Savutesti meni nyt läpi saman aseman mittarissa, k=0.54
Ei voi tietää mikä seuraavista oli ratkaiseva:
-koodien nollaus
-my diesel
-ilmansuodattimen vaihto
-dpf polton kunnollinen suoritus alle ettei varmasti polta sitä kesken testin
Nyt voidaan vielä spekuloida auttaisko paremmat suuttimet dpf polttotaajuuteen vai onko ennemmin pönttö tukossa.
Pääsääntöisesti nämä ei polta vikatilassa hitupönttöä, joten varmasti on tukossa. Moottorinvikavalo taas ei välttämättä tarkoita vikatilaa ollenkaan, jolloin poltto voi onnistua.
Kerroit että autolla ajettu puoli vuotta vikatilassa. Mutta poltto on onnistunut kuitenkin jossain vaiheessa? Ajossa sen kyllä tuntee onko vikatila päällä vai ei.
lani kirjoitti: ↑Pe 07.03.2025 10:54
Savutesti meni nyt läpi saman aseman mittarissa, k=0.54
Ei voi tietää mikä seuraavista oli ratkaiseva:
-koodien nollaus
-my diesel
-ilmansuodattimen vaihto
-dpf polton kunnollinen suoritus alle ettei varmasti polta sitä kesken testin
Nyt voidaan vielä spekuloida auttaisko paremmat suuttimet dpf polttotaajuuteen vai onko ennemmin pönttö tukossa.
Voin suurella varmuudella omasta kokemuksesta sanoa, että likainen ilmansuodatin kuristaa niin paljon ilmavirtausta, että savua syntyy.
Puolison autossa oli ilmansuodattimelta turbolle menevän haitariletkun kuminen tiivistepanta osin imeytynyt jo turbon suuaukkoa kohden.
Voithan sinä tehdä testin, laita se likainen suodatin takaisin ja katso miten käy?
Tuokin savuarvo on aika korkea DPF-dieselille. Minä olen saanut aina joko nollaa tai lähelle sitä, mutta olen ennen mittausta kurmoottanut autoa maantiellä kunnon kierroksilla. Nollat tullut myös OM648:ssa ilman DPF:aa. Tosin voi olla ettei ole EGR käytössä.
Kyllä ne suuttimet kannattaa ehdottomasti vaihtaa kunnollisiin. Omakohtaisia kokemuksia OM651 moottorista, jonka tiheä DPF poltto korjaantui "uusilla" suuttimilla. Vahva suositus seuraavalle myyjälle: