikä anna nille oikeita selityksiä ja ohjattja testejä
jos vaikapa hitupönikä on tukossa niin näkyy arvoissa ja tulee koodi sekä enenpitkää vika tila samoin joku muu pakoputkessa
Mökkillä
'
'
Re: OM651 hylky leimalla savutuksesta
Mulla on se iCarTechin MB testeri millä oletan et koodit näkyy oikein mut vinkkejä ja testejä se ei ehdota.FinlandMerceds kirjoitti: ↑To 27.02.2025 18:10
Ennen mitään suutimen vaihtoja tarkista tuleeko mitä vika koodeja nyt sekä mitä siellä näyää tapahtuvan ja tämä siis vain meruun tarkoitetulla tesrillä,
ei millään pimpeli pom arvomme seuravan koodin, app, motomatti tms hvpas... systemillä mikä ei näytä tietoja oikeen eikä anna nille oikeita selityksiä ja ohjattja testejä
jos vaikapa hitupönikä on tukossa niin näkyy arvoissa ja tulee koodi sekä enenpitkää vika tila samoin joku muu pakoputkessa
Koodeja ei noiden aloituksessa mainittujen nollaamisen jälkeen ole tullut. Oon ajanut 150km ja pihassa huudattanut savutestin tyylisesti.
En oikein tiedä mitä arvoja sieltä nyt katsoisi "mitä siellä näyttää tapahtuvan" henkisesti.
Re: OM651 hylky leimalla savutuksesta
651:sen kunnostetuista suuttimista on kyllä sellaista kokemusta ettei tunnu onnistuvan ainakaan kaikilta suomessa, muka kunnossa mutta yksi kerraan alkaa vikakoodia pukata ja kun vaihtaa "tarvike" delphit niin toimii.
Re: OM651 hylky leimalla savutuksesta
Onpa ollut semmoisiakin kunnostettuja mitkä tukkii DPF:n alle 1000km ajolla mutta testipenkissä testattuna pelaavat. Ja toki myös valmistajan testatessa penkissä suuttimet on kunnossa. Mutta autossa ruiskuttavat ihan mitä sattuu
W212 E200 BlueTec 2016
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 2589
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: OM651 hylky leimalla savutuksesta
Saksasta ostetuilla alkuperäisosilla kunnostetuilla Delpheillä ajettu 120 000km ja savutusarvo pienimmillään 0,4 kun Euro3 sallii max. 3.0.
Re: OM651 hylky leimalla savutuksesta
Tutkailin vähän tuota DPF käyttäytymistä ajossa testerillä. Lähdin nollakelistä matka-ajoon ja poltto käynnistyi melkein heti. Seuraava poltto tuli 112km jälkeen edellisen alusta, ja sitten jo 90km jälkeen. Jälkimmäinen pätkä oli enemmän satasen aluetta kun ekalla pätkällä enemmän 80km/h. Poltto käynnistyy fill level 102% arvossa ja loppuu n. 18% arvoon. Fill level nousee ja laskee tasaisesti. Poltto kestää n. 10 minuuttia.
Mitäköhän syitä tuohon tiuhaan polttoon olis?
Onhan ihan mahdollista kai että poltto olis ollut käynnissä savutustestin ajan? Millaisiakohan arvoja se voisi tuottaa
Mitäköhän syitä tuohon tiuhaan polttoon olis?
Onhan ihan mahdollista kai että poltto olis ollut käynnissä savutustestin ajan? Millaisiakohan arvoja se voisi tuottaa

Re: OM651 hylky leimalla savutuksesta
Mahdollisesti ollut poltto päällä, mutta se ei sinänsä ole kovin kiinnostavaa tässä. Se vaan yksinkertaisesti polttaa ihan liian usein, välin pitäisi olla jotain 1000 km luokkaa. Syynä on savutus. Eli se tiheän polton syy pitää löytää.
Mutta hetkinen nyt, eikös se pönttö ollut tyhjennetty. No nyt jos vielä yrittää polttaa, niin varmaan on kovat savut. Sitä ei ole osattu tehdä, on edelleen softassa.
Jos sieltä löytyy hitsisauma, niin varmasti on tyhjennetty.
Mutta hetkinen nyt, eikös se pönttö ollut tyhjennetty. No nyt jos vielä yrittää polttaa, niin varmaan on kovat savut. Sitä ei ole osattu tehdä, on edelleen softassa.
Jos sieltä löytyy hitsisauma, niin varmasti on tyhjennetty.
Re: OM651 hylky leimalla savutuksesta
Ei ole tietoa että olis tyhjennetty mut en oo myöskään tutkinut asiaa. Viime vuonna edellisillä suuttimilla savutustesti meni läpi ok.
Mua kiinnostaa savutuksen korjaamisen lisäksi myös saada leima
Mua kiinnostaa savutuksen korjaamisen lisäksi myös saada leima

Re: OM651 hylky leimalla savutuksesta
Ei tainnut olla tässä ketjussa ollenkaan, että olisi löytynyt hitsisauma, sori. No mutta kun se savutus juuri on se leiman este, niin toisinpäin se menee.
Aika yleisesti luullaan, että jos on DPF, niin sieltä ei tule yhtään savua läpi. No tämä ei pidä paikkaansa, yksikään DPF-valmistaja ei lupaa 100% suodatusta. Ja tarpeeksi savua ja painetta, niin voin omasta kokemuksesta kertoa, että kyllä vaan tulee savut läpi ihan silminnähtävästi.
Aika yleisesti luullaan, että jos on DPF, niin sieltä ei tule yhtään savua läpi. No tämä ei pidä paikkaansa, yksikään DPF-valmistaja ei lupaa 100% suodatusta. Ja tarpeeksi savua ja painetta, niin voin omasta kokemuksesta kertoa, että kyllä vaan tulee savut läpi ihan silminnähtävästi.
-
- Mersumies
- Viestit: 3095
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: OM651 hylky leimalla savutuksesta
Kuluttaako öljyä? Huohottaako? Ettei olisi mäntävaurio jo, kannattaisiko tehdä puristustesti?
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: OM651 hylky leimalla savutuksesta
Sula on siellä jo todetusti eriparin suuttimia, ja dpf toiminta ongelma.
Nyt ihan ensiksi oikeat ehjät suuttimet sinne ja perus asiat kuntoon!
Xentryllä vikakoodien luku ja ohjeiden mukaan diagnoosi.
Noi mb spesial tingeltangel lukiat kun ei vaan kerro sitä koko totuutta.
Jos ei ole kokemusta et tee niillä koodeilla just mitään, kuten olet jo huomannut.
Egr ehjä? Kaikki ahtoputket ehjät? Imusarjan kaikkki pultit kiinni?
Muita ilmavuotoja?
Ilmansuodatin ehjä?
Ahtimen ohjaus kunnossa?
Ei ole glykolia alipainelinjassa?
Vesipumppu ehjä alipaine ohjauksen osalta?
Huohotin ehjä?
Nyt ihan ensiksi oikeat ehjät suuttimet sinne ja perus asiat kuntoon!
Xentryllä vikakoodien luku ja ohjeiden mukaan diagnoosi.
Noi mb spesial tingeltangel lukiat kun ei vaan kerro sitä koko totuutta.
Jos ei ole kokemusta et tee niillä koodeilla just mitään, kuten olet jo huomannut.
Egr ehjä? Kaikki ahtoputket ehjät? Imusarjan kaikkki pultit kiinni?
Muita ilmavuotoja?
Ilmansuodatin ehjä?
Ahtimen ohjaus kunnossa?
Ei ole glykolia alipainelinjassa?
Vesipumppu ehjä alipaine ohjauksen osalta?
Huohotin ehjä?
-
- Mersumies
- Viestit: 507
- Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
Re: OM651 hylky leimalla savutuksesta
mulla oli joskus 642 poltto päällä katsastuksesssa, meni silti läpi. on se korkeampi mutta läpi silti.
W212 E350cdi
Re: OM651 hylky leimalla savutuksesta
Tein painetestin ahtoputkille turbon suulta syöttäen, huohottimeen vuotaa painetta mut muualta ei tunnu katoovan. Vähän pitää painetta myös huohotin avoinna. Ei pulputa, en tiedä kuuluisko tässä tehdä niin jos turbon öljylinjan kautta menee. Vai oisko ohivuotoa sitte männillä.
Tyhjäkäynnillä otin öljykorkin auki, sellainen normaalin tuntuinen lehmän hönkäys sieltä tulee.
Öljy ei kulu eikä lisäänny.
Putsari elähtäny ja vaihtoon menee mutta ei nyt sellainen että sitä jaksaisin syyttää.
Jos kävis nyt kertaalleen koittamassa savumittausta my-diesel tankissa, uudella putsarilla ja varmistaen että dpf on just poltettu. Sitte ne suuttimet (varmaan laitan ne 2kpl anyway kun kerran ovat tiedetysti huonot).
Mistä pitäis katsoa onko glykolit alipainelinjassa?
Yleisesti: jos auton kanssa ei pysty elämään ilman että käy joka asiasta xentry diagnoosissa niin sitte vaihtuu auto / merkki. Haluaisin teknisen selityksen sille väitteelle että iCarTech ei muka näyttäisi kaikkia vikakoodeja (ne ohjeet ja testit sitten erikeen). Sit jos on joku selkeä asia mitä xentryllä paremmin näkee niin sit voin sielläkin käydä mutta ilman vikavaloja tai koodeja ajattelisin vähän turhaksi. Jos jollain foorumilaisella on vehkeet ja intoa tässä etelä-pohjanmaalla / vaasan seudulla niin kyllähän se kiinnostaisi nähdä mitä se kertoo.
Tyhjäkäynnillä otin öljykorkin auki, sellainen normaalin tuntuinen lehmän hönkäys sieltä tulee.
Öljy ei kulu eikä lisäänny.
Putsari elähtäny ja vaihtoon menee mutta ei nyt sellainen että sitä jaksaisin syyttää.
Jos kävis nyt kertaalleen koittamassa savumittausta my-diesel tankissa, uudella putsarilla ja varmistaen että dpf on just poltettu. Sitte ne suuttimet (varmaan laitan ne 2kpl anyway kun kerran ovat tiedetysti huonot).
Mistä pitäis katsoa onko glykolit alipainelinjassa?
Yleisesti: jos auton kanssa ei pysty elämään ilman että käy joka asiasta xentry diagnoosissa niin sitte vaihtuu auto / merkki. Haluaisin teknisen selityksen sille väitteelle että iCarTech ei muka näyttäisi kaikkia vikakoodeja (ne ohjeet ja testit sitten erikeen). Sit jos on joku selkeä asia mitä xentryllä paremmin näkee niin sit voin sielläkin käydä mutta ilman vikavaloja tai koodeja ajattelisin vähän turhaksi. Jos jollain foorumilaisella on vehkeet ja intoa tässä etelä-pohjanmaalla / vaasan seudulla niin kyllähän se kiinnostaisi nähdä mitä se kertoo.
Re: OM651 hylky leimalla savutuksesta
Jos on todella rautainen kokemus ja osaaminen merkistä ja mallista niin silloin pystyy kai melko hyvin noiden vikakoodinlukijoiden kanssa pitämään autoa kunnossa "perusvikojen" osalta. Siis jos tietää heti vikakoodista että joo se on johto poikki sieltä tietystä kohtaa useimmiten kun tuo herja vikamuistissa on, tässä kyseisessä moottorissa, silloin kun se on kyseisen automallin keulilla.
Ainakin itsestä tuntui siltä silloin "OM611-aikana", myöhemmin ei enää OM651-aikana. Ehkä vaan ei ehtinyt oppia tarpeeksi.
Toisinpäin, jos ei ole perillä mitä ja miten tehdä merkkitesterillä niin ei siitä sen enempää irti saa kuin mistä tahansa laitteesta joka lukee vikakoodit ja kertoo ne järjellisellä tekstillä.
Yleensä ottaen, pitkään aikaan ei enää pelkkä vikakoodien lukeminen ollut "se" juttu auton korjaamisessa, enemmänkin se mikä kyseisestä vikakoodista edelleen testerillä saa selvitettyä.
Ainakin itsestä tuntui siltä silloin "OM611-aikana", myöhemmin ei enää OM651-aikana. Ehkä vaan ei ehtinyt oppia tarpeeksi.
Toisinpäin, jos ei ole perillä mitä ja miten tehdä merkkitesterillä niin ei siitä sen enempää irti saa kuin mistä tahansa laitteesta joka lukee vikakoodit ja kertoo ne järjellisellä tekstillä.
Yleensä ottaen, pitkään aikaan ei enää pelkkä vikakoodien lukeminen ollut "se" juttu auton korjaamisessa, enemmänkin se mikä kyseisestä vikakoodista edelleen testerillä saa selvitettyä.
wiimax.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 2589
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: OM651 hylky leimalla savutuksesta
lani kirjoitti: ↑Ti 04.03.2025 18:00
Öljy ei kulu eikä lisäänny.
Putsari elähtäny ja vaihtoon menee mutta ei nyt sellainen että sitä jaksaisin syyttää.
Jos kävis nyt kertaalleen koittamassa savumittausta my-diesel tankissa, uudella putsarilla ja varmistaen että dpf on just poltettu. Sitte ne suuttimet (varmaan laitan ne 2kpl anyway kun kerran ovat tiedetysti huonot).
SInulla oli siis ihan perusjuttu eli ilmansuodatin vaihtamatta?
Kokemuksesta voin kertoa, että hyvälaatuisena pidetty Mann-ilmansuodatin puolison dieselissä aiheutti aika rankkaa savutusta ja lähes tyhjäkäynniltä alkaen kun hiemankin kuormitti konetta.
Ajettu tuolla Mann:lla oli vajaat 15 000km. Normaalisti vaihtuu ilmansuodatin aina öljynvaihdon eli 10 000km jälkeen.