Uudehkojen Mersujen tunkkaus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Marsuman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: To 30.07.2015 19:25

Uudehkojen Mersujen tunkkaus

Viesti Kirjoittaja Marsuman »

Tehdas kun keksi laittaa sen 5cm paksun muovitilsan nostokohtaan, niin on alkanut epäilyttää näiden tunkkaus.

Muovitilsan läpi menee pystysuunnassa reikä, johon sopii suht hento putki, joka oli auton saksitunkissa.

Ottaako tuo tunkin putki koko voiman vastaan, vai muovi (muovitaso osuu tunkissa olevaan vastintasoon, mutta on vaikea sanoa kumpi varsinaisesti)?

Vuosia olen käyttänyt auton mukana tullutta saksi- tms tunkkia, mutta nythän ei enää tule tunkkia autojen mukana. Joku vanha tuohon jäi nurkkiin, mutta sille tulee pian liikaa käyttöä.

Ajattelin siirtyä hallitunkin käyttöön ja tein lattaraudasta palikan, joka sopii tuohon muovitilsaan, mutta tuli mieleen, että kestääkö muovi vai siis pitäisikö olla se putki muovin läpi. Olisi hyvin hankala tehdä itse mitään sellaista adapteria, joka sopisi tuon alkuperäisen tunkin tavalla.

Huono kehitysidea tällainen, että kaikin keinoin tehdään omistajalle vaaralliseksi oman autonsa nostaminen.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13805
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Uudehkojen Mersujen tunkkaus

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Kuinka uudesta mersusta kyse? Tarkoitatko tuollaisen nostotyynyn kaltaista kanttiputkea?
https://www.virtasenkauppa.fi/kumityyny ... mpac-70245

Nostaako se lattarautasi auton kumityynyn pinnalta vai sieltä reiästä, sen pohjalta? Minusta epäilyttävää reiästä, lattaraudalla tyynyn pinnasta kyllä kestää nostaa kunhan tunkki pysyy paikallaan.
Avatar
Väsynyt Mies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: Ti 05.06.2007 19:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Uudehkojen Mersujen tunkkaus

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

Hommaa sellasen matalan hallitunkin, joka mahtuu auton alle ja tunkkaa keulasta siitä moottorin alla olevasta nosto kohdasta ja takapään tunkkaa perämurikasta
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -03

Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
Avatar
Nippe
Mersumies
Mersumies
Viestit: 918
Liittynyt: Ti 27.05.2008 17:55
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uudehkojen Mersujen tunkkaus

Viesti Kirjoittaja Nippe »

Väsynyt Mies kirjoitti: Ti 21.10.2025 08:09 Hommaa sellasen matalan hallitunkin, joka mahtuu auton alle ja tunkkaa keulasta siitä moottorin alla olevasta nosto kohdasta ja takapään tunkkaa perämurikasta
Tällä tavalla mäkin olen aina nostanut kaikki edelliset mersut. Mutta nykyistä W206 C300e:tä ei saakkaan enää keskeltä keulaa nostettua, sielläpä ei enää olekkaan sitä nostokohtaa. Jouduin sitten etupään nostamaan nurkka kerrallaan, ihan tavallisella hallitunkilla siitä helmassa olevan kumityynyn kohdalta vaan, kyllä se sen painon kestää.
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti :D )
W206 C300e -22
(Seat Ibiza 1.0tsi -20)

ex: S203 C320 4Matic -04, S205 C250d -14, CL203 C200 Kompressor -02, W163 ML270 CDI -02, W124 250D -88, W202 C180 -99, W124 E420 -94 (Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13805
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Uudehkojen Mersujen tunkkaus

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Nippe kirjoitti: Ti 21.10.2025 15:37 Tällä tavalla mäkin olen aina nostanut kaikki edelliset mersut. Mutta nykyistä W206 C300e:tä ei saakkaan enää keskeltä keulaa nostettua, sielläpä ei enää olekkaan sitä nostokohtaa. Jouduin sitten etupään nostamaan nurkka kerrallaan, ihan tavallisella hallitunkilla siitä helmassa olevan kumityynyn kohdalta vaan, kyllä se sen painon kestää.
Nostitko takapään perämurikasta? Ainakin isomman plugarin takapää painaa aika reilusti mutta ei kai pieni lommo perässä haittaa. :)

Nostopisteet on suunniteltu auton nostamiseen, tietenkin kestää siitä nostaa.
Avatar
Nippe
Mersumies
Mersumies
Viestit: 918
Liittynyt: Ti 27.05.2008 17:55
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uudehkojen Mersujen tunkkaus

Viesti Kirjoittaja Nippe »

DBFI kirjoitti: Ti 21.10.2025 17:53
Nippe kirjoitti: Ti 21.10.2025 15:37 Tällä tavalla mäkin olen aina nostanut kaikki edelliset mersut. Mutta nykyistä W206 C300e:tä ei saakkaan enää keskeltä keulaa nostettua, sielläpä ei enää olekkaan sitä nostokohtaa. Jouduin sitten etupään nostamaan nurkka kerrallaan, ihan tavallisella hallitunkilla siitä helmassa olevan kumityynyn kohdalta vaan, kyllä se sen painon kestää.
Nostitko takapään perämurikasta? Ainakin isomman plugarin takapää painaa aika reilusti mutta ei kai pieni lommo perässä haittaa. :)

Nostopisteet on suunniteltu auton nostamiseen, tietenkin kestää siitä nostaa.
Taisikin olla niin etten sillon keväällä tota hybridiä nostanut perästäkään, juurikin sen takakontissa olevan akun painon takia. Kohtahan sitä pääsee taas renkaita vaihtamaan ja verestämään muistia :|
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti :D )
W206 C300e -22
(Seat Ibiza 1.0tsi -20)

ex: S203 C320 4Matic -04, S205 C250d -14, CL203 C200 Kompressor -02, W163 ML270 CDI -02, W124 250D -88, W202 C180 -99, W124 E420 -94 (Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
Marsuman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: To 30.07.2015 19:25

Re: Uudehkojen Mersujen tunkkaus

Viesti Kirjoittaja Marsuman »

DBFI kirjoitti: Ti 21.10.2025 08:02 Kuinka uudesta mersusta kyse? Tarkoitatko tuollaisen nostotyynyn kaltaista kanttiputkea?
https://www.virtasenkauppa.fi/kumityyny ... mpac-70245

Nostaako se lattarautasi auton kumityynyn pinnalta vai sieltä reiästä, sen pohjalta? Minusta epäilyttävää reiästä, lattaraudalla tyynyn pinnasta kyllä kestää nostaa kunhan tunkki pysyy paikallaan.
Ei ole ollenkaan tuon linkin mukainen se nostokohdan palikka autossa. Vai onko tuo linkkisi kumipalikka sellainen, joka sopisi tuohon liitteeni mukaisen autossa olevan muovipalikan syvennykseen ja olisi hallitunkin ja muovipalikan välissä?

E:tä ja GLC:tä nostelen vuosimallit 2021 tai uudempi ja kohta tulee myös A nosteltavaksi.

Näissä tuo nostotalla ei kyllä mielestäni ole kumia vaan kovaa muovia, joka vieläpä äärimmäisen liukasta materiaalia.

Se muovi on varsin monimutkainen muodoltaan ja lattarautasovite on siten että nostaa ko. muovin kahdesta alimmaisesta pinnasta, mutta ei siitä mihin saksitunkin "taso" osuu. Mutten tosiaan tiedä tapahtuuko nosto tuon "tason" välityksellä vai sen hentoisen pystyputken välityksellä.

Mietityttää myös nuo sivuttaisvoimat hallitunkin kyseessä ollen. Olen pari kertaa huomannut laskiessa alas että tunkin talla liikkuu autoon nähden. Tuota ei vältt. huomaa ellei oikein keskity kyyläämään.

Googlesta löytyi tuollainen liitteen kuva, joka taitaa olla sellainen mikä näissä.
En viitsisi näitä nostaa koko akseli kerrallaan.
MB nostopalikka.png
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
pazo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 340
Liittynyt: Ke 21.08.2013 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uudehkojen Mersujen tunkkaus

Viesti Kirjoittaja pazo »

Liitekuvassa on DBFI:n linkkaama nostopala (tosin alumiinisena). Sen avulla hallitunkki on helpompi saada keskelle nostokohtaa ja minimoida vaaraa, että tunkki jää nostokohdasta liiaksi sivuun. Ymmästääkseni tämäntyyppisiä nostokohtia alkoi ilmaantua noin 2012 alkaen. Mm. EQ-sarjoissa ei taida muunlaisia enää olla kuin tälläiset kaksi kummallakin sivulla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Vastaa Viestiin