CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
cdikuski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Pe 01.11.2024 09:29

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja cdikuski »

pakopaineet menee lämätissä jottai päälle 2baarii eli miedot on täys rääkkäyksessä
cdikuski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Pe 01.11.2024 09:29

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja cdikuski »

pitäneen ottaa vielä yks veto paremmalla alueella ihan lämätapissa ja hipuen rajotinta mikä on siinä 4500rpm tuntumassa pakkovaihteilla vedän nii saa kierrätettyy sinne rajottimelle ku tolla ahtimella tykkää herää ja kierroksista ei muute puudu versus vakio mistä on rakennettu
MARKWITHUS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Pe 10.10.2025 10:38

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MARKWITHUS »

Mikä sovellus tuo on jolla arvoja loggaat. Fiksun näkönen. Itse käyttänyt näitä ilmaisia joista ei saa tuota syöttöä mm3 arvoa suoraan ja ahtojen mittaus stoppaa 2,55 abs paineeseen
teemu5566
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 322
Liittynyt: To 14.10.2010 14:14

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja teemu5566 »

Kannattaa logata ennemmi lambdaa ku syöttöä. Syötös on usein diagnostic limit 100mm3 eli ei näytä yli sen samoin kun ahto ei näytä yli 1.55bar. Lisäksi jos suutinkarttaa on muokattu esim. 10% niin syöttömäärä on 10% väärin.
MARKWITHUS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Pe 10.10.2025 10:38

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MARKWITHUS »

Ei noilla ilmasilla saa esiin kuin lambda jännitteen. Se on tasakaasulla n. 2,5v ja täyskaasulla painuu johonkin 0,2v. Mitenhän tuota tulkitaan. Onkohan anturi sökö?
cdikuski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Pe 01.11.2024 09:29

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja cdikuski »

itsellä euro3 ei ole onneks edes lambdaa
Mocci
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ma 20.10.2025 23:31

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Mocci »

Moro foorumi!

Eka Mersu alla, eikä varmasti viimeinen. Nyt kiinnostaisi saada vähän lisää tehoja autoon. Kyseessä W204 200 CDI vm. 2012 automaatti.
134 heppaa on vähän tylsähkö määrä, vaikka en mitään warp drivea kaipaakaan, enkä tietenkään halua rikkoa mun helmeä. Mimoset tehot on turvallista ottaa tästä autosta?

Olen lukenut foorumeilta, että Tiukun ohjelmat olisivat luotettavia, mutta en ole ihan saanut selville, mistä niitä saisi pk-seudulla?
Toinen asia, mikä mietityttää, on vaihteiston käytös ohjelmoinnin jälkeen. Paraneeko se yhtään? Auto on ajettu 130 tkm ja huollettu tosi tarkasti, mutta en ole varma, pitäisikö lootan käyttäytyä näin.

Vaihteisto tekee välillä vähän outoja vaihtoja, esimerkiksi ohittaessa, mutta ehkä se johtuu tehojen/väännön puutteesta.
Lisäksi hiljaisessa kaupunkiajossa vaihteet tuntuvat välillä vähän jäykiltä, erityisesti ensimmäinen vaihto, jos lähtee rauhallisesti valoista.

Kiitos jo etukäteen vastauksista!
cdikuski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Pe 01.11.2024 09:29

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja cdikuski »

Mocci kirjoitti: Ti 21.10.2025 00:51 Moro foorumi!

Eka Mersu alla, eikä varmasti viimeinen. Nyt kiinnostaisi saada vähän lisää tehoja autoon. Kyseessä W204 200 CDI vm. 2012 automaatti.
134 heppaa on vähän tylsähkö määrä, vaikka en mitään warp drivea kaipaakaan, enkä tietenkään halua rikkoa mun helmeä. Mimoset tehot on turvallista ottaa tästä autosta?

Olen lukenut foorumeilta, että Tiukun ohjelmat olisivat luotettavia, mutta en ole ihan saanut selville, mistä niitä saisi pk-seudulla?
Toinen asia, mikä mietityttää, on vaihteiston käytös ohjelmoinnin jälkeen. Paraneeko se yhtään? Auto on ajettu 130 tkm ja huollettu tosi tarkasti, mutta en ole varma, pitäisikö lootan käyttäytyä näin.

Vaihteisto tekee välillä vähän outoja vaihtoja, esimerkiksi ohittaessa, mutta ehkä se johtuu tehojen/väännön puutteesta.
Lisäksi hiljaisessa kaupunkiajossa vaihteet tuntuvat välillä vähän jäykiltä, erityisesti ensimmäinen vaihto, jos lähtee rauhallisesti valoista.

Kiitos jo etukäteen vastauksista!
tuikun softat on mietoja, laatikko remonttiin ekana sitte käsiks ja sitte softaa.
mamajane
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: Su 27.02.2011 20:50
Paikkakunta: Espoo

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja mamajane »

Ei enää tuore kokemus, mutta eipä asia ole mihinkään muuttunut. Mulla oli vastaava auto vuosina 2017-2021, kolme viimeisintä vuotta Tuikun softalla. Auto vaihdelaatikkoa myöten muuttui huomattavasti paremmaksi, edellyttää tietysti että tekniikka on kunnossa ja laatikkoöljyt on vaihdettu ajallaan. Tehot ja väännöt saa sinne 250CDI:n tasolle. Softan kävin hakemassa Parolasta, ei paha matka, varsinkaan paluumatka.
EQB 300 4Matic -23
cdikuski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Pe 01.11.2024 09:29

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja cdikuski »

mamajane kirjoitti: Ti 21.10.2025 09:26 Ei enää tuore kokemus, mutta eipä asia ole mihinkään muuttunut. Mulla oli vastaava auto vuosina 2017-2021, kolme viimeisintä vuotta Tuikun softalla. Auto vaihdelaatikkoa myöten muuttui huomattavasti paremmaksi, edellyttää tietysti että tekniikka on kunnossa ja laatikkoöljyt on vaihdettu ajallaan. Tehot ja väännöt saa sinne 250CDI:n tasolle. Softan kävin hakemassa Parolasta, ei paha matka, varsinkaan paluumatka.
no paljo sielä on tehoo?
mamajane
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: Su 27.02.2011 20:50
Paikkakunta: Espoo

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja mamajane »

cdikuski kirjoitti: Ti 21.10.2025 13:17
mamajane kirjoitti: Ti 21.10.2025 09:26 Ei enää tuore kokemus, mutta eipä asia ole mihinkään muuttunut. Mulla oli vastaava auto vuosina 2017-2021, kolme viimeisintä vuotta Tuikun softalla. Auto vaihdelaatikkoa myöten muuttui huomattavasti paremmaksi, edellyttää tietysti että tekniikka on kunnossa ja laatikkoöljyt on vaihdettu ajallaan. Tehot ja väännöt saa sinne 250CDI:n tasolle. Softan kävin hakemassa Parolasta, ei paha matka, varsinkaan paluumatka.
no paljo sielä on tehoo?
Noin 200 hv ja 500 Nm aikoinaan ilmoitettiin ja varmaan on mainittukin tässä ketjussa. Omaa yksilöäni en koskaan penkittänyt, mutta se tuntui lukemien mukaiselta. Sitä en tiedä miltä alkuperäinen 250CDI tuntuu.
EQB 300 4Matic -23
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4785
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Ilman määrästä on helppo laskea syötön määrä.
Suhde ilman/polttoaineen määrässä on parhaalla hyötysuhtella 14,6.
Seoksesta tulee savuton, kun lambda on 1,1 tai laihempi.
Eli 1200/14,6/1,1= ~75mg/isku

Ja kun sitä verrataan mersun ohjelmaan, saadaan suurimmaksi vääntömomentiksi jotain kuudensadan luokkaa.
Ja max tehon alueella, 3800rpm suunnilleen kymmenkunta hv lisää, eli ~245hv.

Blacksmokelta jos tilaatte suuttimia, tai -kärkiä, niin suosittelen niitä katukäyttöön tarkoitettuja, mikäli on tarkoitus muun liikenteen seassa ajella.
Niissä suuremmissa on se säätäminen todella isotöistä.
Suutinkartta on niin pieni ja suuttimet suhteessa suuret, eikä vanharunkoinen solenoidisuutin pelaa enää niin tarkasti.
Säädöstä tulee karkea ja epätarkka.
Niillä hiukan pienemmillä toimii hienosti ja säätö ohjelmasta helppo.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
cdikuski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Pe 01.11.2024 09:29

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja cdikuski »

tuikku kirjoitti: Ma 27.10.2025 09:48 .
Ilman määrästä on helppo laskea syötön määrä.
Suhde ilman/polttoaineen määrässä on parhaalla hyötysuhtella 14,6.
Seoksesta tulee savuton, kun lambda on 1,1 tai laihempi.
Eli 1200/14,6/1,1= ~75mg/isku

Ja kun sitä verrataan mersun ohjelmaan, saadaan suurimmaksi vääntömomentiksi jotain kuudensadan luokkaa.
Ja max tehon alueella, 3800rpm suunnilleen kymmenkunta hv lisää, eli ~245hv.

Blacksmokelta jos tilaatte suuttimia, tai -kärkiä, niin suosittelen niitä katukäyttöön tarkoitettuja, mikäli on tarkoitus muun liikenteen seassa ajella.
Niissä suuremmissa on se säätäminen todella isotöistä.
Suutinkartta on niin pieni ja suuttimet suhteessa suuret, eikä vanharunkoinen solenoidisuutin pelaa enää niin tarkasti.
Säädöstä tulee karkea ja epätarkka.
Niillä hiukan pienemmillä toimii hienosti ja säätö ohjelmasta helppo.
mites sitteku ilmamassamittari on otettu pois miten se säätö toimii?
rkhvrnen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ma 28.03.2022 23:18

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja rkhvrnen »

Ruiskutuksen ohjaus mersussa perustuu käytännössä aina (lieneekö joitain poikkeuksia?) paineeseen, MAF:it on käytännössä EGR:n valvontaa varten ja kai niillä on osuutensa ahtimen ohjaukseenkin ainakin joissain moottoreissa.
Mercedes-Benz E320 CDI 2003 (211.026)
Mercedes-Benz E350 CDI 2010 (212.025)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4785
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Joo, mersu on käytännössä aina paineohjattu.
Aivan muutamassa mallissa ilmamassaohjaus.

Maffin tärkein homma mahtaa olla se kierrätyksen valvonta ja puhtaan ilmamäärän säätely.
Lisäksi se osallistuu joihinkin säätelytoimiin, mm. vaihdelaatikolle menee ilmamassatieto.
Polttoaineen määrä säätö perustuu siis paine- ja lämpätilatietoon.
Ahtimen säätely perustuu V6:ssa pakopainetietoon.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Akeem
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: La 14.04.2018 13:56

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Akeem »

Käytetäänkö Om646 moottorissa pakopaine tietoa mihinkään ohjaukseen ?
MB W203 200CDI A 2006
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4785
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Pakokaasun kierrätys
Hiukkassuodatin
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Vastaa Viestiin