Mb 651.n laakerihuolet. Avasin mb.n 2.2d koneen ja kohtasin karmeen näyn. Kaikki kiertokangen laakerit sökönä..

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Laakeriliuska
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 12.12.2025 15:38

Mb 651.n laakerihuolet. Avasin mb.n 2.2d koneen ja kohtasin karmeen näyn. Kaikki kiertokangen laakerit sökönä..

Viesti Kirjoittaja Laakeriliuska »

Osaako joku sanoa onko öljypumpun ajoitusmerkillä väliä Elikkä ohjaako pumppu eri kanaviin öljynpaineen pyörintä vaiheen mukaan. Paineen alennusventtiili oli poistettu, mutta jotain on pahasti pielessä. Kiitos vastauksista
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4740
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Mb 651.n laakerihuolet. Avasin mb.n 2.2d koneen ja kohtasin karmeen näyn. Kaikki kiertokangen laakerit sökönä..

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ei se pumppu mihinkään öljyä "jaottele" pumppaa pääöljykanavaan ja sieltä sitten kiertää eri kohteisiin öljy.

Pumpun kunto on se mikä vaikuttaa paineisiin, ja jos kaikki laakerit sökönä ei sitä painetta ole riittävästi ollut.
Johtunee pumpun kunnosta, paineventtiilin kunnosta, tai öljyn vähyydestä laadusta yms asioista.
Laakeriliuska
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 12.12.2025 15:38

Re: Mb 651.n laakerihuolet. Avasin mb.n 2.2d koneen ja kohtasin karmeen näyn. Kaikki kiertokangen laakerit sökönä..

Viesti Kirjoittaja Laakeriliuska »

Öljyä on ollut riittävästi. Alennusventtiilin tilalla tehtaantekoinen tappi. Onko siellä vielä toinen paineventtiili. Tai voisko pumpun siivet tarttua kiinni, eikä saa painetta. Miksihän pumpun hammaspyörässä on "ajoitusmerkki"
Eemelicdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 447
Liittynyt: Su 26.11.2023 10:41

Re: Mb 651.n laakerihuolet. Avasin mb.n 2.2d koneen ja kohtasin karmeen näyn. Kaikki kiertokangen laakerit sökönä..

Viesti Kirjoittaja Eemelicdi »

Onko autossa start-stop? Ja onko ollut ahkerassa käytössä?
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18399
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Mb 651.n laakerihuolet. Avasin mb.n 2.2d koneen ja kohtasin karmeen näyn. Kaikki kiertokangen laakerit sökönä..

Viesti Kirjoittaja dealer »

651 on 651. Hajoaa jos hajoaa.
Riskiä voi pienentää em. alennusventtiilin tilalle laitettavalla tulpalla, jos alennusventtiili on, vaihtamalla öljyt tihein vaihtovälein ja esilämmittämällä moottorin aina pakkasilla ennen käynnistystä.
wiimax.fi
Laakeriliuska
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 12.12.2025 15:38

Re: Mb 651.n laakerihuolet. Avasin mb.n 2.2d koneen ja kohtasin karmeen näyn. Kaikki kiertokangen laakerit sökönä..

Viesti Kirjoittaja Laakeriliuska »

Autossa ei start toppia. Ajettu 330000 km . Minulla ollut vähän aikaa. En osaa sanoa millaista käyttöä kokenut
Laakeriliuska
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 12.12.2025 15:38

Re: Mb 651.n laakerihuolet. Avasin mb.n 2.2d koneen ja kohtasin karmeen näyn. Kaikki kiertokangen laakerit sökönä..

Viesti Kirjoittaja Laakeriliuska »

Tässäpä olen tutkinut koneen anatomiaa. Ensimmäisenä nakkaisin siipiratas öljypumpun järveen ja syvälle. Siivet toimii keskipakovoimalla ja varmaan hyvin pitkillä matkoilla lämpimillä öljyillä. Vaan pakkasella tyhjäkäynnillä tuskin lamellit tulee ulos pesästä eli öljynpaine täys nolla. Saiskohan tilalle mäntäpumppua tai hammasrataspumppua
Vastaa Viestiin