600tkm ei tunnetusti ole mersulle juuri mitään eikä tunnu juuri missään, paitsi ohjauksessa
Keskialueella on siis sellainen perinteinen välys, kiristäminen toki poistaa välyksen keskeltä mutta laidoista menee sitten heti jo tiukaksi pyörittää, ei hyvä
Mikä näissä nyt on se kuluva osa, se kuula"rata", itse kuulat vai tuo hammaskosketus? Pikahaulla ei ainakaan löytynyt juuri mitään kunnostusosia, onko ainoa mahdollisuus etsiä vähemmän ajettu simpukka?
Tähdelliset: S211 270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240DTic, W123 220D (puretaan)
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Arvatenkin näin. Harmi, ehti jo toivo herätä kun hakemalla löytyi juttua missä väitettiin että kasaamalla kuulat eri järjestyksessä saisi välyksen siirrettyä esim. jompaan kumpaan äärilaitaan
Täytyypä siis alkaa uuden simpukan metsästykseen.
Tähdelliset: S211 270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240DTic, W123 220D (puretaan)
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Mielenkiintoinen aihe. Silmäilin linkkien sivuja pikaisesti. Itse en ole koskaan simpukkaa purkanut. Täytyisi varmaan katsoa mitä sellainen on syönyt, ja selvittää mihin se välys niissä oikeasti tulee.
Minulle jäi kysymykseksi, mitä voitetaan istuttamalla 126-simpukan sisukalut 123-simpukkaan? Käsittääkseni ainoat erot ovat simpukan rungossa ja sen kiinnityksessä. Ihan yhtä lailla ne ässienkin simpukat kuluvat ja väljistyvät, ja purkuosat voivat olla ihan mitä sattuu molemmissa korimalleissa.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Karel kirjoitti: ↑Ti 14.10.2025 21:49
Mielenkiintoinen aihe. Silmäilin linkkien sivuja pikaisesti. Itse en ole koskaan simpukkaa purkanut. Täytyisi varmaan katsoa mitä sellainen on syönyt, ja selvittää mihin se välys niissä oikeasti tulee.
Minulle jäi kysymykseksi, mitä voitetaan istuttamalla 126-simpukan sisukalut 123-simpukkaan? Käsittääkseni ainoat erot ovat simpukan rungossa ja sen kiinnityksessä. Ihan yhtä lailla ne ässienkin simpukat kuluvat ja väljistyvät, ja purkuosat voivat olla ihan mitä sattuu molemmissa korimalleissa.
Loppupään w126 on ilmeisesti reilusti paranneltu simpukka. Trompkan tekstejä on tullut lueskeltua saksan foorumeilta ja herra kyllä tietää mitä tekee.
Täytynee vielä tutkia millainen homma olisi hammastangon asennus niin voisi unohtaa nuo simpukan romut
En ole kuullut parannetusta simpukasta, enkä mistään Trompkasta sen enempää. Puolisen sataa erilaista 126-mallia tullut vuosikymmenten aikana ajettua, ja ihan samalla tavalla ne viimeiset vuosikerrat ovat ohjaustuntumaltaan löystyneet kuin vanhemmatkin.
Mitä vanhempi purkuosa, niin luonnollisesti sillä saattaa olla takanaan enemmän käyttöä ja vaikka mitä. Tämä on tietty korostunut takavuosina, kun alkupään auto on voinut olla vaikkapa kaksi kertaa viimeisiä vuosikertoja vanhempi. Ja ekat 123-mallit tuli jo 1976, viimeiset 126 tehtiin 1991, (poikkeuksena joitakin erikoiseriä vielä jopa 1994).
Kilometrit eivät suoraan korreloi kulumiseen, vaan missä ja miten on ajettu. Pahin ikinä omalle kohdalle sattunut oli SKOP:in vanha edustusauto, jolla oli veivattu yli 200tkm enimmäkseen kaupungin nupukivikaduilla. Varttikierros ratissa tyhjää.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Aika simppeli kokonaisuus tuo tehostettu hammastanko-ohjaus. Simpukan lisäksi pois jää apu-simpukka ja ohjausiskari. Lähinnä vahvat kiinnityskorvakkeet hitsattava runkoon. Vielä jos pumpun teho/tuotto sopii yksi yhteen, niin ei vaikuta pahalta rastilta tuollaisen sovittaminen. Uusiakin näkyy saatavan tarvikkeena reilulla parilla sadalla.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Tuntematta w123 w126 palikoiden eroa (ainoastaan w124 w201, joissa mm. pitman armin pään akselihalkaisijoissa eroa...saati välityksissä) Tuolla "hieman" jotakin juttua:
racer123 kirjoitti: ↑Ke 15.10.2025 12:53
Hmm niin hammastangon laittokin toki on vaihtoehto, mitenhän sen kanssa menee
a) geometriat
b) katsastus
Näin äkkiseltään päässä mietittynä geometriassa ei varmaan muuta ihmeitä kuin olka-akselin ohjausvarren pituus mitä joutuu ehkä säätämään, riippuen hammastangon liikeradasta. Se ohjausvarsi taitaa olla pultattu olka-akseliin joten uuden sopivan valmistaminen on mahdollista.
Esimerkiksi takavetoladaan noita on laiteltu jonkiverran ja en ole kuullut että olisi ongelmia muutoskatsastuksessa
Äkkiseltään aateltuna myös sisempien raidepäiden nivelpisteiden etäisyys toisistaan ts. hammastangon leveys tarvinnee olla suht liki alkuperäistä jotta bump steer ei muutu liiaksi?
Tähdelliset: S211 270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240DTic, W123 220D (puretaan)
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Mielenkiintoista tarinaa simpukoista tämän Trompkan sivuilla. Tällaiset pienet, johonkin tiettyyn erikoisjuttuun perehtyneet pajat ovat aina kiehtovia. Suhtautuvat siis tekemisiinsä intohimolla. Vähän jäi arvoitukseksi mikä uudemmissa simpukoissa varsinaisesti on parempaa, jos sisuskalut kuitenkin ovat vaihtokelpoiset vanhempien kanssa. Siinä puhutaan suuremmasta välyksen säätövarasta, jolla ilmeisesti viitataan simpukan itsekiristysmekanismiin. Kenties rattaat ovat uudemmissa vahvempaa materiaalia? Joka tapauksessa omat empiiriset havainnot eivät tue teoriaa uudempien paremmasta kestosta. Ehkä se vain on niin, että vanhempi on vaan usein myös käytetympi? Trompkakin toteaa, että hyväkuntoisen uudemman mallin simpukan löytäminen alkaa olla vaikeaa. Eli loppuun nekin kuluu. Ja sellaisestahan ei kannata maksaa.
Millähän sitten lie "peruskunnostettu" ne ebay:n 800 euron vastaavat?
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85