AirMatic temppuilee CLS350d 2016
AirMatic temppuilee CLS350d 2016
Morot
Löytyykö asiantuntijaa joka jaksaisi lukea tämän tekstin läpi.
Auto W218 CLS350d 2016
- Ostin auton toukokuussa ja kesäkuun lopulla laitettiin säädettävät linkit joka nurkkaan ja saatiin auto aika sopivaan ja tasaiseen asentoon.
- Heinäkuun lopulla perä alkoi pudota kun auto seisoi yön yli, varsinkin oikea puoli putosi tosi alas.
- Myyjäliike suostui maksamaan tarkastuksen ja mahdolliden korjauksen.
- Vein auton Mersuihin erikoistuneeseen korjaamoon tutkittavaksi.
- Mittauksessa korin korkeusarvot olivat välillä 2mm - 4mm mutta vasen takakulma oli 128mm.
- Starilla testattiin kompressorin ja paineventtln toiminta ja kaikki piti olla kunnossa.
- Päädyttiin korkeusanturin vaihtoon vasempaan takakulmaan.
- Anturin vaihdon jälkeen ajon huoltikselle kahville ja kun vartin päästä tulin autolle oli perä taas alhaalla.
- Käynnistys ja auto ylös.
- Sammutus ja suhahdus ja auto laski vähän mikä on kait normaalia, eli tasaa vain itsensä.
- Käynnistys ja nosto ok jälleen.
- Sammutus ja suhahdus kuten edellä.
- Tästä alkaa mysteeri kun lukitsen ovet pitkään suhisi ja auton takapää putosi alas.
- Takaisin pajalle ihmettelemään henkilökunnan kanssa.
- Auto pysyi ylhäällä jos se on nostettu ns. "maastokorkeuteen"
- Pidin auton parkissa 6pv. "maastokorkeudella" jollon perä putosi n. 20mm, eli sllä varmistui että ei pussivuotoakaan pitäisi olla.
- Sitten päädyttiin kokelemaan uudella venttiili blokilla, mutta ei muutosta.
- Korjaamollakaan ei uutta korjaus ideaa.
ELI KYSYMYS MISSÄ ON VIKA
Hyviä neuvoja tarvittais
C55 AMG
Löytyykö asiantuntijaa joka jaksaisi lukea tämän tekstin läpi.
Auto W218 CLS350d 2016
- Ostin auton toukokuussa ja kesäkuun lopulla laitettiin säädettävät linkit joka nurkkaan ja saatiin auto aika sopivaan ja tasaiseen asentoon.
- Heinäkuun lopulla perä alkoi pudota kun auto seisoi yön yli, varsinkin oikea puoli putosi tosi alas.
- Myyjäliike suostui maksamaan tarkastuksen ja mahdolliden korjauksen.
- Vein auton Mersuihin erikoistuneeseen korjaamoon tutkittavaksi.
- Mittauksessa korin korkeusarvot olivat välillä 2mm - 4mm mutta vasen takakulma oli 128mm.
- Starilla testattiin kompressorin ja paineventtln toiminta ja kaikki piti olla kunnossa.
- Päädyttiin korkeusanturin vaihtoon vasempaan takakulmaan.
- Anturin vaihdon jälkeen ajon huoltikselle kahville ja kun vartin päästä tulin autolle oli perä taas alhaalla.
- Käynnistys ja auto ylös.
- Sammutus ja suhahdus ja auto laski vähän mikä on kait normaalia, eli tasaa vain itsensä.
- Käynnistys ja nosto ok jälleen.
- Sammutus ja suhahdus kuten edellä.
- Tästä alkaa mysteeri kun lukitsen ovet pitkään suhisi ja auton takapää putosi alas.
- Takaisin pajalle ihmettelemään henkilökunnan kanssa.
- Auto pysyi ylhäällä jos se on nostettu ns. "maastokorkeuteen"
- Pidin auton parkissa 6pv. "maastokorkeudella" jollon perä putosi n. 20mm, eli sllä varmistui että ei pussivuotoakaan pitäisi olla.
- Sitten päädyttiin kokelemaan uudella venttiili blokilla, mutta ei muutosta.
- Korjaamollakaan ei uutta korjaus ideaa.
ELI KYSYMYS MISSÄ ON VIKA
Hyviä neuvoja tarvittais
C55 AMG
-
- Mersumies
- Viestit: 684
- Liittynyt: La 21.02.2015 14:16
Re: AirMatic temppuilee CLS350d 2016
Jos ne korkeusarvot tai jännitteet näyttää nyt fiksuja, kun anturi vaihdettu, niin kyllä se taitaa olla pussissa kuitenkin vika. Se perinteinen, eli reikä sellaisessa kohdassa että vuotaa vain tietyssä korkeudessa muuten palje tukkii sen tyylinen ongelma voisi olla.
Tässä kesäloman seisonut ärrä pihassa 4 viikkoa, eikä perä ole laskenut mielestäni vielä yhtään.
2007 R 320cdi
Re: AirMatic temppuilee CLS350d 2016
Kyllä tuo minunkin mielestä kuulostaa ihan tyypilliseltä pussin vuotamiselta.
-
- Mersumies
- Viestit: 561
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: AirMatic temppuilee CLS350d 2016
En jaksa uskoa, että pussit eivät vuoda, kun auto on yla-asennossa, että jokin "kurttu pussin kyljessä" olisi jotenkin tukossa. Ilmanpaineet pusseissa on about 10 baria.
Mutta kun auto on asetettu yla-asentoon, auton tasonsäätöautomatiikka ei yritä edes suoristaa autoa.
Jos jokin syy aiheuttaa, että automatiikka haluaa aktiivisesti suoristaa auton asentoa, se johtaa pikkuhiljaa auton vajoamiseen. Auton tasonsaatöautomatiikka yrittää pitää etupään vaaka-asennossa. Takapään "vinoudella" ei ole vaikutusta.
Voi testata niin, että irroittaa ventiili-blokin liittimen illalla, kun auton on normaali asennossa. (Aamulla liitin kiinni, kun lähtee liikkeelle)
Mittailee sitten aamulla joka pyörän vanteen reunan ja lokasuojan välit, lukemat talteen. Muutaman päivän jälkeen saattaa olla jotain arvausta, missä mättää. Auto aina samalla suoralla alustalla.
Mutta kun auto on asetettu yla-asentoon, auton tasonsäätöautomatiikka ei yritä edes suoristaa autoa.
Jos jokin syy aiheuttaa, että automatiikka haluaa aktiivisesti suoristaa auton asentoa, se johtaa pikkuhiljaa auton vajoamiseen. Auton tasonsaatöautomatiikka yrittää pitää etupään vaaka-asennossa. Takapään "vinoudella" ei ole vaikutusta.
Voi testata niin, että irroittaa ventiili-blokin liittimen illalla, kun auton on normaali asennossa. (Aamulla liitin kiinni, kun lähtee liikkeelle)
Mittailee sitten aamulla joka pyörän vanteen reunan ja lokasuojan välit, lukemat talteen. Muutaman päivän jälkeen saattaa olla jotain arvausta, missä mättää. Auto aina samalla suoralla alustalla.
-
- Mersumies
- Viestit: 684
- Liittynyt: La 21.02.2015 14:16
Re: AirMatic temppuilee CLS350d 2016
Se on oikeastaan ihan sama mihin sinä uskot tai olet uskomatta. Unohdit mainita että ryynien kuivaamisella tämäkin tulee kuntoon #sarkasmiaEemeliErkki kirjoitti: ↑La 23.08.2025 16:23 En jaksa uskoa, että pussit eivät vuoda, kun auto on yla-asennossa, että jokin "kurttu pussin kyljessä" olisi jotenkin tukossa. Ilmanpaineet pusseissa on about 10 baria.
Mutta kun auto on asetettu yla-asentoon, auton tasonsäätöautomatiikka ei yritä edes suoristaa autoa.
Jos jokin syy aiheuttaa, että automatiikka haluaa aktiivisesti suoristaa auton asentoa, se johtaa pikkuhiljaa auton vajoamiseen. Auton tasonsaatöautomatiikka yrittää pitää etupään vaaka-asennossa. Takapään "vinoudella" ei ole vaikutusta.
Voi testata niin, että irroittaa ventiili-blokin liittimen illalla, kun auton on normaali asennossa. (Aamulla liitin kiinni, kun lähtee liikkeelle)
Mittailee sitten aamulla joka pyörän vanteen reunan ja lokasuojan välit, lukemat talteen. Muutaman päivän jälkeen saattaa olla jotain arvausta, missä mättää. Auto aina samalla suoralla alustalla.
2007 R 320cdi
-
- Mersumies
- Viestit: 561
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: AirMatic temppuilee CLS350d 2016
Jep, kun oikein ponistelee, syntyy ahaa elämys. Vika kuin vika, niin pussit vaihtoonHuttiainen kirjoitti: ↑La 23.08.2025 16:46Se on oikeastaan ihan sama mihin sinä uskot tai olet uskomatta. Unohdit mainita että ryynien kuivaamisella tämäkin tulee kuntoon #sarkasmiaEemeliErkki kirjoitti: ↑La 23.08.2025 16:23 En jaksa uskoa, että pussit eivät vuoda, kun auto on yla-asennossa, että jokin "kurttu pussin kyljessä" olisi jotenkin tukossa. Ilmanpaineet pusseissa on about 10 baria.
Mutta kun auto on asetettu yla-asentoon, auton tasonsäätöautomatiikka ei yritä edes suoristaa autoa.
Jos jokin syy aiheuttaa, että automatiikka haluaa aktiivisesti suoristaa auton asentoa, se johtaa pikkuhiljaa auton vajoamiseen. Auton tasonsaatöautomatiikka yrittää pitää etupään vaaka-asennossa. Takapään "vinoudella" ei ole vaikutusta.
Voi testata niin, että irroittaa ventiili-blokin liittimen illalla, kun auton on normaali asennossa. (Aamulla liitin kiinni, kun lähtee liikkeelle)
Mittailee sitten aamulla joka pyörän vanteen reunan ja lokasuojan välit, lukemat talteen. Muutaman päivän jälkeen saattaa olla jotain arvausta, missä mättää. Auto aina samalla suoralla alustalla.

Re: AirMatic temppuilee CLS350d 2016
En tiedä kuinka paljon tän ikäisen airmaticin tolpat eroaa S211 ei airmatic takapusseista, mutta itselläni sellaisessa autossa alkoi takanurkka vajumaan keväällä viimeisinä kylminä öinä. Kun kesälämmöt saapuivat, kesti perä ylhäällä pitkiäkin aikoja. Yhden ainoan kerran vajutti takanurkan yöllä koko kesän aikana. Kun syksykylmät saapuivat, alkoi taas vajuminen. Syynä oli koko ajan pykinyt ja vuotava pussi. Pointtina se, että ainakin tuon ikäisen vain takaa ilmajousitetun pussien vuoto voi olla todella epämääräistä pitkän aikaa.
Re: AirMatic temppuilee CLS350d 2016
Moi,
Minkä verran tuo Airmatic voi tasailla perää ylös ja varsinkin alaspäin kun auto pysäköidään, millejä vai jopa senttejä?
Minkä verran tuo Airmatic voi tasailla perää ylös ja varsinkin alaspäin kun auto pysäköidään, millejä vai jopa senttejä?
Re: AirMatic temppuilee CLS350d 2016
Eikö näissäkin pitäisi mennä ohjausmoduulit "nukkumaan" kun antaa auton olla yksin hetken? Ei airmatic moduulin silloin edes pitäisi pystyä säätämään korkeutta. Jotenkin en usko että näissä airmatic päättäisi aamukolmelta alkaa tarkastamaan korkeuksia
9/2006 S211 320CDI
-
- Mersumies
- Viestit: 561
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: AirMatic temppuilee CLS350d 2016
Korkeuden tasaaminen tapahtunee niin, että kun yksi kulma vajoaa, airmatic yrittää korjata tilannetta. Ensin (ehkä) painesäiliöstä. Jos se ei riitä, sitten laskemalla ilmaa pois toiselta puolelta. Miksi näin, en tiedä. Ei ole ollut innostusta mittailla tunnin välein tilannetta. Mutta muistan, että takapää aina menee tasoihin, auto ei jää vinoon, eli maahan asti.
Kuinka paljon? Menee kyllä aivan alas.
Airmatic nukkuminen? Muissa ketjuissa on mainittu, että,auto menee nukkumaan, paitsi, jos on jokin syy pitää modullit hereillä. Ei varmaankaa tapahdu niin, että yhtä äkkiä klo 3 päättää säätelemään korkeutta, vaan että, säätelee aina kun perä putoaa muutaman millin(?). En ole mittaillut yöllä
Minulla ei ole tietoa/arvausta tästä. Ehkä joku viisaampi kertoo "nukkumisesta" lisää?
Mutta mainitsemani liittimen irroitus auttaa ehkä selvittämään tilannetta.
Talvella yleisin syy on vesi järjestelmässä. Mutta se ei koske kesä käyttöä. Olen törmännyt ulkomailla, jossa on ikuinen kesä, autoon, jossa kompuraa ei ole huollettu ikinä. (vm about 2007)
Re: AirMatic temppuilee CLS350d 2016
Jos ei airmatic yksikössä nyt ole mitään vikakoodeja ja kaikki anturidata on normaalia niin pussi vaihtoon.
9/2006 S211 320CDI
Re: AirMatic temppuilee CLS350d 2016
Tota juuri siitä nukkumisesta kun ainakin 211 moduulit menee ihan parin minuutin sisään viimeisestä oven sulkemisesta nukkumaan. Ajossa tietenkin jos on pieni vuoto niin kompura saa käydä aina kun tarvii jolloin perä pysyy ylhäällä.EemeliErkki kirjoitti: ↑Su 24.08.2025 13:21Korkeuden tasaaminen tapahtunee niin, että kun yksi kulma vajoaa, airmatic yrittää korjata tilannetta. Ensin (ehkä) painesäiliöstä. Jos se ei riitä, sitten laskemalla ilmaa pois toiselta puolelta. Miksi näin, en tiedä. Ei ole ollut innostusta mittailla tunnin välein tilannetta. Mutta muistan, että takapää aina menee tasoihin, auto ei jää vinoon, eli maahan asti.
Kuinka paljon? Menee kyllä aivan alas.
Airmatic nukkuminen? Muissa ketjuissa on mainittu, että,auto menee nukkumaan, paitsi, jos on jokin syy pitää modullit hereillä. Ei varmaankaa tapahdu niin, että yhtä äkkiä klo 3 päättää säätelemään korkeutta, vaan että, säätelee aina kun perä putoaa muutaman millin(?). En ole mittaillut yöllä
Minulla ei ole tietoa/arvausta tästä. Ehkä joku viisaampi kertoo "nukkumisesta" lisää?
Mutta mainitsemani liittimen irroitus auttaa ehkä selvittämään tilannetta.
Talvella yleisin syy on vesi järjestelmässä. Mutta se ei koske kesä käyttöä. Olen törmännyt ulkomailla, jossa on ikuinen kesä, autoon, jossa kompuraa ei ole huollettu ikinä. (vm about 2007)
9/2006 S211 320CDI
Re: AirMatic temppuilee CLS350d 2016
Meillä S211 palveli ilman minkäänlaisia jousitusmurheita 8.1.2018 - 24.6.2025 alkuperäisellä kompuralla ja noin vuonna 2013-14 vaihdetuilla Arnott pusseilla. Kompuran ääntä en juuri koskaan kuullut, niillä parilla kerralla kun vaihdoin narinahelaa piti tietysti tyhjentää jousitus ja sitten kompura nosti auton normikorkeuteen remontin jälkeen. Yhtenä talvena auto oli seisontavakuutuksessa kylmässä tallissa ja silloin perä oli laskeutunut ehkä puoliväliin normikorkeudesta viidessä kuukaudessa.EemeliErkki kirjoitti:Olen törmännyt ulkomailla, jossa on ikuinen kesä, autoon, jossa kompuraa ei ole huollettu ikinä. (vm about 2007)
Kahdesti vaihdoin kompuran ilmansuodattimen ja imuletkut, ensimmäisenä kesänä auton hankinnan jälkeen jolloin imuletkussa oli jo murtumia, ja 6 vuotta myöhemmin kesällä 2024. Suodatin oli kuin uusi ja letkut ehjät, eli tuli vaihdettua ajallaan.
Kompuralle tuskin tarvitsee seuraavankaan omistajan tehdä mitään, kun huolehtii nopeasti paikat kuntoon jos järjestelmään ilmaantuu vuoto. Eihän sillä käyttötunteja ole tullut minkään vertaa ainakaan näinä viimeisimpinä 7,5 vuotena. Toki jos intoa on voi käyttää kompuran auki ja kuivata ryynit, jos niihin on kosteutta kondensoitunut.
Ei varmasti ole koskaan avattu ja kuitenkin ikää jo yli 20 vuotta.
wiimax.fi
Re: AirMatic temppuilee CLS350d 2016
Mä huolsin omaa S211 kompuraa useita kertoja vuosien aikana turhaan. Ei siellä koskaan mitään kosteutta ryyneissä ollut, kun järjestelmä oli muuten kunnossa. Eri asia oli silloin, kun imuletku oli irronnut kannatuksestaan ja veti kaiken keulaan tulevan loskan sisäänsä. Silloin ei riittänyt ryynien kuivatus, vaan piti myös sulattaa jumiin jäätynyt kompura. Sitä kosteutta ryyneihin ei vaan yksinkertaisesti kerry, jos järjestelmä on kunnossa.
Suurimman osan kompuran käynneistä aiheutti se, kun takapenkille hyppäsi porukkaa, niin kompura alkoi käymään. Parkkiin tullessa kun porukka hyppäsi pois kyydistä, niin järjestelmä laski paineita ja tasasi perän. Sitten taas 10min kauppareissun jälkeen porukka kyytiin ja taas pyöritellään kompuraa. Tuon olisi voinut toteuttaa vähän järkevämmin. Ei sitä perää tarvitsisi pudottaa auton sammuttamisen jälkeen. Pudottaisi sitten seuraavalla käynnistyskerralla, jos kuorma keventynyt.
Ebayn halvimmat ilmajouset kerkes olla paikoillaan 2,5 vuotta ja ehken 40tkm, ja hyvin pysyi perä ylhäällä kun auto seisoi viime talvena pitkiä aikoja pihalla kokonaan ilman virtoja.
Suurimman osan kompuran käynneistä aiheutti se, kun takapenkille hyppäsi porukkaa, niin kompura alkoi käymään. Parkkiin tullessa kun porukka hyppäsi pois kyydistä, niin järjestelmä laski paineita ja tasasi perän. Sitten taas 10min kauppareissun jälkeen porukka kyytiin ja taas pyöritellään kompuraa. Tuon olisi voinut toteuttaa vähän järkevämmin. Ei sitä perää tarvitsisi pudottaa auton sammuttamisen jälkeen. Pudottaisi sitten seuraavalla käynnistyskerralla, jos kuorma keventynyt.
Ebayn halvimmat ilmajouset kerkes olla paikoillaan 2,5 vuotta ja ehken 40tkm, ja hyvin pysyi perä ylhäällä kun auto seisoi viime talvena pitkiä aikoja pihalla kokonaan ilman virtoja.
-
- Mersumies
- Viestit: 561
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: AirMatic temppuilee CLS350d 2016
Siksipä juuri.
9/2006 S211 320CDI
Re: AirMatic temppuilee CLS350d 2016
Pussi vaihtoon. Vuotava pussi aiheuttaa niitä lisäongelmia kun ei koskaan tule sitä kuivaavaa paluuilmaa vaan koko ajan imetään uutta kosteaa ilmaa sisään niin ryynit kastuu ja koko järjestelmä kastuu, ja käyhän se kompuran päällekin paljon enemmän. Airmatic on loistava systeemi mutta se täytyy vain pitää kunnossa kuten mikä tahansa järjestelmä. Ihmiset ajaa vuotavilla jousilla ja pakkaset kun tulee taas niin on mittaristossa punaiset varoitukset ja kivirekikyytiä tarjolla, ja taas haukutaan ilmajouset paskoiksi vaikka itsessä on syy kun huolto laiminlyödään kokonaan. Auton mikään nurkka ei saa laskea milliäkään vaikka seisoisi kuukauden -30 pakkasessa.
M-B V 250 cdi 2014
Re: AirMatic temppuilee CLS350d 2016
Saa se sentään vähän laskea, jokin ohjearvokin oli olemassa mutta eihän sitä muista. Venttiilin rakenne on sellainen ettei se voi olla täysin tiivis. Ainakin 211 näin.
Se on jäänyt mieleen että parisen viikkoa pitää pysyä niin ettei tarkallakaan silmällä huomaa laskeutumista.
Se on jäänyt mieleen että parisen viikkoa pitää pysyä niin ettei tarkallakaan silmällä huomaa laskeutumista.
wiimax.fi
Re: AirMatic temppuilee CLS350d 2016
Nojoo ehkä hiukan karrikoidusti ilmaisin tuon mutta pointti oli se että ei sen laskea kuulu tai että se ei ole hyväksyttävää jos jo yön aikana huomaa että on tippunut.
M-B V 250 cdi 2014
Re: AirMatic temppuilee CLS350d 2016
Pitäis myös vaihdattaa nuo pussit, S212 vm.'12, 175tkm ja tietääkseni vielä alkuperäiset. Kysymys kuuluu: Bilsteinit, Sachsit, Arnottit, Dunlopit, Aerosusit tms. Mitkähän kestäis seuraavat 10 vuotta ? Onko Sachsit mistään kotoisin ? Aika paljon edullisemmat kuin vaikka Arnottit
------------------------------
MB E 250 CDI 4Matic T A '12
MB E 250 CDI 4Matic T A '12