OM651 hylky leimalla savutuksesta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
lani
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 04.08.2024 15:20

Re: OM651 hylky leimalla savutuksesta

Viesti Kirjoittaja lani »

Savutesti meni nyt läpi saman aseman mittarissa, k=0.54 :thumbup:

Ei voi tietää mikä seuraavista oli ratkaiseva:
-koodien nollaus
-my diesel
-ilmansuodattimen vaihto
-dpf polton kunnollinen suoritus alle ettei varmasti polta sitä kesken testin

Nyt voidaan vielä spekuloida auttaisko paremmat suuttimet dpf polttotaajuuteen vai onko ennemmin pönttö tukossa.
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 671
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: OM651 hylky leimalla savutuksesta

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

Pääsääntöisesti nämä ei polta vikatilassa hitupönttöä, joten varmasti on tukossa. Moottorinvikavalo taas ei välttämättä tarkoita vikatilaa ollenkaan, jolloin poltto voi onnistua.

Kerroit että autolla ajettu puoli vuotta vikatilassa. Mutta poltto on onnistunut kuitenkin jossain vaiheessa? Ajossa sen kyllä tuntee onko vikatila päällä vai ei.
2007 R 320cdi
lani
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 04.08.2024 15:20

Re: OM651 hylky leimalla savutuksesta

Viesti Kirjoittaja lani »

Kyllä, vikatilassa ajettiin (liian) pitkään. Miten todetaan dpf polton onnistuminen? Jos sen fill level laskee 102%-> 10-20%, onko se "onnistunut"?

Onko dpf puhdistukset olleet näihin tehokkaita? Onko suosituksia missä se kannattaisi teettää edullisesti?
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2589
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: OM651 hylky leimalla savutuksesta

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

lani kirjoitti: Pe 07.03.2025 10:54 Savutesti meni nyt läpi saman aseman mittarissa, k=0.54 :thumbup:

Ei voi tietää mikä seuraavista oli ratkaiseva:
-koodien nollaus
-my diesel
-ilmansuodattimen vaihto
-dpf polton kunnollinen suoritus alle ettei varmasti polta sitä kesken testin

Nyt voidaan vielä spekuloida auttaisko paremmat suuttimet dpf polttotaajuuteen vai onko ennemmin pönttö tukossa.
Voin suurella varmuudella omasta kokemuksesta sanoa, että likainen ilmansuodatin kuristaa niin paljon ilmavirtausta, että savua syntyy.

Puolison autossa oli ilmansuodattimelta turbolle menevän haitariletkun kuminen tiivistepanta osin imeytynyt jo turbon suuaukkoa kohden.

Voithan sinä tehdä testin, laita se likainen suodatin takaisin ja katso miten käy?
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 636
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: OM651 hylky leimalla savutuksesta

Viesti Kirjoittaja jusi »

Tuokin savuarvo on aika korkea DPF-dieselille. Minä olen saanut aina joko nollaa tai lähelle sitä, mutta olen ennen mittausta kurmoottanut autoa maantiellä kunnon kierroksilla. Nollat tullut myös OM648:ssa ilman DPF:aa. Tosin voi olla ettei ole EGR käytössä.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 620
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

Re: OM651 hylky leimalla savutuksesta

Viesti Kirjoittaja puunakki »

Kyllä ne suuttimet kannattaa ehdottomasti vaihtaa kunnollisiin. Omakohtaisia kokemuksia OM651 moottorista, jonka tiheä DPF poltto korjaantui "uusilla" suuttimilla. Vahva suositus seuraavalle myyjälle:

https://www.eps-turbo.de/
https://www.ebay.com/str/epsgermany2006

Ei ole hinnan kiroissa, niin ei sitä kannata sen enempää lähteä ihmettelemään huonoilla suuttimilla.
Käyttikset:
MB S213 200d -18
MB X253 300d -19

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
lani
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 04.08.2024 15:20

Re: OM651 hylky leimalla savutuksesta

Viesti Kirjoittaja lani »

No mä tilasin huonoiksi todettujen tilalle nyt pari suutinta diesel-technik-biberachilta. Katsotaan.
Vastaa Viestiin