300GE 1991 koronaprojektina, myyty pois

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13627
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Hohhoijaa, korona on ohin mutta projekti jatkuu.
karra kirjoitti: Ma 05.02.2024 14:10 Auto on paikallisella nelivetopajalla. Etuperän oikeasta maljasta tulee rasvaa ulos, etenkin kesäkuumalla niin vein Kempsu-Huoltoon tsekattavaksi.

Seuraavaa nyt selvinnyt:
- molemmat nivelten suojakumit on riekaleina ja toisen kiristyspanta pyörinyt palasina siellä maljassa, ei kuitenkaan ole vettä ollut, vaan rasvassa kaikki sisukalut
- "olkatappirakenteen" kartiorullalaakerit kaikki rikki, yhdestä on rullat irronneet ja pyörineet siellä maljan pohjalla
- kyseisten laakereiden tappien shimmilevyjä puuttuu kolmesta, yhdessä oli shimmilevyt - olikohan niin hyvin osunut mittoihin että ei ole tarvittu shimmausta, epäilivät että joku käynyt tuolla jo?
- nivelet vaikuttaa ehjältä, toinen puoli vielä tutkimatta tarkemmin

Isohko remontti tulee mutta toistaiseksi vaan kuluvia osia uusitaan, ei vielä perikatoon vie... :roll:
Banjo on edelleen kiero/vino; oikea vetari hankaa akseliputken reunaan kun laakeri on irroitettu. Koko banjo tyhjennetään osista ja sinne sorvataan 4 kpl soviteholkit jotta saa läpi 30 mm akselin. Sitten prässiin ja akselilla tsekataan että linja on linjassa.
Toinen poskilaakeri viallinen.
Lukkoperän aktuaattorin haarukka on sökö ja liukuholkki vaurioitunut.
Pinion on jotenkin löysä, ei voi kiristää enää.

Onneksi on osaavissa käsissä ja rahalla selviää :P .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13627
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Raportti Kempsu-Huollosta. Banjo oli väärä myös vasemmalta puoleltaan, eli koko tyhjennetty banjo oikaistiin. Vanhoja osia jäi vetarit, murrokset sekä perävälityspaketti.

Ulkopuolinen paja veloitti prässistä ja työvoimasta 150 euroa. Paja käytti työhön 34 tuntia. Lasku on tulossa, summa ei ole vielä selvä ...

Katsottiin kuvat kaikista työvaiheista, pesuvadillinen oli laakereita ym palikoita vaihdettu. Iskunvaimentimien alapään kumit suositelivat uusimaan. Etuperän lukkoon laittoivat uuden "jarruletkun", se minkä olin varannut oli liian lyhyt (sen mittainen sopi taakse kylläkin).
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1094
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Ohhoh, 34 tunnin remontti erikoispajalla ei varmaan oo ihan ilmainen...
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13627
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Juha_M117 kirjoitti: La 24.02.2024 09:49 Ohhoh, 34 tunnin remontti erikoispajalla ei varmaan oo ihan ilmainen...
TYÖT
Autojen korjaus-ja huoltotyö 5.2.-22.2.2024 34 Sami 75,00 e 2 550,00 e 24

VARAOSAT
2 Tiiviste 102,90 e 205,80 e 24
2 Tiiviste 38,10 e 76,20 e 24
2 Tiiviste 35,50 e 71,00 e 24
2 Tiiviste 5,90 e 11,80 e 24
2 Tiiviste 64,50 e 129,00 e 24
4 Kansi 6,60 e 26,40 e 24
2 Sidenauha 4,30 e 8,60 e 24
2 Sidenauha 7,00 e 14,00 e 24
2 Suojakumi 115,00 e 230,00 e 24
2 Lukko 5,40 e 10,80 e 24
2 Tiiviste 13,30 e 26,60 e 24
2 Tiiviste 25,90 e 51,80 e 24
2 Holkki 17,60 e 35,20 e 24
4 Mutteri 16,30 e 65,20 e 24
2 Tiiv.pidin 26,15 e 52,30 e 24
2 Tiivisterengas 40,00 e 80,00 e 24
2 Kartiokuulalaakeri 24,80 e 49,60 e 24
2 Kartiokuulalaakeri 23,20 e 46,40 e 24
1 Tiiv.rengas 62,20 e 62,20 e 24
1 Hela 10,20 e 10,20 e 24
1 Holkki 455,00 e 455,00 e 24
1 Tiiviste 34,50 e 34,50 e 24
1,1 Vaihteistoöljy 80w90 8,70 e 9,57 e 24
2 Sovitelevy 0,95 e 1,90 e 24
2 Sovitelevy 0,40 e 0,80 e 24
1 Sovitelevy 0,60 e 0,60 e 24
5 Sovitelevy 0,60 e 3,00 e 24
1 Perän oikaisu 199,00 e 199,00 e 24
2 Kartiokuulalaakeri 38,80 e 77,60 e 24
1 Kartiokuulalaakeri 54,20 e 54,20 e 24
1 Kartiokuulalaakeri 31,00 e 31,00 e 24
0,3 JARRUNESTE DOT4 10,50 e 3,15 e 24
1 JARRULETKU 13,55 e 13,55 e 24
1 Kierrätys-ja jätemaksu 7,00 e 7,00 e 24
1 Pientarvikelisä 43,00 e 43,00 e 24
Varaosat 2 196,97 e

YHTEENSÄ 4 746,97 e
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1332
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Ihanan kallista.
Pikkugee
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Pe 05.01.2018 12:37

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja Pikkugee »

Hei
Minulla 300 gd vm 1991
Jarrutehostin lakkasi pelittämästä, poljinta pitää painaa voimakkaasti ja lukot ei tahdo kytkeytyä, mielestäni käyttää samaa tehostajaa/painetta.
Mistököhän löytyis tehostinpaketti järkevään hintaan…
Ja keväällä huomasin että keskuslukitus ei toimi kunnolla, kun avaimesta kääntää lukkoon niin välittömästi aukeaa itsestään, missähän mahtaa olla vika?
Avainpesät on jo väljät, pitäs löytää uudet vaan onko kokemusta mistä kannattas hakea?
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Pikkugee kirjoitti: Ma 01.07.2024 19:55 Hei
Minulla 300 gd vm 1991
Jarrutehostin lakkasi pelittämästä, poljinta pitää painaa voimakkaasti ja lukot ei tahdo kytkeytyä, mielestäni käyttää samaa tehostajaa/painetta.
Mistököhän löytyis tehostinpaketti järkevään hintaan…
Ja keväällä huomasin että keskuslukitus ei toimi kunnolla, kun avaimesta kääntää lukkoon niin välittömästi aukeaa itsestään, missähän mahtaa olla vika?
Avainpesät on jo väljät, pitäs löytää uudet vaan onko kokemusta mistä kannattas hakea?
Kaikki alipaineletkut tarkistukseen heti!
W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Pikkugee
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Pe 05.01.2018 12:37

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja Pikkugee »

Letkut tarkistettiin juu, ne kunnossa. Se musta ”pönttö” on kuulemma tehostaja, sieltä voi olla kalvo rikki, mutta mistähän kannattas kysellä uutta tai käytettyä. Veholla törkykallis
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13627
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Pikkugee kirjoitti: Ma 01.07.2024 19:55 Hei
Minulla 300 gd vm 1991
Jarrutehostin lakkasi pelittämästä, poljinta pitää painaa voimakkaasti ja lukot ei tahdo kytkeytyä, mielestäni käyttää samaa tehostajaa/painetta.
Mistököhän löytyis tehostinpaketti järkevään hintaan…
Ja keväällä huomasin että keskuslukitus ei toimi kunnolla, kun avaimesta kääntää lukkoon niin välittömästi aukeaa itsestään, missähän mahtaa olla vika?
Avainpesät on jo väljät, pitäs löytää uudet vaan onko kokemusta mistä kannattas hakea?
Minulla on alipainepumppu vasemmassa sisälokarissa, lähellä jarrusylinteriä. Kun lukkoja alkaa kytkemään niin pumppu alkaa surisemaan. Keskilukko toimii alipaineella suoraan, akselien lukot toimii hydraulisesti ja alipaine toimii tehostuksena, taikka siis tekee sen nestepaineen.

Itsellä sekoilee keskuslukko myös, etenkin jos käytän jälkiasenteista kaukosäädintä; silloin lukot tekee mitä haluaa eli sulkeutuu itsestään kun oven lyö kiinni, ja lukittaessa avaimella kaikki aukeaa heti. Kaukosäätimellä kuskin oven lukko jää joskus kiinni vaikka muut aukee,

En kyllä osaa neuvoa mistä noita osia saisi, itse ostin paljon ebaysta.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13627
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Tällä tuli kierrettyä Suur-Saimaan Ympäriajo viime viikonloppuna.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13627
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Käytiin tällä stadin cruisingissa perjantaina sekä Korian Itätähdessä paluumatkalla lauantaina. Vajaa 200 km maantieajo näytti kulutukseksi 14,4 litraa sadalla. En muista mitä se pitäs olla, ajelin pääosin rajoitusten mukaan, motarilla sen reilu satasta vaan tosin.

Netti juu kertoikin tuon eli ihan linjassa on:

Forbruk per 10 km
-ved 90 km/t (man./aut.) 1,34 / 1,42 liter
-ved 120 km/t (man./aut.) 1,77 / 1,92 liter
-ved bykjøring (man./aut.) 1,90 / 1,85 liter
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13627
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Katsastin tämän viime viikolla, 4 vuotta saa nyt ajaa. Otinpa piruuttani katsastustiedot Trafista kun ne sieltä saa omasta autosta.

28.​4.​2025 Määräaikaiskatsastus hyväksytty 199 363 km
13.​4.​2022 Muutoskatsastus hyväksytty 198 000 km
23.​4.​2021 Määräaikaiskatsastus hyväksytty 196 568 km
8.​2.​2012 Määräaikaiskatsastus hyväksytty
20.​12.​2010 Määräaikaiskatsastus hyväksytty
20.​12.​2010 Teknisten tietojen korjaus hyväksytty
30.​12.​2009 Määräaikaiskatsastus hyväksytty
17.​12.​2008 Määräaikaiskatsastus hyväksytty
16.​12.​2008 Määräaikaiskatsastus hylätty
17.​3.​2008 Määräaikaiskatsastus hyväksytty
20.​2.​2008 Teknisten tietojen korjaus hyväksytty
31.​12.​2007 Määräaikaiskatsastus hyväksytty
31.​12.​2007 Rekisteröintikatsastus hyväksytty

Lahti Classicissa tuli tällä käytyä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13627
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina, myyty pois

Viesti Kirjoittaja karra »

Päätin luopua tästä, kun vaikutti kysyntää olevan.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin