Rakensin äänentoistoa W124

Kaikki autostereoihin ja oheislaitteisiin liittyvä keskustelu.
Avatar
karppa_87
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Pe 22.10.2004 12:00
Paikkakunta: Puolanka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karppa_87 »

joo oon puolangalta päin...Nykyään asun ja opiskelen puolangalla.

Miten sulla muuten onnistu se asennus ku noi monacorit toistaa 90-20k Hz ni miten onnistuit "integroimaan" sen subin siihen järjestelmään?
Kuuluuko selvästi että missä se subi on?

Ite jos pistän noi Monacorit ja 12" Peerlessin (pieneen suljettuun koteloon) takakonttiin ni mitenköhän onnistuu?
Siks 12 tuumanen ku mersu on kuitenki aika jykevä ja tiivis konttinen auto.

Toisaalta en minä tiiä siitäkää caliberista että kuinka alas se toistaa..
MB W124 200D ´88
pappi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: To 18.11.2004 18:58
Paikkakunta: Pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja pappi »

Jos tarkasti kuuntelee, toistossa on "monttu". Soittimessani on tarkka jakosuodin, jolla saan fiksattua toistoa. En ole vielä niin pitkään autossa istunut, että olisin tuon säädön saanut tehtyä. Soitin on aika uusi ja pitäis käyttää aikaa tuohon säätämiseen (vaatii käyttöohjeen käyttöä :oops: )

Basson "paikka" häviää Mersuun hyvin... Toisto ainakin minulla on sellainen pehmeä.

Tein niille toisille Monacoreille korotuspalat, joilla yritän saada ne istumaan tuonne takahattuhyllylle nätisti.
Mersu myyty...
Avatar
karppa_87
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Pe 22.10.2004 12:00
Paikkakunta: Puolanka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karppa_87 »

Elikkä voisin saada jopa kuulumaan kohtuullisesti tolla setillä?
Ainaki omasta mielestä..en oo mikää kultakorva.. :roll:
Täytyy varmaan rassata sen Xetecin jakosuotimia sitte..vaikka ei siinä suurempia säätöjä saa tehtyä..
Ku vielä jostai sais sellaset monacorit..

Onko niillä hattuhyllyn kajareilla vaikutusta etupenkeille asti?

Muute mitä pappi arvelet sopisko tämmöset siihen eteen?
http://www.a-com.fi/catalog/product_inf ... cts_id=517
Eihän noi ole kuin 9 mm isommat.. Toistaisivat vähän alemmas.
MB W124 200D ´88
pappi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: To 18.11.2004 18:58
Paikkakunta: Pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja pappi »

Jos ei halua leikkoa kojelautaa, saatat joutua tekemään pienet korotuspalat. Sitten saa taistella niiden ritilöiden kanssa, koska sinne ei jää kovinkaan isoa tilaa...

Mitä tulee takakajareihin niin tuossa minun systeemissä takakajarit on vain matkustajille...

Uskoisin, että saat rakennettua toimivan järjestelmän mainitsemillasi osilla.
Mersu myyty...
vito cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Su 22.08.2004 16:28
Paikkakunta: 08...

Viesti Kirjoittaja vito cdi »

Joku asiantuntija antanu kunnon vinkit, ku oot tuommosen setin laittanu, uskosin, että saat samalla rahalla paremmin soivan ku vähän jaksaa asentaa ja lisäksi vaikka pinskulta 9200 despi....
romujenkeräys on sairaus!
pappi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: To 18.11.2004 18:58
Paikkakunta: Pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja pappi »

Oma kokoonpanoni on nyt tuollainen heitä kiinni ja kuuntele... Ehkä joskus kun on aikaa ja rahaa niin sitten vois päivittää viksummaksi.

Itse kun kuitenkin edustan sitä porukkaa, että osta ensin auto ja sitten siihen poppivehkeet jos rahkeet riittää.
Mersu myyty...
Avatar
karppa_87
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Pe 22.10.2004 12:00
Paikkakunta: Puolanka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karppa_87 »

No en minäkää halua pistää poppiin montaa tuhatta. Enkä haluais muokata hirveästi auton rakenteita.

Minä nyt ostan ton 5-kanavaisen xetecin ja Peerlessin R.12 ja siihen vielä hyvät johdotukset ni se on ainaki minusta ihan hyvä pohja parannella sitte myöhemmin..

Pitää nyt aluksi ostaa vaikka noi pienemmät Monacorit..Ja jos ei millää saa noilla kuulumaan ni sitte miettiä jatkoa.
MB W124 200D ´88
Avatar
perttu_n
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 322
Liittynyt: Ma 27.10.2003 15:48
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perttu_n »

Ihan Hyvältä setiltä kuullostaa. Ei noihin kajareihin kannata miljoonia sijottaa, mikäli ei tosiaankaan hae kilpailutasoista äänentoistoa. Ja vaikka hakeekin, riittää hieman keskitasoa paremmat elementit. Loppu on kiinni säädöistä ja asennuksista.
w201 190D
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Tuli tuossa itsellä ostettua jo kolmas 3-tie erillis-sarja: Velocity 8"mideillä 5,25" keskareilla ja 1" diskanteilla...

Tämä olisi tarkoitus eteen sovittaa... Tehoa näille on varattu 2x200W RMS :D
Pitäis ainaki alkaa midi "läiskimään", koska minun mielestä mid-basso on aika olennainen osa äänentoistoa....
Näiden kaveriksi laitan EHKÄ 2x spl dynamics pro 12D2 + DIG-1450 hattuhyllyyn, tahi jos nyt ihan hulliinnun niin 2x pro 15D2 + 2 DIG:iä :oops:

Itse ainakin panosta etupäässä siihen, että vahvistintehoa on oltava kunnolla ja vahvarit laadukkaita :!:
Kaiuttimet pysyy kunnossa ja toisto "controllissa" vaikka innostuis vähän kovempaakin luukuttamaan, joka on kyllä tosin nykypäivinä todella harvinaista omalla kohdallani...

Jos jotakuta kiinnostaa ostaa pioneerin tai dragsterin 3-tie erillis-sarja niin yv:tä mulle!
Tuo dragster on kasattu ko. merkin parhaista malleista ja ei sisällä suotimia, kustansi uutena 470eurooppalaista :(
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
pappi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: To 18.11.2004 18:58
Paikkakunta: Pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja pappi »

Kannattaa lukea foorumin vanhemmat topicit, jotka liittyvät kakkosnelosen rakenteluun.

Itse säästin aikaa ja vaivaa kun hiukan katseli miten ja mistä kannattaa vetää piuhat + miten Mersu puretaan siten, että ei tarvii lähtä kauppaan hakemaan uusia kynnyslistoja yms...
Mersu myyty...
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

pappi kirjoitti:Kannattaa lukea foorumin vanhemmat topicit, jotka liittyvät kakkosnelosen rakenteluun.

Itse säästin aikaa ja vaivaa kun hiukan katseli miten ja mistä kannattaa vetää piuhat + miten Mersu puretaan siten, että ei tarvii lähtä kauppaan hakemaan uusia kynnyslistoja yms...
Tämä on todellakin asiaa...
Itse olen opetellut kaiken mersun purkamisesta kantapään kautta ja rikkonut useita osia varsinkin sisustan suhteen :evil:
Mersussa kaikki osat on yleensä todella yksinkertaisesti irrotettavissa, mutta pitää tietää miten ne irrotetaan, koska muuten ne hajoavat....
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
pappi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: To 18.11.2004 18:58
Paikkakunta: Pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja pappi »

Tehtiin tuossa kaverin 300d -87 Meseen subbarin asennus.... Aikaa meni rattoisasti noin 1.5h.

Todettiin vaan, että on se helppoa kun autoa voi purkaa ja koota ilman pelkoa hajoamisesta.

Subbari on 10" SPL ja vahvistimeksi laitoimma nelikanavaisen, jolla joskus sitten käskytetään takakajareitakin... Se on sitten toinen projekti.

Toisto muuttui radikaalisti...
Mersu myyty...
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Itsellä on vielä edessä ja takana originaalit Nokian kaiuttimet. Takakajarit oli jollain pikkuvahvistimella höystettynä jo ostaessa, mutta itsellä ei subbarille ole vahvaria niin lisäsin vaan subbarin ja otin takakajarit pois käytöstä ja laitoin sen pikkuvahvarin subbaria käyttämään. Ei se nyt häävisti soi, kun ei siinä vahvarissa ole kunnon jakosuodinta, mutta kuuluu onneksi edes vähän bassoa. Tämä siis vain väliaikaisratkaisu. Täytyisi ostaa tuo Xetecin 5-kanavainen vahvari, niin sais heittää sen pikkuvahvarin helvettiin sieltä ja laittaa xetecin vahvari tosityöhön :twisted:

Ja sitten kun nälkä kasvaa syödessä, niin pikkuhiljaa täytys vaihtaa etu- ja takakajarit kunnollisiin.
Passat Variant 1.9TDI 2001
pappi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: To 18.11.2004 18:58
Paikkakunta: Pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja pappi »

Niinhän siinä käy. Tänään Kärkkäisellä hiplasin soitinta, jonka pyyntihinta oli 2200€. Siinä oli flippipaneelit sun muut härrävärkit. Esitteen mukaan voisi rakentaa aika kivan teatterin sen kautta???

Kaveri vaan ihmetteli ja voivotteli, että miksi hän ei ole aikaisemmin asentanut mitään vermeitään paikalleen. Nuokin mitä tänään asennettiin on lojuneet sen hyllyssä pari vuotta???

Asentamisen vaiva taitaa korreloitua aloittamisen kipinään??? :oops:
Mersu myyty...
pappi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: To 18.11.2004 18:58
Paikkakunta: Pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja pappi »

Päivitetty Kajaanin keikalla äänentoistoa. Kontissa nyt Fanaticaudion Sub2, jossa elementtinä Dragster DWB 124 :lol: . Kotelo mittatilaustyönä. Kuuluu hiukan herkemmin ja äänenlaatu on mitä mainioin. Plussaa oli koekuuntelu mahdollisuus omassa autossa, ennen kuin höylättiin korttia... Suosittelen.
Mersu myyty...
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

No niin, tänään asentelin tollasen SPL S-4005 5-kanavaisen vahvistimen tonne takaluukkuun. Ruuvailin ylösalaisin hattuhyllyn alle kiinni, samalla tavalla kuin tuo entinenkin vahvistin siellä oli. Etukajareille en vielä ehtinyt vetää piuhoja, takakajarit ja subu toimii jo, ja ihan hyvin pauhaa. Onkos mitään vinkkejä noiden piuhojen suhteen, kun eteen asti pitäis vetää. Tuskin kannattaa alkaa penkkejä ja lattiamattoja irrottelemaan, taitaa olla helpompi käyttää kynnyskoteloita?

Meinasin ensiksi laittaa sen vahvistimen subbarikotelon päälle ruuveilla, mutta tulin toisiin ajatuksiin, kun työkaveri kertoi että sai hajotettua yhden vahvistimen sillai. Oli huudatellut musaa kovaa ja vahvari tietysti lämmennyt kauheasti ja subbarikotelon tärinä oli pilannut kaikki juotokset vahvarin sisältä. Semmonen tapaus, en olis ihan heti uskonut että niinkin voi käydä.
Ja sit vielä yks juttu, onko tuo takapenkin selkänojan irrotus kuinka hankala? On kippaavat niskatuet. Sieltä ilmeisesti kulkee läpivienti, eikä muista paikoista piuhoja sisälle saa.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Pasi H. kirjoitti:No niin, tänään asentelin tollasen SPL S-4005 5-kanavaisen vahvistimen tonne takaluukkuun. Ruuvailin ylösalaisin hattuhyllyn alle kiinni, samalla tavalla kuin tuo entinenkin vahvistin siellä oli. Etukajareille en vielä ehtinyt vetää piuhoja, takakajarit ja subu toimii jo, ja ihan hyvin pauhaa. Onkos mitään vinkkejä noiden piuhojen suhteen, kun eteen asti pitäis vetää. Tuskin kannattaa alkaa penkkejä ja lattiamattoja irrottelemaan, taitaa olla helpompi käyttää kynnyskoteloita?

Meinasin ensiksi laittaa sen vahvistimen subbarikotelon päälle ruuveilla, mutta tulin toisiin ajatuksiin, kun työkaveri kertoi että sai hajotettua yhden vahvistimen sillai. Oli huudatellut musaa kovaa ja vahvari tietysti lämmennyt kauheasti ja subbarikotelon tärinä oli pilannut kaikki juotokset vahvarin sisältä. Semmonen tapaus, en olis ihan heti uskonut että niinkin voi käydä.
Ja sit vielä yks juttu, onko tuo takapenkin selkänojan irrotus kuinka hankala? On kippaavat niskatuet. Sieltä ilmeisesti kulkee läpivienti, eikä muista paikoista piuhoja sisälle saa.
Onko vahvarisi kiinni suoraan ruuveilla auton rungossa ilman eristettä?
Jos on niin laita ihmeessä jotain kumia väliin ku vahvistintahan ei saa ruuvata suoraan auton runkoon... Älä kysy tarkemmin miksi, mutta autosound.fi sivulta löytynee vastaus. Aiheuttaa jotain maadoitus "lenkkiä" tai jotain sinnepäin...
Itsellänikin on ollut suoraan auton rungossa joskus eikä ole hajonnut, mutta autosound foorumin mukaan tuollainen kiinnitys voi rikkoa vahvistimen.
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Esko R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Mites pappi, kun sulla on se subi siellä takakontissa, niin onko sulla mitään refleksi aukkoa hattuhyllyssä, vai kuuluuko bassot muutenkin?
Kyllä Mersu on aina Mersu

X218 350CDI
Exät:
W212 220CDI (FL)
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Mites se sen nyt voi hajottaa. Kuitenkin ne ruuvit, millä se on kiinni siinä hattuhyllyssä sitä maadottaa, oli sit mitä tahansa fylliä välissä..
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
perttu_n
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 322
Liittynyt: Ma 27.10.2003 15:48
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perttu_n »

Niin, vahvistin maadoittaa itsensä joissain tapauksissa runkonsa kautta, mikäli se on suorassa kosketuksessa auton runkoon. Mahdolliset häiriöt saattavat aiheutua tästä.
...subbarikotelon tärinä...
Mutta eihän subbarikotelo saa täristä, etenkään elementin vaikutuksesta. Sehän on liian heppoinnen silloin.
w201 190D
pappi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: To 18.11.2004 18:58
Paikkakunta: Pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja pappi »

Esko R kirjoitti:Mites pappi, kun sulla on se subi siellä takakontissa, niin onko sulla mitään refleksi aukkoa hattuhyllyssä
Umpikontti... 10" soitteli aika vaimeesti, mutta tuo ostamani 12" kuuluu kivasti. Tuo sen tukevuuden mitä kaipasinkin... 10" olis minun käyttöön muuten riittänyt, mutta tuo 12" on herkempi. Eihän tuo vertoja vedä sille jos subi on putkitettu matkustamoon tai hattuhyllyllä on freeair. Jos kokoontumisajot järjestetään tänne Ylivieskan alueelle, niin vois vertailla käytännössä erilaisia järjestelmiä.
Mersu myyty...
pappi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: To 18.11.2004 18:58
Paikkakunta: Pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja pappi »

Pasi H. kirjoitti:Meinasin ensiksi laittaa sen vahvistimen subbarikotelon päälle ruuveilla, mutta tulin toisiin ajatuksiin.
Itselläni oli entisessä autossa kotelossa kiinni vahvistin ja tuossa nykyisessäkin on kotelon kyljessä. Ei ole toistaiseksi ollut merkitystä vahvistimen keston kannalta. Tietty tuossa voi olla vinha perä, mutta jos kotelo elää elementin soinnin mukaan niin kannattaa ehkä vaihtaa järeämpi kotelo. Subbarini mukana tullut kotelo on 22mm mdf levystä, painaa ihan kiitettävästi....
Mersu myyty...
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

subbarikotelon tärinä oli pilannut kaikki juotokset vahvarin sisältä
Oliko kaverillasi kaukosäädin? Kyllä siinä korvat pilaantuvat jo paljon ennen kuin vahvarin saa hajoamaan, mikä sekin kuulostaa aika uskomattomalta.

Luukuttaminen EI kannata, niin monestakin eri syystä.
Avatar
Notna
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ke 15.12.2004 19:36
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Notna »

subbarikotelon tärinä oli pilannut kaikki juotokset vahvarin sisältä
No enpä olis uskonu et tommonen on mahollista!
On saanu aika kovaa luukuttaa kun tinan sulamispiste on joku reilu 200C
Vaikka taitaa tää juotostina jonkinlaista seosta olla.
Onkohan vahvistimin paikka ollut ihan paras mahdollinen jäähdytyksen kannalta?
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Niin siihen en vielä saanut vastausta, että mitä virkaa sillä fyllillä on siellä vahvarin alla, kun kuitenkin ne kiinnitysruuvit maadottaa viime kädessä, eikös?
Itsekään en uskonut todeksi että se tärinä+kuumeneminen vois aiheuttaa tommosen juotoksien pilaamisen. Joka tapauksessa tiedän, että näin on käynyt työkaverille. Sanoin kaverille kun se siitä vahvarin paikasta varotti, että en aio luukuttaa, ei oo tapana.. No nyt se kuitenkin on siellä hattuhyllyn alla.
Ja huomasin että kyllä se mersun kontti on aika tiivis, kun työnsi pään sinne kontin sisään musiikin soidessa niin huhhuh ku basso huusi mutta kun kontin lyö kiinni niin ei juuri yhtään kuulu basso ulos, eikä mikään paikka pärise. Sisälle saisi tulla hiukan paremmin, mutta en raaski ehjää hattuhyllyä alkaa silpomaan. Yritän kuitenkin pitää alkuperäis-ilmettä sisätiloissa. Mites tuonne etupään kajareihin, mitkä sinne menee heittämällä, 6" on ainakin liian iso, 4" taitaa olla vakio, mahtuuko reilu 5 tuumanen kajari heittämällä?
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Pasi H. kirjoitti:Niin siihen en vielä saanut vastausta, että mitä virkaa sillä fyllillä on siellä vahvarin alla, kun kuitenkin ne kiinnitysruuvit maadottaa viime kädessä, eikös?
Kysy vielä autosoundista, mutta muistelin tuossa asiaa ja se oli 98% varmuudella näin, että niiden ruuvien ja "oikean" maadoituksen välille syntyy tasoero ja se voi sitten särkeä vahvistimen aiheuttaen jotain "piikkejä"...
Mutta 100% varmuuden saamiseksi varmista autosoundin bbs:stä...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Veikkaisin että lämpö sen vahvarin ennemminkin hajottaa ylösalaisin sijoitettuna :roll:
Ei taida jäähdytys toimia suunnitellulla tavalla jos lankku on "selällään".
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
pappi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: To 18.11.2004 18:58
Paikkakunta: Pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja pappi »

124 koppasen eteen menee sitten 120mm elementti... Tässä topicissakin on tarinointia etukajareista... Menee sinne isompikin, mutta dremelin tarttet...
Mersu myyty...
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Jani kirjoitti:Veikkaisin että lämpö sen vahvarin ennemminkin hajottaa ylösalaisin sijoitettuna :roll:
Ei taida jäähdytys toimia suunnitellulla tavalla jos lankku on "selällään".
Kuin niin?
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

No ne päätetransistorit on yleensä ruuvattu vahvarin kuoreen yläpuolelle, eli lämpö siirtyy suoraan ylöspäin jäähdetyselementtinä toimivaan koteloon.
Kun vahvari on ylösalaisin nousee suurin osa lämmöstä transistoreihin :roll:
Elikkä ne eivät jäähdy niinkuin pitäisi.
Yleensähän vahvareissa on ylikuumenemis-suoja, mutta sekään ei aina auta.
Saattaa tulla toimitasavut pihalle jos enempi luukuttaa.
Eri asia sitten jos on puhaltimia tms apuna.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Vastaa Viestiin