722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
rust8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Su 19.06.2022 09:36

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja rust8 »

Tommoset läysin netistä mutta en ole ihan varma onko oikein.

Screws holding both parts together (M6x30) -> 8Nm
Screws for the plates on the side (M4x12) -> 4Nm
Screws for holding whole Valvebody on transmission case -> 4Nm + 90° > Aluminium bolts NEED New ones
Screws for Valves and Electronics -> 8Nm
Screws for the Oilpan -> 4Nm + 180 > Aluminium bolts NEED New ones

Alla ISO tabel joka sinällään korrelois näitten pulttien kanssa. Tällä mennää :thumbup: :thumbup:
photo426.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
rust8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Su 19.06.2022 09:36

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja rust8 »

Ja tässä pari service ohjetta sun muuta :thumbup:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
rust8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Su 19.06.2022 09:36

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja rust8 »

lissää
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Aopi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ma 05.02.2024 17:12

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja Aopi »

Miten tämä laatikko remontti etenee? Teitkö? Oliko vaikutusta?
rust8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Su 19.06.2022 09:36

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja rust8 »

Aopi kirjoitti: Ke 02.10.2024 05:58 Miten tämä laatikko remontti etenee? Teitkö? Oliko vaikutusta?
Ei ole laatikkoremontti :D perus huoltohan tää on :mrgreen: En oo kerenny tekee tälle mitään. Katsotaan meneneekö kevääseen. Kyllä mä naputtelen tänne kuvien kanssa miltä näytti ja miten kävi :) :thumbup:
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5802
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

rust8 kirjoitti: Ma 26.08.2024 17:28 Tommoset läysin netistä mutta en ole ihan varma onko oikein.

Screws holding both parts together (M6x30) -> 8Nm
Screws for the plates on the side (M4x12) -> 4Nm
Screws for holding whole Valvebody on transmission case -> 4Nm + 90° > Aluminium bolts NEED New ones
Screws for Valves and Electronics -> 8Nm
Screws for the Oilpan -> 4Nm + 180 > Aluminium bolts NEED New ones

Alla ISO tabel joka sinällään korrelois näitten pulttien kanssa. Tällä mennää :thumbup: :thumbup:

photo426.jpg
Ainkin alu pulttien kohdaltta että pitää uusia
Mökkillä
'
Timppis67
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 23.07.2020 12:51

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja Timppis67 »

Hei!
S350 cdi 2010 7g luistaa 2-3 vaihdossa. Auto myös ”tumppaa” reilummassa kiihdytyksessä mutta ei täyskaasulla. Oireet alkoivat huuhtelemalla tehdyn öljynvaihdon jälkeen. Mitään vikakoodeja ei löydy starilla. Avattu öljypohja uudelleen, puhdistettu venttiilipöytä ja uusittu solkut Y3/8y8, Y3/8y3, Y3/8y6. Ei mitään vaikutusta toimintaan. Öljyn laatu ja määrä oikeat, ei metallia öljyn seassa. Nyt loppu itseltä keinot ja järki. Olisiko muuta vinkkiä kuin paalata koko romu?
Eemelicdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Su 26.11.2023 10:41

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja Eemelicdi »

Minkäslaista öljyä sinne sitten laitettiin? Suorititko öljynvaihdon itse vai joku liike sen teki?
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
Timppis67
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 23.07.2020 12:51

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja Timppis67 »

Eemelicdi kirjoitti: Ti 01.04.2025 20:22 Minkäslaista öljyä sinne sitten laitettiin? Suorititko öljynvaihdon itse vai joku liike sen teki?
Liikkeessä vaihdettiin huuhtelemalla, sitä ennen loota toimi hyvin. Toisen kerran vaihdoin itse, samalla vaihdoin nuo solkut. Öljynä atf mbf, valmistaja 77 lubricants
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 280
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

Onko tuossa 7G vai 7G plus?
S212 E350CDI 4Matic 2009
Aopi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ma 05.02.2024 17:12

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja Aopi »

Eikös tuo solkkujen vaihto vaadi uudelleen "ohjelmoinnin" starilla?
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1267
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Ei niissä solenoidiventtiileissä ole mitään älyä, joten ei ole mitään ohjelmoitavaakaan. Vaihteisto on "oppiva", se mukautuu mahdollisiin muutoksiin aika pian. (Valitettavasti se myös oppii pahoille tavoille aika pian).

Jos on 7G, öljy on 236.14 (punainen) ja jos 7G+, öljy on 236.15 (sininen). Sen tietää siitä, että varustekoodien listassa on 7G+:lla A89 Reduced friction. Jos ei sitä ole, niin se on 7G.

Ja tuolta kannattaa katsoa, millä öljymerkeillä on Mersun hyväksyntä. Mitään "69 oilsin" litkuja ei 7-loviseen todellakaan kannata työntää.

https://operatingfluids.mercedes-benz.com

Ja sitten valitettavasti jokainen korjaamo, joka niihin öljyjä vaihtaa, ei sitä hommaa ollenkaan osaa.
Timppis67
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 23.07.2020 12:51

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja Timppis67 »

AaPoo kirjoitti: Ti 01.04.2025 22:22 Onko tuossa 7G vai 7G plus?
7g
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5802
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Timppis67 kirjoitti: Ti 01.04.2025 19:09 Hei!
S350 cdi 2010 7g luistaa 2-3 vaihdossa. Auto myös ”tumppaa” reilummassa kiihdytyksessä mutta ei täyskaasulla. Oireet alkoivat huuhtelemalla tehdyn öljynvaihdon jälkeen. Mitään vikakoodeja ei löydy starilla. Avattu öljypohja uudelleen, puhdistettu venttiilipöytä ja uusittu solkut Y3/8y8, Y3/8y3, Y3/8y6. Ei mitään vaikutusta toimintaan. Öljyn laatu ja määrä oikeat, ei metallia öljyn seassa. Nyt loppu itseltä keinot ja järki. Olisiko muuta vinkkiä kuin paalata koko romu?
Mitä testeri näytää sillä tapahtuvan ?
entä moottorissa samaan aikaan ?
onhan kaikki osat varmasti oikeissa paikoissa ?
onhan vaihdetu osat varmasti ehjiä ?
Mökkillä
'
Aopi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ma 05.02.2024 17:12

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja Aopi »

TPLtre kirjoitti: Ke 02.04.2025 16:59 Ei niissä solenoidiventtiileissä ole mitään älyä, joten ei ole mitään ohjelmoitavaakaan. Vaihteisto on "oppiva", se mukautuu mahdollisiin muutoksiin aika pian. (Valitettavasti se myös oppii pahoille tavoille aika pian).

Jos on 7G, öljy on 236.14 (punainen) ja jos 7G+, öljy on 236.15 (sininen). Sen tietää siitä, että varustekoodien listassa on 7G+:lla A89 Reduced friction. Jos ei sitä ole, niin se on 7G.

Ja tuolta kannattaa katsoa, millä öljymerkeillä on Mersun hyväksyntä. Mitään "69 oilsin" litkuja ei 7-loviseen todellakaan kannata työntää.

https://operatingfluids.mercedes-benz.com

Ja sitten valitettavasti jokainen korjaamo, joka niihin öljyjä vaihtaa, ei sitä hommaa ollenkaan osaa.
Voi olla näinkin, mutta kovasti ne eri foorumeilla uskottelee, että solenoidien vaihdon jälkeen pitää tehdä laatikon adaptointi starilla. Onko se sitten ohjelmointia vai ei. Tahtoo vain tämä laatikko touhukin olla sellaista että joka asiasta on aina kaksi vastakkaista näkemystä. Otappa siitä sitten selvää.
tulimäki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 197
Liittynyt: To 25.02.2010 22:10
Paikkakunta: Häme

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja tulimäki »

Solkkujen vaihdon jälkeen ajelee ensin hetken. Jos jonkun pykälän vaihto ei toimi sulavasti, niin adaptoi tarpeen mukaan.

Adaptointi muun liikenteen seassa siten kun testeri haluaa ei ole ihan helppoa virka-aikana kaupunkialueella. Kannattaa katsoa paikka jossa ei ole paljoa liikennettä vaikka myöhään illalla/yöllä.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5802
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Timppis67 kirjoitti: Ti 01.04.2025 19:09 Hei!
S350 cdi 2010 7g luistaa 2-3 vaihdossa. Auto myös ”tumppaa” reilummassa kiihdytyksessä mutta ei täyskaasulla. Oireet alkoivat huuhtelemalla tehdyn öljynvaihdon jälkeen. Mitään vikakoodeja ei löydy starilla. Avattu öljypohja uudelleen, puhdistettu venttiilipöytä ja uusittu solkut Y3/8y8, Y3/8y3, Y3/8y6. Ei mitään vaikutusta toimintaan. Öljyn laatu ja määrä oikeat, ei metallia öljyn seassa. Nyt loppu itseltä keinot ja järki. Olisiko muuta vinkkiä kuin paalata koko romu?

Jäi tuosta aiemin huommatta maininta luistosta,
Paljonko ko vaihdossa kierokest karkaa muihin vaihtoihin nähden ?
jos Laatiko oikeasti luistaa niin vikatila tulee,
(turbini vaivoista ei niinkään)
ja siitä jää koodi minkä testeri näytää,
se mitä voi koittaa testerillä niin opeta se ko vaihto uudelleen,
Mökkillä
'
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1267
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Adaptaatiota voi kokeilla, mutta se ei todellakaan ole helppoa tai onnistu ollenkaan kaupungissa. Pitää ajaa pitäen tiettyä momenttia tietyn aikaa, mutta aja siinä kun joku edessä himmaa tai valot vaihtuu tai tulee risteys tai...

Ja kannattaa tehdä vain sille vaihteelle, joka tökkii. Täydellinen adaptointi on luonnollisesti vielä vaativampi tapaus.

Joka tapauksessa adaptointi on toimenpide, jonka voi tarvittaessa tehdä jos on jonkun vaihdevälin ongelma, vaikkei mitään olisi vaihdettukaan. Ei siis mikään pakollinen "ohjelmointi" venttiilin vaihdon jälkeen, eikä siinä sitä venttiiliä ohjelmoida. Jos se tulee vaihdon jälkeen tarpeelliseksi, vanhassa on ollut jotain vikaa, tai ainakin eroa ja asia on siltä osin muuttunut.
Timppis67
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 23.07.2020 12:51

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja Timppis67 »

FinlandMerceds kirjoitti: To 03.04.2025 10:22
Timppis67 kirjoitti: Ti 01.04.2025 19:09 Hei!
S350 cdi 2010 7g luistaa 2-3 vaihdossa. Auto myös ”tumppaa” reilummassa kiihdytyksessä mutta ei täyskaasulla. Oireet alkoivat huuhtelemalla tehdyn öljynvaihdon jälkeen. Mitään vikakoodeja ei löydy starilla. Avattu öljypohja uudelleen, puhdistettu venttiilipöytä ja uusittu solkut Y3/8y8, Y3/8y3, Y3/8y6. Ei mitään vaikutusta toimintaan. Öljyn laatu ja määrä oikeat, ei metallia öljyn seassa. Nyt loppu itseltä keinot ja järki. Olisiko muuta vinkkiä kuin paalata koko romu?

Jäi tuosta aiemin huommatta maininta luistosta,
Paljonko ko vaihdossa kierokest karkaa muihin vaihtoihin nähden ?
jos Laatiko oikeasti luistaa niin vikatila tulee,
(turbini vaivoista ei niinkään)
ja siitä jää koodi minkä testeri näytää,
se mitä voi koittaa testerillä niin opeta se ko vaihto uudelleen,
Kierrokset karkaa osakaasulla n. 300 rpm. 2-3 vaihdossa. Pitää yrittää vielä tuon välin adaptointia. Mitään vikakoodeja ei jää muistiin eli mekaaniseen vikaan en jaksa uskoa.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5802
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Timppis67 kirjoitti: To 03.04.2025 19:41 Kierrokset karkaa osakaasulla n. 300 rpm. 2-3 vaihdossa. Pitää yrittää vielä tuon välin adaptointia. Mitään vikakoodeja ei jää muistiin eli mekaaniseen vikaan en jaksa uskoa.
Vaivan saa siis esiin vain osakasulla,
täysillä/rauhalisesti kiihdytäessä eivät karkaa
eikä manuallisesti vaihtamalla ?

tuo väli on onneksi helpo opettaa meleenpä missä vain
kunhan ei ihan 40kmhaluetta ja valoja tuhaktihessä ole
Mökkillä
'
rkhvrnen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Ma 28.03.2022 23:18

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja rkhvrnen »

Ihan yleisenä kommenttina aiheeseen liittyen - Kaikissa 722.9 -vaihteistoissa on ohjainlaitteeseen tallennettuna kalibraatiodata, joka määritetään tehtaalla, kun hydrauliyksikkö kalibroidaan testipenkissä ohjainlaitteen kanssa yhtenä pakettina. Kalibroinnissa testataan jokaisen solenoidin paine- ja virtaavuuskäytös, ja se tallennetaan lukutaulukkona vaihteiston ohjaimen EEPROM:ille.

Tämä hydrauliikan käytöstä luonnehtiva data on siis staattista, ja eri asia kuin laatikon adaptoituminen ajossa, jonka tarkoituksena on lähinnä kompensoida levykytkinpakkojen kulumista. Kalibraatiodata on siis vähän saman tyyppinen asia, kuin CDI-suuttimen yksilöllisen ominaiskäyrän määrittävä CR-ohjaimelle kirjoitettava merkkijono.

Tämä on myös syy, miksi joitain yksikköjä saa vain pakettina, jossa on hydraulilohko ja elektroniikka yhdessä. Toinen luonnollinen seuraus asiasta on se, että kun näihin laatikoihin vaihdellaan solenoideja, niin on käytännössä tuurissaan, kuinka hyvin uusi solenoidi vastaa ominaisuuksiltaan aikaisempaa, jonka kalibraatiodata säilyy ohjainlaitteella jos sitä ei kalibroida uudelleen. Käytännössä pienet erot kompensoituvat kyllä adaptoinnissa, mutta isommat eivät. Siksi on ihan hyvin mahdollista, että solenoidien vaihtelun jälkeen laatikko saattaa alkaa toimia miten sattuu, ja voi olla ettei adaptaatiorajat riitä korjaamaan asiaa edes starilla uusiksi opettamalla.

Viestin pointtina lähinnä se, että 722.9:n ohjauslogiikka on hienostuneempi kuin monet luulevat. Toinen pointti on se, että ei kannata vaihdella solenoideja arvalla, jos niissä ei ole mitään vikaa (kuten ei mitään muutakaan osia).

Lisätietoja asiasta vaikka tuolla: https://mhhauto.com/Thread-722-9-valveb ... ent?page=2
Mercedes-Benz E320 CDI 2003 (211.026)
Mercedes-Benz E350 CDI 2010 (212.025)
Vastaa Viestiin