Nissanin lootissa mittarivaijeria pyörittävä palikka on vaihdettavissa, eli matopyörää vasten tuleva muovinen hammasratas laakereineen on nopeasti vaihdettavissa laatikon ulkopuolelta(yhdellä ruuvilla) ja saatavilla oleva ratasvalikoima kattaa kaikki perävälitykset, itse palikka on yhteväinen eri laatikoiden kanssa joten mittari pelaa aina kun ottaa ko. osan mukaan perän luovuttavasta autosta. Kannattaa tsiikata josko mersussa olisi vastaava rakenne.rehtijii kirjoitti: no näin ensiapuna käänsin vaan neulaa eri asentoon siten että mittari
näyttää satasen vauhdissa oikeen , gps:n avulla oikea nopeus.
meinaan kyllä laittaa vaijerin väliin semmosen kuorma-autoissa käytetyn
pienen vaihteiston, jolla voi muuttaa vaijerin pyörintänopeutta.
W123 300 24v turpo diesel
Jaahas... Ekanakin.. 'rehtijii':llä' on tosi tyylikäs kärry... Melkein alkais muuten käydä kateeksi, mutta kun tuo kateus on syntiä, niin ei käy...
Nojoo...
Paljon irtos tehoja. Joko on mitattu?
Ja Antti L. Mee vaan semmoseen paikkaan, missä tehhään noita kuorma-autojen piirturien huolto/muutos/korjaus töitä...
Siellä tekevät noita vaihteistoja. (esim. Piirla kuopiossa).
Ja sitten niillä on sellaset välineet, että ne pystyy katkaseen alkuperäisen vaijerin ja puristamaan siihen uudet päät väliin..Siis semmosen mihen käy tuo vaihteisto välille...
Ja muistelen että tuo koko operaatio maksaa jotain 100 nyky rahaa... Voin olla väärässäkin.. muistelen niin..

Paljon irtos tehoja. Joko on mitattu?
Ja Antti L. Mee vaan semmoseen paikkaan, missä tehhään noita kuorma-autojen piirturien huolto/muutos/korjaus töitä...
Siellä tekevät noita vaihteistoja. (esim. Piirla kuopiossa).
Ja sitten niillä on sellaset välineet, että ne pystyy katkaseen alkuperäisen vaijerin ja puristamaan siihen uudet päät väliin..Siis semmosen mihen käy tuo vaihteisto välille...
Ja muistelen että tuo koko operaatio maksaa jotain 100 nyky rahaa... Voin olla väärässäkin.. muistelen niin..
-
- Asiantuntija
- Viestit: 713
- Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
- Paikkakunta: Se rennompi voorumi...
Nyt ne ihimettellee tätä jo ämeriikassa asti http://www.mercedesshop.com/shopforum/s ... 3?t=111747
Ei ole vielä sentään huomanneet että on vähän vakiota virkeämpi.
Ei ole vielä sentään huomanneet että on vähän vakiota virkeämpi.

So long, and thanks for all the fish
..
Muutamassa 123:ssa olen nähnyt jonkin sortin vaihteiston/vastaavan mittarinvaijerin välissä, auton alla. Pystyisiköhän sellaisesta tekemään sopivan?..
Varmaankin jotain taksamittarin "rosvoliitos" juttuja nuo ovat....
Varmaankin jotain taksamittarin "rosvoliitos" juttuja nuo ovat....
w115,123,124,126,210 yms.
[täysin offtopiccia]
Mikä muuten on tuo mollikka tuossa kuskin puolen lokasuojan päällä? Se johon menee pari sähköjohtoa ja joku vaijeri (vai lienevätkö alipaineletkuja).
[/täysin offtopiccia]
t.
Risto
Mikä muuten on tuo mollikka tuossa kuskin puolen lokasuojan päällä? Se johon menee pari sähköjohtoa ja joku vaijeri (vai lienevätkö alipaineletkuja).
[/täysin offtopiccia]
t.
Risto
E500 – 211.070
Eikös se ole vakionopeudensäädin.Roisto kirjoitti: Mikä muuten on tuo mollikka tuossa kuskin puolen lokasuojan päällä? Se johon menee pari sähköjohtoa ja joku vaijeri (vai lienevätkö alipaineletkuja).
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
No kyllähän tuo ihan hyvin pelaa ja kulkuakin ihan tarpeeksi talvikelille.....Mauri H. kirjoitti:Mitenkäs se homma siellä päin etenee? Jokon on konetta vingutettu suurtehopumppu punaisena?
Olisi kiva kuulla kokemuksia ja lukuja tuosta PP:n ropaamasta elementtipumpusta, kun ei noita ole kukaan kai vielä kunnolla penkittänyt.
Sähköflekti on nyt asennettu vaikka eipä tuota palio tarvi ainakaan näin talvella.
Just, löytyykö sinunkin moottorista se kolkko kierrosalue jolloin kone potkii vastaan, 2500 kierrokseen asti?
Täällä vallitseville "talvikeleille" nykyiset tehot ei riitä
Pitää vissiin laittaa kaasuvivusto pikaiseen kuntoon.
Entäs liikkeellelähtö, alkaako voimakas veto heti vai onko "tyhjää" kohtaa ennen kuin ahdot nousee, eikös sinulla ole vakioturbiini?
Täällä vallitseville "talvikeleille" nykyiset tehot ei riitä

Entäs liikkeellelähtö, alkaako voimakas veto heti vai onko "tyhjää" kohtaa ennen kuin ahdot nousee, eikös sinulla ole vakioturbiini?
Ei kyllä potki vastaan mitenkään mainittavasti:shock:Mauri H. kirjoitti:Just, löytyykö sinunkin moottorista se kolkko kierrosalue jolloin kone potkii vastaan, 2500 kierrokseen asti?
Täällä vallitseville "talvikeleille" nykyiset tehot ei riitäPitää vissiin laittaa kaasuvivusto pikaiseen kuntoon.
Entäs liikkeellelähtö, alkaako voimakas veto heti vai onko "tyhjää" kohtaa ennen kuin ahdot nousee, eikös sinulla ole vakioturbiini?
Liikkeellelähtö on vähän rauhallinen kun tuli laitettua tuo piiiiiitkä perävälitys.
Kyllä ahto nousee aika hyvin , selvä turbon mukaantulo alkaa n.2500rpm.
On kyllä ihan eri luonteinen kuin se mun vanha 617 joka puski maksimi
väännön 2200rpm (400nm/2200rpm) , että on oikiastaan vähä ikävä tuota
tosi hyvää alavääntöä.
Sä olisit tarvinnut tälläisen muokatun turbiinin, ja kyllä mulla vetää ihan tyhjäkäynnistä kuin härkä, jopa ilman ahtoja on voimaa todella runsaasti.
Heti liikkeellle lähtiessä on voimaa välittömästi, toisin kuin edellisellä koneella.
Alakierrostehoja kuvaa se että BMW:n V12 nöyrtyi vaikka vetelin suurimmalla vaihteella n. 80 km/h ylöspäin osakaasulla kokeilumielessä. Perä 2.65.
Heti liikkeellle lähtiessä on voimaa välittömästi, toisin kuin edellisellä koneella.
Alakierrostehoja kuvaa se että BMW:n V12 nöyrtyi vaikka vetelin suurimmalla vaihteella n. 80 km/h ylöspäin osakaasulla kokeilumielessä. Perä 2.65.
Olenko ymmärtänyt oikein, nyt on kaksi 24 v konetta työnalla, toisessa mynäpumppu ja toisessa pp pumppu. Erittäin mielenkiintoista...harmi että ovat eri korimallissa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Niin valmiina ja laputettuina, vai onko työnalla muitakin uusia 24v superturboja ?Mauri H. kirjoitti:On noita enemmänkin, muisakin on Mynäpumput.
...mutta tuoko on eka 24 v pp diesel pumpulla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Taitaa olla ylipäätään eka PP:n pumppu josta otetaan enemmän tehoja, kiva nähdä eroja Mynäpumpun kanssa.veskola kirjoitti:Niin valmiina ja laputettuina, vai onko työnalla muitakin uusia 24v superturboja ?Mauri H. kirjoitti:On noita enemmänkin, muisakin on Mynäpumput.
...mutta tuoko on eka 24 v pp diesel pumpulla.
Aivan aivan, harmi että ne automaattilaatikoiden erot aiheuttavat varmasti tulkintakysymyksiä tehokäyrään, joka tapauksessa erittäin mielenkiintoista. Tuossa ennen kuin laitoin tehot päälle tuskailin miten saan laatikon pitämään pienen pykälän päällä riittävän pitkään, no nyt on toisin päin, laatikko ei ehdi vaihtamaan isommalle kun kierrokset nousevat liian nopsaan...ei vaikka lähtisi D-päällä.Mauri H kirjoitti:Taitaa olla ylipäätään eka PP:n pumppu josta otetaan enemmän tehoja, kiva nähdä eroja Mynäpumpun kanssa.
No täytyy harjoitella ajamista...
Lisää tietoa: www.skg.fi
joo en tiiä mutta ite asioilla ollessa PP:n kaveri HP-diesel meinas että on yks kaksatanen PP:n pumpulla Nivalan suunnalla josta on 176 pyöräteho. En ite tiiä onko lie voorumilaisia? Vai meinasitko Mauri että 300sia?Mauri H. kirjoitti:Taitaa olla ylipäätään eka PP:n pumppu josta otetaan enemmän tehoja, kiva nähdä eroja Mynäpumpun kanssa.veskola kirjoitti:Niin valmiina ja laputettuina, vai onko työnalla muitakin uusia 24v superturboja ?Mauri H. kirjoitti:On noita enemmänkin, muisakin on Mynäpumput.
...mutta tuoko on eka 24 v pp diesel pumpulla.
mullaki on mese
Maurin tuntien tuo 'vähän enemmän tehoa' tarkoittaa jotain 150 hv / litrapate kirjoitti:joo en tiiä mutta ite asioilla ollessa PP:n kaveri HP-diesel meinas että on yks kaksatanen PP:n pumpulla Nivalan suunnalla josta on 176 pyöräteho. En ite tiiä onko lie voorumilaisia? Vai meinasitko Mauri että 300sia?

Lisää tietoa: www.skg.fi
Mutta nivalan mersussa on tietääkseni vielä suht. pieni turbo isoille tehoille...saattaapi tulla männälle poppa jos kovin vejättää isolla syötöllä. Mutta se on varmaan vielä kehitteilläpate kirjoitti:joo en tiiä mutta ite asioilla ollessa PP:n kaveri HP-diesel meinas että on yks kaksatanen PP:n pumpulla Nivalan suunnalla josta on 176 pyöräteho. En ite tiiä onko lie voorumilaisia? Vai meinasitko Mauri että 300sia?Mauri H. kirjoitti: Taitaa olla ylipäätään eka PP:n pumppu josta otetaan enemmän tehoja, kiva nähdä eroja Mynäpumpun kanssa.
Onhan niitäkin kakssatasia ollut joissa yli 100hp/litra pyörältä. Niistähän tämä villitys on varmaan saanut alkunsa kun on kokeiltu muutama 200D kone mitä se kestää.
Joku mersupurkaamo??
- konjamiini
- Turbospesialisti
- Viestit: 346
- Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
- Paikkakunta: K-Pohojanmaa
Joo. Sulla varmaan enemmän faktaa, ite niin tarkkaan tiedä. Mutta jokatapauksessa on taidettu eka koneilla kokeilla monenlaisia sietokykyjä ym. käytännön harjoituksia.konjamiini kirjoitti:Jos en ihan väärin muista nii, oli ekat ST:t 2,5 myllyjä.Aki P kirjoitti:. Niistähän tämä villitys on varmaan saanut alkunsa kun on kokeiltu muutama 200D kone mitä se kestää.
Joku mersupurkaamo??
Joo, kyllä paljon tehoja alkaa olemaan vasta kun litrateho on 130-150 hv:n hujakoilla, tätä siis tarkoitin.
Suurinpiirtein:
200D 260 - 300 hv
250D 325 - 375 hv
300D 390 - 450 hv
Ainakin Mynän pumpuilla on tuon kaltaisia lukuja otettu.
Suurinpiirtein:
200D 260 - 300 hv
250D 325 - 375 hv
300D 390 - 450 hv
Ainakin Mynän pumpuilla on tuon kaltaisia lukuja otettu.
Viimeksi muokannut Mauri H., Su 16.01.2005 20:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- konjamiini
- Turbospesialisti
- Viestit: 346
- Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
- Paikkakunta: K-Pohojanmaa
Mauri H. kirjoitti:Joo, kyllä paljon tehoja alkaa olemaan vasta kun litrateho on 130-150 hv:n hujakoilla, tätä siis tarkoitin.
Suurinpiirtein:
200D 260 - 300 hv
250D 325 - 375 hv
300D 390 - 450 hv
Ainakin Mynän pumpuilla on tuon kaltaisia lukuja otettu.
Missähän tommonen 260+ heppanen 200D kone on? Pariaatteessa kyllä ihan mahdollinen, en sitä epäile hetkeäkään, mutta onko jollakin oikeasti käytössä? Kiinnostaisi kovasti, millaista palikkaa pitää sisällään ja millä turbolla.
Mulla on PP:n virittämässä pumpussa maksimisyöttö 95 kuutiomilliä per 1000iskua, jonka teoriassa pitäisi riittää nelipyttysessä jonkun matkaa yli kahdensadan hepan, n 220 heppaan asti. Koskaan syöttöruuvi ei ole ollut (vielä) auki, mutta kunhan joskus saan tuon ahtimen ja pakosarjan vaihdettua yms., niin sitten täytyy kokeilla.
Oliskos siinä ideaa, jos joutuu koko koneen muutenkin rakentamaan mäntiä myöden, jos tekisi 2,3 litraisen siitä 200d:stä. Noilla Viton osilla...eli voisiko sen porata sellaseksi + 2mm.JP74 kirjoitti:Missähän tommonen 260+ heppanen 200D kone on? Pariaatteessa kyllä ihan mahdollinen, en sitä epäile hetkeäkään, mutta onko jollakin oikeasti käytössä? Kiinnostaisi kovasti, millaista palikkaa pitää sisällään ja millä turbolla.
Tuollaisesta tehokakssatasesta liikkuu kyllä juttua, se oli kait Kalajoella vai ajoiko se vain siellä ? Se on toinen juttu onko se vielä kasassa ja löytyykö nuo tehot sen jälkeen kun ruuvi on palautettu matka-ajoasentoon penkityksen jälkeen...

Lisää tietoa: www.skg.fi
Taisi Vil_Ma:lla olla ainakin tosi lähellä kahta ja puolta sataa.JP74 kirjoitti:Mauri H. kirjoitti:Joo, kyllä paljon tehoja alkaa olemaan vasta kun litrateho on 130-150 hv:n hujakoilla, tätä siis tarkoitin.
Suurinpiirtein:
200D 260 - 300 hv
250D 325 - 375 hv
300D 390 - 450 hv
Ainakin Mynän pumpuilla on tuon kaltaisia lukuja otettu.
Missähän tommonen 260+ heppanen 200D kone on? Pariaatteessa kyllä ihan mahdollinen, en sitä epäile hetkeäkään, mutta onko jollakin oikeasti käytössä? Kiinnostaisi kovasti, millaista palikkaa pitää sisällään ja millä turbolla.
Mulla on PP:n virittämässä pumpussa maksimisyöttö 95 kuutiomilliä per 1000iskua, jonka teoriassa pitäisi riittää nelipyttysessä jonkun matkaa yli kahdensadan hepan, n 220 heppaan asti. Koskaan syöttöruuvi ei ole ollut (vielä) auki, mutta kunhan joskus saan tuon ahtimen ja pakosarjan vaihdettua yms., niin sitten täytyy kokeilla.
Saattaapa tuossa olla tulossa yksi kakssatanen, jolla yritetään 300 hv:n rajaa rikki.
95 kuutiota, tarkoitatko nyt yhden elementin syöttöä vai koko pumpun? Olihan tuo 7 mm tapeilla?
Mulla on pumpussa 7mm tapit, mutta nyt on tunnustettava tietämättömyyteni, tarkoittaako tämä 95mm3 yhden vai koko pumpun antamaa annosta, epäilisin kuitenkin, että yhden elementin, aikaisempiin topicceihin viitaten?Mauri H. kirjoitti:
Taisi Vil_Ma:lla olla ainakin tosi lähellä kahta ja puolta sataa.
Saattaapa tuossa olla tulossa yksi kakssatanen, jolla yritetään 300 hv:n rajaa rikki.
95 kuutiota, tarkoitatko nyt yhden elementin syöttöä vai koko pumpun? Olihan tuo 7 mm tapeilla?
Varmasti kannattaisi tehdä nelipyttynen superi Viton koneeseen, sillä ovat tosi hakusassa nämä öljyruiskulla varustetut 200d lohkot. Kaikissa kierrätyskoneissakaan ei ole tätä öljyruiskua, ei ole selvinnyt vielä millä logiikalla öljyjäähdytettyjä mäntiä on esiintynyt neloskoneissa, tuntuvat olevan tosi harvinaisia...Tiedossa oli yksi kierrätyslohko, mutta siinä ei ollutkaan öljysuihkuja, vaikka on vm -91. Ovat vaan arvokkaita nuo Vitonkin koneet, mutta elämä on...