W164 320 cdi -06 nykiminen ja vikatila; 2511 vikakoodi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
W164Dino
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Pe 25.04.2025 16:59

W164 320 cdi -06 nykiminen ja vikatila; 2511 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja W164Dino »

Tervehdys,

Ongelmapotilas on 270 tkm ajettu ML 320 CDI (2006) joka on ollut jo kauan perheessä ja palvellut muuten moitteettomasti...

Ongelmana nyt mystinen "nykiminen" (kiihtyy, ei kiihdy, kiihtyy ei kiihdy) ja epätasainen tyhjäkäynti.
Vaikka vikavalo palaa niin kylmällä moottorilla turbo kyllä ahtaa ja tehoa on muutaman kilometrin kunnes limp mode rajoittaa tehot.
Lämpimällä moottorilla tehot tippuu lähes välittömästi (kiihtyy todella nihkeästi, ei kierrä yli 2000) jolloin jokainen Fiat Panda kiihdyttää ohi

Delphi Testeri antaa vikakoodiksi 2511:
"- EGR Valve Postion"
"- Intermittent"

Autoon tehty vikakoodin jälkeen (osia vaihdettu myös "while you are there");

- Swirl Flap moottorin / vivuston delete "vastuksella"
- Uudet Maffit ja Y-putki
- PCV valve ja putki

https://imgur.com/a/om642-rough-idle-lo ... es-Qzytpov
https://imgur.com/a/om642-issue-par-2-uONRVOh

Tämän jälkeen vaihdettu:
- Uusi EGR
- Uusi pakopaineanturi
- Uusi polttoainesuodatin
- Uusi kaasuläppä

Omat ja hyvän korjaajan (enemmän VAG korjaaja, mutta tekee myös Mersuja) eväät on nyt syöty :crazy: joten kaikki vinkit otetaan mielellään vastaan...

Auto asustaa JKL kupeessa
Vija
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ma 04.11.2024 13:16

Re: W164 320 cdi -06 nykiminen ja vikatila; 2511 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja Vija »

Mulla oli samanlaista oiretta samassa autossa ja vika paikantui sitten kiinalaiseen maffiin. Laitoin vanhan boschin tilalle niin loppui ongelmat. Puhdistelin egr-venttiilin ja tein vaikka minkälaisia jumppia, mutta lopulta se vika oli siinä anturissa. Starin päähän, jos pääset niin se kertoo kyllä suhteellisen hyvin mistä lähteä vikaa etsimään ja mitä mittauksia tehdä.
rust8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Su 19.06.2022 09:36

Re: W164 320 cdi -06 nykiminen ja vikatila; 2511 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja rust8 »

No mites sitten turbon säätimen vika. < piirilevy yleensä menee. Se keskustelee EGR.n kanssa, aiheuttaa mystisiä vikoja. Sitten toine on että onko EGR Alkuperäne, joissakin tapauksissa kiinan copy ei toimi. Sitten semmonen homma että vie se jollekin jolla starr toi delppi ei kerro yhtään mitään näissä. Ensimmäine virhe mesessä on diagnosoida jollain muulla kuin starilla.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5794
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W164 320 cdi -06 nykiminen ja vikatila; 2511 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

W164Dino kirjoitti: Pe 25.04.2025 17:40 Tervehdys,

Ongelmapotilas on 270 tkm ajettu ML 320 CDI (2006) joka on ollut jo kauan perheessä ja palvellut muuten moitteettomasti...

Ongelmana nyt mystinen "nykiminen" (kiihtyy, ei kiihdy, kiihtyy ei kiihdy) ja epätasainen tyhjäkäynti.
Vaikka vikavalo palaa niin kylmällä moottorilla turbo kyllä ahtaa ja tehoa on muutaman kilometrin kunnes limp mode rajoittaa tehot.
Lämpimällä moottorilla tehot tippuu lähes välittömästi (kiihtyy todella nihkeästi, ei kierrä yli 2000) jolloin jokainen Fiat Panda kiihdyttää ohi

Delphi Testeri antaa vikakoodiksi 2511:
"- EGR Valve Postion"
"- Intermittent"

Autoon tehty vikakoodin jälkeen (osia vaihdettu myös "while you are there");

- Swirl Flap moottorin / vivuston delete "vastuksella"
- Uudet Maffit ja Y-putki
- PCV valve ja putki

https://imgur.com/a/om642-rough-idle-lo ... es-Qzytpov
https://imgur.com/a/om642-issue-par-2-uONRVOh

Tämän jälkeen vaihdettu:
- Uusi EGR
- Uusi pakopaineanturi
- Uusi polttoainesuodatin
- Uusi kaasuläppä

Omat ja hyvän korjaajan (enemmän VAG korjaaja, mutta tekee myös Mersuja) eväät on nyt syöty :crazy: joten kaikki vinkit otetaan mielellään vastaan...

Auto asustaa JKL kupeessa
Ensimäisenä auto siihen kuuluvan testeriin ja siitä sitten ohjatut tarkistukset
löytyvien vikojen mukaan,

Onko noista millään tehdyllä ollut mitään vaikutusta ?
uudet osat merkki oisia vai no name autopok 24 tms ?

lämpötila anturit näyttä ok ?
paine anturit näytää ok ?
Missän muualla mitään vika koodeja/outoa ?
onneksi fiat pandoja ei enään ole paljoa :D
Mökkillä
'
Avatar
W164Dino
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Pe 25.04.2025 16:59

Re: W164 320 cdi -06 nykiminen ja vikatila; 2511 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja W164Dino »

@Vija

Tämä kävi mielessä, että Kiinan Maffit ei ole välttis toimivia. Alkuperäinen Y-putki oli turbon puolelta halki ja epäiltiin, että se voisi olla aiheuttaja => tuli tilattua tuo osa sen perusteella. Ehkä Maffit oli myös sököt, eikä Y-putken vuoto ollut merkittävä...

=> tilasin juuri uudet MAFFIT Maf-service Saksasta (oli jonkun verran juttua netissä, että ne olis hyviä :lol: ).

@Rust8

On tarvike EGR mutta ei halvin niistä... aika arpapeliä noissa vissiin mikä "hyvä". Alkuperäinen EGR oli korjaajan mielestä hyväkuntoinen ja löytyy tarpeen mukaan laatikosta.

Ajattelin, että turbon säätimen vika antaisi kuitenkin oman vikakoodin (jonka Delphi sylkis ulos)? Ainakin siitä on paljon netissä juttua... Sen toiminnan voi vissiin testata testerillä ?

@FinlandMerceds

Mikään ei ole parantanut vikaa (hieman sahaava tyhjäkäynti kyllä rauhoittui kun otti kaasuläpän liittimen irti, mutta tämä oli korjaajan keskiyön idea ja sen johdosto tuo kaasuläppäkin uusittiin. Ei kuitenkaan parantunut uuden osan myötä)

Osat on Aeromotorssilta ja otin niitä laadukkaampia <=> ei halvimpia... onko ne sitten parempia, sen tietää vain valmistavan tehtaan laatuinssi :mrgreen: ...

Auto pelaa muuten ihan uudenveroisesti ja olis tarkoitus ajaa kunnes hallitus kieltää... :thumbup:
-
-
Eli pitääpä katsoa tuolta "STAR apua" ketjusta joku JKL seudulta jolla olis hetki aikaa (tietenkin korvausta vastaan) o/
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5794
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W164 320 cdi -06 nykiminen ja vikatila; 2511 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

W164Dino kirjoitti: Ma 28.04.2025 16:13

Ajattelin, että turbon säätimen vika antaisi kuitenkin oman vikakoodin (jonka Delphi sylkis ulos)? Ainakin siitä on paljon netissä juttua... Sen toiminnan voi vissiin testata testerillä ?

Mikään ei ole parantanut vikaa (hieman sahaava tyhjäkäynti kyllä rauhoittui kun otti kaasuläpän liittimen irti, mutta tämä oli korjaajan keskiyön idea ja sen johdosto tuo kaasuläppäkin uusittiin. Ei kuitenkaan parantunut uuden osan myötä)

Osat on Aeromotorssilta ja otin niitä laadukkaampia <=> ei halvimpia... onko ne sitten parempia, sen tietää vain valmistavan tehtaan laatuinssi :mrgreen: ...

Auto pelaa muuten ihan uudenveroisesti ja olis tarkoitus ajaa kunnes hallitus kieltää... :thumbup:
-
-
Eli pitääpä katsoa tuolta "STAR apua" ketjusta joku JKL seudulta jolla olis hetki aikaa (tietenkin korvausta vastaan) o/
Uusia osia voisi ajatella siis toimiviksi(vaikka oletamien on vian haussa usein paha hairhdus)
villi veikkaus minkä vaan anturin/säätimen johdon irrotus tasoitta tyhjäkäynnin(vika tilassa käy)

hyvä konsti noiden yleis koneiden kanssa tutkiessa on ottaa johto irti vialiseksi sen kertomalta osalta niin näkee ainakin että tunistaako yleis kone ko osassa tapahtuneen muutoksen

mutta kyllä kanttaa etsityä oikean testerin piuhan päähän ja edetä siitä sitten,
saa ainkin koodit mahdlisisman oikeen, ei se pelkkä koodien luku vehosakaan hirmuisia maksa
jos ei muualla onnistu
Mökkillä
'
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1264
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: W164 320 cdi -06 nykiminen ja vikatila; 2511 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Ei ne kiinan MAFfit siitä parane, vaikka niistä maksaisi vähän enemmän.
Vastaa Viestiin