W123 240 D ja öljyn kulutus
W123 240 D ja öljyn kulutus
Ostin vastikään W123:n (240 D -84), jolla on tietokilometrit 420 000 mittarissa, tutulta kaverilta.
Auto on viime kesänä alkanut yllättäen syödä öljyä n. 0,5 - 1 litraa/500 km. Autoon oli vaihdettu venttiilinohjurien tiivisteet, ilman apua. Auto käynnistyy, käy ja kukkuu viimeisen päälle, eikä vuoda mistään.
Polttoainetta kului matka ajossa 648 km:lle 44 litraa, eli kulutuskaan ei ole paha (karmea tuisku). Lisäksi meni litra öljyä...
Eli mistähän ihmeestä öljy voisi kadota, kun savutusarvo katsastuksessa oli 1,14 eikä auto savua oikeastaa ollenkaan.
Voisko olla väljä tai männänrenkaissa häikkää?
Onko näillä kilometreilla, hyvin huollettuna ja Mobilin öljyillä ajettuna normaalia, että olisi jo kerta kaikkiaan niin väljä? Kansi halki jostakin?
Onko kellään vastaavanlaisia kokemuksia?
Auto on viime kesänä alkanut yllättäen syödä öljyä n. 0,5 - 1 litraa/500 km. Autoon oli vaihdettu venttiilinohjurien tiivisteet, ilman apua. Auto käynnistyy, käy ja kukkuu viimeisen päälle, eikä vuoda mistään.
Polttoainetta kului matka ajossa 648 km:lle 44 litraa, eli kulutuskaan ei ole paha (karmea tuisku). Lisäksi meni litra öljyä...
Eli mistähän ihmeestä öljy voisi kadota, kun savutusarvo katsastuksessa oli 1,14 eikä auto savua oikeastaa ollenkaan.
Voisko olla väljä tai männänrenkaissa häikkää?
Onko näillä kilometreilla, hyvin huollettuna ja Mobilin öljyillä ajettuna normaalia, että olisi jo kerta kaikkiaan niin väljä? Kansi halki jostakin?
Onko kellään vastaavanlaisia kokemuksia?
EX: W123 240D -84
Bensafarkku kiikarissa!
Bensafarkku kiikarissa!
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Omani (300 D) valutti öljynsuodattimen jalasta.
Tiivisteen vaihtaminen auttoi siihen.
Tiivisteen vaihtaminen auttoi siihen.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
On kokemusta!
Yllämainittu öljynputsarin jalka (minulla valutti sieltä kytkinkoppaan...) toinen paikka on kampiakselin etustefa. Koita katsella mistä märkää löytyy.
Yllämainittu öljynputsarin jalka (minulla valutti sieltä kytkinkoppaan...) toinen paikka on kampiakselin etustefa. Koita katsella mistä märkää löytyy.
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Mulla valutti koneen kylkeä alas ja pohjaan.Timo999 kirjoitti:Yllämainittu öljynputsarin jalka (minulla valutti sieltä kytkinkoppaan...)
Pysyi pohja hyvin "ruostesuojattuna".
Hankala paikka vaan nähdä vuotoa (ainakin 300:ssa), jos ei tiedä juuri oikeaa paikkaa katsoa

Auton alla käydessä sen kyllä huomasi helposti, että jostain "vähän vuotaa"

* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Re: W123 240 D ja öljyn kulutus
Tiivisteeltä kuulostais niinkuin tuossa ehdoteltiin. Kansi ei ruukaa tässä vehkeessä haljeta.Keke P. kirjoitti:Auto on viime kesänä alkanut yllättäen syödä öljyä n. 0,5 - 1 litraa/500 km.
Ei noilla kilometreillä ja hyvällä huollolla (=mm hyvät öljyt tarpeeksi usein vaihtaen) vielä pitäisi olla väljä. On yksi kestävimmistä pannuista mitä ikinä rakennettu.
Re: W123 240 D ja öljyn kulutus
Kiitos hyvistä vinkeistä, mutta kun auton alle ei tule tipan tippaa, vaikka auto seisoo yönkin yli puhtaalla lumella...
Tiivisteeltä kuulostais niinkuin tuossa ehdoteltiin. Kansi ei ruukaa tässä vehkeessä haljeta.
Ei noilla kilometreillä ja hyvällä huollolla (=mm hyvät öljyt tarpeeksi usein vaihtaen) vielä pitäisi olla väljä. On yksi kestävimmistä pannuista mitä ikinä rakennettu.
Kun lopetti takaiskarikin vuotamasta, korkkasi lauantaina ja vissiin lähti öljyt kun koliseekin kuopissa.
Kun tuon määrän minun mielestä pitäs tehdä melkoiset roiskeet, vaikka vuotaiskin vain vaudissa auton pohjaa pitkin.
Ja jos vuotais kytkinkoppaan, niin ei kai se siellä kauan pysy? Eikös se pilais kytkimen jossakin vaiheessa?
Mystinen tapaus, tutkimukset jatkuu...
EX: W123 240D -84
Bensafarkku kiikarissa!
Bensafarkku kiikarissa!
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Re: W123 240 D ja öljyn kulutus
Hep!Keke P. kirjoitti:Kiitos hyvistä vinkeistä, mutta kun auton alle ei tule tipan tippaa, vaikka auto seisoo yönkin yli puhtaalla lumella...
Ei mullakaan paikalleen vuotanut.
Tai kai olisi vuotanut, jos olisi pitkään paikallaan käyttänyt tai sitten vuosi vasta, kun paineet oli riittävän korkealla (yli 1,5-1,8 bar).
Joka tapauksessa öljy viallisesta tiivisteestä johtuen katosi vain ajossa.
Ja kaikki jäi pohjaan/maailmalle.
Vain kuumana kesäpäivänä tuli pihaan muutama tippa.
Juu, ahtaudupa sinne auton alle ja katso, miltä siellä näyttääKeke P. kirjoitti: Kun tuon määrän minun mielestä pitäs tehdä melkoiset roiskeet, vaikka vuotaiskin vain vaudissa auton pohjaa pitkin.

* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
MInulle sattui kerran niin, että kun vaidoin öljyt ja pistin moottoriin teboil powerit, niin öljyn kulutus suorastaa räjähti. Nimittäin satuin tarkistamaan öljyjä 1250 km öljynvaihdon jälkeen, niin piti listätä vain 6.4 litraa. Öljyt olivat takuu varmasti ylämerkissä, kun öljyt vaihdoin. Eikä auto aikaisemmin juuri kuluttanut öljyä, vaihdoin sitten toiseen öljyyn ja kulutus lakkasi. Ihmeellistä oli ettei auto pahemmin savuttanut, eikä mitään vuotoja ollut. En keksi juuri muuta syytä, kuin ettei öljyn ominaisuudet riittäneet kovassa ajossa ja öljyä joutui palotilaan suurissa nopeuksissa.
Onneksi mitään vahinkoa ei tullut. Ja moottorin öljyn kulutus ja savutus loppui öljymerkin vaihdon jälkeen. Opinpa sen, että halpaöljyjen kanssa pitää olla varovainen.
Onneksi mitään vahinkoa ei tullut. Ja moottorin öljyn kulutus ja savutus loppui öljymerkin vaihdon jälkeen. Opinpa sen, että halpaöljyjen kanssa pitää olla varovainen.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 45
- Liittynyt: La 07.02.2004 09:30
- Paikkakunta: Oulunseutu
Täytyypä tässä viikonloppuna, jos ehtii, käyttää autoa nosturilla ja katella pohjaa, olen pihalla vain kurkistellut varovasti alle.Oululainen kirjoitti:Pysyykö auton perä puhtaana? Kesäkelillä huomasi aika helposti jos joku paikka vuosi enempi öljyä, ainakin farkussa, oli kyllä pohjakin sitten siltä erää suojattu. Mulla olisi tuollainen, -84 ylimääräinen kone, jos tarviit...
Ihmetyttää tosiaan tuo öljyn häipyminen, ja kuitenkin kone käy ja vetää tosi hyvin.
Tarkoitus olisi tulevana kesänä käyttää kone auki, jos ei muuta syytä löydy öljyn katoamiseen.
Samoin perän/kardaanin kolahtelut tulee silloin tarkempaan syyniin.
Jos/kun kone tulee ajankohtaiseksi, saattaa hyvinkin olla 300D-kone ja vaihdelaatikko liipaisimella...
EX: W123 240D -84
Bensafarkku kiikarissa!
Bensafarkku kiikarissa!
Tuo öljynputsarin jalka kuulostaa tutulta ongelmalta. Välillä Joensuu-Taivalkoski meni joskus 220d pystärillä 8 L Teboilin halvinta rasvaa Suomen luontoon
. Oli kyllä pohjakin topakassa rasvassa. Mikä lie sen pullauttanut välistä pois, mutta uudella tiivisteillä asettui takaisin normaali lukemiin eli n. litra tonnille. Eikös tuon vielä jaksa kaataa, eihän nämä uusia ole
Ajattelin vaan jos meinaat ruveta rengastelemaan yms. kotteron hinta "hivenen" pompsahtaa.


- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Juu siinä on yhdessä "yläneljänneksessä" (vai miten sitä oikein kuvailisi) aika heppoinen kannas ja omastani oli siis tuo koko neljännes puhaltunut taivaan tuuliin.vesa kirjoitti:Tuo öljynputsarin jalka kuulostaa tutulta ongelmalta.
Kierroksilla käydessä varmaankin puhalsi öljyä reippaasti, mutta pihaan sitä ei tosiaan enää riittänyt, kuin aivan muutama tippa lämpiminä kesäpäivinä.
Niin vähän, että ei huomiota kiinnitä.
Pari jalan pulttia vaan on pirullisessa paikassa.
Hyvä olisi olla kuusioavain, jota voi vääntää vinossakin (pallomainen pää siis), tai lyhentää rälläkällä avain ja nitkutella hissuksiin.
Muistelisin vielä, että yksi pultti piti avata alakautta.
Siellä on sitten joku jousi-/kuulasydeemi, joten irroitettaessa tarkkana ettei lennä naapuritontin puolelle

Alkuperäinen tiiviste Lommilan Veholla ei montaa euroa maksanut.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Jep, kyllä litra/1000 km olis vielä aivan hyvä, ja voisi sietää, kun muuten on niin hyväkuntoinen ja siisti peli.Mikä lie sen pullauttanut välistä pois, mutta uudella tiivisteillä asettui takaisin normaali lukemiin eli n. litra tonnille. Eikös tuon vielä jaksa kaataa, eihän nämä uusia oleAjattelin vaan jos meinaat ruveta rengastelemaan yms. kotteron hinta "hivenen" pompsahtaa.
Täytyypä tosiaan kattella tuota asiaa viikonlopulla, äsken kurkkasin pimeässä taskulampulla konehuoneeseen, ja se öljynsuodattimen jalka oli öljyinen.
Tällainen autohan on harresteväline, eli remontti on mahdollinen, vaikka sen hinta ei auton arvossa paljon näkyisikään

Kiitos hyvistä vinkeistä, toivotaan että vika löytyy tuosta tiivisteestä.
EX: W123 240D -84
Bensafarkku kiikarissa!
Bensafarkku kiikarissa!
Lohkon ja jalan väliin tuleva tiiviste kannattaa laittaa alkuperäinen "pakeliittimainen" tiiviste. Iisalmen veholla oli muistaakseni jotain kuuden euron pintaan. Kaksi paperitiivistettä tuli ja meni, vasta kolmas ja alkuperäinen alkoi pitämään. Eipähän kuivanut kädet, tosin parempaakin käsivoidetta on kuin Mobil Rally Formula... 

Pasi
Skoda Octavia Combi 1,9 TdI -03
Suzuki A100 -74
Ex. W124 300TDT -92
Ex. W124 200d -90
Ex. W202 C 200 T CDI A -00
Ex. W123 240d turbo -84
Skoda Octavia Combi 1,9 TdI -03
Suzuki A100 -74
Ex. W124 300TDT -92
Ex. W124 200d -90
Ex. W202 C 200 T CDI A -00
Ex. W123 240d turbo -84
Kun itse tuota osaa irrotin, niin ei siellä tuollaista tullut vastaan. Ainoastaan se venttiilihän siinä on. Olisiko sitten joissakin muissa malleissa erilainen.Ari66 kirjoitti:Siellä on sitten joku jousi-/kuulasydeemi, joten irroitettaessa tarkkana ettei lennä naapuritontin puolelle![]()
Alkuperäinen tiiviste Lommilan Veholla ei montaa euroa maksanut.
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Onhan se mahdollista, että olisi erilainenkin.Heavy kirjoitti:Kun itse tuota osaa irrotin, niin ei siellä tuollaista tullut vastaan. Ainoastaan se venttiilihän siinä on. Olisiko sitten joissakin muissa malleissa erilainen.Ari66 kirjoitti:Siellä on sitten joku jousi-/kuulasydeemi, joten irroitettaessa tarkkana ettei lennä naapuritontin puolelle![]()
Vielä todennäköisempää on se, että saatan muistaa väärinkin

Meikäläisellä kun tuppaa nuo asiat unohtumaan muutaman sekunnin sisällä kuullusta ja nähdystä, jos ei nyt erityisen maailmoja mullistavaa asiaa satu olemaan

* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Öljynkulutuksesta
Minusta ei ole normaalia missään henkilöauton moottorissa, että kuluu öljyä litra/1000km. Eli tämän logiikan mukaan 15000km välein vaihdettaessa öljyt moottoriin tulisi vaihtovälillä lisätä öljyä moottoriin 15 litraa
Minulla on tapana vaihtaa öljyt 300D:n moottoriin, kun kahdesta neljän litran kannusta vaihdossa ylijäänyt öljy on kulutettu, eli öljyt lähellä alarajaa. Yleensä öljynvaihdosta on kulunut noin 15000km tuolloin. Mittarissa on 560000km, eikä ole avettu koskaan vielä, eli ei ole varmaankaan enää uutta vastaava. Varmaankin tarkoititte, että normaali öljynkulutus lienee noin 0,1litraa/1000km.

Mutta jos sitä venttiiliä alkaa aukaisemaan niin sieltä saattaa jousi ponkaistakin esiin. Koska siinähän on jonkinlainen jousi kun sitä painaa alaspäin, niin se nousee aina ylös. Niin ja minä irrotin osan 240d koneesta ja 300 koneessahan se on erilainen. Ainakin niiltä osin, että siitä on se reikä sille lähdölle öljynjäähdyttäjään. 240 versiossa siinä on vain se letkun paikka, mutta reikää ei ole tehty eli se on sileä siltä kohdalta sisäpuolelta. Irrotusta muuten helpottaa kummasti, kun kone on irrallaan autosta. Niin ja vielä se, että yhtä pulttia ei tarvitse sahata irtiAri66 kirjoitti:Onhan se mahdollista, että olisi erilainenkin.
Vielä todennäköisempää on se, että saatan muistaa väärinkin![]()
Meikäläisellä kun tuppaa nuo asiat unohtumaan muutaman sekunnin sisällä kuullusta ja nähdystä, jos ei nyt erityisen maailmoja mullistavaa asiaa satu olemaan

V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Ei pr....e, kattelin eilen auton pohjaa ja oli aivan kuiva, vain öljynsuodattimen jalasta lähtevä, ilmeisesti öljynpainemittarin lähtö oli öljyinen. Ja vetoakselin stefa vuotaa
Eli kyllä ne täytyy pakoputken kautta mennä öljyt.
Mutta kun se ei savuta!
Autossa on tällä hetkellä Mobilin Super 10W-40-öljyt, pitänee kokeilla jotakin muuta öljyä, eikös joku puhunut, että Shellin tai Castrolin öljyt ovat pysyneet jossakin Mesessä hyvin?
Voisikohan olla öljyrenkaat pikeytyneet, kannattaiskohan kokeilla Fortea?
Ei taida tosin auttaa tarttuneisiin männänrenkaisiin, onko kokemusta?
Tuossa Alfamerin korjausoppaassa suositellaan öljyksi Mobil1 tai Mobil Super, mutta kun joillakin merkeillä on Diesel-öljyt erikseen, eli onkohan tuo niin, että tuo Super ei ole "pessyt" moottoria kuten synteettiset ja dieselöljyt kuulemma tekevät?

Eli kyllä ne täytyy pakoputken kautta mennä öljyt.
Mutta kun se ei savuta!

Autossa on tällä hetkellä Mobilin Super 10W-40-öljyt, pitänee kokeilla jotakin muuta öljyä, eikös joku puhunut, että Shellin tai Castrolin öljyt ovat pysyneet jossakin Mesessä hyvin?
Voisikohan olla öljyrenkaat pikeytyneet, kannattaiskohan kokeilla Fortea?
Ei taida tosin auttaa tarttuneisiin männänrenkaisiin, onko kokemusta?
Tuossa Alfamerin korjausoppaassa suositellaan öljyksi Mobil1 tai Mobil Super, mutta kun joillakin merkeillä on Diesel-öljyt erikseen, eli onkohan tuo niin, että tuo Super ei ole "pessyt" moottoria kuten synteettiset ja dieselöljyt kuulemma tekevät?
EX: W123 240D -84
Bensafarkku kiikarissa!
Bensafarkku kiikarissa!
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Itse käytin Neste Diesel 10W-30 ja 10W-40 -öljyä.
Samaa oli ed. omistajakin käyttänyt.
Itse en uskaltaisi lähteä Fortella kokeilemaan, mutta asiasta on aina vähintään kaksi mielipidettä
Huohottaako se kone kuinka paljon?
Samaa oli ed. omistajakin käyttänyt.
Itse en uskaltaisi lähteä Fortella kokeilemaan, mutta asiasta on aina vähintään kaksi mielipidettä

Huohottaako se kone kuinka paljon?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Kyllä se huohottaa aika reilusti, eli viittaisi ohivuotoon renkaista, mutta huohottaako tuommonen moottori "normaalisti" kuinka paljon?Ari66 kirjoitti: Huohottaako se kone kuinka paljon?
Kun joitakin riisikuppeja olen seurannut, niin ne huohottaa normaalistikin aika reilusti

Eli taitaa kuitenkin olla vähintään rengastuksen paikka...
EX: W123 240D -84
Bensafarkku kiikarissa!
Bensafarkku kiikarissa!
Milläs öljyillä edellinen omistaja ajellut? Ettei vaan öljynkulutus alkanut öljymerkin/laadun vaihtamisesta?Keke P. kirjoitti:Autossa on tällä hetkellä Mobilin Super 10W-40-öljyt, pitänee kokeilla jotakin muuta öljyä, eikös joku puhunut, että Shellin tai Castrolin öljyt ovat pysyneet jossakin Mesessä hyvin?
Kuulemma Mobilin öljyillä, lähes aina Mobil Super 10w-40, joskus kokeillut Mobil1 Rally Formula 5W-50.vihiz kirjoitti:Milläs öljyillä edellinen omistaja ajellut? Ettei vaan öljynkulutus alkanut öljymerkin/laadun vaihtamisesta?
Taidan vielä kokeilla jotakin Shellin Dieselöljyä...
EX: W123 240D -84
Bensafarkku kiikarissa!
Bensafarkku kiikarissa!
Jep, vaihdoin eilen illalla vuotavat takaiskarit uusiin Sachsin kaasuihin, ja perän kolahtelu väheni puolella.
Mutta auton pohja on aivan kuiva, lukuunottamatta vetoakselin tiivisteestä vuotanutta öljyä. Ja öljynpainemittarin anturista vuotanutta öljyä.
Millainen homma tuon öljynpainemittarin anturin vaihtaminen on?
Eli kone ilmeisesti polttaa kaiken öljyn, ihme juttu kun ei savua!
Auton moottorista kuuluu tietyillä kierroksilla "sirinä", kuin sirkkelillä puuta sahaisi, mutta vaimeampi. Ettei vain katkenneet männän renkaat siellä sirise...
Muuten, minkä kokoisella kuusiokoloavaimella saa perän öljynlisäyspropun auki? 12mm oli liian pieni.
Mutta auton pohja on aivan kuiva, lukuunottamatta vetoakselin tiivisteestä vuotanutta öljyä. Ja öljynpainemittarin anturista vuotanutta öljyä.
Millainen homma tuon öljynpainemittarin anturin vaihtaminen on?
Eli kone ilmeisesti polttaa kaiken öljyn, ihme juttu kun ei savua!
Auton moottorista kuuluu tietyillä kierroksilla "sirinä", kuin sirkkelillä puuta sahaisi, mutta vaimeampi. Ettei vain katkenneet männän renkaat siellä sirise...

Muuten, minkä kokoisella kuusiokoloavaimella saa perän öljynlisäyspropun auki? 12mm oli liian pieni.
EX: W123 240D -84
Bensafarkku kiikarissa!
Bensafarkku kiikarissa!
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 45
- Liittynyt: La 07.02.2004 09:30
- Paikkakunta: Oulunseutu
Mulla OM616 huohottaa tyhjäkäynnillä sen verran, että avattuna öljyntäyttöaukon korkki pysyy juuri ja juuri hyppimättä. Kierroksia vähän nostaessa huohotus lakkaa melkein kokonaan. En ole pitänyt ongelmana, kun käynnistyvyys pakkasillakin on todella hyvä, vedot tallella, eikä öljyä katoa mitenkään huolestuttavasti. Vertailukohtana OM617 ei huohottanut oikeastaan ollenkaan, molemmilla kilometrejä takana lähes varmuudella n. 430 tuhatta.
W123 240D -84 // S124 300TDT -92 // W126 280SE -85
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 88
- Liittynyt: Pe 22.10.2004 20:13
- Paikkakunta: oulunlääni
öljyt
[Kokeileppa piruuttas Shellin turbodiesel+ käytän nykyään kaikissa mersuissa tähän mennessä ja pysyneet on! Yks vanha mersuguru aikoinaan suositteli 

Nykyiset: S124 E300TDT.-95 aj.292t.
210 300 TDT.-97aj.262t.
Honda VF Magnav65.-96aj.18tml.
BMW K1100.-93 aj.130tkm
Exät:124 300TDT-93 aj 268t.,300D-85-aj.835t.,W124300TDT-93 aj 532t.,124 300TE-24v..90,124 300D -86 Belgia,124 300TD-93 ,124 300TE 4-MATIC-90 aj.160tml,124 200D-90, W124 300TDT-93 aj 268t. W123 300TDT -77/82 KV,Chevyvan 6.2D-88aj.220t.,Nissan Laurel 2.8D-91,Mazda 626 2.0D Comprex ,Toyota Corolla LBD-87,Volvo 740 2.4D AM,Honda Prelude 2.0EX-83AM.,Nissan Primera 1.6SD.99
,Nissan Primera 1.6 sedan -97 ,Legasy 4WD.-91, Hiace.-78B, Vanette 2.0D-87,Opel Ascona 2.0i LB.-88, Ascona 1.6S-82,Opel Record 2.1D-77, Corolla1.3.-75, Corolla1.1.-70
Fiat600-71,Honda Transalp600.-88 ,Suzuki465RM.-82,YamahaIT250.-81,Yamaha350R.-72
210 300 TDT.-97aj.262t.
Honda VF Magnav65.-96aj.18tml.
BMW K1100.-93 aj.130tkm
Exät:124 300TDT-93 aj 268t.,300D-85-aj.835t.,W124300TDT-93 aj 532t.,124 300TE-24v..90,124 300D -86 Belgia,124 300TD-93 ,124 300TE 4-MATIC-90 aj.160tml,124 200D-90, W124 300TDT-93 aj 268t. W123 300TDT -77/82 KV,Chevyvan 6.2D-88aj.220t.,Nissan Laurel 2.8D-91,Mazda 626 2.0D Comprex ,Toyota Corolla LBD-87,Volvo 740 2.4D AM,Honda Prelude 2.0EX-83AM.,Nissan Primera 1.6SD.99
,Nissan Primera 1.6 sedan -97 ,Legasy 4WD.-91, Hiace.-78B, Vanette 2.0D-87,Opel Ascona 2.0i LB.-88, Ascona 1.6S-82,Opel Record 2.1D-77, Corolla1.3.-75, Corolla1.1.-70
Fiat600-71,Honda Transalp600.-88 ,Suzuki465RM.-82,YamahaIT250.-81,Yamaha350R.-72
mersun kirjan mukaan 2desilitraa/100km on normaali kulutus eli 2 litraa tuhannelle vaihto väli on 5000km ja raskaissa käyttö olosuhteissa 2500 eli -20 pakkanen vaunun vetäminen kova ajo lämä pohjassa jatkuva kaupunkiajo näin sanoo 114 ,115 kirjat suomen ja saksan kieliset koskee bensa ja diesel koneita öljy on halpaa mäntiin verrattuna eli kannattaa vaihtaa ainakin 5000 välein ja keväällä ja syksyllä itse vaihdan aina autoihin 5000 välein ja moottoripyöriin 2500 välein
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp