W123 300 24v turpo diesel

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
naukkis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Su 28.11.2004 17:12
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja naukkis »

rehtijii kirjoitti: no näin ensiapuna käänsin vaan neulaa eri asentoon siten että mittari
näyttää satasen vauhdissa oikeen , gps:n avulla oikea nopeus.
meinaan kyllä laittaa vaijerin väliin semmosen kuorma-autoissa käytetyn
pienen vaihteiston, jolla voi muuttaa vaijerin pyörintänopeutta.
Nissanin lootissa mittarivaijeria pyörittävä palikka on vaihdettavissa, eli matopyörää vasten tuleva muovinen hammasratas laakereineen on nopeasti vaihdettavissa laatikon ulkopuolelta(yhdellä ruuvilla) ja saatavilla oleva ratasvalikoima kattaa kaikki perävälitykset, itse palikka on yhteväinen eri laatikoiden kanssa joten mittari pelaa aina kun ottaa ko. osan mukaan perän luovuttavasta autosta. Kannattaa tsiikata josko mersussa olisi vastaava rakenne.
Avatar
Junnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ma 10.11.2003 21:30
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Junnu »

Jaahas... Ekanakin.. 'rehtijii':llä' on tosi tyylikäs kärry... Melkein alkais muuten käydä kateeksi, mutta kun tuo kateus on syntiä, niin ei käy... :) Nojoo...
Paljon irtos tehoja. Joko on mitattu?

Ja Antti L. Mee vaan semmoseen paikkaan, missä tehhään noita kuorma-autojen piirturien huolto/muutos/korjaus töitä...
Siellä tekevät noita vaihteistoja. (esim. Piirla kuopiossa).

Ja sitten niillä on sellaset välineet, että ne pystyy katkaseen alkuperäisen vaijerin ja puristamaan siihen uudet päät väliin..Siis semmosen mihen käy tuo vaihteisto välille...
Ja muistelen että tuo koko operaatio maksaa jotain 100 nyky rahaa... Voin olla väärässäkin.. muistelen niin..
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Nyt ne ihimettellee tätä jo ämeriikassa asti http://www.mercedesshop.com/shopforum/s ... 3?t=111747

Ei ole vielä sentään huomanneet että on vähän vakiota virkeämpi. :)
So long, and thanks for all the fish
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Muutamassa 123:ssa olen nähnyt jonkin sortin vaihteiston/vastaavan mittarinvaijerin välissä, auton alla. Pystyisiköhän sellaisesta tekemään sopivan?..
Varmaankin jotain taksamittarin "rosvoliitos" juttuja nuo ovat....
w115,123,124,126,210 yms.
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

[täysin offtopiccia]
Mikä muuten on tuo mollikka tuossa kuskin puolen lokasuojan päällä? Se johon menee pari sähköjohtoa ja joku vaijeri (vai lienevätkö alipaineletkuja).
[/täysin offtopiccia]

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14211
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Roisto kirjoitti: Mikä muuten on tuo mollikka tuossa kuskin puolen lokasuojan päällä? Se johon menee pari sähköjohtoa ja joku vaijeri (vai lienevätkö alipaineletkuja).
Eikös se ole vakionopeudensäädin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Mitenkäs se homma siellä päin etenee? Jokon on konetta vingutettu suurtehopumppu punaisena?

Olisi kiva kuulla kokemuksia ja lukuja tuosta PP:n ropaamasta elementtipumpusta, kun ei noita ole kukaan kai vielä kunnolla penkittänyt.
Avatar
rehtijii
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 452
Liittynyt: Ke 12.11.2003 22:12
Paikkakunta: k-joki

Viesti Kirjoittaja rehtijii »

Mauri H. kirjoitti:Mitenkäs se homma siellä päin etenee? Jokon on konetta vingutettu suurtehopumppu punaisena?

Olisi kiva kuulla kokemuksia ja lukuja tuosta PP:n ropaamasta elementtipumpusta, kun ei noita ole kukaan kai vielä kunnolla penkittänyt.
No kyllähän tuo ihan hyvin pelaa ja kulkuakin ihan tarpeeksi talvikelille.....
Sähköflekti on nyt asennettu vaikka eipä tuota palio tarvi ainakaan näin talvella.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Just, löytyykö sinunkin moottorista se kolkko kierrosalue jolloin kone potkii vastaan, 2500 kierrokseen asti?

Täällä vallitseville "talvikeleille" nykyiset tehot ei riitä :twisted: Pitää vissiin laittaa kaasuvivusto pikaiseen kuntoon.

Entäs liikkeellelähtö, alkaako voimakas veto heti vai onko "tyhjää" kohtaa ennen kuin ahdot nousee, eikös sinulla ole vakioturbiini?
Avatar
rehtijii
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 452
Liittynyt: Ke 12.11.2003 22:12
Paikkakunta: k-joki

Viesti Kirjoittaja rehtijii »

Mauri H. kirjoitti:Just, löytyykö sinunkin moottorista se kolkko kierrosalue jolloin kone potkii vastaan, 2500 kierrokseen asti?

Täällä vallitseville "talvikeleille" nykyiset tehot ei riitä :twisted: Pitää vissiin laittaa kaasuvivusto pikaiseen kuntoon.

Entäs liikkeellelähtö, alkaako voimakas veto heti vai onko "tyhjää" kohtaa ennen kuin ahdot nousee, eikös sinulla ole vakioturbiini?
Ei kyllä potki vastaan mitenkään mainittavasti:shock:

Liikkeellelähtö on vähän rauhallinen kun tuli laitettua tuo piiiiiitkä perävälitys.
Kyllä ahto nousee aika hyvin , selvä turbon mukaantulo alkaa n.2500rpm.
On kyllä ihan eri luonteinen kuin se mun vanha 617 joka puski maksimi
väännön 2200rpm (400nm/2200rpm) , että on oikiastaan vähä ikävä tuota
tosi hyvää alavääntöä.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Sä olisit tarvinnut tälläisen muokatun turbiinin, ja kyllä mulla vetää ihan tyhjäkäynnistä kuin härkä, jopa ilman ahtoja on voimaa todella runsaasti.

Heti liikkeellle lähtiessä on voimaa välittömästi, toisin kuin edellisellä koneella.

Alakierrostehoja kuvaa se että BMW:n V12 nöyrtyi vaikka vetelin suurimmalla vaihteella n. 80 km/h ylöspäin osakaasulla kokeilumielessä. Perä 2.65.
Avatar
rehtijii
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 452
Liittynyt: Ke 12.11.2003 22:12
Paikkakunta: k-joki

Viesti Kirjoittaja rehtijii »

Joo onhan tuossa ihan hyvin tuota ahtamatonta voimaa , tuli huomattua kun
ampu ahtoputken irti ensimmäisillä testiajoilla-vanha kone kuoli ihan täysin
jos lähti ahtoputki irti , että siinä mielessä ihan eri planeetalta tämä uus kone.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Olenko ymmärtänyt oikein, nyt on kaksi 24 v konetta työnalla, toisessa mynäpumppu ja toisessa pp pumppu. Erittäin mielenkiintoista...harmi että ovat eri korimallissa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

veskola kirjoitti:Olenko ymmärtänyt oikein, nyt on kaksi 24 v konetta työnalla, toisessa mynäpumppu ja toisessa pp pumppu. Erittäin mielenkiintoista...harmi että ovat eri korimallissa.
On noita enemmänkin, muisakin on Mynäpumput.
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

veskola kirjoitti:Olenko ymmärtänyt oikein, nyt on kaksi 24 v konetta työnalla, toisessa mynäpumppu ja toisessa pp pumppu. Erittäin mielenkiintoista...harmi että ovat eri korimallissa.
Miten niin harmi?? :wink: :lol:

Ei, ymmärsin kyllä pointtisi.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mauri H. kirjoitti:On noita enemmänkin, muisakin on Mynäpumput.
Niin valmiina ja laputettuina, vai onko työnalla muitakin uusia 24v superturboja ?

...mutta tuoko on eka 24 v pp diesel pumpulla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

veskola kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:On noita enemmänkin, muisakin on Mynäpumput.
Niin valmiina ja laputettuina, vai onko työnalla muitakin uusia 24v superturboja ?

...mutta tuoko on eka 24 v pp diesel pumpulla.
Taitaa olla ylipäätään eka PP:n pumppu josta otetaan enemmän tehoja, kiva nähdä eroja Mynäpumpun kanssa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mauri H kirjoitti:Taitaa olla ylipäätään eka PP:n pumppu josta otetaan enemmän tehoja, kiva nähdä eroja Mynäpumpun kanssa.
Aivan aivan, harmi että ne automaattilaatikoiden erot aiheuttavat varmasti tulkintakysymyksiä tehokäyrään, joka tapauksessa erittäin mielenkiintoista. Tuossa ennen kuin laitoin tehot päälle tuskailin miten saan laatikon pitämään pienen pykälän päällä riittävän pitkään, no nyt on toisin päin, laatikko ei ehdi vaihtamaan isommalle kun kierrokset nousevat liian nopsaan...ei vaikka lähtisi D-päällä.

No täytyy harjoitella ajamista...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
pate
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ti 06.01.2004 00:15

Viesti Kirjoittaja pate »

Mauri H. kirjoitti:
veskola kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:On noita enemmänkin, muisakin on Mynäpumput.
Niin valmiina ja laputettuina, vai onko työnalla muitakin uusia 24v superturboja ?

...mutta tuoko on eka 24 v pp diesel pumpulla.
Taitaa olla ylipäätään eka PP:n pumppu josta otetaan enemmän tehoja, kiva nähdä eroja Mynäpumpun kanssa.
joo en tiiä mutta ite asioilla ollessa PP:n kaveri HP-diesel meinas että on yks kaksatanen PP:n pumpulla Nivalan suunnalla josta on 176 pyöräteho. En ite tiiä onko lie voorumilaisia? Vai meinasitko Mauri että 300sia?
mullaki on mese
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

pate kirjoitti:joo en tiiä mutta ite asioilla ollessa PP:n kaveri HP-diesel meinas että on yks kaksatanen PP:n pumpulla Nivalan suunnalla josta on 176 pyöräteho. En ite tiiä onko lie voorumilaisia? Vai meinasitko Mauri että 300sia?
Maurin tuntien tuo 'vähän enemmän tehoa' tarkoittaa jotain 150 hv / litra :shock:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

pate kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti: Taitaa olla ylipäätään eka PP:n pumppu josta otetaan enemmän tehoja, kiva nähdä eroja Mynäpumpun kanssa.
joo en tiiä mutta ite asioilla ollessa PP:n kaveri HP-diesel meinas että on yks kaksatanen PP:n pumpulla Nivalan suunnalla josta on 176 pyöräteho. En ite tiiä onko lie voorumilaisia? Vai meinasitko Mauri että 300sia?
Mutta nivalan mersussa on tietääkseni vielä suht. pieni turbo isoille tehoille...saattaapi tulla männälle poppa jos kovin vejättää isolla syötöllä. Mutta se on varmaan vielä kehitteillä

Onhan niitäkin kakssatasia ollut joissa yli 100hp/litra pyörältä. Niistähän tämä villitys on varmaan saanut alkunsa kun on kokeiltu muutama 200D kone mitä se kestää.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
konjamiini
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 346
Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

Aki P kirjoitti:. Niistähän tämä villitys on varmaan saanut alkunsa kun on kokeiltu muutama 200D kone mitä se kestää.
Jos en ihan väärin muista nii, oli ekat ST:t 2,5 myllyjä.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

konjamiini kirjoitti:
Aki P kirjoitti:. Niistähän tämä villitys on varmaan saanut alkunsa kun on kokeiltu muutama 200D kone mitä se kestää.
Jos en ihan väärin muista nii, oli ekat ST:t 2,5 myllyjä.
Joo. Sulla varmaan enemmän faktaa, ite niin tarkkaan tiedä. Mutta jokatapauksessa on taidettu eka koneilla kokeilla monenlaisia sietokykyjä ym. käytännön harjoituksia.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo, kyllä paljon tehoja alkaa olemaan vasta kun litrateho on 130-150 hv:n hujakoilla, tätä siis tarkoitin.

Suurinpiirtein:

200D 260 - 300 hv
250D 325 - 375 hv
300D 390 - 450 hv

Ainakin Mynän pumpuilla on tuon kaltaisia lukuja otettu.
Viimeksi muokannut Mauri H., Su 16.01.2005 20:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
konjamiini
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 346
Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

Voihan sen noinki ilimasta,
Meinaan nuita sietokykyjä ja käytännön "harjotuksia" :lol:
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Nivalan suunnalla liikkuva kaksilitrainen 190 taisi olla ainakin joku viikko sitten kolmos carretilla kun jututin ja oli kait sielläkin vähän harjoiteltu miten mäntä sulaa...
Itse tein ja säästin
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Mauri H. kirjoitti:Joo, kyllä paljon tehoja alkaa olemaan vasta kun litrateho on 130-150 hv:n hujakoilla, tätä siis tarkoitin.

Suurinpiirtein:

200D 260 - 300 hv
250D 325 - 375 hv
300D 390 - 450 hv

Ainakin Mynän pumpuilla on tuon kaltaisia lukuja otettu.

Missähän tommonen 260+ heppanen 200D kone on? Pariaatteessa kyllä ihan mahdollinen, en sitä epäile hetkeäkään, mutta onko jollakin oikeasti käytössä? Kiinnostaisi kovasti, millaista palikkaa pitää sisällään ja millä turbolla.

Mulla on PP:n virittämässä pumpussa maksimisyöttö 95 kuutiomilliä per 1000iskua, jonka teoriassa pitäisi riittää nelipyttysessä jonkun matkaa yli kahdensadan hepan, n 220 heppaan asti. Koskaan syöttöruuvi ei ole ollut (vielä) auki, mutta kunhan joskus saan tuon ahtimen ja pakosarjan vaihdettua yms., niin sitten täytyy kokeilla.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

JP74 kirjoitti:Missähän tommonen 260+ heppanen 200D kone on? Pariaatteessa kyllä ihan mahdollinen, en sitä epäile hetkeäkään, mutta onko jollakin oikeasti käytössä? Kiinnostaisi kovasti, millaista palikkaa pitää sisällään ja millä turbolla.
Oliskos siinä ideaa, jos joutuu koko koneen muutenkin rakentamaan mäntiä myöden, jos tekisi 2,3 litraisen siitä 200d:stä. Noilla Viton osilla...eli voisiko sen porata sellaseksi + 2mm.

Tuollaisesta tehokakssatasesta liikkuu kyllä juttua, se oli kait Kalajoella vai ajoiko se vain siellä ? Se on toinen juttu onko se vielä kasassa ja löytyykö nuo tehot sen jälkeen kun ruuvi on palautettu matka-ajoasentoon penkityksen jälkeen... :P
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

JP74 kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:Joo, kyllä paljon tehoja alkaa olemaan vasta kun litrateho on 130-150 hv:n hujakoilla, tätä siis tarkoitin.

Suurinpiirtein:

200D 260 - 300 hv
250D 325 - 375 hv
300D 390 - 450 hv

Ainakin Mynän pumpuilla on tuon kaltaisia lukuja otettu.

Missähän tommonen 260+ heppanen 200D kone on? Pariaatteessa kyllä ihan mahdollinen, en sitä epäile hetkeäkään, mutta onko jollakin oikeasti käytössä? Kiinnostaisi kovasti, millaista palikkaa pitää sisällään ja millä turbolla.

Mulla on PP:n virittämässä pumpussa maksimisyöttö 95 kuutiomilliä per 1000iskua, jonka teoriassa pitäisi riittää nelipyttysessä jonkun matkaa yli kahdensadan hepan, n 220 heppaan asti. Koskaan syöttöruuvi ei ole ollut (vielä) auki, mutta kunhan joskus saan tuon ahtimen ja pakosarjan vaihdettua yms., niin sitten täytyy kokeilla.
Taisi Vil_Ma:lla olla ainakin tosi lähellä kahta ja puolta sataa.

Saattaapa tuossa olla tulossa yksi kakssatanen, jolla yritetään 300 hv:n rajaa rikki.

95 kuutiota, tarkoitatko nyt yhden elementin syöttöä vai koko pumpun? Olihan tuo 7 mm tapeilla?
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Mauri H. kirjoitti:

Taisi Vil_Ma:lla olla ainakin tosi lähellä kahta ja puolta sataa.

Saattaapa tuossa olla tulossa yksi kakssatanen, jolla yritetään 300 hv:n rajaa rikki.

95 kuutiota, tarkoitatko nyt yhden elementin syöttöä vai koko pumpun? Olihan tuo 7 mm tapeilla?
Mulla on pumpussa 7mm tapit, mutta nyt on tunnustettava tietämättömyyteni, tarkoittaako tämä 95mm3 yhden vai koko pumpun antamaa annosta, epäilisin kuitenkin, että yhden elementin, aikaisempiin topicceihin viitaten?


Varmasti kannattaisi tehdä nelipyttynen superi Viton koneeseen, sillä ovat tosi hakusassa nämä öljyruiskulla varustetut 200d lohkot. Kaikissa kierrätyskoneissakaan ei ole tätä öljyruiskua, ei ole selvinnyt vielä millä logiikalla öljyjäähdytettyjä mäntiä on esiintynyt neloskoneissa, tuntuvat olevan tosi harvinaisia...Tiedossa oli yksi kierrätyslohko, mutta siinä ei ollutkaan öljysuihkuja, vaikka on vm -91. Ovat vaan arvokkaita nuo Vitonkin koneet, mutta elämä on...
Vastaa Viestiin