Oon koittanut pähkäillä tuota oikean takapyörän välystä, mistä johtuu ja mitä voisi olla tehtävissä.. Jossain määrin tuossa liikkuvan akseliputken vetoakselissa varmaan onkin klappia rakenteen takia (liukunivel sisäpäässä), mutta siitä minkälainen välys lasketaan normaaliksi ja se missä tilanteessa se mahdollisesti tulee esiin on täyttä arvuuttelua sillä ensimmäistä kertaa tämmöinen nivelletty akseli työnalla itsellä.
Välys tuli hoksattua hieman vahingossakin vasta remontin jälkeen kun akseliston sai takaisin autoon paikalleen ja vanteet asennettua jolloin piti renkaasta kiinni ja hoksasi että täällähän tuntuu väljää. Aluksi maalailin piruja seinille että onkohan akseliputken laakeripesä väljä, mutta se unohtui aika pian sillä akselistoa purkaessa akseliputkia joutui lämmittämään että sai vanhat laakerit liikkeelle. Kulunut pyöränlaakeri ei ole tässä tapauksessa kyseessä kun kaikki on uutta.
Tutkin asiaa vasta niin että otin linkun kohdalta kumisuojan läpi itse vetoakselista kiinni ja rengasta heiluttaessa akseli heiluu selvästi sisäpäästä liukunivelen tyköä. Rengasta heiluttaessa liike tuntuukin enemmän siltä että itse rengas keikkuu ja liike tapahtuisi kepin toisessa päässä, ei sellainen normaali sökön laakerin välys.
Akseliputkia ei tosiaan saa tunkkaamalla ns. normaaliin ajoasentoon jossa akseliputket olisi suorassa kun kori on niin kevyt että nousee koko hoito sen sijaan että takajouset menisi läjään. Normaali ajoasennossa saisi edes sen kokeiltua että onko välys mahdollisesti samanlainen kuin normaalisti tunkatessa jolloin akseliputket roikkuu alaspäin.
Muutama juttu tuossa taka-akselin remontissa jäi kaiveleen näin jälkikäteen liittyen juuri tuohon liukuniveleen ja vetoakseleihin.
Tässä näkyy rakenne perän liukunivelestä, vetoakselissa pitäisi olla lukkorengas joka lukitsee liukunivelen vetoakselin booreille, täten varmistaen että vaikka perän linkku elää niin liukunivel pysyy booreilla. Korjausopas oikein erikseen painottaa akseliston asennuksen yhteydessä että pitää olla pohjaanlyöntikumit irti ja akseliputket täytyy käyttää yläasennossa jolloin vetoakselit menevä sisään ja lukkorengas lukittuu liukunivelen taakse. Ilmeisesti jos kepin vain tökkää akseliputkeen niin liukunivel pakenee sisäpäähän ja lukkosokan ura jää nivelen sisään ns. vajaaksi.
Minun vetoakseleissa ei tuota lukkosokkaa, taikka sokan uraa ollut ollenkaan. Ehkä se puuttuu alkupään malleista ja on lisätty myöhemmin? Jos liukunivel pääsee karkaamaan booreilta tarpeeksi ja tulee vääntöä reilusti takapyörältä niin mahdollisuus rikkoontumiseen ja loppuu veto kokonaan, eikös? Siitä pääsee siihen tuumailuun kun oikeasta vetoakselista kerta puuttuu tuo lukkorengas niin voisiko olla mahdollista sellainen että auto tunkattuna ylös vetoakselin boori pääsee liukumaan sen verran ulospäin että on ns. huulilla tuolla liukunivelellä, jos se ei tule mukana ja aiheuttaa tuon em. välyksen joka tuntuu rengasta heiluttamalla?
Toisena huomiona akseliston läpikäynnissä oli että toisen takapyöränlaakerin metallihäkki oli rikki, mikä ei kyllä normaalikäytössä pitäisi olla mahdollista jos kaikki on kunnossa, varsinkin kun kyseessä on metallihäkki eikä muovinen.
En siitä silloin sen enempää ajatellut kun oli tulossa uudet laakerit joka tapauksessa, mutta tuohan nyt oikeastaan sopisi siihen jos sisäpäässä on liikaa välystä ja rengas pääsee elämään niin rikkoo varmasti normaalin kuulalaakerin.
Takapyöränlaakereissa oli muutenkin sellainen huomio että näissä karvalakkimalleissa pienimmällä moottorilla on molemmilla puolilla normaali kuulalaakeri, isommalla koneella olevissa on liikkuvan akseliputken puolella pallomainen rullalaakeri varmaankin juuri sen takia jos vetoakseli elää linkun myötä niin ei särje heti laakeria.
Joku näistä enemmän ymmärtävä saisi vahvistaa mikä se nyt on normaaliksi laskettava välys, jos sellaista ylipäätään pitäisi esiintyä niin ei tarvi menettää enempää yöunia asian tiimoilta.
Sen verran tuota liukuniveltä hypistelin perän ollessa levällään että mielestäni se liikkui moitteettomasti eikä siinä tuntunut mitään ylimääräisiä välyksiä itsessään joka selittäisi em. oireen.
Pitääköhän tuo vielä ottaa jousisulkeiset ja käyttää takajouset kokonaan pois jolloin pääsisi nosteleen akseliputkea haluamaan asentoon.
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
MB W108 250S '67
Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
Skoda Superb 2.0TDI DSG '11
MZ RT 125/3 '62