Vehon 300E-24 kunnostus

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Nippe
Mersumies
Mersumies
Viestit: 863
Liittynyt: Ti 27.05.2008 17:55
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vehon 300E-24 kunnostus

Viesti Kirjoittaja Nippe »

Kyllä joutuu hattua nostamaan, erittäin hienon näköstä ja yksityiskohtaisen tarkkaa tekemistä. Varmasti tulisi paikkansa Classic Motor Showssa ansaitsemaan.
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti :D )
W206 C300e -22
S203 C320 4Matic -04

ex: S205 C250d -14
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94

(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
Avatar
jiipee201
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ke 29.07.2015 15:50
Paikkakunta: Joensuu

Re: Vehon 300E-24 kunnostus

Viesti Kirjoittaja jiipee201 »

Vetoakselien fiksausta vuorossa. Auton alkuperäiset vetoakselit oli hyvässä kunnossa ja nivelissä ei tunnu väljyyttä. Alkuperäiset suojakumit oli vielä ehjät, tosin halkeilua näkyy jo pinnassa.
IMG_9786.jpeg
Akselit hiekkapuhallettuna.
IMG_9787.jpeg
Sisemmät nivelet laitoin ultraäänipesuriin. Cartecin engine cleaner ja 80 asteen lämmössä vanhat rasvat liukeni noin tunnissa kokonaan pois.
IMG_9810.jpeg
Sitten uutta kumia paikalleen. Suojakumien alta löytyi normaalit ruosteet. Pyörittelin teräsharjalla enimmät pois, kentin rust converter pohjalle ja pyyhkäsin pensselillä hieman epoksia vielä pintaan.
Suojakumien siteet tottakai asemoin samalla tavalla kuin ne oli alunperin. :)
IMG_9803.jpeg

Vetoakselit kasattuna ja putsattuna maalausta varten. Näihin pyyhkäsin myös ruiskulla epoksit pohjalle ja musta normafine pintaan.
IMG_9812.jpeg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W124 250D 3.0 AMG OM612.990 -88
W124 300E -91
W124 300E-24 -90
W124 E 300 Turbodiesel -94
W124 500E -92
W210 E 50 AMG Designo -97
S211 E 320 CDI 4matic -07

Instagram jp_rasanen
Avatar
jiipee201
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ke 29.07.2015 15:50
Paikkakunta: Joensuu

Re: Vehon 300E-24 kunnostus

Viesti Kirjoittaja jiipee201 »

Nyt on auto puolen vuoden työskentelyn jälkeen takaisin pyörillään.
IMG_9868.jpeg
Ihan hyvällä tahdilla autoa on saatu tehtyä, ottaen huomioon että kyseisen merkin tuotteiden parissa tulee työskenneltyä arkisin klo 7-16 ja tämä projekti + muut mersuaiheiset touhuilut vielä siinä sivussa :D .
Nyt on myös tällainen pieni sivuprojekti, mikä pitäisi saattaa kilpien väliin ja museorekisteriin. Tämän auton löysin vuoden etsinnän jälkeen johtajalle sattumalta, Facebookista yksityiseltä myyjältä Tanskasta 1.5 viikkoa sitten. Auto saapui eilen Joensuuhun. On siisti laite, 83tkm ajettu 172 värillä ja Dattel nahkasisustalla.
IMG_9355.jpeg
Autolla ei ole viimeiseen 20 vuoteen ajettu juurikaan. Alla oli -06 vuoden michelinit joissa pintaa ~8mm. Kumit oli aivan pykineet ja pyöränpultit totaalisen jumissa. Hyvin kuitenkin tuli vielä ajamalla tänne asti. Saatiin pienen taistelun jälkeen ehjänä alkuperäiset pultit auki ja pyöräytin uudet Michelinit alle. Sitten eikun rekisteröintikatsastukseen :thumbup: .
IMG_9860.jpeg

Tuli myös mukava yllätys. Sain viestiä jossa kysyttiin osoitetietoja. RPC:n vehon jälkeinen omistaja haluaa lähettää auton alkuperäisen vara-avaimen :o . Hauskaa että avain on ollut tallessa 30 vuotta :clap:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W124 250D 3.0 AMG OM612.990 -88
W124 300E -91
W124 300E-24 -90
W124 E 300 Turbodiesel -94
W124 500E -92
W210 E 50 AMG Designo -97
S211 E 320 CDI 4matic -07

Instagram jp_rasanen
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 343
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: Vehon 300E-24 kunnostus

Viesti Kirjoittaja JPM »

Nyt on kyllä hienoa tekemistä ja hienoja autoja.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
jiipee201
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ke 29.07.2015 15:50
Paikkakunta: Joensuu

Re: Vehon 300E-24 kunnostus

Viesti Kirjoittaja jiipee201 »

Sisusta kattoverhousta ja ovipahveja vaille riisuttu. Löytyi myös hieno Nokian puhelin telineineen ja bokseineen keskikonsolin syövereistä. :)
Autoon oli lisäksi asennettu hattuhyllylle takalasinverho, lisäjarruvalo ja 6.5” kaiuttimet orkkiskajarien vierelle. Näitä ei enää takaisin asenneta . Ehjän hattuhyllyn tilasin Saksasta.
IMG_9908.jpeg
Lisäksi muutamia sisustan osia menee vaihtoon ja lähdin niitä metsästämään ensiksi omista osavarastoista. Kaikkea sitä on vuosien varrella kertynyt jemmaan. Löytyi paljon sellaista mitä en ole ikinä kuvitellut tai muistanut omistavani. Tulipahan yksi osavarasto tyhjennettyä, siirrettyä tavarat uusiin tiloihin ja samalla pieni inventaario tehty. Ja sieltähän löytyi jo lähes kaikki tähän projektiin tarvittavat sisustan palikat. Vielä jos löytyisi ehjä harmaa B-pilarin muovi kuskinpuolelle ja oikea takaovipahvi niin eipä enää sisustaan isompia virheitä jää näkyville.
IMG_9968.jpeg
Lisäpitkiä ei voi koskaan olla liikaa jemmassa :)
IMG_9977.jpeg
Sisustan puuosat lähdössä kunnostukseen
IMG_9954.jpeg


Seuraavana vuorossa kattoverhouksen irroitus niin päästään paikkaamaan puhelinantennin reikä :?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W124 250D 3.0 AMG OM612.990 -88
W124 300E -91
W124 300E-24 -90
W124 E 300 Turbodiesel -94
W124 500E -92
W210 E 50 AMG Designo -97
S211 E 320 CDI 4matic -07

Instagram jp_rasanen
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1508
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Vehon 300E-24 kunnostus

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Hienoa tekemistä! Mukava seurata. Autostahan tulee kuin uusi ellei jopa parempi!
1991 420 SE
Avatar
jiipee201
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ke 29.07.2015 15:50
Paikkakunta: Joensuu

Re: Vehon 300E-24 kunnostus

Viesti Kirjoittaja jiipee201 »

Wikke kirjoitti: La 05.04.2025 23:58 Hienoa tekemistä! Mukava seurata. Autostahan tulee kuin uusi ellei jopa parempi!
Kiitoksia!

Tänään purin lisää autoa ja huomasin että tässähän on laitettu ns.lätäkkövalo ainoastaan kuskin etuoveen :lol: :lol: . On tosiaan hienosti suomivarusteltu auto. Tuli jo ensimmäisenä mieleen, että olisko jo Vehon aikaan tehty tällainen nopea lisävarusteasennus :)

Auto on varmaan tehtaalta tullut ilman takakaiuttimia. Beckerin liittimet ja etukaiuttimien johdot on nätisti nipussa, mutta taakse meni pinta-asennuksena mattojen alla 123-osanumerolla takakaiuttimien johtosarja. Alkuperäiset mersun takakaiuttimet+eristeet on paikallaan. Voi olla että tämä asennus on tehty jo vehon aikana. Ken tietää.. Ja näiden vierelle on vielä jälkeenpäin asennettu 6.5” kaiuttimet.
Hieman tuli asiaa pohdittua, että mikä tähän olisi asiallisin ratkaisu ilman turhia sätöstelyjä. Tuli mieleen että hyllyssä oli just tähän autoon käypänen keskikonsolin puupaneeli, mutta lisänä faderille paikka. Joten päädyin tilaamaan saksasta NOS kaiuttimien johtosarjan Fader kytkimellä. Mankaksi tulee Becker europa 2000 ja lisänä sähköantenni.
Seuraavana mietinnässä miten tekee kynnysvalojen kanssa. Varmaan helpoin suorittaa aikoinaan kesken jätetty varustelu loppuun ja asentaa valot myös muihin oviin alkuperäisellä johtosarjalla :?: :)
W124 250D 3.0 AMG OM612.990 -88
W124 300E -91
W124 300E-24 -90
W124 E 300 Turbodiesel -94
W124 500E -92
W210 E 50 AMG Designo -97
S211 E 320 CDI 4matic -07

Instagram jp_rasanen
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1508
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Vehon 300E-24 kunnostus

Viesti Kirjoittaja Wikke »

jiipee201 kirjoitti: Su 06.04.2025 23:16 Seuraavana mietinnässä miten tekee kynnysvalojen kanssa. Varmaan helpoin suorittaa aikoinaan kesken jätetty varustelu loppuun ja asentaa valot myös muihin oviin alkuperäisellä johtosarjalla :?: :)
Asensin aikoinaan kynnysvalot minun ekaan W124:een orkkis johtosarjalla. Kuskin lepopolkimen alla on valmis pistokepaikka niille. Kaapelit saa kuljetettua johtokouruja pitkin ovikytkimille ja oville. Sarja on täysin plug-and-play, mitään johtojen katkomisia ei tarvita.

Ovipahvien alareunoissa sisäpuolella on valmiit leikkausmerkit valoille. Kun leikkaat ovikotelon päällyskankaaseen reiän, kannattaa siitä tehdä ainakin ensi alkuun pienempi mitä valon reikä pahvissa on. Jos teet täysin samankokoisen reiän kankaaseen, on riskinä että kankaan vetäytyessä reuna jää valon alta irvistämään. (Mulla meni ekan oven rei'itys "harjoitellessa" :D )

Tällaiset muistikuvat on minulla 20v takaa hommasta. :)
1991 420 SE
Avatar
jiipee201
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ke 29.07.2015 15:50
Paikkakunta: Joensuu

Re: Vehon 300E-24 kunnostus

Viesti Kirjoittaja jiipee201 »

Wikke kirjoitti: Ma 07.04.2025 18:49
jiipee201 kirjoitti: Su 06.04.2025 23:16 Seuraavana mietinnässä miten tekee kynnysvalojen kanssa. Varmaan helpoin suorittaa aikoinaan kesken jätetty varustelu loppuun ja asentaa valot myös muihin oviin alkuperäisellä johtosarjalla :?: :)
Asensin aikoinaan kynnysvalot minun ekaan W124:een orkkis johtosarjalla. Kuskin lepopolkimen alla on valmis pistokepaikka niille. Kaapelit saa kuljetettua johtokouruja pitkin ovikytkimille ja oville. Sarja on täysin plug-and-play, mitään johtojen katkomisia ei tarvita.

Ovipahvien alareunoissa sisäpuolella on valmiit leikkausmerkit valoille. Kun leikkaat ovikotelon päällyskankaaseen reiän, kannattaa siitä tehdä ainakin ensi alkuun pienempi mitä valon reikä pahvissa on. Jos teet täysin samankokoisen reiän kankaaseen, on riskinä että kankaan vetäytyessä reuna jää valon alta irvistämään. (Mulla meni ekan oven rei'itys "harjoitellessa" :D )

Tällaiset muistikuvat on minulla 20v takaa hommasta. :)
Jep. Tuttu juttu on, vuosi sitten laitoin kyseisen varusteen alkuperäisillä palikoilla toiseen harrastepeliin :thumbup:
W124 250D 3.0 AMG OM612.990 -88
W124 300E -91
W124 300E-24 -90
W124 E 300 Turbodiesel -94
W124 500E -92
W210 E 50 AMG Designo -97
S211 E 320 CDI 4matic -07

Instagram jp_rasanen
Pensam111
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 17.08.2022 15:10

Re: Vehon 300E-24 kunnostus

Viesti Kirjoittaja Pensam111 »

jiipee201 kirjoitti: Ma 07.04.2025 19:57
Wikke kirjoitti: Ma 07.04.2025 18:49
jiipee201 kirjoitti: Su 06.04.2025 23:16 Seuraavana mietinnässä miten tekee kynnysvalojen kanssa. Varmaan helpoin suorittaa aikoinaan kesken jätetty varustelu loppuun ja asentaa valot myös muihin oviin alkuperäisellä johtosarjalla :?: :)
Asensin aikoinaan kynnysvalot minun ekaan W124:een orkkis johtosarjalla. Kuskin lepopolkimen alla on valmis pistokepaikka niille. Kaapelit saa kuljetettua johtokouruja pitkin ovikytkimille ja oville. Sarja on täysin plug-and-play, mitään johtojen katkomisia ei tarvita.

Ovipahvien alareunoissa sisäpuolella on valmiit leikkausmerkit valoille. Kun leikkaat ovikotelon päällyskankaaseen reiän, kannattaa siitä tehdä ainakin ensi alkuun pienempi mitä valon reikä pahvissa on. Jos teet täysin samankokoisen reiän kankaaseen, on riskinä että kankaan vetäytyessä reuna jää valon alta irvistämään. (Mulla meni ekan oven rei'itys "harjoitellessa" :D )

Tällaiset muistikuvat on minulla 20v takaa hommasta. :)
Jep. Tuttu juttu on, vuosi sitten laitoin kyseisen varusteen alkuperäisillä palikoilla toiseen harrastepeliin :thumbup:
Äkkiä katsottuna nuo väyrysen ovivalot vois passata myös 124 oviin, todennäköisesti paremmin saatavilla nuita väyrysen valoja..
Avatar
lapmiro
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: To 14.09.2023 10:29

Re: Vehon 300E-24 kunnostus

Viesti Kirjoittaja lapmiro »

Minkäslaisen johdotuksen nuo ovivalot vaatii? Siellä lepopolkimen alla olevassa pistokkeessa tuntuu olevan jo melkon paljon tavaraa. Mistä valot saavat signaalin, että ovi on auki. Onko sille pinni siellä lepopolkimen rasiassa?

Tässä vaan mietin, kun noiden varusteiden jälkiasentaminen on mukavaa hommaa.
W124 harrastaja Ylä-Savosta

1990 300CE, 1991 200D, 1993 E 250 TD
Avatar
jiipee201
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ke 29.07.2015 15:50
Paikkakunta: Joensuu

Re: Vehon 300E-24 kunnostus

Viesti Kirjoittaja jiipee201 »

lapmiro kirjoitti: Ti 08.04.2025 11:00 Minkäslaisen johdotuksen nuo ovivalot vaatii? Siellä lepopolkimen alla olevassa pistokkeessa tuntuu olevan jo melkon paljon tavaraa. Mistä valot saavat signaalin, että ovi on auki. Onko sille pinni siellä lepopolkimen rasiassa?

Tässä vaan mietin, kun noiden varusteiden jälkiasentaminen on mukavaa hommaa.
https://www.w124performance.com/service ... 822300.pdf
Linkin takaa löytyy kaavio ovivaloille.
W124 250D 3.0 AMG OM612.990 -88
W124 300E -91
W124 300E-24 -90
W124 E 300 Turbodiesel -94
W124 500E -92
W210 E 50 AMG Designo -97
S211 E 320 CDI 4matic -07

Instagram jp_rasanen
itarumaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Pe 05.06.2020 17:56

Re: Vehon 300E-24 kunnostus

Viesti Kirjoittaja itarumaa »

On kyllä hämmentävän hieno lopputulos. Tiedä mistä edes aloittaisi kehumisen. Kaikki on niin viimeisen päälle tehtynä.
Avatar
jiipee201
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ke 29.07.2015 15:50
Paikkakunta: Joensuu

Re: Vehon 300E-24 kunnostus

Viesti Kirjoittaja jiipee201 »

Tällä viikolla autoa purettu aika reilusti lisää ja meseucco kävi lyömässä vielä muutamat hitsipaikat koriin. Pikkuhiljaa alkaa olla mersu ruosteeton ja lisäksi katon antenninreikä on nyt ummessa.
Katto tässä oli melko solmussa. Joskus auto sai raekuurossa muutamat lommot kattoon ja lisäksi antenninreijän kohdalta pelti oli aivan velttona. Mutta hitsauksen ja muutaman tunnin naputtelun jälkeen, on taas jäykkä ja suorempi kuin ennen hitsailuja. :thumbup: On se seppä!
Kori käy vielä PDR-oikaisussa ennen maalausta niin saadaan loputkin lommot asiallisesti korjailtua.
IMG_0098.jpeg
IMG_0078.jpeg
Radion antennille tähän oli reikä kairattu aivan väärään kohtaan ja sen ympäriltä myös hieman ruostunut ja aika moneen kertaan maalattu ja kittailtu. Tämän myös hitsari paikkasi umpeen. Minä otin taas vastuun uuden antenninreijän kairaamisesta ja kävin purkuautosta ottamassa sapluunan, jotta saadaan alkup.sähköantennille reikä varmasti oikeaan paikkaan.
IMG_0117.jpeg
Lisäksi takakaaressa ja oik.takavalon alla oli pienet ruostevauriot, jotka on nyt paikattu.
IMG_0119.jpeg
IMG_0120.jpeg
Sisusta alkaa olla riisuttu.
IMG_0093.jpeg
Sisäkennon arvelin vaihtaa samalla, kun koko puhallinkotelo on purettuna. Alkup.kennoa ei enää mersulta saa, mutta tuurillaan semmonen löytyi vielä Rovaniemen KL-varaosilta, jonka sain ostettua varsin edullisesti. -89 vuoden kenno oli vielä paikallaan ja tiivisteet aivan haperot. Puhaltimenmoottori on jossain välissä uusittu, ja näytti olevan vielä täysin ehjä ja käyttökelpoinen Behr.
IMG_0108.jpeg
Paketti siistittynä hyllyyn odottelemaan asennusta.
IMG_0111.jpeg

Vielä korista loput osat pois ja alkaa osien hiekkapuhallus episodi 2 uutta saksan kuormaa varten.. :)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W124 250D 3.0 AMG OM612.990 -88
W124 300E -91
W124 300E-24 -90
W124 E 300 Turbodiesel -94
W124 500E -92
W210 E 50 AMG Designo -97
S211 E 320 CDI 4matic -07

Instagram jp_rasanen
Avatar
jiipee201
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ke 29.07.2015 15:50
Paikkakunta: Joensuu

Re: Vehon 300E-24 kunnostus

Viesti Kirjoittaja jiipee201 »

Projektia saatu taas hieman eteenpäin muiden kiireiden ohessa. Viikonloppuna vietiin auto maalarin luo.
IMG_0348.jpeg
Korin osia tästä olin purkanut jo -18 vuonna varastoon jemmaan. Muistelin että etupuskuri oli virheetön, no eihän se ollut ja oli lisäksi tarvikepuskuri. Onneksi uutta alkuperäistä vielä sai, joten semmonen lähti tilaukseen. Helmamuovit oli takapäästä puhki ja pari kylkimuovia hieman huonoja. Näitä onneksi löytyy pihalta purkuautoista. Takapuskuri on auton alkuperäinen ja täysin ehjä.
Oikea etulokari oli ihan ok kuntoinen. Alkuperäinen ja tehtaan maalissa, mutta vaatii muovilistan alle hieman korjauspalaa. Vasen lokari(”hyvin” istuva tarvike) tähän on uusittu silloin kun auto isälle tuli. Se on virheettömässä kunnossa, mutta päädyin kuitenkin hommaamaan alkuperäisen, hieman korjausta vaativan lokarin sen tilalle. Lokasuoja-rakennussarja toimitettu meseucolle ja eiköhän niistä priimat tule :clap:

Nyt kun auto on maalarilla, niin alkaa moottorin entisöinti ja loppujen puuttuvien osien etsintä. Ainakin parempia ovien tiivisteitä joutuu jostain hankkimaan. Ja alkuperäinen tuulilasi lähtee myös tilaukseen.

Välissä tuli myös muut harrasteautot heräteltyä talviunilta :)
IMG_0170.jpeg
SHU-250 kävi American Car Show:ssa näytillä pääsiäisenä ja perjantaina olisi tarkoitus suunnata taas kohti etelää tämän auton kanssa. Classic Motorshow kutsuu ja auto nähtävillä Hot Rodders Polvijärven osastolla.
IMG_0263.jpeg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W124 250D 3.0 AMG OM612.990 -88
W124 300E -91
W124 300E-24 -90
W124 E 300 Turbodiesel -94
W124 500E -92
W210 E 50 AMG Designo -97
S211 E 320 CDI 4matic -07

Instagram jp_rasanen
Vastaa Viestiin