W220 käynnistys päättyy kolahdukseen
W220 käynnistys päättyy kolahdukseen
Terve kaikille.Iso huoli nyt W220(-99)M112 moottorin kanssa.Tässäpä tarina:
Ajelin kylillä ja autossa alkoi esiintyä selviä sytytyskatkoksia ja mielestäni palaneen hajuakin tuntui.Ajelin muutaman kilometrin kotiini.Arvelu oli että jokin puola tälläkin kertaa temppuilee,niin on käynyt pari kertaa vuosien saatossa.Tässä kohtaa tein virheen kun en käyttänyt heti Staria,vaan katsoin iCarsoftilla vikakoodit,jotka olivat:sytytyskatkoksia sylintereissä 2 ja 3,sekä koodi toisioilmapumpusta.Idiootti kun olen,niin nollasin koodit.
Vaihdoin nuo kaksi puolaa(käytetyt kylläkin)mutta auto ei käynnistynyt ollenkaan.Sitten vielä toiset kaksi varapuolaa,ja nyt alkoikin ongelmat:käynnistysyritys päättyi melko kovaan kolahdukseen.Sitten alkuperäiset puolat takaisin,mutta sama lopputulos.
Mikä ihme voi tuollaisen lopun aiheuttaa käynnistysyritykselle?
Startti,Akku
-Irrotin starttimoottorin,mutta se pyörii hienosti irtoakulla testatessa.Käytin samaa akkua mikä oli autossa kiinni ongelmien alkaessa.Naapurin halpa akkutesteri antoi akulle arvosanan "kuin uusi",eikä kait tuollaista kolahdusta pitäisi esiintyä vaikka akkuteho olisikin huono.
Katti tukossa?
Irrotin molemmilta puolilta etukattien lambda-anturit ja puhaltelin ilmaa putkeen.Tuntui kulkevan,pakoputkien päistä tuli virtaus.
Moottori
Nyt nolo osuus:en tiedä kuinka näin pääsi käymään,mutta olin kuukausi sitten öljyt vaihtaessani laittanut ihan liikaa.Imin aikalailla pois,ja kyllä se ihan öljyltä näytti.Jäähdytinnestesäiliössä ei ollut vajausta ja oli asiallisen näköistä. Moottoria pyörittelin käsin,tulpat kiinni,ja aika kevyesti liikkui,mutta välillä tuli kohtia missä tuntui hetken vastusta.Kuulostaako normaalilta?
Ajonesto?
Lisää noloa:sattuneista syistä olin ottanut sisätilavalvonnan sulakkeen pois ja unohtanut laittaa takaisin.Star antoi tästä koodin B1057 CAN tiedonsiirrossa ohjainlaitteen DBE kanssa häiriö.Palautin sulakkeen ja koodi poistui.Onko tämä voinut aiheuttaa ajoneston aktivoitumisen?Mikään ei siihen viittaa:avain kääntyy virtalukossa,releet naksuu ja vaihdekepin kirjaimet näkyy oikein mittaristossa. Toisaalta en kuule bensapumpun surahdusta kun avainta kääntää.Testiportista tuli jonkinverran bensaa.
MAF,ECU,jokin muu?
Jos jokin komponentti tai bensapumppu on vikaantunut,niin voiko se aiheuttaa noin väkivaltaisen lopun käynnistykselle?Siis ikäänkuin jonkinlainen hätä-seis toiminto?
Kun autoa ei nyt saa käyntiin,niin mahtaako Star antaa mitään kun seuraavaksi kokeilen.Pitäisikö sen muuten ilmoittaa ajonestosta,tai voiko sillä sitä poistaa?
Tutkimatta on isot sulakkeet oikeassa jalkatilassa ja mitä nyt kontissa on.Moottorin ecua en ole myöskään irrottanut.
Nyt olisi totisesti asiaa kuusen alle,mutta kovin kaukana on.
Ajelin kylillä ja autossa alkoi esiintyä selviä sytytyskatkoksia ja mielestäni palaneen hajuakin tuntui.Ajelin muutaman kilometrin kotiini.Arvelu oli että jokin puola tälläkin kertaa temppuilee,niin on käynyt pari kertaa vuosien saatossa.Tässä kohtaa tein virheen kun en käyttänyt heti Staria,vaan katsoin iCarsoftilla vikakoodit,jotka olivat:sytytyskatkoksia sylintereissä 2 ja 3,sekä koodi toisioilmapumpusta.Idiootti kun olen,niin nollasin koodit.
Vaihdoin nuo kaksi puolaa(käytetyt kylläkin)mutta auto ei käynnistynyt ollenkaan.Sitten vielä toiset kaksi varapuolaa,ja nyt alkoikin ongelmat:käynnistysyritys päättyi melko kovaan kolahdukseen.Sitten alkuperäiset puolat takaisin,mutta sama lopputulos.
Mikä ihme voi tuollaisen lopun aiheuttaa käynnistysyritykselle?
Startti,Akku
-Irrotin starttimoottorin,mutta se pyörii hienosti irtoakulla testatessa.Käytin samaa akkua mikä oli autossa kiinni ongelmien alkaessa.Naapurin halpa akkutesteri antoi akulle arvosanan "kuin uusi",eikä kait tuollaista kolahdusta pitäisi esiintyä vaikka akkuteho olisikin huono.
Katti tukossa?
Irrotin molemmilta puolilta etukattien lambda-anturit ja puhaltelin ilmaa putkeen.Tuntui kulkevan,pakoputkien päistä tuli virtaus.
Moottori
Nyt nolo osuus:en tiedä kuinka näin pääsi käymään,mutta olin kuukausi sitten öljyt vaihtaessani laittanut ihan liikaa.Imin aikalailla pois,ja kyllä se ihan öljyltä näytti.Jäähdytinnestesäiliössä ei ollut vajausta ja oli asiallisen näköistä. Moottoria pyörittelin käsin,tulpat kiinni,ja aika kevyesti liikkui,mutta välillä tuli kohtia missä tuntui hetken vastusta.Kuulostaako normaalilta?
Ajonesto?
Lisää noloa:sattuneista syistä olin ottanut sisätilavalvonnan sulakkeen pois ja unohtanut laittaa takaisin.Star antoi tästä koodin B1057 CAN tiedonsiirrossa ohjainlaitteen DBE kanssa häiriö.Palautin sulakkeen ja koodi poistui.Onko tämä voinut aiheuttaa ajoneston aktivoitumisen?Mikään ei siihen viittaa:avain kääntyy virtalukossa,releet naksuu ja vaihdekepin kirjaimet näkyy oikein mittaristossa. Toisaalta en kuule bensapumpun surahdusta kun avainta kääntää.Testiportista tuli jonkinverran bensaa.
MAF,ECU,jokin muu?
Jos jokin komponentti tai bensapumppu on vikaantunut,niin voiko se aiheuttaa noin väkivaltaisen lopun käynnistykselle?Siis ikäänkuin jonkinlainen hätä-seis toiminto?
Kun autoa ei nyt saa käyntiin,niin mahtaako Star antaa mitään kun seuraavaksi kokeilen.Pitäisikö sen muuten ilmoittaa ajonestosta,tai voiko sillä sitä poistaa?
Tutkimatta on isot sulakkeet oikeassa jalkatilassa ja mitä nyt kontissa on.Moottorin ecua en ole myöskään irrottanut.
Nyt olisi totisesti asiaa kuusen alle,mutta kovin kaukana on.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
-
E200kompressor
- Mersumies

- Viestit: 2696
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: W220 käynnistys päättyy kolahdukseen
Kova kolahdus ei ole koskaan normaali ilmiö eikä mikään suojattu tila vaan mekaaninen vaurio jossa jotkut moottorin pyörivät osat kolahtavat johonkin.
Ilman minkäänlaista kokemusta W112 moottorista lähtisin selvittämään jakopään kuntoa ja ajoitusta.
Sekä olemaan käynnistämättä enää yhtään kertaan koska se käynnistys voi päättyä vielä suurempaan vaurioon.
Ilman minkäänlaista kokemusta W112 moottorista lähtisin selvittämään jakopään kuntoa ja ajoitusta.
Sekä olemaan käynnistämättä enää yhtään kertaan koska se käynnistys voi päättyä vielä suurempaan vaurioon.
- Väsynyt Mies
- Vakiokalustoa

- Viestit: 141
- Liittynyt: Ti 05.06.2007 19:29
- Paikkakunta: Kotka
Re: W220 käynnistys päättyy kolahdukseen
Tulpat paikallaan pyörittäessä kuuluukin vastustaa aina männän puristustahdin kohdalla.Ari kirjoitti: ↑Su 26.10.2025 17:54 Moottori
Nyt nolo osuus:en tiedä kuinka näin pääsi käymään,mutta olin kuukausi sitten öljyt vaihtaessani laittanut ihan liikaa.Imin aikalailla pois,ja kyllä se ihan öljyltä näytti.Jäähdytinnestesäiliössä ei ollut vajausta ja oli asiallisen näköistä. Moottoria pyörittelin käsin,tulpat kiinni,ja aika kevyesti liikkui,mutta välillä tuli kohtia missä tuntui hetken vastusta.Kuulostaako normaalilta?
Ilman tulppia pitäisi sitten pyöriä ilman vastuksia kokoajan.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.
Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -03
Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -03
Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
Re: W220 käynnistys päättyy kolahdukseen
Kiitos vastauksista.Koskaan ei ole moottoreitten kanssa ollut vakavia ongelmia,joten tietoa ja taitoa on kerääntynyt rajoitetusti...esim.jakopään ja ajoituksen tutkimiseen.Kysymykseni voi olla tietäjille aika lapsellisia.Eilen luin tukka pystyssä juttuja jumiutuneista männistä.Koska konetta pystyy pyörittämään,niin onko oikein olettaa ettei tuo ole todennäköistä?Sytytyksen vika alkaa tuntua yhä todennäköisemmältä.Laitan startin takaisin ja akun kiinni.Vikakoodejahan sieltä ei nyt tule,mutta mahtaako nähdä vanhoja?
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
-
tahtoomersun
- Mersumies

- Viestit: 3182
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: W220 käynnistys päättyy kolahdukseen
Niinkuin tuossa jo edellä kerrottiin, niin kolahdus kertoo todennäköisimmin mekaanisesta vauriosta. Ota kaikki tulpat irti ja pyöritä konetta varovasti KÄSIN ja jos tuntuu, että ahdistaa, niin sitten jako tarkastelun kohteeksi ja jos se on kunnossa niin sitten kone auki. Älä enään pyöritä konetta startilla, se vain pahentaa tilannetta.Ari kirjoitti: ↑Ma 27.10.2025 08:33 Kiitos vastauksista.Koskaan ei ole moottoreitten kanssa ollut vakavia ongelmia,joten tietoa ja taitoa on kerääntynyt rajoitetusti...esim.jakopään ja ajoituksen tutkimiseen.Kysymykseni voi olla tietäjille aika lapsellisia.Eilen luin tukka pystyssä juttuja jumiutuneista männistä.Koska konetta pystyy pyörittämään,niin onko oikein olettaa ettei tuo ole todennäköistä?Sytytyksen vika alkaa tuntua yhä todennäköisemmältä.Laitan startin takaisin ja akun kiinni.Vikakoodejahan sieltä ei nyt tule,mutta mahtaako nähdä vanhoja?
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
- Väsynyt Mies
- Vakiokalustoa

- Viestit: 141
- Liittynyt: Ti 05.06.2007 19:29
- Paikkakunta: Kotka
Re: W220 käynnistys päättyy kolahdukseen
Jos mäntä ottaisi esim. venttiileihin kiinni, niin vastus olisi käsin moottoria pyörittäen sen verran kova, että ei siitä tohtisi enempää pyörittää. Toki, jos saat jostain sellaisen kurkistelukameran niin tulpat pois ja sillä katsoo, että näkyykö männissä jälkiä tai sylintereissä selviä naarmuja.
Yksi mahdollisuus mikä tulee mieleen, joka voisi aiheuttaa vikakoodeja sytytyskatkoista ja aiheuttaa kolauksen startissa, on viallinen suutin. Joku viisaampi voisi sanoa, voiko suutin vuotaa niin pahasti läpi, että aiheuttaisi startissa nestelukon sylinteriin? Se voisi kyllä selittää sen kolauksen.
Yksi mahdollisuus mikä tulee mieleen, joka voisi aiheuttaa vikakoodeja sytytyskatkoista ja aiheuttaa kolauksen startissa, on viallinen suutin. Joku viisaampi voisi sanoa, voiko suutin vuotaa niin pahasti läpi, että aiheuttaisi startissa nestelukon sylinteriin? Se voisi kyllä selittää sen kolauksen.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.
Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -03
Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -03
Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
Re: W220 käynnistys päättyy kolahdukseen
Kiitti taas.Tämä nestelukko-ilmiö on myös pyörinyt mielessä,vaikka en siitäkään paljon ymmärrä.Mielessä myös ollut ettei varmaan ole huono idea vaihtaa öljyt,sen mitä sieltä kylmänä saa.Josko näkyy jotain huolestuttavaa.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Re: W220 käynnistys päättyy kolahdukseen
Nyt alkaa edistyyn ja toivokin heräileen.Päästin öljyt pihalle ja vahvasti on bensaa seassa.Sekin vähän lohduttaa että en olekaan ylitäyttänyt öljyjä vaihtaessani.Olisiko mennyt näin:Ilmamäärämittari seonnut tai jokin muu aiheuttanut kovan rikkaalla käymisen,minkä vuoksi bensa päässyt reilusti öljyn sekaan.Tai voiko tällainen johtua bensapumpusta tai suodattimesta?Tässähän on paineensäädin suodattimessa.Onko bensa aiheuttanut ns.nestelukon,ja onko asia tällä selvä vai onko siellä vielä? Tulpat kai pois ja varovaista pyörittelyä?
Foorumillakin näemmä aiheesta keskusteltu: viewtopic.php?t=100673
Foorumillakin näemmä aiheesta keskusteltu: viewtopic.php?t=100673
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
-
E200kompressor
- Mersumies

- Viestit: 2696
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: W220 käynnistys päättyy kolahdukseen
Kyllä, tulpat pois ja varovaista pyörittelyä.Ari kirjoitti: ↑Ma 27.10.2025 18:16 Nyt alkaa edistyyn ja toivokin heräileen.Päästin öljyt pihalle ja vahvasti on bensaa seassa.Sekin vähän lohduttaa että en olekaan ylitäyttänyt öljyjä vaihtaessani.Olisiko mennyt näin:Ilmamäärämittari seonnut tai jokin muu aiheuttanut kovan rikkaalla käymisen,minkä vuoksi bensa päässyt reilusti öljyn sekaan.Tai voiko tällainen johtua bensapumpusta tai suodattimesta?Tässähän on paineensäädin suodattimessa.Onko bensa aiheuttanut ns.nestelukon,ja onko asia tällä selvä vai onko siellä vielä? Tulpat kai pois ja varovaista pyörittelyä?
Foorumillakin näemmä aiheesta keskusteltu: viewtopic.php?t=100673
Moniurahihnan voi irroittaa ja kokeilla pyöriikö rissat ja laturi vapaasti. Todennäköisesti pyörii mutta kun vaihtoehdot ovat ikäviä niin varmistaa ensin helpot ja halvat jutut.
- Väsynyt Mies
- Vakiokalustoa

- Viestit: 141
- Liittynyt: Ti 05.06.2007 19:29
- Paikkakunta: Kotka
Re: W220 käynnistys päättyy kolahdukseen
Sen kurkistuskameran, jos jostain saisit käyttöösi, niin sillähän sen näkisi, että kuseeko joku suutin ihan lorona läpi, kun laittaa sytytysvirran päälle. Tulpat pois, kamera sylinteriin sisälle ja virta päälle, että bensapumppu lähtee pyöriin.
Sitä bensaa ei tarvitse olla siellä edes kaiketi kovin paljoa nesteenä, että tulee pyöriessä seinä vastaan puristuksen lopussa. Jos sä olet siinä vikakoodeja tutkiessa käännellyt virtoja päälle ja pois, niin on hyvinkin voinut ajaa pyttyyn sen verran bensaa, että startatessa tökkää
Sitä bensaa ei tarvitse olla siellä edes kaiketi kovin paljoa nesteenä, että tulee pyöriessä seinä vastaan puristuksen lopussa. Jos sä olet siinä vikakoodeja tutkiessa käännellyt virtoja päälle ja pois, niin on hyvinkin voinut ajaa pyttyyn sen verran bensaa, että startatessa tökkää
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.
Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -03
Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -03
Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
Re: W220 käynnistys päättyy kolahdukseen
Jep.Kameran taidan saada lainaksi tai ostan tarvittaessa.Tänään ehdin tulppia irrottamaan.Joitain osia(mm.ilmamäärämittari,Bosch)pitäisi saapua huomenna.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Re: W220 käynnistys päättyy kolahdukseen
Eli moottori ei pyörinyt sekuntia paria kauempaa vaan kolahti ja jumitti ?
wiimax.fi
-
tahtoomersun
- Mersumies

- Viestit: 3182
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: W220 käynnistys päättyy kolahdukseen
Onko ne tulpat koska viimeksi vaihdettu? Sytytyskatkoksia—-tulppa rikki—-osat venttiilin välissä—-jne ?
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: W220 käynnistys päättyy kolahdukseen
Ensimmäisellä kerralla startti pyöritti pitempään,toisella kerralla(tiedän,tiedän
) aikalailla niinkuin dealer kysyi.
Tulpat on vaihdettu viitisen vuotta sitten.Irrotin eilen niistä puolet eli 6,ja ehjiä oli sekä asiallisen näköisiä.
Tulpat on vaihdettu viitisen vuotta sitten.Irrotin eilen niistä puolet eli 6,ja ehjiä oli sekä asiallisen näköisiä.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Re: W220 käynnistys päättyy kolahdukseen
Elämässä on toki oikeita,isojakin murheita,mutta tässä autoilijoitten maailmassa on nyt tullut itselle sadetta niskaan(kirjaimellisestikin,kun ulkona tekee).Olin matkalla katsastukseen kun nämä käyntihäiriöt iski,ja kuinka sattuikin:sen ekan kerran kun Staria oikeasti tarvittaisiin niin muuttui tietokone ilmeisesti verkon painoksi.Olin juuri painanut pikatestin käynnistymään,kun kone jämähti ja sitten tuli ilmoitus "hard errorista".Muukin ilmoitus,josta otin kuvan..tosin kävi ilmi ettei kännykkä ollutkaan kuvannut.Jotenkin ei yllätä.Anyways,Satafirm s11 on se ilmiö mikä koneelle tapahtui(googlaa jos kiinnostaa),eli kiintolevylle tapahtui asioita.Kaikki(?) on tallella mutta Xentry simulaatiokaan ei käynnisty.On siellä palautustiedostoja mutta ei taida olla hyötyä tässä tapauksessa.
Autoa on katseltu kameralla,ei tosin ihan joka pyttyä.Normaalilta näytti.2 ja 3 pytyt oli aika puhtaan näköisiä eli lie bensa huuhdellut?Startin asensin takaisin ja uudet öljyt sekä akku.Edelleen tömähtää.Alkaa ideat loppua.Jotain on toki vieläkin tarkastamatta,mitä itse osaan katsoa. Startin voisi vielä tilata ja sitten loppuu "parts-darts".
Autoa on katseltu kameralla,ei tosin ihan joka pyttyä.Normaalilta näytti.2 ja 3 pytyt oli aika puhtaan näköisiä eli lie bensa huuhdellut?Startin asensin takaisin ja uudet öljyt sekä akku.Edelleen tömähtää.Alkaa ideat loppua.Jotain on toki vieläkin tarkastamatta,mitä itse osaan katsoa. Startin voisi vielä tilata ja sitten loppuu "parts-darts".
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
-
E200kompressor
- Mersumies

- Viestit: 2696
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: W220 käynnistys päättyy kolahdukseen
Nyt vasta katsoin millainen vetolevy/vauhtipyörä siellä on. Siinä vetolevyssä on kampiakselin asentotunnistimen hammaskehä mukana joten jos se vetolevy on murtunut kampiakselin kiinnityskehän ympäriltä niin oireet ovat juuri tuollaiset mitä olet kuvaillut.Ari kirjoitti: ↑Pe 31.10.2025 21:05 Elämässä on toki oikeita,isojakin murheita,mutta tässä autoilijoitten maailmassa on nyt tullut itselle sadetta niskaan(kirjaimellisestikin,kun ulkona tekee).Olin matkalla katsastukseen kun nämä käyntihäiriöt iski,ja kuinka sattuikin:sen ekan kerran kun Staria oikeasti tarvittaisiin niin muuttui tietokone ilmeisesti verkon painoksi.Olin juuri painanut pikatestin käynnistymään,kun kone jämähti ja sitten tuli ilmoitus "hard errorista".Muukin ilmoitus,josta otin kuvan..tosin kävi ilmi ettei kännykkä ollutkaan kuvannut.Jotenkin ei yllätä.Anyways,Satafirm s11 on se ilmiö mikä koneelle tapahtui(googlaa jos kiinnostaa),eli kiintolevylle tapahtui asioita.Kaikki(?) on tallella mutta Xentry simulaatiokaan ei käynnisty.On siellä palautustiedostoja mutta ei taida olla hyötyä tässä tapauksessa.
Autoa on katseltu kameralla,ei tosin ihan joka pyttyä.Normaalilta näytti.2 ja 3 pytyt oli aika puhtaan näköisiä eli lie bensa huuhdellut?Startin asensin takaisin ja uudet öljyt sekä akku.Edelleen tömähtää.Alkaa ideat loppua.Jotain on toki vieläkin tarkastamatta,mitä itse osaan katsoa. Startin voisi vielä tilata ja sitten loppuu "parts-darts".
Sulla on nyt se endoskooppi eli kamera käytössä niin joko moottorin/laatikon liitoskohdasta tai ehkä mieluummin kampiakselin asentoanturin reiästä kurkistelee, näkyy siellä pulttikehän ympärillä mitään murtumaa.
Tuo vetolevyn hajoaminen on halpa korjata jos mitään muuta ei ole mennyt. Kannattaa katsella ihan ekana ettei tule mitään ylimääräisiä vianselvityksiä.
Re: W220 käynnistys päättyy kolahdukseen
Kiitos.Kampiakselin asentoanturin reiästä ei päässyt mitään hyödyllistä näkemään,mutta jos startin vielä irrottaisi niin siitä reiästä voisi jotain näkyä,kait? Tuo edellinen käynnistysyritys päättyi lähes välittömästi,ja jos ei nyt kolahdus ollut,niin ainakin tömähdys joka mielestäni tuntui vähän persuuksissakin.Onko ihan mahdoton ajatus että starttimoottori voisi olla viallinen ja aiheuttaa tämän,teho heikko/loppuu kesken?
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
-
E200kompressor
- Mersumies

- Viestit: 2696
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: W220 käynnistys päättyy kolahdukseen
Minusta tuo kuvaamasi oire viittaa siihen, että sytytyksen ajoitus on aivan pielessä ja polttoaineseos syttyy ja potkaisee takaisin voimalla jota mikään startti ei riitä ylittämään.Ari kirjoitti: ↑La 01.11.2025 10:09 Kiitos.Kampiakselin asentoanturin reiästä ei päässyt mitään hyödyllistä näkemään,mutta jos startin vielä irrottaisi niin siitä reiästä voisi jotain näkyä,kait? Tuo edellinen käynnistysyritys päättyi lähes välittömästi,ja jos ei nyt kolahdus ollut,niin ainakin tömähdys joka mielestäni tuntui vähän persuuksissakin.Onko ihan mahdoton ajatus että starttimoottori voisi olla viallinen ja aiheuttaa tämän,teho heikko/loppuu kesken?
Jos se startin pyöritys alkaa normaalisti eikä sillä tavalla, että moottori juuri ja juuri pyörähtää niin siinä erittäin todennäköisesti ei ole mitään vikaa.
Se tarkastelukohta siellä vetolevyssä on se moottorin puoli ja lähellä kampiakselin kiinnityskehää.
- Väsynyt Mies
- Vakiokalustoa

- Viestit: 141
- Liittynyt: Ti 05.06.2007 19:29
- Paikkakunta: Kotka
Re: W220 käynnistys päättyy kolahdukseen
Joku tai jotkin suuttimet siellä kusee reilusti läpi, joka aiheuttaa nestepuristuksen. Ei kukaan kaada vahingossa moottoriin yli litraa ylimääräistä öljyä, mutta risat suuttimet voi kyllä ajaa sinne bensaa öljyn sekaan.
Katsoitko sillä kameralla mitä siellä pytyissä tapahtuu kun kääntää sytytysvirran päälle, kuseeko siellä suutin läpi jossain ihan lorona? Sanoit, että pari sylinteriä oli peseytyneet, eli viittaisi suutinvuotoon
Katsoitko sillä kameralla mitä siellä pytyissä tapahtuu kun kääntää sytytysvirran päälle, kuseeko siellä suutin läpi jossain ihan lorona? Sanoit, että pari sylinteriä oli peseytyneet, eli viittaisi suutinvuotoon
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.
Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -03
Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -03
Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
Re: W220 käynnistys päättyy kolahdukseen
Tämä on vaivannut,koska unohtui tehdä.Täytyy katsoa tuo,erittäin mahdollinen vika.Väsynyt Mies kirjoitti: ↑Su 02.11.2025 10:51 Katsoitko sillä kameralla mitä siellä pytyissä tapahtuu kun kääntää sytytysvirran päälle, kuseeko siellä suutin läpi jossain ihan lorona?
Jälleen kerran jäi myös tekemättä eräs tärkeä asia:täytyisi aina merkata tarkasti ylös mitä on vianselvityksen yhteydessä tehnyt ja tapahtunut,ja missä järjestyksessä.Vaihdoin nimittäin nokka-ja kampiakselin asentotunnistimet(käytetyt varaosat) heti ekana päivänä.Nyt en muista oliko tämä ennen vai jälkeen kun kolaus-startit alkoi.Autohan yritti startata normaalisti sen yhden kerran pihassa.Vaihdan ne alkuperäiset takaisin.
Elättelen toivoa josko kyseessä olisi kuitenkin ajoitukseen liittyvä ongelma,koska olisi helppo korjaus sikäli mikäli sensori rikki.AI:n mukaan kampiakselin asentotunnistin voisi aiheuttaa "takapotkuakin",tiedä sitten. Moottorihan ei kyllä käynnisty hetekeksikään startatessa.
"Yes, a faulty crankshaft position sensor can cause an engine to backfire at startup
, along with other starting issues like difficulty starting, misfires, or "kickback". The sensor provides vital information for the engine's control unit to properly time fuel injection and ignition. When it fails, these systems can become misaligned, leading to improper combustion and a backfire"
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Re: W220 käynnistys päättyy kolahdukseen
Yksi asia on jäänyt kertomatta:moottorissa on eFlexfuel-systeemi eli etanolia voi käyttää.Vika tuossa boxissa on käynyt mielessä,vaikka epäilen olisiko sillä ratkaisevaa vaikutusta.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Re: W220 käynnistys päättyy kolahdukseen
Mulla on iCarsoft MB II joka ei valitettavasti lue moottorin ecua.Keksin että on myös iCarsoft V1.0 jonka hankin aikoinaan vain saadakseni W210:n srs-valon pois(aiheutui yli-tai alijännitteestä).Vaihteeksi oli mukava yllätys kun V1.0 luki W220:sen ecua.Siellä oli vikakoodi P1681 "crash signal unreasonable".Tiedä sitten voiko useamman päivän virrattomuus aiheuttaa tuollaisen,mutta ilmeisesti vika joissain malleissa sammuttaa moottorin.P1681 voi olla myös moottorin ecu:n vikakoodi.Täytyy tuo boxi irrottaa ja tarkastella.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
-
E200kompressor
- Mersumies

- Viestit: 2696
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: W220 käynnistys päättyy kolahdukseen
Olen kyllä eri mieltä AI:n kanssa. Itse anturi lukee ajoitushetkeä eikä se anturista johtuen myöhäisty tai aikaistu vaan joko lukee, ei lue tai lukee satunnaisesti mutta useimmiten ei lue vikaantuessa ollenkaan jolloin ei sytytystäkään tapahdu.Elättelen toivoa josko kyseessä olisi kuitenkin ajoitukseen liittyvä ongelma,koska olisi helppo korjaus sikäli mikäli sensori rikki.AI:n mukaan kampiakselin asentotunnistin voisi aiheuttaa "takapotkuakin",tiedä sitten. Moottorihan ei kyllä käynnisty hetekeksikään startatessa.
"Yes, a faulty crankshaft position sensor can cause an engine to backfire at startup
, along with other starting issues like difficulty starting, misfires, or "kickback". The sensor provides vital information for the engine's control unit to properly time fuel injection and ignition. When it fails, these systems can become misaligned, leading to improper combustion and a backfire"
Re: W220 käynnistys päättyy kolahdukseen
Vaikea uskoa, että suuttimesta voisi tulla niin paljon polttoainetta männän päälle että kesken pyörityksen tulee nestelukko. Toisaalta mikäpä muukaan olisi öljytason nousua aiheuttanut kuin öljyn sekaan kulkeutunut bensiini. Edelleen pohdintaan, miksi ei edes yritä muilla sylintereillä käyntiin (ja hajota koko moottoria)
Eikö tuo ole helposti kokeiltavissa, laitat virran päälle ja sitten pyörität käsin moottoria. Jos siellä polttoainetta on sylinteri puolillaan niin jossain kohtaa tökkää. Pakkohan se suutin on olla koko ajan auki jos niin paljon vuotaa.
Eikö tuo ole helposti kokeiltavissa, laitat virran päälle ja sitten pyörität käsin moottoria. Jos siellä polttoainetta on sylinteri puolillaan niin jossain kohtaa tökkää. Pakkohan se suutin on olla koko ajan auki jos niin paljon vuotaa.
wiimax.fi
Re: W220 käynnistys päättyy kolahdukseen
Tuota voi koittaa.
Epäilen että auto ei edes saa käyntilupaa jonkin viallisen komponentin takia.Tämä perustuu lähinnä siihen,että en kuule bensapumpun aktivoitumista.
Releen voisi toki vaihtaa,miksei starttirelettäkin.Moottorin ecun irrotin ja ulkoisesti on moitteeton..tarkoitan tietenkin piirilevyä ja liittimien pinnejä.
Täytyy myös laittaa takaisin alkuperäinen kampiakselin asentotunnistin.E200kompressoria uskon kyllä AI:n sijaan.
Ehkä koodi P1681 tuli vain auton virrattomuudesta,mutta googlailulla tuli mielenkiintoinen juttu vastaan,minkä ratkaisua ei valitettavasti pääse näkemään:
https://www.iatn.net/techhelp/49/20184/ ... s-no-start
Vehicle cranks but will not turn over. Manually energized fuel pump at fuel pump relay socket and obtained decent fuel pressure. It appears that there is no signal coming from the ECM to close the fuel pump relay. Scanned for codes and got P1681, which I assum...
Epäilen että auto ei edes saa käyntilupaa jonkin viallisen komponentin takia.Tämä perustuu lähinnä siihen,että en kuule bensapumpun aktivoitumista.
Releen voisi toki vaihtaa,miksei starttirelettäkin.Moottorin ecun irrotin ja ulkoisesti on moitteeton..tarkoitan tietenkin piirilevyä ja liittimien pinnejä.
Täytyy myös laittaa takaisin alkuperäinen kampiakselin asentotunnistin.E200kompressoria uskon kyllä AI:n sijaan.
Ehkä koodi P1681 tuli vain auton virrattomuudesta,mutta googlailulla tuli mielenkiintoinen juttu vastaan,minkä ratkaisua ei valitettavasti pääse näkemään:
https://www.iatn.net/techhelp/49/20184/ ... s-no-start
Vehicle cranks but will not turn over. Manually energized fuel pump at fuel pump relay socket and obtained decent fuel pressure. It appears that there is no signal coming from the ECM to close the fuel pump relay. Scanned for codes and got P1681, which I assum...
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Re: W220 käynnistys päättyy kolahdukseen
Arvelua:
Kokeiltu käynnistellä niin paljon, että joko akun varaustaso liian alhainen, tai käynnistin moottori keskeyttää starttaamisen sen sisäinen vian takia. Tämä selittäisi kolauksen kun bendix kytkin peräytyy starttikehältä. Akku lataukseen ensimmäisenä ja testiä loppuiko kolinat.
Seuraavana star kiinni ja mittausarvoista tarkastaa kampi- ja nokka-akselin synkronointi, jos tämä ok ei moottorissa ole mekaanista vikaa jakopäässä/vetolevyssä.
Jos synkronointia ei tapahdu, selvitys miksi ei.
Sytytyskatkot voisi selittyä polttoaineen puutoksena, etenkin kun useammasta sylinteristä antanut vikaa.
-> polttoainepaineen tarkastus. Kokonaan puuttuva polttoaineen paine aiheuttaa sen ettei käynnisty.
-> kerroit että autossa flexfuel sarja, ota tarvittaessa pois käytöstä vianhaun/tutkinnan ajaksi.
M112 hyvinkin yksinkertainen ohjaukseltaan, mutta silti hyvin tutkittavissa star:n ja perus mittareiden avulla.
Kokeiltu käynnistellä niin paljon, että joko akun varaustaso liian alhainen, tai käynnistin moottori keskeyttää starttaamisen sen sisäinen vian takia. Tämä selittäisi kolauksen kun bendix kytkin peräytyy starttikehältä. Akku lataukseen ensimmäisenä ja testiä loppuiko kolinat.
Seuraavana star kiinni ja mittausarvoista tarkastaa kampi- ja nokka-akselin synkronointi, jos tämä ok ei moottorissa ole mekaanista vikaa jakopäässä/vetolevyssä.
Jos synkronointia ei tapahdu, selvitys miksi ei.
Sytytyskatkot voisi selittyä polttoaineen puutoksena, etenkin kun useammasta sylinteristä antanut vikaa.
-> polttoainepaineen tarkastus. Kokonaan puuttuva polttoaineen paine aiheuttaa sen ettei käynnisty.
-> kerroit että autossa flexfuel sarja, ota tarvittaessa pois käytöstä vianhaun/tutkinnan ajaksi.
M112 hyvinkin yksinkertainen ohjaukseltaan, mutta silti hyvin tutkittavissa star:n ja perus mittareiden avulla.
W212 E200 BlueTec 2016
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Re: W220 käynnistys päättyy kolahdukseen
Kiitos näkemyksistä.Ostin jo uuden akun.Sehän ei ole koskaan turha ostos,vaikkei ongelmaa korjaisikaan.Starttimoottorin uusiminen menisi samaan kategoriaan,joten ehkä senkin hankin.Flexfuelin irrotus myös suunnitelmissa.Valitettavasti oma Star lakkasi toimimasta juuri kun sitä olisi tarvittu kipeästi.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
-
Sprinter99
- Vakiokalustoa

- Viestit: 381
- Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37
Re: W220 käynnistys päättyy kolahdukseen
Kirjoita tuonne ylhäällä olevaan Googlen hakukoneeseen "vetolevy"
Re: W220 käynnistys päättyy kolahdukseen
Tuli viikonloppuna tuotakin googlattua kovasti.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Re: W220 käynnistys päättyy kolahdukseen
Seuraavanlaista tapahtunut: Vaihdoin kampiakselin asentotunnistimen siihen mikä autossa oli vikojen ilmetessä, ja tällä kertaa sellaista takapotku-efektia ei tapahtunut.Ei tosin käynnistynytkään.Ääneen loppui käynnistys jälleen,mutta erilaiseen.Illalla tuli mieleen että kytkinkö anturin liittimen?En.Seuraavana päivänä auto käynnistyi mutta kävi vajaana.En kauaa tietenkään käyttänyt.Vikakoodi 0303-83.
Muutakin hyvää tapahtui.Mullahan Xentry lakkasi toimimasta,mutta DAS näyttääkin pelaavan.Valitettavasti en ehtinyt Staria saamaan mukaan siloin kuin tuo koodi tuli,luettu iCarsoftilla.
Uuden starttimoottorin ja kampiakselin asentotunnistimen asennuksen jälkeen odotukset oli korkealla,niin myös jännitys.Tämäkin päättyi tuttuun tapaan,äänen kanssa ja ikäänkuin jokin jumittaisi heti alkuunsa..ei siis mitään pitkää startin pyöritystä.
Taisin vähän eksyä sivuraiteille kun tuli tuo käynnistysongelma ja äänet.Bensa öljyn seassa oli heti alussa kuitenkin selvä merkki,ja selitys käyntihäiriöille.En enää usko että tässä kaksi erillistä vikaa,vaan kaikki johtuu samasta viasta ja oireet viittaa bensapuolelle.Käsittääkseni ei mene niinpäin,että sytytysongelmat aiheuttaisi bensapuolen häiriöitä,kuten tämä.
Siellä on nyt varmasti taas bensaa öljyn seassa.Muutaman tulpan irrotin ja 3-pytyn tulppa haisee selvästi bensalle,toiselta puolelta irrotettu ei lainkaan.Bensalinjan -jakotukki,vai millä nimellä? - irrotus ei ole vaikeaa,tosin jonkin rikkoutumisen vaara on.Jos noita suuttimia pääsisi testaamaan.
Eli lähtöruutuun on palattu ja suutinvika tuntuisi todennäköisimmältä. Jollain kaverilla oli jostain syystä runsaasti päässyt paljon vettä bensan sekaan.Kuvaili käynnistysvaikeuksia ja hieman samanlaisia ääniä käynnistysyrityksissä.
Muutakin hyvää tapahtui.Mullahan Xentry lakkasi toimimasta,mutta DAS näyttääkin pelaavan.Valitettavasti en ehtinyt Staria saamaan mukaan siloin kuin tuo koodi tuli,luettu iCarsoftilla.
Uuden starttimoottorin ja kampiakselin asentotunnistimen asennuksen jälkeen odotukset oli korkealla,niin myös jännitys.Tämäkin päättyi tuttuun tapaan,äänen kanssa ja ikäänkuin jokin jumittaisi heti alkuunsa..ei siis mitään pitkää startin pyöritystä.
Taisin vähän eksyä sivuraiteille kun tuli tuo käynnistysongelma ja äänet.Bensa öljyn seassa oli heti alussa kuitenkin selvä merkki,ja selitys käyntihäiriöille.En enää usko että tässä kaksi erillistä vikaa,vaan kaikki johtuu samasta viasta ja oireet viittaa bensapuolelle.Käsittääkseni ei mene niinpäin,että sytytysongelmat aiheuttaisi bensapuolen häiriöitä,kuten tämä.
Siellä on nyt varmasti taas bensaa öljyn seassa.Muutaman tulpan irrotin ja 3-pytyn tulppa haisee selvästi bensalle,toiselta puolelta irrotettu ei lainkaan.Bensalinjan -jakotukki,vai millä nimellä? - irrotus ei ole vaikeaa,tosin jonkin rikkoutumisen vaara on.Jos noita suuttimia pääsisi testaamaan.
Eli lähtöruutuun on palattu ja suutinvika tuntuisi todennäköisimmältä. Jollain kaverilla oli jostain syystä runsaasti päässyt paljon vettä bensan sekaan.Kuvaili käynnistysvaikeuksia ja hieman samanlaisia ääniä käynnistysyrityksissä.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)


