ML vs E 4matic
- Nikkelimarkka
- Sisäänajossa
- Viestit: 41
- Liittynyt: La 24.05.2003 15:09
- Paikkakunta: Etelä-Häme
ML vs E 4matic
Faari kyselöö,
luottopeli Ml päässyt kunnioitettavaan 0,5 mkm maaliin ja olis mahdollisuus nuorentaa ajopeliä. En välttämättä tarvii enää maasturia, mutta
mökkitie talvella kaipais 4vetoa, kun on tottunutkin siihen, että "aina lähtee". Tarjolla olis esim 2011 ML350 ja 2012 e250 farmari, ajetut alle 300tkm.
E varmasti halvempi ylläpitää? Mutta vastaako mukavuudelta, melulta, ajettavuudelta ML:ää? Neuvokaa miestä mäessä!
luottopeli Ml päässyt kunnioitettavaan 0,5 mkm maaliin ja olis mahdollisuus nuorentaa ajopeliä. En välttämättä tarvii enää maasturia, mutta
mökkitie talvella kaipais 4vetoa, kun on tottunutkin siihen, että "aina lähtee". Tarjolla olis esim 2011 ML350 ja 2012 e250 farmari, ajetut alle 300tkm.
E varmasti halvempi ylläpitää? Mutta vastaako mukavuudelta, melulta, ajettavuudelta ML:ää? Neuvokaa miestä mäessä!
ML 320 cdi
Re: ML vs E 4matic
No on se perinteinen henkilöauto aika kökkö ajaa katumaasturin tai pakettiauton jälkeen, toki siihenkin taas tottuu.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: ML vs E 4matic
Sanoisin että hiljasuudessa ja mukavuudessa pärjää hyvinki,ne on laadullisesti ja kokoluokaltaan hyvin lähellä toisiaan.
Hiekkatiellä ml menee kivemmin mikä voi johtua lähinnä erosta rengaskoossa ja täydestä ilmajousituksesta, rautajousista ml en oo ajanut.
Moottoritiellä +100 vauhdissa taas E on enempi kotonaan.
Jos ei maavara ole tarpeellinen valintaperuste ni valitsisisin sen joka on halvempi, jos polttoaineen kulutus kiinnosta ni 4 koneella E , toisaalta 6 kone on vähän vahvemmassa maineessa jos seuraavallakin autolla on tarkotus 500tkm asti päästä..
Hiekkatiellä ml menee kivemmin mikä voi johtua lähinnä erosta rengaskoossa ja täydestä ilmajousituksesta, rautajousista ml en oo ajanut.
Moottoritiellä +100 vauhdissa taas E on enempi kotonaan.
Jos ei maavara ole tarpeellinen valintaperuste ni valitsisisin sen joka on halvempi, jos polttoaineen kulutus kiinnosta ni 4 koneella E , toisaalta 6 kone on vähän vahvemmassa maineessa jos seuraavallakin autolla on tarkotus 500tkm asti päästä..
Viimeksi muokannut -230k-, Pe 04.04.2025 18:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W166 250CDI -12 exw447 114CDI -15 exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
- Nikkelimarkka
- Sisäänajossa
- Viestit: 41
- Liittynyt: La 24.05.2003 15:09
- Paikkakunta: Etelä-Häme
Re: ML vs E 4matic
Tätä soratie, mäki ja lumiasiaa olen miettinyt. Ja jatkuva Kuusamossa reissaaminen tuo porot tielle, uskon korkeammasta autosta parempi näkyvyys.
Ehdin tuossa käydä jo yhden 250 e kokeilemassa, mulle ihan tarpeeksi kulkee eikä mitään pahaa sanottavaa.. Taidan kyllä jäädä möhkömersukuskiksi.
Ilmajousitus mietityttää, edellisessä oli rautajouset. Jos ei mitään dokumenttia, voiko mitenkään arvata jousituksen huollon tarvetta? Ja onko tuo
öljynlauhduttimen tiiviste edelleen vaihdettava jossain kohtaa?
Ehdin tuossa käydä jo yhden 250 e kokeilemassa, mulle ihan tarpeeksi kulkee eikä mitään pahaa sanottavaa.. Taidan kyllä jäädä möhkömersukuskiksi.
Ilmajousitus mietityttää, edellisessä oli rautajouset. Jos ei mitään dokumenttia, voiko mitenkään arvata jousituksen huollon tarvetta? Ja onko tuo
öljynlauhduttimen tiiviste edelleen vaihdettava jossain kohtaa?
ML 320 cdi
Re: ML vs E 4matic
Ilmajousituksen korjaustarvetta on hankala arvioida ennakkoon, jos jousitus toimii normaalisti. Ilmajouset voivat olla hyvin pitkäikäisiä. Tietysti järjestelmässä on komponentteja jotka voivat vikaantua. Kannattaa pitää huolta siitä, että kompuran ilmanoton letku on ehjä (sen voi vaihtaa ennakolta), suodatin vaihdettu jotta kompura ei taistele tukkoista suodatinta vastaan ja kuivaimen ryynit kuivat.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Re: ML vs E 4matic
Toi pointti imuletkun vaihdosta on todella tärkeä, kaikista mitä itse on tarkistettu on ollut letku suodattimen ja kompuran välistä poikki.
Re: ML vs E 4matic
Ml ehdottomasti rautajousilla, niistä muovipusseista ei ole muuta iloa kuin helvetinmoista rahanmenoa.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: ML vs E 4matic
Nykysessä airmatic ml on 14v ja 330tkm aikana vaihdettu vaan kompura ja suodatin ilmajousitukseen.Nikkelimarkka kirjoitti: ↑Pe 04.04.2025 08:39 Tätä soratie, mäki ja lumiasiaa olen miettinyt. Ja jatkuva Kuusamossa reissaaminen tuo porot tielle, uskon korkeammasta autosta parempi näkyvyys.
Ehdin tuossa käydä jo yhden 250 e kokeilemassa, mulle ihan tarpeeksi kulkee eikä mitään pahaa sanottavaa.. Taidan kyllä jäädä möhkömersukuskiksi.
Ilmajousitus mietityttää, edellisessä oli rautajouset. Jos ei mitään dokumenttia, voiko mitenkään arvata jousituksen huollon tarvetta? Ja onko tuo
öljynlauhduttimen tiiviste edelleen vaihdettava jossain kohtaa?
Toinen etuiskari on jo vaimennusteholtaan huonompi mutta odotellaan sitä että ilmapussit menis ni vaihdan molemmat,on ne jo ylittäneet oletetun eliniän joten ei harmita vaihtaa jos se eteen tulee..
Pelkästään takapusseilla olevat E farkut ni alkuperäset takapussit on vaihdettu omissa autoissa uusiin yksilöistä riippuen 220-350tkm välissä.
kyllä niitä silmälasitiivisteita menee, jos ei ostaessa vuoda ni voi toki mennä vielä vuosia ja satoja tuhansia, niihin ei oikein ole mitään vuosi/km rajaa, hieman parannettu osaa vuosien aikana joten uudemmissa teoriassa kestää kauemmin,ja toisaalta jos liian uutta (v.2014+) kattelee niin om642 koneeseenkin vaihtui yksirivinen kapeampi jakoketju...
W166 250CDI -12 exw447 114CDI -15 exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
Re: ML vs E 4matic
No onhan siitä se mukavuus/ajettavuushyöty ja kuormankanto. Ei sillä että ilmajousituksen odotettu korjauskustannus saattaa olla isompi kuin rautajousilla. Itse pystyn vaihtamaan ilmajousen mutten rautajousta koska ei ole kunnollisia puristimia. Rautajousia katkeilee myös muttei osat toki mitään maksa.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Re: ML vs E 4matic
w164 takapussin vaihto oli kyllä äärimmäisen helppo. Ei eroa rautajousiin ajettavuudessa. Tuota kuormankantokykyä en ymmärrä ollenkaan, maailman sivu on tehty autoja/pakettiautoja ja kuorma-autoja ilman tasonsäätöjä ja hyvin kantaa kuormat mutta mersulla sekin pitää tehdä mahdollisimman vaikeasti.jusi kirjoitti: ↑Pe 04.04.2025 20:53No onhan siitä se mukavuus/ajettavuushyöty ja kuormankanto. Ei sillä että ilmajousituksen odotettu korjauskustannus saattaa olla isompi kuin rautajousilla. Itse pystyn vaihtamaan ilmajousen mutten rautajousta koska ei ole kunnollisia puristimia. Rautajousia katkeilee myös muttei osat toki mitään maksa.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: ML vs E 4matic
niin että kun jousitus mukavuus säilyy ja eikä mennä perse maassa niinkuin jossain kansanautossa, kun kuormaa päällä, on ikävästi suunniteltu 

Re: ML vs E 4matic
Linja-autoihinkin ovat vasta 50 vuotta tälläilleet noita tasoa säätäviä muovipussisysteemeitä, eivät ole vielä ehtineet huomata ettei niistä mitään hyötyiä ole.
Re: ML vs E 4matic
Niin. Se vaan kun joku w164 alkaa lähestyä 20 vuoden ikää ja hintaluokka alkaen muutama tonni niin kyllä se rautajousinen on paljon huolettomampi ja halvempi ylläpitää. Eihän noi osat nykyään ole edes kalliita mutta kun kaikki ei ole tee se itse miehiä joilla * työkaluvaunun alalaatikossa tai tilaile osia ympäri maailmaa. Se kolmensadan etutolppa onkin tonnin-puolentoista homma kun joku kalevi sen hakee koo ällästä ja vie korjaamolle vaihdettavaksi.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
- Nikkelimarkka
- Sisäänajossa
- Viestit: 41
- Liittynyt: La 24.05.2003 15:09
- Paikkakunta: Etelä-Häme
Re: ML vs E 4matic
Jäi oma Mersu hetkeksi hyllylle kun osallistuin toiseen projektiin välillä. Aika monessa ilmoituksessa mainitaan, että jakoketju on vaihdettu ja ajomäärät jopa alle 300tkm. Mistä on kysymys? Tai kysymyshän voi olla siitä, että "vanhan kansan" automiehen ketjukone kestää 20v ja 500tkm.
Nykypäivän todellisuus on sitten 10v ja 200tkm?
Nykypäivän todellisuus on sitten 10v ja 200tkm?
ML 320 cdi
Re: ML vs E 4matic
Nin se valitettavasti on homma mennyt että ennen kilpailtiin laadulla ja nyt sillä kuka kusettaa kvartaalilla eniten.
Osa tietysti on sitä viherpesua kun kaikilla pitää se möhkäle SUV olla niin kevennetään sitä joka kohdasta mistä vaan voi.
Päästökauppaa sekin osaltaan on, tehtaat tarvii kompensoida joka gramma että saadaan luksus tuotteita tehdä.
Osa tietysti on sitä viherpesua kun kaikilla pitää se möhkäle SUV olla niin kevennetään sitä joka kohdasta mistä vaan voi.
Päästökauppaa sekin osaltaan on, tehtaat tarvii kompensoida joka gramma että saadaan luksus tuotteita tehdä.
Re: ML vs E 4matic
Todellisuus nykypäivänä yleisesti on että jakoketjut kestää 60-200tkm,mersulla onneks vaan pari bensakonetta jotka on tuota keskiarvoa kestävyydellään.Nikkelimarkka kirjoitti: ↑Su 20.04.2025 07:54 Jäi oma Mersu hetkeksi hyllylle kun osallistuin toiseen projektiin välillä. Aika monessa ilmoituksessa mainitaan, että jakoketju on vaihdettu ja ajomäärät jopa alle 300tkm. Mistä on kysymys? Tai kysymyshän voi olla siitä, että "vanhan kansan" automiehen ketjukone kestää 20v ja 500tkm.
Nykypäivän todellisuus on sitten 10v ja 200tkm?
kyllä dieselien ketjut om651,om642 ja om654 ni voi kestää edelleen yli 500tkm,riippuen monesta muusta asiasta, mutta mitenkään pomminvarmaa se ei ole..
W166 250CDI -12 exw447 114CDI -15 exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87