W123 240 D ja öljyn kulutus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Keke P.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Ma 31.01.2005 14:19
Paikkakunta: Rovaniemi

W123 240 D ja öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja Keke P. »

Ostin vastikään W123:n (240 D -84), jolla on tietokilometrit 420 000 mittarissa, tutulta kaverilta.
Auto on viime kesänä alkanut yllättäen syödä öljyä n. 0,5 - 1 litraa/500 km. Autoon oli vaihdettu venttiilinohjurien tiivisteet, ilman apua. Auto käynnistyy, käy ja kukkuu viimeisen päälle, eikä vuoda mistään.
Polttoainetta kului matka ajossa 648 km:lle 44 litraa, eli kulutuskaan ei ole paha (karmea tuisku). Lisäksi meni litra öljyä...

Eli mistähän ihmeestä öljy voisi kadota, kun savutusarvo katsastuksessa oli 1,14 eikä auto savua oikeastaa ollenkaan.
Voisko olla väljä tai männänrenkaissa häikkää?
Onko näillä kilometreilla, hyvin huollettuna ja Mobilin öljyillä ajettuna normaalia, että olisi jo kerta kaikkiaan niin väljä? Kansi halki jostakin?
Onko kellään vastaavanlaisia kokemuksia?
EX: W123 240D -84
Bensafarkku kiikarissa!
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Omani (300 D) valutti öljynsuodattimen jalasta.
Tiivisteen vaihtaminen auttoi siihen.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1039
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

On kokemusta!
Yllämainittu öljynputsarin jalka (minulla valutti sieltä kytkinkoppaan...) toinen paikka on kampiakselin etustefa. Koita katsella mistä märkää löytyy.
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Timo999 kirjoitti:Yllämainittu öljynputsarin jalka (minulla valutti sieltä kytkinkoppaan...)
Mulla valutti koneen kylkeä alas ja pohjaan.
Pysyi pohja hyvin "ruostesuojattuna".

Hankala paikka vaan nähdä vuotoa (ainakin 300:ssa), jos ei tiedä juuri oikeaa paikkaa katsoa :?
Auton alla käydessä sen kyllä huomasi helposti, että jostain "vähän vuotaa" :shock:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
vihiz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: To 27.05.2004 18:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: W123 240 D ja öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja vihiz »

Keke P. kirjoitti:Auto on viime kesänä alkanut yllättäen syödä öljyä n. 0,5 - 1 litraa/500 km.
Tiivisteeltä kuulostais niinkuin tuossa ehdoteltiin. Kansi ei ruukaa tässä vehkeessä haljeta.
Ei noilla kilometreillä ja hyvällä huollolla (=mm hyvät öljyt tarpeeksi usein vaihtaen) vielä pitäisi olla väljä. On yksi kestävimmistä pannuista mitä ikinä rakennettu.
Keke P.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Ma 31.01.2005 14:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: W123 240 D ja öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja Keke P. »


Tiivisteeltä kuulostais niinkuin tuossa ehdoteltiin. Kansi ei ruukaa tässä vehkeessä haljeta.
Ei noilla kilometreillä ja hyvällä huollolla (=mm hyvät öljyt tarpeeksi usein vaihtaen) vielä pitäisi olla väljä. On yksi kestävimmistä pannuista mitä ikinä rakennettu.
Kiitos hyvistä vinkeistä, mutta kun auton alle ei tule tipan tippaa, vaikka auto seisoo yönkin yli puhtaalla lumella...
Kun lopetti takaiskarikin vuotamasta, korkkasi lauantaina ja vissiin lähti öljyt kun koliseekin kuopissa.

Kun tuon määrän minun mielestä pitäs tehdä melkoiset roiskeet, vaikka vuotaiskin vain vaudissa auton pohjaa pitkin.

Ja jos vuotais kytkinkoppaan, niin ei kai se siellä kauan pysy? Eikös se pilais kytkimen jossakin vaiheessa?

Mystinen tapaus, tutkimukset jatkuu...
EX: W123 240D -84
Bensafarkku kiikarissa!
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Re: W123 240 D ja öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Keke P. kirjoitti:Kiitos hyvistä vinkeistä, mutta kun auton alle ei tule tipan tippaa, vaikka auto seisoo yönkin yli puhtaalla lumella...
Hep!
Ei mullakaan paikalleen vuotanut.
Tai kai olisi vuotanut, jos olisi pitkään paikallaan käyttänyt tai sitten vuosi vasta, kun paineet oli riittävän korkealla (yli 1,5-1,8 bar).

Joka tapauksessa öljy viallisesta tiivisteestä johtuen katosi vain ajossa.
Ja kaikki jäi pohjaan/maailmalle.
Vain kuumana kesäpäivänä tuli pihaan muutama tippa.


Keke P. kirjoitti: Kun tuon määrän minun mielestä pitäs tehdä melkoiset roiskeet, vaikka vuotaiskin vain vaudissa auton pohjaa pitkin.
Juu, ahtaudupa sinne auton alle ja katso, miltä siellä näyttää :wink:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

MInulle sattui kerran niin, että kun vaidoin öljyt ja pistin moottoriin teboil powerit, niin öljyn kulutus suorastaa räjähti. Nimittäin satuin tarkistamaan öljyjä 1250 km öljynvaihdon jälkeen, niin piti listätä vain 6.4 litraa. Öljyt olivat takuu varmasti ylämerkissä, kun öljyt vaihdoin. Eikä auto aikaisemmin juuri kuluttanut öljyä, vaihdoin sitten toiseen öljyyn ja kulutus lakkasi. Ihmeellistä oli ettei auto pahemmin savuttanut, eikä mitään vuotoja ollut. En keksi juuri muuta syytä, kuin ettei öljyn ominaisuudet riittäneet kovassa ajossa ja öljyä joutui palotilaan suurissa nopeuksissa.

Onneksi mitään vahinkoa ei tullut. Ja moottorin öljyn kulutus ja savutus loppui öljymerkin vaihdon jälkeen. Opinpa sen, että halpaöljyjen kanssa pitää olla varovainen.
Oululainen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: La 07.02.2004 09:30
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Oululainen »

Pysyykö auton perä puhtaana? Kesäkelillä huomasi aika helposti jos joku paikka vuosi enempi öljyä, ainakin farkussa, oli kyllä pohjakin sitten siltä erää suojattu. Mulla olisi tuollainen, -84 ylimääräinen kone, jos tarviit...
Keke P.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Ma 31.01.2005 14:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Keke P. »

Oululainen kirjoitti:Pysyykö auton perä puhtaana? Kesäkelillä huomasi aika helposti jos joku paikka vuosi enempi öljyä, ainakin farkussa, oli kyllä pohjakin sitten siltä erää suojattu. Mulla olisi tuollainen, -84 ylimääräinen kone, jos tarviit...
Täytyypä tässä viikonloppuna, jos ehtii, käyttää autoa nosturilla ja katella pohjaa, olen pihalla vain kurkistellut varovasti alle.
Ihmetyttää tosiaan tuo öljyn häipyminen, ja kuitenkin kone käy ja vetää tosi hyvin.
Tarkoitus olisi tulevana kesänä käyttää kone auki, jos ei muuta syytä löydy öljyn katoamiseen.
Samoin perän/kardaanin kolahtelut tulee silloin tarkempaan syyniin.

Jos/kun kone tulee ajankohtaiseksi, saattaa hyvinkin olla 300D-kone ja vaihdelaatikko liipaisimella...
EX: W123 240D -84
Bensafarkku kiikarissa!
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Tuo öljynputsarin jalka kuulostaa tutulta ongelmalta. Välillä Joensuu-Taivalkoski meni joskus 220d pystärillä 8 L Teboilin halvinta rasvaa Suomen luontoon :x . Oli kyllä pohjakin topakassa rasvassa. Mikä lie sen pullauttanut välistä pois, mutta uudella tiivisteillä asettui takaisin normaali lukemiin eli n. litra tonnille. Eikös tuon vielä jaksa kaataa, eihän nämä uusia ole :roll: Ajattelin vaan jos meinaat ruveta rengastelemaan yms. kotteron hinta "hivenen" pompsahtaa.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

vesa kirjoitti:Tuo öljynputsarin jalka kuulostaa tutulta ongelmalta.
Juu siinä on yhdessä "yläneljänneksessä" (vai miten sitä oikein kuvailisi) aika heppoinen kannas ja omastani oli siis tuo koko neljännes puhaltunut taivaan tuuliin.

Kierroksilla käydessä varmaankin puhalsi öljyä reippaasti, mutta pihaan sitä ei tosiaan enää riittänyt, kuin aivan muutama tippa lämpiminä kesäpäivinä.
Niin vähän, että ei huomiota kiinnitä.

Pari jalan pulttia vaan on pirullisessa paikassa.
Hyvä olisi olla kuusioavain, jota voi vääntää vinossakin (pallomainen pää siis), tai lyhentää rälläkällä avain ja nitkutella hissuksiin.
Muistelisin vielä, että yksi pultti piti avata alakautta.

Siellä on sitten joku jousi-/kuulasydeemi, joten irroitettaessa tarkkana ettei lennä naapuritontin puolelle :wink:
Alkuperäinen tiiviste Lommilan Veholla ei montaa euroa maksanut.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Keke P.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Ma 31.01.2005 14:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Keke P. »

Mikä lie sen pullauttanut välistä pois, mutta uudella tiivisteillä asettui takaisin normaali lukemiin eli n. litra tonnille. Eikös tuon vielä jaksa kaataa, eihän nämä uusia ole :roll: Ajattelin vaan jos meinaat ruveta rengastelemaan yms. kotteron hinta "hivenen" pompsahtaa.
Jep, kyllä litra/1000 km olis vielä aivan hyvä, ja voisi sietää, kun muuten on niin hyväkuntoinen ja siisti peli.
Täytyypä tosiaan kattella tuota asiaa viikonlopulla, äsken kurkkasin pimeässä taskulampulla konehuoneeseen, ja se öljynsuodattimen jalka oli öljyinen.

Tällainen autohan on harresteväline, eli remontti on mahdollinen, vaikka sen hinta ei auton arvossa paljon näkyisikään :D

Kiitos hyvistä vinkeistä, toivotaan että vika löytyy tuosta tiivisteestä.
EX: W123 240D -84
Bensafarkku kiikarissa!
Avatar
Pasi H
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 275
Liittynyt: Ti 11.05.2004 15:08
Paikkakunta: Kiuruvesi

Viesti Kirjoittaja Pasi H »

Lohkon ja jalan väliin tuleva tiiviste kannattaa laittaa alkuperäinen "pakeliittimainen" tiiviste. Iisalmen veholla oli muistaakseni jotain kuuden euron pintaan. Kaksi paperitiivistettä tuli ja meni, vasta kolmas ja alkuperäinen alkoi pitämään. Eipähän kuivanut kädet, tosin parempaakin käsivoidetta on kuin Mobil Rally Formula... :?
Pasi

Skoda Octavia Combi 1,9 TdI -03
Suzuki A100 -74

Ex. W124 300TDT -92
Ex. W124 200d -90
Ex. W202 C 200 T CDI A -00
Ex. W123 240d turbo -84
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Ari66 kirjoitti:Siellä on sitten joku jousi-/kuulasydeemi, joten irroitettaessa tarkkana ettei lennä naapuritontin puolelle :wink:
Alkuperäinen tiiviste Lommilan Veholla ei montaa euroa maksanut.
Kun itse tuota osaa irrotin, niin ei siellä tuollaista tullut vastaan. Ainoastaan se venttiilihän siinä on. Olisiko sitten joissakin muissa malleissa erilainen.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Heavy kirjoitti:
Ari66 kirjoitti:Siellä on sitten joku jousi-/kuulasydeemi, joten irroitettaessa tarkkana ettei lennä naapuritontin puolelle :wink:
Kun itse tuota osaa irrotin, niin ei siellä tuollaista tullut vastaan. Ainoastaan se venttiilihän siinä on. Olisiko sitten joissakin muissa malleissa erilainen.
Onhan se mahdollista, että olisi erilainenkin.
Vielä todennäköisempää on se, että saatan muistaa väärinkin :oops:

Meikäläisellä kun tuppaa nuo asiat unohtumaan muutaman sekunnin sisällä kuullusta ja nähdystä, jos ei nyt erityisen maailmoja mullistavaa asiaa satu olemaan :?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Jyry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Su 11.04.2004 12:49
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Öljynkulutuksesta

Viesti Kirjoittaja Jyry »

Minusta ei ole normaalia missään henkilöauton moottorissa, että kuluu öljyä litra/1000km. Eli tämän logiikan mukaan 15000km välein vaihdettaessa öljyt moottoriin tulisi vaihtovälillä lisätä öljyä moottoriin 15 litraa :!: Minulla on tapana vaihtaa öljyt 300D:n moottoriin, kun kahdesta neljän litran kannusta vaihdossa ylijäänyt öljy on kulutettu, eli öljyt lähellä alarajaa. Yleensä öljynvaihdosta on kulunut noin 15000km tuolloin. Mittarissa on 560000km, eikä ole avettu koskaan vielä, eli ei ole varmaankaan enää uutta vastaava. Varmaankin tarkoititte, että normaali öljynkulutus lienee noin 0,1litraa/1000km.
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Ari66 kirjoitti:Onhan se mahdollista, että olisi erilainenkin.
Vielä todennäköisempää on se, että saatan muistaa väärinkin :oops:

Meikäläisellä kun tuppaa nuo asiat unohtumaan muutaman sekunnin sisällä kuullusta ja nähdystä, jos ei nyt erityisen maailmoja mullistavaa asiaa satu olemaan :?
Mutta jos sitä venttiiliä alkaa aukaisemaan niin sieltä saattaa jousi ponkaistakin esiin. Koska siinähän on jonkinlainen jousi kun sitä painaa alaspäin, niin se nousee aina ylös. Niin ja minä irrotin osan 240d koneesta ja 300 koneessahan se on erilainen. Ainakin niiltä osin, että siitä on se reikä sille lähdölle öljynjäähdyttäjään. 240 versiossa siinä on vain se letkun paikka, mutta reikää ei ole tehty eli se on sileä siltä kohdalta sisäpuolelta. Irrotusta muuten helpottaa kummasti, kun kone on irrallaan autosta. Niin ja vielä se, että yhtä pulttia ei tarvitse sahata irti :D
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Keke P.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Ma 31.01.2005 14:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Keke P. »

Ei pr....e, kattelin eilen auton pohjaa ja oli aivan kuiva, vain öljynsuodattimen jalasta lähtevä, ilmeisesti öljynpainemittarin lähtö oli öljyinen. Ja vetoakselin stefa vuotaa :cry:
Eli kyllä ne täytyy pakoputken kautta mennä öljyt.
Mutta kun se ei savuta! :evil:

Autossa on tällä hetkellä Mobilin Super 10W-40-öljyt, pitänee kokeilla jotakin muuta öljyä, eikös joku puhunut, että Shellin tai Castrolin öljyt ovat pysyneet jossakin Mesessä hyvin?

Voisikohan olla öljyrenkaat pikeytyneet, kannattaiskohan kokeilla Fortea?

Ei taida tosin auttaa tarttuneisiin männänrenkaisiin, onko kokemusta?

Tuossa Alfamerin korjausoppaassa suositellaan öljyksi Mobil1 tai Mobil Super, mutta kun joillakin merkeillä on Diesel-öljyt erikseen, eli onkohan tuo niin, että tuo Super ei ole "pessyt" moottoria kuten synteettiset ja dieselöljyt kuulemma tekevät?
EX: W123 240D -84
Bensafarkku kiikarissa!
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Itse käytin Neste Diesel 10W-30 ja 10W-40 -öljyä.
Samaa oli ed. omistajakin käyttänyt.

Itse en uskaltaisi lähteä Fortella kokeilemaan, mutta asiasta on aina vähintään kaksi mielipidettä :D

Huohottaako se kone kuinka paljon?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Keke P.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Ma 31.01.2005 14:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Keke P. »

Ari66 kirjoitti: Huohottaako se kone kuinka paljon?
Kyllä se huohottaa aika reilusti, eli viittaisi ohivuotoon renkaista, mutta huohottaako tuommonen moottori "normaalisti" kuinka paljon?

Kun joitakin riisikuppeja olen seurannut, niin ne huohottaa normaalistikin aika reilusti :roll:

Eli taitaa kuitenkin olla vähintään rengastuksen paikka...
EX: W123 240D -84
Bensafarkku kiikarissa!
Avatar
vihiz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: To 27.05.2004 18:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja vihiz »

Keke P. kirjoitti:Autossa on tällä hetkellä Mobilin Super 10W-40-öljyt, pitänee kokeilla jotakin muuta öljyä, eikös joku puhunut, että Shellin tai Castrolin öljyt ovat pysyneet jossakin Mesessä hyvin?
Milläs öljyillä edellinen omistaja ajellut? Ettei vaan öljynkulutus alkanut öljymerkin/laadun vaihtamisesta?
Keke P.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Ma 31.01.2005 14:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Keke P. »

vihiz kirjoitti:Milläs öljyillä edellinen omistaja ajellut? Ettei vaan öljynkulutus alkanut öljymerkin/laadun vaihtamisesta?
Kuulemma Mobilin öljyillä, lähes aina Mobil Super 10w-40, joskus kokeillut Mobil1 Rally Formula 5W-50.

Taidan vielä kokeilla jotakin Shellin Dieselöljyä...
EX: W123 240D -84
Bensafarkku kiikarissa!
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Keke P. kirjoitti:
Ari66 kirjoitti: Huohottaako se kone kuinka paljon?
Kyllä se huohottaa aika reilusti, eli viittaisi ohivuotoon renkaista, mutta huohottaako tuommonen moottori "normaalisti" kuinka paljon?

.
mulla OM617 ei yhtään. kyllä se kuiten vähän saa puhallella.
Keke P.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Ma 31.01.2005 14:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Keke P. »

Jep, vaihdoin eilen illalla vuotavat takaiskarit uusiin Sachsin kaasuihin, ja perän kolahtelu väheni puolella.

Mutta auton pohja on aivan kuiva, lukuunottamatta vetoakselin tiivisteestä vuotanutta öljyä. Ja öljynpainemittarin anturista vuotanutta öljyä.
Millainen homma tuon öljynpainemittarin anturin vaihtaminen on?

Eli kone ilmeisesti polttaa kaiken öljyn, ihme juttu kun ei savua!

Auton moottorista kuuluu tietyillä kierroksilla "sirinä", kuin sirkkelillä puuta sahaisi, mutta vaimeampi. Ettei vain katkenneet männän renkaat siellä sirise... :cry:

Muuten, minkä kokoisella kuusiokoloavaimella saa perän öljynlisäyspropun auki? 12mm oli liian pieni.
EX: W123 240D -84
Bensafarkku kiikarissa!
Oululainen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: La 07.02.2004 09:30
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Oululainen »

Putkihan sinne mittaristolle menee.
Avatar
tgts
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: To 25.11.2004 22:37
Paikkakunta: Parainen

Viesti Kirjoittaja tgts »

Mulla OM616 huohottaa tyhjäkäynnillä sen verran, että avattuna öljyntäyttöaukon korkki pysyy juuri ja juuri hyppimättä. Kierroksia vähän nostaessa huohotus lakkaa melkein kokonaan. En ole pitänyt ongelmana, kun käynnistyvyys pakkasillakin on todella hyvä, vedot tallella, eikä öljyä katoa mitenkään huolestuttavasti. Vertailukohtana OM617 ei huohottanut oikeastaan ollenkaan, molemmilla kilometrejä takana lähes varmuudella n. 430 tuhatta.
W123 240D -84 // S124 300TDT -92 // W126 280SE -85
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Keke P. kirjoitti:
Muuten, minkä kokoisella kuusiokoloavaimella saa perän öljynlisäyspropun auki? 12mm oli liian pieni.
14mm sama koko sopii myös vaihteistoon
luotsakone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 22.10.2004 20:13
Paikkakunta: oulunlääni

öljyt

Viesti Kirjoittaja luotsakone »

[Kokeileppa piruuttas Shellin turbodiesel+ käytän nykyään kaikissa mersuissa tähän mennessä ja pysyneet on! Yks vanha mersuguru aikoinaan suositteli :D
Nykyiset: S124 E300TDT.-95 aj.292t.
210 300 TDT.-97aj.262t.
Honda VF Magnav65.-96aj.18tml.
BMW K1100.-93 aj.130tkm
Exät:124 300TDT-93 aj 268t.,300D-85-aj.835t.,W124300TDT-93 aj 532t.,124 300TE-24v..90,124 300D -86 Belgia,124 300TD-93 ,124 300TE 4-MATIC-90 aj.160tml,124 200D-90, W124 300TDT-93 aj 268t. W123 300TDT -77/82 KV,Chevyvan 6.2D-88aj.220t.,Nissan Laurel 2.8D-91,Mazda 626 2.0D Comprex ,Toyota Corolla LBD-87,Volvo 740 2.4D AM,Honda Prelude 2.0EX-83AM.,Nissan Primera 1.6SD.99
,Nissan Primera 1.6 sedan -97 ,Legasy 4WD.-91, Hiace.-78B, Vanette 2.0D-87,Opel Ascona 2.0i LB.-88, Ascona 1.6S-82,Opel Record 2.1D-77, Corolla1.3.-75, Corolla1.1.-70
Fiat600-71,Honda Transalp600.-88 ,Suzuki465RM.-82,YamahaIT250.-81,Yamaha350R.-72
Juho
Mersumies
Mersumies
Viestit: 739
Liittynyt: Ti 31.08.2004 21:12
Paikkakunta: 09

Viesti Kirjoittaja Juho »

mersun kirjan mukaan 2desilitraa/100km on normaali kulutus eli 2 litraa tuhannelle vaihto väli on 5000km ja raskaissa käyttö olosuhteissa 2500 eli -20 pakkanen vaunun vetäminen kova ajo lämä pohjassa jatkuva kaupunkiajo näin sanoo 114 ,115 kirjat suomen ja saksan kieliset koskee bensa ja diesel koneita öljy on halpaa mäntiin verrattuna eli kannattaa vaihtaa ainakin 5000 välein ja keväällä ja syksyllä itse vaihdan aina autoihin 5000 välein ja moottoripyöriin 2500 välein
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Vastaa Viestiin