S212 mese, pine-ero anturi hajoaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jagr83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: To 05.11.2015 12:12

S212 mese, pine-ero anturi hajoaa

Viesti Kirjoittaja jagr83 »

Mistä johtuu paine-eroanturin vikaantuminen?

Vaihdettu 5000km sitten ja taas muka olis rikki?
Vikakoodi: P2453 (Diesel Particle Filter Differential Pressure Sensor).

Voiko olla viallinen kappale vai onko nyt vikaa muualla että hajoaa nuin nopeesti. Edellisellä taisi mennä 30000km
Mikä sekään ei kovin isolle matkalle anturille kuulosta?
Mikäs neuvoksi. En osannut hakea keskusteluja täältä jossa tästä aiheesta olisi.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4717
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S212 mese, pine-ero anturi hajoaa

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Millähän on koodeja luettu?
Koodi ei kerro anturin vikaantumisesta ainoastaan vaan se kertoo että anturin antama jännite on määriteltyjen arvojen ulkopuolella.
Oikea testeri kertoo jatkotoimenpiteitä miten toimitaan ja diagnosoidaan tuosta eteenpäin.
GL 420 CDI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: La 04.08.2018 11:52

Re: S212 mese, pine-ero anturi hajoaa

Viesti Kirjoittaja GL 420 CDI »

Ihmettelin pari viikkoa sitten noita jännitteitä enkä niistä selvää saanut kun oli rikki myös uusi juuri ostettu boschin ns, tarvikeanturi
Myyjä arveli että olisi saman valmistajan tarvike sekä oem anturi, joku varmaan tietää tästäkin enemmän.
Avatar
jagr83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: To 05.11.2015 12:12

Re: S212 mese, pine-ero anturi hajoaa

Viesti Kirjoittaja jagr83 »

Noniin. Viimeksi käytiin anturille tulevat sähkösarjat läpi ja letkut puhallettiin paineella. Vian kuittaus pois ja Poltto päälle.
Samalla mittaukset ja kaikki mäytti arvojen puolesta hyvälle.
Homma toimi taas hienosti 920 km ja ilmeisesti tuli polttotarve nyt niin vikavalo syttyi taas palamaan.
Vikakoodit luettiin mersun huollossa, ihan starilla.
Nyt ei ole vikakoodia luettu vielä, mutta viitannee kaiketi taas samaan painero liian suuri. No varmaan liian suuri kun ei lähde poltto päälle automaattisesti. Nytkin tämä tuli pitkässä ajossa 40km ajoo, ja kone lämmin, että olisi pitänyt ehtiä aloittaa poltto.


Mitähän seuraavaksi? Voiko olla kuitenkin vikaa anturissa vaikka uusittu 2x nyt muutaman tuhannen km välein? Vai onko vika lämpötila-anturissa? Vai ecu päivitettävä? Ainakin ehdottivat että jos vielä syttyy niin ecun päivitys olisi seuraava? Jossain luki että s212 mersuun tullut dpf ongelmiin useampi päivitys softaan vuosien saatossa.
Risto Reipas
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Su 20.07.2025 08:09

Re: S212 mese, pine-ero anturi hajoaa

Viesti Kirjoittaja Risto Reipas »

En ymmärrä tätä että vikaa yritetään korjata päivittämällä joku (esim moottoriohjaimen) ohjelmisto. Jos auto on ensin toiminut vaikka kuinka pitkää, mitä esim ecun ohjelmistossa on muuttunut/mennyt rikki?
Vikakoodit luetttu mersun huollossa? Eikö tosiaan tehty mitään vianhakua? Pelkkien koodien luvullahan ei oikeastaan tee yhtään mitään.
Alias Tenutähti
Avatar
Nippe
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Ti 27.05.2008 17:55
Paikkakunta: Vantaa

Re: S212 mese, pine-ero anturi hajoaa

Viesti Kirjoittaja Nippe »

Risto Reipas kirjoitti: Ti 19.08.2025 06:51 En ymmärrä tätä että vikaa yritetään korjata päivittämällä joku (esim moottoriohjaimen) ohjelmisto. Jos auto on ensin toiminut vaikka kuinka pitkää, mitä esim ecun ohjelmistossa on muuttunut/mennyt rikki?
Autothan on täynnä elektroniikkaa ja softaa jotka on ikävä kyllä täynnä virheitä. Niitä ei aina huomata vielä kehitysvaiheessa ja iso osa niistä korjataan sitten jälkikäteen jälkimarkkinoiden perusteella kun ongelma huomataan. Autotkin vanhenee ja kuluu, joskus noilla päivityksillä myös lasketaan auton vikaherkkyyttä, eli vikakoodi ei muodostu niin herkästi kun ennen, jos on huomattu että se on alunperin ollut liian herkällä. Näin merkkiliikkeessä työskentelevänä voin sanoa että aika monta vikaa on korjattu ihan ohjelmistopäivityksellä, varsinkin päästölaitteissa. Se on myös asiakkaan kannalta se helpoin ja halvin kokeilu, varsinkin jos on tiedossa oleva softavika.
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti :D )
W206 C300e -22
(Seat Ibiza 1.0tsi -20)

ex: S203 C320 4Matic -04, S205 C250d -14, CL203 C200 Kompressor -02, W163 ML270 CDI -02, W124 250D -88, W202 C180 -99, W124 E420 -94 (Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
racer123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 610
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: S212 mese, pine-ero anturi hajoaa

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Uusi anturi sopeutettu asennuksen jälkeen?
Tähdelliset: S204 200CDI, S211 270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D, W123 220D (puretaan)
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Avatar
jagr83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: To 05.11.2015 12:12

Re: S212 mese, pine-ero anturi hajoaa

Viesti Kirjoittaja jagr83 »

Nyt en osaa sanoa, onko sopeutusta tehty paine-ero anturin vaihdon yhteydessä. Millainen toimenpide edes on.
Vaihdettu kahteen kertaan paine-eroanturi uuteen, nyt ei viimeksi vaihdettu , käytiin johtosarjat/letkut läpi.
P245328 vikokoodi, paine-erotunnistimessa toimintahäiriö. Signaalin offset ei sallituissa rajoissa.
tarkastettu letkut DPF > tunnistin ok
tarkastettu johdot ecu > tunnistin ok
tarkastettu ON-arvot ja DPF -arvot ok
nopoistettu vikakoodit.

ja nyt tästä reilu 900km kun taas syttyi vikavalo.
racer123 kirjoitti: Ti 19.08.2025 11:02 Uusi anturi sopeutettu asennuksen jälkeen?
Avatar
jagr83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: To 05.11.2015 12:12

Re: S212 mese, pine-ero anturi hajoaa

Viesti Kirjoittaja jagr83 »

Nippe kirjoitti: Ti 19.08.2025 08:18
Risto Reipas kirjoitti: Ti 19.08.2025 06:51 En ymmärrä tätä että vikaa yritetään korjata päivittämällä joku (esim moottoriohjaimen) ohjelmisto. Jos auto on ensin toiminut vaikka kuinka pitkää, mitä esim ecun ohjelmistossa on muuttunut/mennyt rikki?
Autothan on täynnä elektroniikkaa ja softaa jotka on ikävä kyllä täynnä virheitä. Niitä ei aina huomata vielä kehitysvaiheessa ja iso osa niistä korjataan sitten jälkikäteen jälkimarkkinoiden perusteella kun ongelma huomataan. Autotkin vanhenee ja kuluu, joskus noilla päivityksillä myös lasketaan auton vikaherkkyyttä, eli vikakoodi ei muodostu niin herkästi kun ennen, jos on huomattu että se on alunperin ollut liian herkällä. Näin merkkiliikkeessä työskentelevänä voin sanoa että aika monta vikaa on korjattu ihan ohjelmistopäivityksellä, varsinkin päästölaitteissa. Se on myös asiakkaan kannalta se helpoin ja halvin kokeilu, varsinkin jos on tiedossa oleva softavika.
no tätä mulle valotettiin just, että voi olla liian herkällä vikakoodin muodostuminen ja softaan tullut korjauksia/päivityksiä.
..ja vikakoodin tulon jälkeen ei sitten enää tietenkään yritä tehdä polttoa
Eemelicdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Su 26.11.2023 10:41

Re: S212 mese, pine-ero anturi hajoaa

Viesti Kirjoittaja Eemelicdi »

Starilla pystyy katsomaan dpf:stä poltto "päiväkirjan". Sieltä näkee jos auto on yrittänyt polttoa ja kertoo myös miksi se on epäonnistunut. Sieltä saattas saada vähän lisätietoa.
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
Risto Reipas
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Su 20.07.2025 08:09

Re: S212 mese, pine-ero anturi hajoaa

Viesti Kirjoittaja Risto Reipas »

Nippe kirjoitti: Ti 19.08.2025 08:18
Risto Reipas kirjoitti: Ti 19.08.2025 06:51
En ymmärrä tätä että vikaa yritetään korjata päivittämällä joku (esim moottoriohjaimen) ohjelmisto. Jos auto on ensin toiminut vaikka kuinka pitkää, mitä esim ecun ohjelmistossa on muuttunut/mennyt rikki?
Autothan on täynnä elektroniikkaa ja softaa jotka on ikävä kyllä täynnä virheitä. Niitä ei aina huomata vielä kehitysvaiheessa ja iso osa niistä korjataan sitten jälkikäteen jälkimarkkinoiden perusteella kun ongelma huomataan. Autotkin vanhenee ja kuluu, joskus noilla päivityksillä myös lasketaan auton vikaherkkyyttä, eli vikakoodi ei muodostu niin herkästi kun ennen, jos on huomattu että se on alunperin ollut liian herkällä. Näin merkkiliikkeessä työskentelevänä voin sanoa että aika monta vikaa on korjattu ihan ohjelmistopäivityksellä, varsinkin päästölaitteissa. Se on myös asiakkaan kannalta se helpoin ja halvin kokeilu, varsinkin jos on tiedossa oleva softavika.
Auto on ensin vaikkapa 100000km tai enemmän toiminut täysin moitteettomasti, ilman vikakoodeja. Tämän jälkeen alkaa tulemaan vikakoodia ja tämä saadaan hallintaan pelkällä ohjelmistopäivityksellä. Ok, hurjaa! Mutta en vänkää vastaa, poljen pappatunan käyntiin ja lähden käymään lähikaupassa. Ei tarvi päivittää :D
Alias Tenutähti
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1165
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: S212 mese, pine-ero anturi hajoaa

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Vaikka uskomattomalta se tuntuu, useampikin auto tullut kuntoon päivityksellä. En muista DPF liittyviä päivityksellä korjaantuneita 651 äkkiseltään, mutta useampi kaasuläppävaivainen 651 parantunut päivityksellä. Yhteen vaihdettiin uusi läppä mutta perusasetus ei mennyt läpi, päivityksen jälkeen homma ok. Ko autossa oli virisofta sisässä ollut jo useamman vuoden ja pelannut oikein kunnes alkoi herjaamaan kaasuläppää.
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
Vastaa Viestiin