Daami KL:n iskaritestissä: uskomatonta!

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Daami KL:n iskaritestissä: uskomatonta!

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

No niin, tulihan ruokatunnin ratoksi käytyä KL:n iskaritestissä. Olin satasen saletti, notta 289.560 km ajetut originaali-iskarit ovat viittä vaille loppu. Kattia kanssa. Etupään arvot olivat 73 ja 74%, takapään 71 ja 72% eli mainoin arvosanoin pääsi "läpi". Samaten testikaveri totesivat jousien olevan timmikunnossa, eikä muissakaan alustan osissa ollut sanomista.
Kumma homma tuo kestoikä, vaikka testimiehistö sanoikin 126:n olevan aikamoinen ikiliikkuja :lol: .

Vaan ei vähä mitään - edelläni oli W123 240D, mittarissa 580 tkm ja iskarit alkuperäiset. Arvoksi saatiin vielä 65% about kautta linjan.
Toisaalta perässä tuli C180, mittarissa 158 tkm ja etuiskarit hylkyrajalla, taisi olla jotain 30%, takanakin vain 40% :shock: .

Ja ne raja-arvothan ovat:
> 40% = normaali
< 40% = heikkotehoinen
< 20% = viallinen

Mitäs noi Mm-arvot ovat, enpä huomannut kysyä paikan päällä. Raja-arvo on edessä >46 Mm = viallinen, takana >42 Mm = viallinen.
Mittatuloksissa omalle kiesille Mm oli edessä 29/30 ja takana 33/34 Mm, mitähän tuo nyt sitten kertoo :?:

Vaan taisi käydä niin, että iskari/jousiremppa saa ventata testiarvion mukaan vielä 70-100 tkm....... Mutta muuten tarttui mukaan mukava muovikassillinen erinäisiä pikkuhilppeitä konehuoneeseen.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14242
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Tutulta kuulostaa. Itse kävin keväällä Lappeenrannassa varaosaputkan vastaavassa testissä. Oletin "bumerangia", eli punaista viivaa, koska joka nurkalla kolisi enempi tai vähempi. Vielä mitä! Kaikki iskunvaimentimet saivat erinomaisen tuloksen. Testeriä ylläpitänyt jeppekin tokaisi, että "noissa 123:ssa iskarit ovat kyllä ikuiset, eräälläkin ajettu lähes milli alkuperäisillä, ja läpi meni!"

Tämä yhdistettynä omaan kokemukseeni ja sinun tapaukseesi antaa aiheen epäilylle, että W123:n ja W126:n pyöräntuennassa olisi jotain sellaista, mitä tuo testeri ei ota huomioon.

Kyllähän nyt oma ahterituntuma on hieman luotettavampi mittari kuin tuollainen testeri. Jos auto vaeltaa urissa ja kolisee, ja viat parantuvat iskarien vaihdon jälkeen, eihän se vika voi muualla olla kuin niissä iskareissa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Jaa-a

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Ylimääräisiä ääniä ei ole, ja tietynlaisen "vellauksen" kovemmassa sivutuulessa alan olla taipuvainen laittamaan Nokian "silestonejen" piikkiin.
Menköön ne nyt vielä tämän loppusuven :x ja ehken vielä alkukevään rospuuttoajan, kun ei uusia Misukoita raaskisi höylätä heti soiroksi nastojen karhentamilla kinttupoluilla :shock: .

Iskarimiehet kylläkin sanoivat laiskanpulskeista jousitusilmiöistä, että tuo 126-lotja on sellainen mukavuuslippulaiva, ettei siltä aivan formulamaista kaarrekäytöstä sovi edes vaatia. Mutta heittivät vinkiksi, että ainakin edustamansa Gabrielin valikoimista löytyy hyvin pönäkkää "viri-iskaria", jos alustaa kiristää haluaa. Alustan madalluksesta eli tunauksesta olimme liikuttavan yksimielisiä - ei W126:een, varsinkaan L-koppaan 8)
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

?

Viesti Kirjoittaja jarski »

Olikos siellä Tampereen KL:n hulluilla päivillä sellainen poistokori, josta saa tavaraa poistohintaan? Jos on, niin mitä kaikkea löytyi? Meinasin käydä Jyväskylän KL:ssä katsomassa, mutta ei jaksanut lähteä sinne asti...
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Testeri ja 123/126

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

123:n kohdalta olen kuullut tuon tarinan, jotta täristystesti ei oikein antaisi luotettavaa kuvaa iskarien kunnosta. Veljelleni totesivat Monroen testaajat aikoinaan täristyksen olevan ajan haaskausta.

126-420:seen tehtiin maahantuontikatsastuksen yhteydessä iskaritesti ja tulos oli erinomainen. Pyysin testiä, kun mielestäni autoa vaivaa pieni pintanypytys, jos tien pinta on hiukankin epätasainen. Lisäksi kuuluu pientä lotinaa sopivissa olosuhteissa.

Ilmeisesti pintanypytys johtuu -94 -mallisista V-nopeusluokan Michelineistä ja lotina löysistä koiranluista. - Uudet Toyota-koiranluut ovat lähes paikoillaan, takakontissa :wink: . Ja renkaat lentää jonkun onnellisen uusiokäyttöön lumikelien lähestyessä.
Terveisin
Tero
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: ?

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

jarski kirjoitti:Olikos siellä Tampereen KL:n hulluilla päivillä sellainen poistokori, josta saa tavaraa poistohintaan? Jos on, niin mitä kaikkea löytyi?
Ei ollut vielä tänään, päivän teemana oli iskarihommat, taitaa tulla poistokori vasta keskiviikkona - edes suodattimia ei saanut tarjoushintaan tänään. Joka päivälle näkyy olevan omat syöttinsä. Porukkaa oli kyllä pirusti, vasiten kun samaan kasaan on kutsuttu myös Bemarikuskit.
No Tammer-Suojan istuinpäällisten osalta tarjoukset ovat voimassa joka päivä. Mutta esim. halpaa öljyä saa vain yhtenä päivänä.
Hiukan turhauttaa hakea roinaa "pala kerrallaan", mutta eipä tuo ole kuin 10 minuutin matka :roll:

Flosse: paljonkos Horstissa onkaan niitä kilometrejä? Ovat varmasti alkuperäiset pumput siinäkin. Tuskin ovat aivan loppu, eikös tuolla Saksanmaalla matka taitu aika kuopattomia teitä myöten, toisin kuin täällä :x
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Niin mikä häppeninki siellä KL:llä on? Ei näin vanhan kotteron omistajalle mitään mainoksia tule... :roll:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Viesti Kirjoittaja jarski »

saul kirjoitti:Niin mikä häppeninki siellä KL:llä on? Ei näin vanhan kotteron omistajalle mitään mainoksia tule... :roll:
Jukalle; ilmeisesti sitten Jyväskylässä on koko viikon ajan "poistokori", ainakin mainoksessa lukee niin. Siellä on poisto-osaa vanhempiin malleihin.


Niin KL:ssä on tällä viikolla tapahtumaviikko; tänään on huoltopäivä, öljyt ja suod. tarjouksessa, huomenna iskaritestejä + iskareita, keskiviikkona Bosch esittelypäivä (pyyhkijänsulkia, hehkutulppia..), torstaina jarruosia+ pakoputkia erikoishintaan ja perjantaina lisävarustepäivä, kromikaaria, pöläreitä ym.
Mulle tuli mainos, mutta onhan tuo meikäläisen kiesi paaaaaaaljon uudempi :wink:
Saakos KL:stä muuten miten osaa w115:een? Itse en ole ostanut sieltä w115:een muuta kuin öljynsuodattimen. Löytyykö peltiosaa ym..?
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

jarski kirjoitti:Saakos KL:stä muuten miten osaa w115:een? Itse en ole ostanut sieltä w115:een muuta kuin öljynsuodattimen. Löytyykö peltiosaa ym..?
Aika nihkeästi. Peltiasioita en ole edes kysellyt, enkä kyllä paljon muutakaan. Esim. lämmityslaitteen moottori poistui valikoimista kuulemma joskus 1992...
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Lisää aiheesta; helmapellit

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Hei W114 / 115 -kuskit :

KL- poistotorilla oli kuulemma peltiosia varsin sopivasti,
mm. sisälokasuojia, takasisäkaaria, ym. korj.peltejä.
Nämä on siis Tampereella. Oli/ on myös jotakin pinta-pikku-viallisia
osia w123 ja w124.

PS: tässä ollaan kotiuduttu Italian/ saksan helteistä.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lisää aiheesta; helmapellit

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Henry V. kirjoitti:Hei W114 / 115 -kuskit :

KL- poistotorilla oli kuulemma peltiosia varsin sopivasti,
mm. sisälokasuojia, takasisäkaaria, ym. korj.peltejä.
Nämä on siis Tampereella. Oli/ on myös jotakin pinta-pikku-viallisia
osia w123 ja w124.

PS: tässä ollaan kotiuduttu Italian/ saksan helteistä.
Niin onkos nuo alkuperäsiä vai tarvikeosia? Monasti ne tarvikeosat tuppaavat olemaan p*askaa.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Lisää aiheesta...

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Valitettavasti en tiedä - kaveri vaan soitti ja kyseli että tarvinko mitään w123
osia.

Yleisesti voidaan kuitenkin todeta, että korjauspellit ovat aina tarvikeosia,
koska niitä ei valmisteta alkuperäisenä lainkaan ( esim..lokasuojan reunat ).
Tarvikepeltejä on sitten kovin monenlaatuisia ja monelta valmistajalta,
mutta oletan kuitenkin, että KL on valinnut laadukkaammasta päästä.

Asensin muuten kerran w114/ 115 etulokasuojat : Klokkerholm-tarra,
mutta valmistaja-leima oli joku italialainen. Ne sopivat aivan "heittämällä".
Sisäpuolet maalattiin ( 2 x ) ja massattiin ( 2 x ). Ensimmäinen reikä tuli
kuskin puolelle alas 9 vuoden kuluttua. :wink:
( autossa oli myös alumiini-sisä-Lokarit ) .
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
MB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 359
Liittynyt: To 10.07.2003 12:46

Viesti Kirjoittaja MB »

Joo mersun iskarit kannatta ruostesuojata sillointällöin :D
Itsellä ruostui tuosta w123 :sta alkuperäinen iskunvaimennin vaihtokuntoon JO 550tkm:ssä.

MB&240D
Auto jolla ajat ikäsi, Mercedes
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Olihan tuolla Tampereen KL:ssä poisto-osia ainakin ma-aamuna kun itse siellä kävin. Jotain sekalaisia valoja letkuja yms. tilpehööriä,maskin osia,pari vannetta jne.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Joopa joo...

Viesti Kirjoittaja jarski »

Ne Jyväskylän KL:n "hullutpäivät" ovatkin tulevalla viikolla.. Arvatkaa kuka meinasi lähteä viimeviikolla käymään siellä :oops: Onneksi jäi lähtemättä.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Re: Joopa joo...

Viesti Kirjoittaja Saul »

jarski kirjoitti:Ne Jyväskylän KL:n "hullutpäivät" ovatkin tulevalla viikolla.. Arvatkaa kuka meinasi lähteä viimeviikolla käymään siellä :oops: Onneksi jäi lähtemättä.
No enpä minäkään sinne ehtinyt! :D Ehtisinköhän nyt kun tuli "uusi mahdollisuus"..?
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Lay-Tee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: La 03.05.2003 03:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Lay-Tee »

Omalla 124:lla on ajettu vasta vajaa 130 tkm, ja perästä on jonkun aikaa kuulunu kolinaa. En ole iskaristesteissä käyny, mutta voiko jo tässä vaiheessa alkaa prakaamaan?

// Late
Life's a beach / then you dive
1985 W124 230 E
Vastaa Viestiin