Lämppärin puhallin - 124

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1417
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

Mullakin tuo lämppärin puhallin on ihan kaputt!
1- ja 2-tehoilla ei pyöri ollenkaan. 3:lla pyörii jo, mutta useimmiten vikisee tai pitää kauheeta ääntä... Vois ulkoapäin luulla diisseliksi tota kun räksyttää silleen! :x :wink:
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Vihellys

Viesti Kirjoittaja Roisto »

dieselflosse kirjoitti:Mistä tiedät, ettei ropelli pyöri?

Meidän W201:ssä kuuluu välillä sellainen hampaan paikkoja täristävä pörinä, mutta olen arvaillut sen tulevan lämppärin moottorista....
Puhutaanhan me nyt molemmat siitä pikku "imurista", joka imee ilmaa katon lämpöanturista ja joka pyörii vaikka puhaltimen katkaisin olisi nollilla? Tuo mööpeli alkaa tavallisesti pöristä heti, kun virrat kääntää päälle – pakkasella menee vähän aikaa ennen kuin tuttu jurina alkaa. Eli ihan äänestä päättelin, ettei mitään tapahtu. :D Itse lämppärin puhallin on mulla OK – vaihdettu joskus puolitoista vuotta sitten.

Kuva

Onko sinulla 201:ssä ilmastointi? Ilmastoiduissa moinen imuri varmaan on mutta miten on tavallisella lämppäreilla varustetuista. Eikö noissa ole vielä tavalliset venttiilit ilman mitään tekoälyä ja antureita?

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Vihellys

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Roisto kirjoitti:Puhutaanhan me nyt molemmat siitä pikku "imurista", joka imee ilmaa katon lämpöanturista ja joka pyörii vaikka puhaltimen katkaisin olisi nollilla? Tuo mööpeli alkaa tavallisesti pöristä heti, kun virrat kääntää päälle – pakkasella menee vähän aikaa ennen kuin tuttu jurina alkaa. Eli ihan äänestä päättelin, ettei mitään tapahtu. :D Itse lämppärin puhallin on mulla OK – vaihdettu joskus puolitoista vuotta sitten.



Onko sinulla 201:ssä ilmastointi? Ilmastoiduissa moinen imuri varmaan on mutta miten on tavallisella lämppäreilla varustetuista. Eikö noissa ole vielä tavalliset venttiilit ilman mitään tekoälyä ja antureita?

t.
Risto
Tuo vertaukseni w201:seen oli lähinnä äänimaailmalähtöinen. En ajatellut siinä olevankaan moista hienoutta kuin tuo imumoottori.

Kiitos kuvasta, nyt tietää minkälaista nössäkkää apparin jalkatilasta pitää etsiä...

Onko noita muuten hajoillut? Eli, kuinka todennäköistä on, että 'imuri' on kulahtanut? Ja paljonko sellainen suurin piirtein maksaa?
Terveisin
Tero
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

"Kiitos kuvasta, nyt tietää minkälaista nössäkkää apparin jalkatilasta pitää etsiä... "

Apparin jalkatilasta? Onks mulla huono päivä? En tajunnut. :oops:
Eiks se ole siellä ylhäällä?
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=9739
Kts. tuosta!
Näkyy sisäkuvassa (kolmas kuva, missä on kojelauta purettu) aivan oikeassa reunassa pehmusteen sisässä. Eli on hanskalokeron takana tai airbagin kumpi sitten autossa on.
EDIT: tarkemmin sanottuna apparin raitisilmasuuttimen alla!
Viimeksi muokannut felmit, La 29.01.2005 13:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
autodidakti
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Lämppärin anturit on jalkatilassa ( ilmakanavissa) ja sisätilan anturi on siellä peilin vieressä.? Missä se ongelma oikein on?
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

mjo33400 kirjoitti:Lämppärin anturit on jalkatilassa ( ilmakanavissa) ja sisätilan anturi on siellä peilin vieressä.? Missä se ongelma oikein on?
Jep, jep. Sisätilan anturi on kyllä siellä katossa. Tuon anturin ilman saanti on päätetty varmistaa yhdistämällä anturi letkulla imuriin, joka taas on sijoitettu hanskalokeron alle. :D Letkussa olevan ilman lämpiäminen tai jäähtyminen ei vaikuta tuon anturin toimintaan, koska anturi on letkun alkupäässä. Imuri puhaltanee tuon haistellun ilman johonkin jalkatilaan.

Kieltämättä mielenkiintoinen systeemi – tuohon maailman aikaan ei vielä vissiin ollut niin pieniä imureita kuin mitä on integroitu esim 202:n vastaavaan anturiin.

EDIT: Olitpa felmit melkoisen urakan tehnyt tuon ilmastoinnin kanssa. Siinähän se imuri kökötti.

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Roisto kirjoitti: Olitpa felmit melkoisen urakan tehnyt tuon ilmastoinnin kanssa.
On se kiva kosteana talvena, ei tarvitse huuruisten ikkunoiden takaa kurkkia :D.
Pieni probleema on (automaati-ilmastointi), kun lähtee lämpimästä sisätallista talviseen ilmanalaan. On tämä katossa oleva anturi sitä mieltä, että on halutu sisälämpötila saavutettu ja alkaa vähentämään hieman liian aikaisin puhallustehoja, jolloin pientä huurtumista voi esiintyä.
Lähdettäessä ulkoa ongelmaa ei ole.
Pitäisköhän alkaa säilyttää MB ulkona :?: :lol:
autodidakti
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Pura läppäri osa 2

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Onneksi on tullut harjoteltua tuota läppärin moottorin ulos ottoa...

Perjantaina ruuhkassa seistessä ei lämmennyt pelkästään kuski, vaan juuri fiksatusta läppäristä tuli ensin sellainen palaneen haju ja sitten alkoi ujellus... :evil:

Ilmeisesti aseöljyn, sinkkimömmön, ja kuparitahnan yhdistelmä ei sovellu lämppärin moottorin notkistamiseen. Seurauksena oli laakerin kuivahtaminen ja kiinnileikkaus. (Selvisi, kun purin moottorin pöydälle).

Eli, eilen käytin kymmenen minuuttia moottorin irroitukseen ja sen jälkeen reilun tunnin laakereiden irroitukseen ja voiteluun ja vielä parikymmentä minuuttia systeemin kasaukseen. Olisi pitänyt tehdä näin heti ensimmäisellä kerralla, eikä vain ruiskutellä mömmöjä päältä päin. (Toisaalta alan jo olla aika guru tekemään tuon homman 8) )

Nyt laakerit on rasvattu laakerivaseliinillä. Saapa nähdä, kuinka kauan pelittää. Jos selviää vuoden, niin tulee taas yksi kohde lisää vuosihuolto-ohjelmaan. Alle vuoden fiksausväli aiheuttaa uuden moottorin hankinnan. :)
Terveisin
Tero
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Imumoottori fiksattu

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

felmit kirjoitti:Pikku puhallin vai imumoottori löytyy myös ilman kattoluukua olevasta autostakin hanskalokeron takaa rintapellistä oikea reuna.
EDIT: Tarkemmin sanottuna apparin raitisilmasuuttimen alta!
Autossa on automaatti-ilmastointi ja W124E
Tulipa vihdoinkin mitta täyteen hitaasti reagoivan lämppärin säädön kanssa. Lämppärihän työnsi helteellä ensin muutaman minutin jääkylmää (ilmastointi) ja pakkasella tuli kuumaa ennen kuin lämpö tasaantui. Ilma ei oikein virrannut peilin vieressä olevalle anturille.

Yllä olevan ohjeen perusteella laitoin apparin penkin taka-asentoon ja asetuin siihen jalat kohti kattoa ja niska jalkatilaan (mukavan rentouttava asento :wink: ).

Imumoottori osui käteen kojelaudan takaa suurin piirtein kohdasta, jossa ulkopuolella lukee SRS Airbag. Pienen nitkuttelun jälkeen (on kiinni solumuovissa tms.) moottori tuli näkyviin siten, että letku ja sähkö olivat vielä kiinni.

Pikaisen testin jälkeen (virta-avainmesta virrat niskaan) huomasin, jottei moottori pyöri. Letku ja sähköliitin irti ja kokeilu suoraan irtoakusta, eikä pyörimistä näkynyt silloinkaan. Koska halusin olla varma, mittasin vielä yleismittarilla moottorille tulevan sähkön ja siellä oli henkeä.

Seuraavaksi haistelin hieman moottoria ja tuttu käyntisavujen poistumistuoksu oli havaittavissa. Muovinen 'pääty' aukesi pienellä meisselillä ja sen alta paljastui piirikortti, jossa oli johtojen liitännät sekä yksi diodi ja vastus. Vastus oli palanut karrelle.

Vastus vain irti juottaen (on sarjassa plusjohtimen kanssa). Vastusarvosta ei voinut enää sanoa mitään, joten etenin kaivamalla miljoonalaatikosta muutaman vastuksen ja langan pätkän...

Liitin moottorin takaisin virtajohdon päähän ja korvasin puuttuvan vastuksen langan pätkällä. Seurauksena oli vinhasti pyörivä moottori ja vihellys, josta superturboilijatkin olisivat kateellisia (pitäisiköhän viritys myydä hondamiehille turbosoundigeneraattorina 8) ).

Muutaman kokeilun jälkeen sopiva vastus löytyi, niin että moottori pyörii kohtuullisella vauhdilla, muttei pidä mahdotonta meteliä (tosin kuuluu, jos auto tyhjäkäynnillä ja radio poissa päältä). Joku tällaisen ehjän moottorin omaava, voisi vilkaista alkuperäisen vastuksen arvon....

Takaisin laitossa oikaisin hieman ja jätin moottorin lepäilemään kojelaudan alareunan päälle.

Summasummarum:

66€:n (moottori Vehosta) sijaan korjauksen hinta oli 0€ (vastus oli irroitettu vanhasta TV:stä). Korjaukseen kulunut aika oli n. 10 min.

PS. KL myy moottoria 59€, muttei löydy hyllystä.
Terveisin
Tero
Vastaa Viestiin