Nelipyöräsuuntaus / aurauskulmat
-
CLS350-2007
- Vakiokalustoa

- Viestit: 153
- Liittynyt: Ti 03.12.2019 14:21
Nelipyöräsuuntaus / aurauskulmat
Morjens!
Mä olin CLS mersuani viemässä aurauskulmien säätöön kun ohjaus puolsi lievästi oikealle. Auto katsastettu elokuussa ilman mitään ongelmia.
Olin varannut ajan ja vietyäni auton laittoivat ehkä 30 min kuluttua viestiä, että hommaa ei pystykään tekemään, alustaa pitäisi korjata ennenkuin tuossa mitään järkeä.
Havainnot: "Etuakselin kaikkien alapallonivelien suojakumit revenneet (alatukivarret ja ulommat raidetangon päät). Oikealla edessä ylätukivarren pallonivel suojakumi alkaa repäemään.. Mahdollinen syy havainnoille että kaikki suojakumit ovat jossain rasvassa, todennäköisesti joku yrittänyt työtä tehdä mutta suojakumit rikkoontuneet. Reaktiotankojen helat, vulkanointi irti".
Mitäs lähtisittette tässä korjauttamaan?
Mä olin CLS mersuani viemässä aurauskulmien säätöön kun ohjaus puolsi lievästi oikealle. Auto katsastettu elokuussa ilman mitään ongelmia.
Olin varannut ajan ja vietyäni auton laittoivat ehkä 30 min kuluttua viestiä, että hommaa ei pystykään tekemään, alustaa pitäisi korjata ennenkuin tuossa mitään järkeä.
Havainnot: "Etuakselin kaikkien alapallonivelien suojakumit revenneet (alatukivarret ja ulommat raidetangon päät). Oikealla edessä ylätukivarren pallonivel suojakumi alkaa repäemään.. Mahdollinen syy havainnoille että kaikki suojakumit ovat jossain rasvassa, todennäköisesti joku yrittänyt työtä tehdä mutta suojakumit rikkoontuneet. Reaktiotankojen helat, vulkanointi irti".
Mitäs lähtisittette tässä korjauttamaan?
Re: Nelipyöräsuuntaus / aurauskulmat
Tuon kuvauksen perusteella kaikki keulan nivelet ja tukivarret vaihtoon laadukkaita osia käyttäen. Itse laittaisin Meyle HD-sarjaa niihin mitä vaan on saatavissa ja loput esim. Lemförder.
Kaiken kun laittaa kerralla, niin tulee jämäkkä keula eikä tarvitse olla hetkeen niveliä vaihtamassa.
Kaiken kun laittaa kerralla, niin tulee jämäkkä keula eikä tarvitse olla hetkeen niveliä vaihtamassa.
-
CLS350-2007
- Vakiokalustoa

- Viestit: 153
- Liittynyt: Ti 03.12.2019 14:21
Re: Nelipyöräsuuntaus / aurauskulmat
Kiitos vastauksestasi. Mä kun olen huono näissä teknisissä asoissa, niin osaatko vielä jeesata sen verran, että mitä käytännössä noi "kaikki" tässä tapauksessa tarkoittaa?T-Row kirjoitti: ↑Ke 05.11.2025 19:49 Tuon kuvauksen perusteella kaikki keulan nivelet ja tukivarret vaihtoon laadukkaita osia käyttäen. Itse laittaisin Meyle HD-sarjaa niihin mitä vaan on saatavissa ja loput esim. Lemförder.
Kaiken kun laittaa kerralla, niin tulee jämäkkä keula eikä tarvitse olla hetkeen niveliä vaihtamassa.
Tai käännetään toisinpäin, mitä osia tuosta kannattaa mahdollisesti olla vaihtamatta?
Re: Nelipyöräsuuntaus / aurauskulmat
Kävin juuri tämän jumpan läpi w211 ku leimalla pomppas alapallosta ja parista nivelestä, kannattaa tosiaan vaihtaa kaikki etupäähän niin ei tarvi hetkeen olla vaihtelemas ja käyttämäs taas uudestaan pyöräsuuntaukses
Kaikki tarkottaa molemmille puolille reaktiotangot ja se toinen iso tukivarsi mihin tulee koiranluu kiinni, alapallot, raidetangonpäät ja sisäpäät myös jos tarvetta + koiranluut, siinä alas kaikki, sitte ylös ylävarret
näiden lisäksi hommaat casterpultit 4kpl mitkä laitetaan tukivarsiin niin pyöräsuuntaukses saa laittaa tarvittaes kohdilleen
Suomes koko setin hinta pilvis mutta esim aeromotors niin saa jo hyvään hintaan merkkiosilla
Kaikki tarkottaa molemmille puolille reaktiotangot ja se toinen iso tukivarsi mihin tulee koiranluu kiinni, alapallot, raidetangonpäät ja sisäpäät myös jos tarvetta + koiranluut, siinä alas kaikki, sitte ylös ylävarret
näiden lisäksi hommaat casterpultit 4kpl mitkä laitetaan tukivarsiin niin pyöräsuuntaukses saa laittaa tarvittaes kohdilleen
Suomes koko setin hinta pilvis mutta esim aeromotors niin saa jo hyvään hintaan merkkiosilla
Re: Nelipyöräsuuntaus / aurauskulmat
Käytin S211:en katastuksessa pari vuotta sitten, ja etupäässä molempien pitkittäisten varsien pallot väljät. Vaihdoin ne varret, ja poikittaiset. Tämä tammikuussa. Huhti/toukokuun taitteessa vaihdoin kesärenkaat ja huomasin että vasen raidepää, oikea yläpallo ja oikea poikittiasen pallo väljät (toki ajoin paljon routaheittoisia hiekkateitä, että sen puolee alusta oli kovilla). Vaihdoin kaikki muut paitsi sisemmät raidetangon päät ja ylätukivarsien puslat. Tietääpä seuraavan kerran jos paljon ajetussa mersussa on väljää nivelissä ni laittaa kaikki kerrasta, ei tarvi sit yhtenää käyttää suunnattavana.
2006 face-lift S211 E280 Avantgarde
-
CLS350-2007
- Vakiokalustoa

- Viestit: 153
- Liittynyt: Ti 03.12.2019 14:21
Re: Nelipyöräsuuntaus / aurauskulmat
Kiitos kaikille jeesistä, mä tässä nyt sormi *erseessä ihmettelen mitä osaa pitääkään tilata ;D
Olin tuonne Aeromotorsiin yhteydessä ja sieltä chatista heittivät tällaiseia linkkejä, kolme kappaletta, en nyt ole varma mitä osaa oikeastaan tarvitsisin?
Nämä on tällaiselle tavalliselle kaduntallaajalle vähän haastavia juttuja... ;D
https://p29.zdusercontent.com/attachmen ... UZbu-u_8sg
https://p29.zdusercontent.com/attachmen ... 9Oy67VNDPA
,
https://p29.zdusercontent.com/attachmen ... CddlI3bsWQ
Olin tuonne Aeromotorsiin yhteydessä ja sieltä chatista heittivät tällaiseia linkkejä, kolme kappaletta, en nyt ole varma mitä osaa oikeastaan tarvitsisin?
Nämä on tällaiselle tavalliselle kaduntallaajalle vähän haastavia juttuja... ;D
https://p29.zdusercontent.com/attachmen ... UZbu-u_8sg
https://p29.zdusercontent.com/attachmen ... 9Oy67VNDPA
,
https://p29.zdusercontent.com/attachmen ... CddlI3bsWQ
Re: Nelipyöräsuuntaus / aurauskulmat
Aeromotorsin chatti on ollut hieman pihalla siitä, mitä ollaan hakemassa.
Mikäli kuva on oikea, niin näyttäisi olevan samanlainen alustarakenne kuin W/S211. Joku korimallin tunteva voisi tämän vahvistaa.
Jos kuitenkin kuva on oikea, niin ensimmäisestä kuvasta 140, 110, 20 ja 210. Sitten jää vielä raidetangon päät. Ne eivät näy tuossa kuvassa, eikä muissakaan noista.
Kuten ylempänäkin todettu, niin ylätukivarren puslat ja raidetangon sisäpäät ovat varmaan kestävimmät paikat tuossa keulassa. Niitä ei mielestäni tarvitse vaihtaa, ellei asentaja sitten huomaa niissä vikaa. Sen sijaan raidetangon ulommat päät ovat kuluvaa osaa, ja ne vaihtaisin samalla.
Suosittelen ennen osien tilaamista kääntymään asiasta ymmärtävän tuttavan tai korjaamon puoleen. Tilatessa voi tulla useita erilaisia kämmejä. Esim. se, että tilaa kahdet samanlaiset, vaikka osa osista on eri puolilla erilaiset. Osa sitten taas on molemmin puolin samanlaisia jne.
Mikäli kuva on oikea, niin näyttäisi olevan samanlainen alustarakenne kuin W/S211. Joku korimallin tunteva voisi tämän vahvistaa.
Jos kuitenkin kuva on oikea, niin ensimmäisestä kuvasta 140, 110, 20 ja 210. Sitten jää vielä raidetangon päät. Ne eivät näy tuossa kuvassa, eikä muissakaan noista.
Kuten ylempänäkin todettu, niin ylätukivarren puslat ja raidetangon sisäpäät ovat varmaan kestävimmät paikat tuossa keulassa. Niitä ei mielestäni tarvitse vaihtaa, ellei asentaja sitten huomaa niissä vikaa. Sen sijaan raidetangon ulommat päät ovat kuluvaa osaa, ja ne vaihtaisin samalla.
Suosittelen ennen osien tilaamista kääntymään asiasta ymmärtävän tuttavan tai korjaamon puoleen. Tilatessa voi tulla useita erilaisia kämmejä. Esim. se, että tilaa kahdet samanlaiset, vaikka osa osista on eri puolilla erilaiset. Osa sitten taas on molemmin puolin samanlaisia jne.
-
CLS350-2007
- Vakiokalustoa

- Viestit: 153
- Liittynyt: Ti 03.12.2019 14:21
Re: Nelipyöräsuuntaus / aurauskulmat
Kiitos taas!
Joo, mulla ei osaaminen riitä siihen itselläni, että osaisin oikeat osat tilata, täytyy kysellä jostain korjaamolta sitten (ja täältä tietysti ;D)
Sitä jäin miettimään, että miten paljon halvemmaksi tulee tilata osat vaikka tuolta Aeromotorsilta?
Se paikka, missä yritin sen nelipyöräsuuntauksen teetättää antoi tietysti mielellään tarjouksen tästä vaihtotyöstä, sitä jäin tietysti miettimään että jos katsastusmies kuukausi sitten sanoi että kaikki kunnossa mutta näiden *yysyjen mukaan kaikki paskana niin onhan tässä olemassa vaara, että haluavat itselleen vain kalliimman huollon teetättää.
Heidän hintojaan tässä... naputtivat pro tyyliin tekstiviestillä koko tarjouksen siinä lukee näin:
"Tarjouksemme sisältää:
- etummaiset alatukivarret Febi Bilstein (premium laatu), 2 kpl 62,30 € + 62,36 € (tarvittaessa pultit Lemförder 20,82)
- takimmaiset alatukivarret Febi Bilstein (premium laatu), 2 kpl 91,28 + 97,88 €
- takimmaisen alatukivarsien pallonivelet Febi Bilstein (premium laatu) 2 kpl 31,58 €
- ylätukivarsi Febi Bilstein (premium laatu) oikea 79,04
- raidetangon ulommat päät Febi Bilstein (premium laatu) 2 kpl 37,68 €
- vaihto 340-595 euroa (riippuu työn laajuudesta)
- tarvittaessa koiranluut Fabi Bilstein (premium laatu) 2 kpl 25,13€
YHTEENSÄ: 889,94 - 1170,07 €
ps. kai se on uskottavat että Febi Bilstein = PREMIUM LAATUA!!!!!!!! ;D
psss. sitä jäin miettimään, että miksi tarjouksessa vain oikealle ylätukivarsi?
Joo, mulla ei osaaminen riitä siihen itselläni, että osaisin oikeat osat tilata, täytyy kysellä jostain korjaamolta sitten (ja täältä tietysti ;D)
Sitä jäin miettimään, että miten paljon halvemmaksi tulee tilata osat vaikka tuolta Aeromotorsilta?
Se paikka, missä yritin sen nelipyöräsuuntauksen teetättää antoi tietysti mielellään tarjouksen tästä vaihtotyöstä, sitä jäin tietysti miettimään että jos katsastusmies kuukausi sitten sanoi että kaikki kunnossa mutta näiden *yysyjen mukaan kaikki paskana niin onhan tässä olemassa vaara, että haluavat itselleen vain kalliimman huollon teetättää.
Heidän hintojaan tässä... naputtivat pro tyyliin tekstiviestillä koko tarjouksen siinä lukee näin:
"Tarjouksemme sisältää:
- etummaiset alatukivarret Febi Bilstein (premium laatu), 2 kpl 62,30 € + 62,36 € (tarvittaessa pultit Lemförder 20,82)
- takimmaiset alatukivarret Febi Bilstein (premium laatu), 2 kpl 91,28 + 97,88 €
- takimmaisen alatukivarsien pallonivelet Febi Bilstein (premium laatu) 2 kpl 31,58 €
- ylätukivarsi Febi Bilstein (premium laatu) oikea 79,04
- raidetangon ulommat päät Febi Bilstein (premium laatu) 2 kpl 37,68 €
- vaihto 340-595 euroa (riippuu työn laajuudesta)
- tarvittaessa koiranluut Fabi Bilstein (premium laatu) 2 kpl 25,13€
YHTEENSÄ: 889,94 - 1170,07 €
ps. kai se on uskottavat että Febi Bilstein = PREMIUM LAATUA!!!!!!!! ;D
psss. sitä jäin miettimään, että miksi tarjouksessa vain oikealle ylätukivarsi?
Re: Nelipyöräsuuntaus / aurauskulmat
Ilmeisesti vasemman ylätukivarren pallo on ok.Hurjia summia aina kun täytyy korjaamolla teettää,mutta jos tuo vaihtotyö on jotain 400-500e luokkaa,niin en pidä yhtään pahana.Joku Mersupaja olisi ehkä järkevin vaihtoehto,koskapa osaavat tällaiset sujuvasti vaikka unissaan..ja ehkä siten myös saattavat tehdä halvimmalla.Jos budjetti on tiukka,niin halvallakin saa,eikä noi muutaman satkun paketit aina ihan susia ole..jos käy tuuri.Tämä nyt esimerkkinä,jotta näet mitä kaikkea siellä edessä on:
https://www.amazon.com/Rockplanet-Suspe ... HHNZ3?th=1
Tonni on tietysti jo jonkinlainen raha,mutta kyllä sillä vastinettakin saa:Auto kulkee sitten kuten CLS:n kuuluukin eikä tarvi seuraavan 10 vuoden aikana todennäköisesti vaihtaa juuri mitään,raidetankoja todennäköisimmin.
https://www.amazon.com/Rockplanet-Suspe ... HHNZ3?th=1
Tonni on tietysti jo jonkinlainen raha,mutta kyllä sillä vastinettakin saa:Auto kulkee sitten kuten CLS:n kuuluukin eikä tarvi seuraavan 10 vuoden aikana todennäköisesti vaihtaa juuri mitään,raidetankoja todennäköisimmin.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Re: Nelipyöräsuuntaus / aurauskulmat
Nyt mennään todella pahasti muistin varassa, mutta mielestäni tarjottujen osien hinnat vaikuttaa aika edullisilta. Itse työtä en osaa arvioida. Mitä tulee febi bilsteiniin, niin perstuntuma on jäänyt sellaiseksi, että ei ehken ihan parasta, muttei täyttä kuraakaan. Ihan kuranttia kamaa lienee. Mä ehken menisin tässä tapauksessa korjaamon tarjouksella, niin tuleepahan ainakin oikeat osat ja jonkunlainen takuu. Tarjouksia voi pyytää halutessaan lisää.
Ehkä vasemman puolen ylätukivarressa ei heidän mielestään ole mitään vikaa. Muutenhan tuo lista kattaa kyllä kaiken tarpeellisen tähän hommaan. Koiranluut voit pyytää jättämään pois, mikäli niissä ei ole selkeää vikaa. Niitä ei näihin juurikaan tarvitse vaihdella.
Ehkä vasemman puolen ylätukivarressa ei heidän mielestään ole mitään vikaa. Muutenhan tuo lista kattaa kyllä kaiken tarpeellisen tähän hommaan. Koiranluut voit pyytää jättämään pois, mikäli niissä ei ole selkeää vikaa. Niitä ei näihin juurikaan tarvitse vaihdella.
Re: Nelipyöräsuuntaus / aurauskulmat
Todennäköisesti vasen yläpallo on vaihtokunnossa kans. T: katsastajat ei tuppaa nuita yläpallojen väljyyttä löytää. Purkaessa huomaa että väljä on.
9/2006 S211 320CDI
-
CLS350-2007
- Vakiokalustoa

- Viestit: 153
- Liittynyt: Ti 03.12.2019 14:21
Re: Nelipyöräsuuntaus / aurauskulmat
Vielä tähän samaan aiheeseen, sattuuko täältä löytymään kaveria joka tämän homman osaisi tehdä?
Hommataan osat ja maksan tekijälle tietysti reilun korvauksen (joka toivottavasti jää kuitenkin vähän pienemmäksi kuin näillä liikkeillä joilla alv:t ym) ;D
Pistäkää vaikka yv, kiitos ja viikonloppuja!
Hommataan osat ja maksan tekijälle tietysti reilun korvauksen (joka toivottavasti jää kuitenkin vähän pienemmäksi kuin näillä liikkeillä joilla alv:t ym) ;D
Pistäkää vaikka yv, kiitos ja viikonloppuja!
Re: Nelipyöräsuuntaus / aurauskulmat
Onnea yritykseen.Osaajia varmaan riittää,mutta et ole tainnut kertoa millä paikkakunnalla asut?Minusta on surkea juttu tällä foorumilla ettei tuota tietoa näy monien kohdalla.Joskus kiinnostavat varaosatkin jää kysymättä tämän takia.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
-
CLS350-2007
- Vakiokalustoa

- Viestit: 153
- Liittynyt: Ti 03.12.2019 14:21
Re: Nelipyöräsuuntaus / aurauskulmat
Aah, sorry.
Pk-seudulla tässä asustellaan ja tietysti voisin 100 km ajaa suuntaansa jos tällaiselle tekijä löytyy. Rohkeasti vain viestiä tähän tai yv:nä, kiitos!
-
CLS350-2007
- Vakiokalustoa

- Viestit: 153
- Liittynyt: Ti 03.12.2019 14:21
Re: Nelipyöräsuuntaus / aurauskulmat
Vielä tähän aiheeseen…
Miten voi olla mahdollista että kitkarenkailla auto kuitenkin menee vähän paremmin suoraan kuin isommilla kesärenkailla?
Onko täällä muilla CLS / E-sarjan Mese, eräässä arvostetussa mersukorjaamossa sanoivat, että E-sarja (+CLS vetää aina oikealle ja se on ihan tarkoituskin).
Mulla tuo veto oikealle sitä luokkaa että vaikkapa 100 km/h ehkäpä 70 m menee ”suoraan”, sitten pakko oikaista tai menee pusikkoon.
Onko näin?
Miten voi olla mahdollista että kitkarenkailla auto kuitenkin menee vähän paremmin suoraan kuin isommilla kesärenkailla?
Onko täällä muilla CLS / E-sarjan Mese, eräässä arvostetussa mersukorjaamossa sanoivat, että E-sarja (+CLS vetää aina oikealle ja se on ihan tarkoituskin).
Mulla tuo veto oikealle sitä luokkaa että vaikkapa 100 km/h ehkäpä 70 m menee ”suoraan”, sitten pakko oikaista tai menee pusikkoon.
Onko näin?
Re: Nelipyöräsuuntaus / aurauskulmat
Tuskin sentään tarkotus, suurinosa kyllä menee suoraa mutta jos on taipumusta puoltaa oikeelle nii just niillä tukivarsiin laitetuilla casterpulteilla korjataan se ongelma
Re: Nelipyöräsuuntaus / aurauskulmat
Mielenkiintoista, kun arvostetussa mersukorjaamossa ei olla törmätty ihan viralliseen tehtaan dokumenttiin, jossa neuvotaan korjaamaan oikealle puoltaminen castereita säätämällä.
Re: Nelipyöräsuuntaus / aurauskulmat
"Tarkoitus" on se, että on turvallisempaa kun auto kaartaa pois tieltä eikä vastaantulijan kaistalle jos kuljettaja nukahtaa. Tämä selitys on ollut esillä, mutta ei liene valmistajan antamaa tietoa.
Mainittua mersukorjaamoa ei kannata kovin arvostaa, puoltamisen saa kyllä pois.
Mainittua mersukorjaamoa ei kannata kovin arvostaa, puoltamisen saa kyllä pois.
wiimax.fi
-
CLS350-2007
- Vakiokalustoa

- Viestit: 153
- Liittynyt: Ti 03.12.2019 14:21
Re: Nelipyöräsuuntaus / aurauskulmat
Mikä muuten on tässä tapauksessa se caster?
Re: Nelipyöräsuuntaus / aurauskulmat
Oikea eturengas säädetään lähemmäs pyöränkaaren etureunaa, niin että casterissa on eroa asteen verran vasemman ja oikean välillä.
Ellei se tai säätövarat kyseisen muutoksen tekemiseksi riitä, on muitakin konsteja jne.
Ellei se tai säätövarat kyseisen muutoksen tekemiseksi riitä, on muitakin konsteja jne.
wiimax.fi
-
CLS350-2007
- Vakiokalustoa

- Viestit: 153
- Liittynyt: Ti 03.12.2019 14:21
Re: Nelipyöräsuuntaus / aurauskulmat
Tampereella työmatkalla. Talvirenkaat vaihdettu pari päivää sitten, talvirenkaat vähän pienemmät ja kapeammat kuin kesärenkaat.
Kesärenkaat ”ohjautuvat” kohtuu vahvasti oikealle.
Talvirenkaat ”ohjautuvat” lievästi vasemmalle.
Miten tämän nyt pystyisi selittämään?
Kesärenkaat ”ohjautuvat” kohtuu vahvasti oikealle.
Talvirenkaat ”ohjautuvat” lievästi vasemmalle.
Miten tämän nyt pystyisi selittämään?
Re: Nelipyöräsuuntaus / aurauskulmat
Renkaat erilaiset ja kulunet erilaisesti ja siihen päälle välykset.CLS350-2007 kirjoitti: ↑To 20.11.2025 23:43 Tampereella työmatkalla. Talvirenkaat vaihdettu pari päivää sitten, talvirenkaat vähän pienemmät ja kapeammat kuin kesärenkaat.
Kesärenkaat ”ohjautuvat” kohtuu vahvasti oikealle.
Talvirenkaat ”ohjautuvat” lievästi vasemmalle.
Miten tämän nyt pystyisi selittämään?
Etupään lisäksi takapääkin ohjaa autoa jos sielläkin väljää. Eri renkailla välys haluaa vetää toiseen suuntaan ja toisilla toiseen.
Kaikista nivelistä se välys pitäisi tietenkin saada pois - myös takapäästä. Ässä halusi etsiä urien reunia tiestä kun takapäässä auraus muuttui väljistä nivelistä.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Re: Nelipyöräsuuntaus / aurauskulmat
Olikos ne väljät alustan osat nyt uusittu? Mikäli ei, niin eipä tuota ohjautuvuutta vielä kannata sen kummemmin miettiä. Väljää on, ja auto elää omaa elämäänsä.
Re: Nelipyöräsuuntaus / aurauskulmat
Renkaat aiheuttavat tuon. Renkaita voi vaihtaa edestä taakse, jos vanteet ja renkaat ovat samaa kokoa. Toinen korjausliike on säätää rengaspaineet niin, että sille puolelle mihin puoltaa tulee 0,3-0,5 bar kovempi paine kuin toisella puolelle. Puoltamisen saa aina pois, tosin ei niin että renkailla millä hyvänsä on aina OK ilman toimenpiteitä.
wiimax.fi




