Tänään ajellessa ikkuna auki sain jyrkästi risteyksissä käännyttäessä kuulumaan ns. loksahduksia takaa, eli viittaisi välyksien liittyvän sivuttaisliikkeeseen. Pahimmat kolahdukset tosiaan ympyröissä kuuluu takaa varsinkin kuskinpuolelta.
Mietinkin että omalla kohdalla jos en onnistu toistamaan auton alla näitä kolahduksia niin ennakoivasti taaemman alatukivarren vaihto voisi olla hyvä idea kun kilometrejä sen puslalla on ainakin +160tkm. Jäi vaihtamatta iskarin ja jousen vaihdon yhteydessä mutta ei ainakaan antanut meisselillä/pultilla periksi väännettäessä, ihan ok oloinen itse pusla, tukivarren pintaruosteisuus taas kielii enemmän pitkästä käyttöiästä.
Tämä löytyy jo kunnostettuna kun taka-apurungon pintaruosteisuus varmasti tuo ongelmia lähitulevaisuudessa, sen takia rauhassa siihen liittyvien osia olen kunnostellut. Tässä kyllä apurungon puslat on hyvät kun olen ne kaikki uusinut (myös perämurikan puslat, ne on ulkoisesti edelleen kuin uudet).
Eli pitkäikäisimmät osat eli narinahela ja takatukivarren jos vaihtaa, toki myös takavakaajan sen muovisen "reaktiotangon" vaihtaa. Samalla pääsee ihmettelemään tarkemmin jousta ja iskarin puslaa (iskari ei kyllä vuoda ainakaan ja on kiinni).
Kun noita loksahduksia sain kuulumaan niin koitin rynkyttää autoa renkaista, hyvä vain kun eturengas antoi vähän enemmän periksi kuin muut. Jarrun kun pisti puukalikalla päälle niin periksi antavuus loppui siihen eli pyöränlaakeria saa edessä ainakin säätää
Hankala kyllä noita kumipuslia ainakin alatukivarsissa kotikonstein testata, olen siinä käsityksessä että katsastuksen ravistuskoneella varmasti helpointa kyseisten komponenttien testaus