Uudehkojen Mersujen tunkkaus
Uudehkojen Mersujen tunkkaus
Tehdas kun keksi laittaa sen 5cm paksun muovitilsan nostokohtaan, niin on alkanut epäilyttää näiden tunkkaus.
Muovitilsan läpi menee pystysuunnassa reikä, johon sopii suht hento putki, joka oli auton saksitunkissa.
Ottaako tuo tunkin putki koko voiman vastaan, vai muovi (muovitaso osuu tunkissa olevaan vastintasoon, mutta on vaikea sanoa kumpi varsinaisesti)?
Vuosia olen käyttänyt auton mukana tullutta saksi- tms tunkkia, mutta nythän ei enää tule tunkkia autojen mukana. Joku vanha tuohon jäi nurkkiin, mutta sille tulee pian liikaa käyttöä.
Ajattelin siirtyä hallitunkin käyttöön ja tein lattaraudasta palikan, joka sopii tuohon muovitilsaan, mutta tuli mieleen, että kestääkö muovi vai siis pitäisikö olla se putki muovin läpi. Olisi hyvin hankala tehdä itse mitään sellaista adapteria, joka sopisi tuon alkuperäisen tunkin tavalla.
Huono kehitysidea tällainen, että kaikin keinoin tehdään omistajalle vaaralliseksi oman autonsa nostaminen.
Muovitilsan läpi menee pystysuunnassa reikä, johon sopii suht hento putki, joka oli auton saksitunkissa.
Ottaako tuo tunkin putki koko voiman vastaan, vai muovi (muovitaso osuu tunkissa olevaan vastintasoon, mutta on vaikea sanoa kumpi varsinaisesti)?
Vuosia olen käyttänyt auton mukana tullutta saksi- tms tunkkia, mutta nythän ei enää tule tunkkia autojen mukana. Joku vanha tuohon jäi nurkkiin, mutta sille tulee pian liikaa käyttöä.
Ajattelin siirtyä hallitunkin käyttöön ja tein lattaraudasta palikan, joka sopii tuohon muovitilsaan, mutta tuli mieleen, että kestääkö muovi vai siis pitäisikö olla se putki muovin läpi. Olisi hyvin hankala tehdä itse mitään sellaista adapteria, joka sopisi tuon alkuperäisen tunkin tavalla.
Huono kehitysidea tällainen, että kaikin keinoin tehdään omistajalle vaaralliseksi oman autonsa nostaminen.
Re: Uudehkojen Mersujen tunkkaus
Kuinka uudesta mersusta kyse? Tarkoitatko tuollaisen nostotyynyn kaltaista kanttiputkea?
https://www.virtasenkauppa.fi/kumityyny ... mpac-70245
Nostaako se lattarautasi auton kumityynyn pinnalta vai sieltä reiästä, sen pohjalta? Minusta epäilyttävää reiästä, lattaraudalla tyynyn pinnasta kyllä kestää nostaa kunhan tunkki pysyy paikallaan.
https://www.virtasenkauppa.fi/kumityyny ... mpac-70245
Nostaako se lattarautasi auton kumityynyn pinnalta vai sieltä reiästä, sen pohjalta? Minusta epäilyttävää reiästä, lattaraudalla tyynyn pinnasta kyllä kestää nostaa kunhan tunkki pysyy paikallaan.
- Väsynyt Mies
- Vakiokalustoa

- Viestit: 147
- Liittynyt: Ti 05.06.2007 19:29
- Paikkakunta: Kotka
Re: Uudehkojen Mersujen tunkkaus
Hommaa sellasen matalan hallitunkin, joka mahtuu auton alle ja tunkkaa keulasta siitä moottorin alla olevasta nosto kohdasta ja takapään tunkkaa perämurikasta
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.
Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -03
Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -03
Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
Re: Uudehkojen Mersujen tunkkaus
Tällä tavalla mäkin olen aina nostanut kaikki edelliset mersut. Mutta nykyistä W206 C300e:tä ei saakkaan enää keskeltä keulaa nostettua, sielläpä ei enää olekkaan sitä nostokohtaa. Jouduin sitten etupään nostamaan nurkka kerrallaan, ihan tavallisella hallitunkilla siitä helmassa olevan kumityynyn kohdalta vaan, kyllä se sen painon kestää.Väsynyt Mies kirjoitti: ↑Ti 21.10.2025 08:09 Hommaa sellasen matalan hallitunkin, joka mahtuu auton alle ja tunkkaa keulasta siitä moottorin alla olevasta nosto kohdasta ja takapään tunkkaa perämurikasta
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti
)
W206 C300e -22
(Seat Ibiza 1.0tsi -20)
ex: S203 C320 4Matic -04, S205 C250d -14, CL203 C200 Kompressor -02, W163 ML270 CDI -02, W124 250D -88, W202 C180 -99, W124 E420 -94 (Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
W206 C300e -22
(Seat Ibiza 1.0tsi -20)
ex: S203 C320 4Matic -04, S205 C250d -14, CL203 C200 Kompressor -02, W163 ML270 CDI -02, W124 250D -88, W202 C180 -99, W124 E420 -94 (Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
Re: Uudehkojen Mersujen tunkkaus
Nostitko takapään perämurikasta? Ainakin isomman plugarin takapää painaa aika reilusti mutta ei kai pieni lommo perässä haittaa.Nippe kirjoitti: ↑Ti 21.10.2025 15:37 Tällä tavalla mäkin olen aina nostanut kaikki edelliset mersut. Mutta nykyistä W206 C300e:tä ei saakkaan enää keskeltä keulaa nostettua, sielläpä ei enää olekkaan sitä nostokohtaa. Jouduin sitten etupään nostamaan nurkka kerrallaan, ihan tavallisella hallitunkilla siitä helmassa olevan kumityynyn kohdalta vaan, kyllä se sen painon kestää.
Nostopisteet on suunniteltu auton nostamiseen, tietenkin kestää siitä nostaa.
Re: Uudehkojen Mersujen tunkkaus
Taisikin olla niin etten sillon keväällä tota hybridiä nostanut perästäkään, juurikin sen takakontissa olevan akun painon takia. Kohtahan sitä pääsee taas renkaita vaihtamaan ja verestämään muistiaDBFI kirjoitti: ↑Ti 21.10.2025 17:53Nostitko takapään perämurikasta? Ainakin isomman plugarin takapää painaa aika reilusti mutta ei kai pieni lommo perässä haittaa.Nippe kirjoitti: ↑Ti 21.10.2025 15:37 Tällä tavalla mäkin olen aina nostanut kaikki edelliset mersut. Mutta nykyistä W206 C300e:tä ei saakkaan enää keskeltä keulaa nostettua, sielläpä ei enää olekkaan sitä nostokohtaa. Jouduin sitten etupään nostamaan nurkka kerrallaan, ihan tavallisella hallitunkilla siitä helmassa olevan kumityynyn kohdalta vaan, kyllä se sen painon kestää.![]()
Nostopisteet on suunniteltu auton nostamiseen, tietenkin kestää siitä nostaa.
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti
)
W206 C300e -22
(Seat Ibiza 1.0tsi -20)
ex: S203 C320 4Matic -04, S205 C250d -14, CL203 C200 Kompressor -02, W163 ML270 CDI -02, W124 250D -88, W202 C180 -99, W124 E420 -94 (Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
W206 C300e -22
(Seat Ibiza 1.0tsi -20)
ex: S203 C320 4Matic -04, S205 C250d -14, CL203 C200 Kompressor -02, W163 ML270 CDI -02, W124 250D -88, W202 C180 -99, W124 E420 -94 (Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
Re: Uudehkojen Mersujen tunkkaus
Ei ole ollenkaan tuon linkin mukainen se nostokohdan palikka autossa. Vai onko tuo linkkisi kumipalikka sellainen, joka sopisi tuohon liitteeni mukaisen autossa olevan muovipalikan syvennykseen ja olisi hallitunkin ja muovipalikan välissä?DBFI kirjoitti: ↑Ti 21.10.2025 08:02 Kuinka uudesta mersusta kyse? Tarkoitatko tuollaisen nostotyynyn kaltaista kanttiputkea?
https://www.virtasenkauppa.fi/kumityyny ... mpac-70245
Nostaako se lattarautasi auton kumityynyn pinnalta vai sieltä reiästä, sen pohjalta? Minusta epäilyttävää reiästä, lattaraudalla tyynyn pinnasta kyllä kestää nostaa kunhan tunkki pysyy paikallaan.
E:tä ja GLC:tä nostelen vuosimallit 2021 tai uudempi ja kohta tulee myös A nosteltavaksi.
Näissä tuo nostotalla ei kyllä mielestäni ole kumia vaan kovaa muovia, joka vieläpä äärimmäisen liukasta materiaalia.
Se muovi on varsin monimutkainen muodoltaan ja lattarautasovite on siten että nostaa ko. muovin kahdesta alimmaisesta pinnasta, mutta ei siitä mihin saksitunkin "taso" osuu. Mutten tosiaan tiedä tapahtuuko nosto tuon "tason" välityksellä vai sen hentoisen pystyputken välityksellä.
Mietityttää myös nuo sivuttaisvoimat hallitunkin kyseessä ollen. Olen pari kertaa huomannut laskiessa alas että tunkin talla liikkuu autoon nähden. Tuota ei vältt. huomaa ellei oikein keskity kyyläämään.
Googlesta löytyi tuollainen liitteen kuva, joka taitaa olla sellainen mikä näissä.
En viitsisi näitä nostaa koko akseli kerrallaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Uudehkojen Mersujen tunkkaus
Liitekuvassa on DBFI:n linkkaama nostopala (tosin alumiinisena). Sen avulla hallitunkki on helpompi saada keskelle nostokohtaa ja minimoida vaaraa, että tunkki jää nostokohdasta liiaksi sivuun. Ymmärtääkseni tämäntyyppisiä nostokohtia alkoi ilmaantua noin 2012 alkaen. Mm. EQ-sarjoissa ei taida muunlaisia enää olla kuin tälläiset kaksi kummallakin sivulla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut pazo, Ma 27.10.2025 13:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Uudehkojen Mersujen tunkkaus
Ok, kiitos tiedoista.
Jos on vinkkejä mistä ostaa tuollaista laadukasta ja tarkoitukseen sopivaa alumiinipalaa, niin kertokaa.
Ehkä tuohon Virtasen kauppaan ja tuotteeseen voi luottaa, jos päädyn tuohon kumiseen versioon. Ei taida Motonetit yms myydä mitään ja tuskin marmorilta saa tällaisia.
Mietin edelleen sitä saakelin pystyputkea mikä on auton mukana vielä muutama vuosi sitten tulleissa tunkeissa, että pitäisikö voiman moisen kautta välittyä läpi sen muovisen palikan, joka on autossa kiinni. Että voiko siis tuo alumiinipala olla vain kuutiomainen vai pitääkö olla myös tuo "putki" (mielestäni sen funktio ei voi olla tunkin paikallaanpitäminen, kun tunkkihan on siellä syvennyksessä, joten jäljelle jää se että voima välittyy ko putken avulla)
Edit: tuo kumipalikka ei vaikuta hyvältä. Löytyi netistä mitat sille ja se on 25mm se "kuutio-osuus" korkea ja autossa on 16mm syvänne, joten aivan omituinen kumipala, kun se pyöreä osa on peräti 70mm halkaisijaltaan, niin sehän jää hullusti ilmaan, eikä tukeudu sen autossa olevan muovipalikan reunoihin.
Liitteenä myös kuva tunkin pystyputkesta
Jos on vinkkejä mistä ostaa tuollaista laadukasta ja tarkoitukseen sopivaa alumiinipalaa, niin kertokaa.
Ehkä tuohon Virtasen kauppaan ja tuotteeseen voi luottaa, jos päädyn tuohon kumiseen versioon. Ei taida Motonetit yms myydä mitään ja tuskin marmorilta saa tällaisia.
Mietin edelleen sitä saakelin pystyputkea mikä on auton mukana vielä muutama vuosi sitten tulleissa tunkeissa, että pitäisikö voiman moisen kautta välittyä läpi sen muovisen palikan, joka on autossa kiinni. Että voiko siis tuo alumiinipala olla vain kuutiomainen vai pitääkö olla myös tuo "putki" (mielestäni sen funktio ei voi olla tunkin paikallaanpitäminen, kun tunkkihan on siellä syvennyksessä, joten jäljelle jää se että voima välittyy ko putken avulla)
Edit: tuo kumipalikka ei vaikuta hyvältä. Löytyi netistä mitat sille ja se on 25mm se "kuutio-osuus" korkea ja autossa on 16mm syvänne, joten aivan omituinen kumipala, kun se pyöreä osa on peräti 70mm halkaisijaltaan, niin sehän jää hullusti ilmaan, eikä tukeudu sen autossa olevan muovipalikan reunoihin.
Liitteenä myös kuva tunkin pystyputkesta
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
partajaara
- Sisäänajossa

- Viestit: 35
- Liittynyt: Su 28.01.2018 10:44
Re: Uudehkojen Mersujen tunkkaus
Itse olen jääkiekosta tehnyt aavistuksen koloa korkeamman palikan joka istuu suht tiukasti. Hallitunkissa on jackpad ja hyvin on vuosia toiminut kulma kerrallaan nostaessa.
Re: Uudehkojen Mersujen tunkkaus
Kiitos hyvästä vinkistä koskien jääkiekkoa: tein siitä palikan. Tosin epäilyttävän pieni murikka se on mikä sen täytyy olla ja huonosti suunniteltu on tuo nostopaikka, kun pinta-ala on niin hiton pieni. Ja pohjassa on ohutseinämäinen ristikko, joka kurittaa jääkiekkoa pirusti. Tuskin nyt murenee, mutta lienee syytä muutaman vuoden välein ostaa uusi kiekko.
Tilasin myös Rema Tiptopilta adapterin. Se vaikutti kaikkein "virallisimmalta" mitä netistä löytyi ja luultavasti onkin. Mutta jo mitoista ennen tilausta näki, että kuutio-osuus on liian korkea ja taas leveys liian pieni ja niin olikin. Tuo keikkaa sivusuunnassa todella helposti, kun ei tukeudu reiän sivuihin, ja keikkaa sen verran paljon että on varsin epäilyttävä. Eli jääkiekonpala on parempi.
Sinänsä mielenkiintoista, että premiumvalmistaja ajaa auton omistajan tällaiseen kikkailuun.
Onko tietoa, että onko Vehon nostureissa joku adapteritalla, joka menee tuonne auton muovipalikan sisään, vai nostavatko suoraan siitä muovipalikan varsin kapeista alimmaisista tasoista?
Jos jälkimmäinen, niin pidän riskaabelina operointina.
Tilasin myös Rema Tiptopilta adapterin. Se vaikutti kaikkein "virallisimmalta" mitä netistä löytyi ja luultavasti onkin. Mutta jo mitoista ennen tilausta näki, että kuutio-osuus on liian korkea ja taas leveys liian pieni ja niin olikin. Tuo keikkaa sivusuunnassa todella helposti, kun ei tukeudu reiän sivuihin, ja keikkaa sen verran paljon että on varsin epäilyttävä. Eli jääkiekonpala on parempi.
Sinänsä mielenkiintoista, että premiumvalmistaja ajaa auton omistajan tällaiseen kikkailuun.
Onko tietoa, että onko Vehon nostureissa joku adapteritalla, joka menee tuonne auton muovipalikan sisään, vai nostavatko suoraan siitä muovipalikan varsin kapeista alimmaisista tasoista?
Jos jälkimmäinen, niin pidän riskaabelina operointina.
Re: Uudehkojen Mersujen tunkkaus
Palikat eturenkaiden alle,muistaakseni 2tuuman kalikat piisaa,jotta matalan profiilin nostin mahtuu alle
Itsellä madallettu,niin pari kalikkaa vaati,hieman yli 9cm muistaakseni,mutta etuhelmakin on paljon alempana,63 puskuri, muistaakseni 30mm alempana
204 2xtuuma piissa
Itsellä madallettu,niin pari kalikkaa vaati,hieman yli 9cm muistaakseni,mutta etuhelmakin on paljon alempana,63 puskuri, muistaakseni 30mm alempana
204 2xtuuma piissa



