W124 Lämmityslaitteen moottori

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

W124 Lämmityslaitteen moottori

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Tiedän tiedän, haulla löytyy sata saman otsikon alla olevaa aiheen käsittelyä. Pari oikein hyvää ja mallikasta lämmityslaitteen moottorin irrotusohjetta löytyi myös, mutta vielä ei selvinnyt se, että missä malleissa moottorin irrottamiseksi pitää kojelauta purkaa ja missä ei.

Riippuuko nyt siis puhaltimen moottorin irrotustapa vuosimallista vai ilmastoinnista/ilmastoimattomuudesta?

Ohjeita oli vähän sekä että: ilmastoinnilla varustetuista vanhoista ja uusista pääsi konehuoneen puolelta käsiksi, joistain ilman ilmastointiakin pääsi konehuoneen puolelta ja sitte oli ohje, jossa koko kojelauta ja lämmityslaite oli purettu. Selvitystä! Ei viitsisi turhaa työtä tehdä. Vai pistetäänkö äänestys pystyyn, kenellä on konehuoneen puolelta vaihdettavissa ja kenellä kojelauta purkamalla?!

Omassa 124:ssa ilmeni ehkä viikkoja sitten ominaisuus, että aina auton käynnistyttyä ei puhallin herännyt käyntiin. Vasta kun käytti 3. asennossa, heräsi ja toimi myös pienillä kierroksilla. (4. nopeus puhalsi aina kuten 3. nopeuskin, ei yhtään kovempaa!)

Jossain vaiheessa alkoi myös kitinä, kun olin parkissa varttitunnin puhallin päällä. Kitinä kyllä hävis suurimmaksi osaksi aikaa ajossa, mutta satunnaisesti palasi.

Lopulta tultiin siihen pisteeseen, ettei puhallin sano enää mitään. Sulake sulakerasiassa on ehjä.

Itse epäilin ensin virtalukon pohjaa, mutta toisaalta kitinä ja 1-2 nopeuksien tahmea käynnistys viittaisi itse moottoriin. Hiilet? Laakerit? Sitä paitsi virtalukko pelaa muuten moitteetta. Onko jossain ylimääräinen sulake? Sulakeboksin kannessa oli heikolla englannin kielellä ja pienellä präntillä jotain höpinää mahdollisesta ulkopuolisesta sulakkeesta :shock:

Onko kellään ihan vastaavia kokemuksia? Mikä vialla? Auto on 250D -87 ilman ilmastointia, sähkösellä kattoluukulla.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: W124 Lämmityslaitteen moottori

Viesti Kirjoittaja RH »

Sami H. kirjoitti: Omassa 124:ssa ilmeni ehkä viikkoja sitten ominaisuus, että aina auton käynnistyttyä ei puhallin herännyt käyntiin. Vasta kun käytti 3. asennossa, heräsi ja toimi myös pienillä kierroksilla. (4. nopeus puhalsi aina kuten 3. nopeuskin, ei yhtään kovempaa!)

Jossain vaiheessa alkoi myös kitinä, kun olin parkissa varttitunnin puhallin päällä. Kitinä kyllä hävis suurimmaksi osaksi aikaa ajossa, mutta satunnaisesti palasi.

Onko kellään ihan vastaavia kokemuksia? Mikä vialla? Auto on 250D -87 ilman ilmastointia, sähkösellä kattoluukulla.
Tsekkaa ensin katkaisija. Kaiva se irti, niin näet millainen se on. kosketuspinnat taitavat ajan saatossa pikkuisen kipinöidä, niin ei saa enää kunnon kontaktia. Hienolla hiomapaperilla vaan kirkkaaksi ja taas toimii.

Kitinä voisi kyllä viitata sitten puhaltimen moottorin kuluneisuuteenkin. Mutta itse aloittaisin tuosta katkaisijasta.

Terv. nim. "samanlaiset oireet oli syksyllä 200D -88:ssa." :wink:
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Voisko tuo 4. nopeuden pyöriminen kuten 3. nopeus johtua kenties kans tosta katkaisijasta? Vai onko moottorista palanu jotain? Esivastuksienhan ei pitäis vaikuttaa kuin alempiin nopeuksiin, vai?
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Sami H. kirjoitti:Voisko tuo 4. nopeuden pyöriminen kuten 3. nopeus johtua kenties kans tosta katkaisijasta? Vai onko moottorista palanu jotain? Esivastuksienhan ei pitäis vaikuttaa kuin alempiin nopeuksiin, vai?
Ainakin kytkentäkaaviossa näyttää katkaisin kytkevän aina isommat asennot pienten rinnalle i.e. nelosella myös kolmosjohto on kytketty. Eli kuulostaa katkaisijavialta. Nelosasennossa virta kulkee etuvastuksen ohi, joten jos ei joku johto ole poikki, niin tsekkaa katkaisija. Jos moottori on jumissa tai menossa jumiin, älä turhaan yritä käyttää moottoria. Saattaa tuo nelosen mykistyminen olla seurausta moisesta.

Itselläkin on tuossa nelosessa sama vika, joten kuuntelen katkaisijan purkuohjeita mielenkiinnolla.

t.
Risto
E500 – 211.070
Triumph
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ma 07.02.2005 18:23
Paikkakunta: Lapua

Re: W12

Viesti Kirjoittaja Triumph »

Sami H. kirjoitti:Tiedän tiedän, haulla löytyy sata saman otsikon alla olevaa aiheen käsittelyä. Pari oikein hyvää ja mallikasta lämmityslaitteen moottorin irrotusohjetta löytyi myös, mutta vielä ei selvinnyt se, että missä malleissa moottorin irrottamiseksi pitää kojelauta purkaa ja missä ei.

Riippuuko nyt siis puhaltimen moottorin irrotustapa vuosimallista vai ilmastoinnista/ilmastoimattomuudesta?

Ohjeita oli vähän sekä että: ilmastoinnilla varustetuista vanhoista ja uusista pääsi konehuoneen puolelta käsiksi, joistain ilman ilmastointiakin pääsi konehuoneen puolelta ja sitte oli ohje, jossa koko kojelauta ja lämmityslaite oli purettu. Selvitystä! Ei viitsisi turhaa työtä tehdä. Vai pistetäänkö äänestys pystyyn, kenellä on konehuoneen puolelta vaihdettavissa ja kenellä kojelauta purkamalla?!

Omassa 124:ssa ilmeni ehkä viikkoja sitten ominaisuus, että aina auton käynnistyttyä ei puhallin herännyt käyntiin. Vasta kun käytti 3. asennossa, heräsi ja toimi myös pienillä kierroksilla. (4. nopeus puhalsi aina kuten 3. nopeuskin, ei yhtään kovempaa!)

Jossain vaiheessa alkoi myös kitinä, kun olin parkissa varttitunnin puhallin päällä. Kitinä kyllä hävis suurimmaksi osaksi aikaa ajossa, mutta satunnaisesti palasi.

Lopulta tultiin siihen pisteeseen, ettei puhallin sano enää mitään. Sulake sulakerasiassa on ehjä.

Itse epäilin ensin virtalukon pohjaa, mutta toisaalta kitinä ja 1-2 nopeuksien tahmea käynnistys viittaisi itse moottoriin. Hiilet? Laakerit? Sitä paitsi virtalukko pelaa muuten moitteetta. Onko jossain ylimääräinen sulake? Sulakeboksin kannessa oli heikolla englannin kielellä ja pienellä präntillä jotain höpinää mahdollisesta ulkopuolisesta sulakkeesta :shock:

Onko kellään ihan vastaavia kokemuksia? Mikä vialla? Auto on 250D -87 ilman ilmastointia, sähkösellä kattoluukulla.
Ilmastoitu tai ei lämm.lait. moott. vaihdetaan konehuoneeen kautta.Jos mooottori kitisee suosittelen vaihtoa ei ole vikaaa kytkimessä. Moottoria myydään ilman "siipiä" on halvempi,mutta siipien vaihto vaatii vanhan moottorin aksilankatkaisun.ilmastoidussa muuten samanlainen moottori mutta tehokkaampi.
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Triumph kirjoitti
Ilmastoitu tai ei lämm.lait. moott. vaihdetaan konehuoneeen kautta.Jos mooottori kitisee suosittelen vaihtoa ei ole vikaaa kytkimessä. Moottoria myydään ilman "siipiä" on halvempi,mutta siipien vaihto vaatii vanhan moottorin aksilankatkaisun.ilmastoidussa muuten samanlainen moottori mutta tehokkaampi.

Ei muuten vaihdeta kaikissa 124:ssa konehuoneen puolelta tai sit sinulla on jotain sellasta tietoa jota minä kaipailen. :lol: [/b]
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1499
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Lämppärin moottori

Viesti Kirjoittaja Petromax »

ite vaihdoin viime talvena omaan w124:een.Alkuun toimi silloin tällöin ja piti
vähän kitinää.Epäilin kanssa virtalukon pohjaa tai katkaisinta.
Moottoria aikani tutkittuani,oli siellä kollektorissa kytkentävikoja.
Tinasin niitä,niin taas pyöri.Hiilet vaihdoin.Täyty viilata itse sopiviksi.Ei löytynyt äkkiseltään sopivaa.Laakerissa oli jonkin verran kankeutta.
Kolme päivää pyöri hyvin,kunnes kuului napsahdus.
Moottori pyöri edelleen,mutta "tuuletin" oli lentänyt tiehensä.Niin paljon oli vaikuttanut heikkokuntoinen laakeri.
Hain purkaamolta moottorin.Taas rupesi kapinetti lämpiään.
Pyra
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: To 30.10.2003 11:56
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja Pyra »

Tuo kyllä kuullostaa ihan selvältä hiilien loppumiselta??Ilmastoiduissa malleissa joutuu kuulemma purkamaan koko kojelaudan.
SEKKIMIES

ex. MB W123 280E -80
ex. MB W123 300D -81
ex. MB W126 280S -81
ex. MB W126 280SE -82
ex. MB W126 500SEC -81
ex. MBW202 200D -95
MB W126 500SEC -83
Toyota Corolla Verso DCat-06
Volvo V40 -02
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

Roisto kirjoitti:.
Itselläkin on tuossa nelosessa sama vika, joten kuuntelen katkaisijan purkuohjeita mielenkiinnolla.
t.
Risto
Se katkaisija kannattaa katsoa tosiaan ensiksi. Tuleepa sitten huollettua ainakin ja toimii taas "ajasta ikuisuuteen", vaikka moottoriinkin joutuisi kajoamaan.

Ihan simppeli homma. Eli vaihdekepin, radion ja katkaisijoiden ympäriltä paneelit pois. Katkaisija irti. Hiomapaperilla kupariliuskat katkaisijasta kirkkaaksi, niin johan taas on kosketupinnat kunnossa. Sitten käännetyssä järjestyksessä takaisin. Kannattaa ottaa ihan rauhassa. Ainoa kohde, mitä voi joutua "repimään", on puhaltimen nopeuden ja lämpötilan jakajan muoviset katkaisijat. Siis ne, joiden alla polttimotkin on. Kun ne saa irti on siella alla isot mutterit, jotka irroitettua varsinaisen katkaisijankin saa irti.

Mulla meni oman kanssa myös nopeudet vähitellen niin, että 4 toimi, 2 ja 3 satunnaisesti, kun ränklasi katkaisijaa edes takas. Tuossa hommassa meni kaikessa rauhassa about tunti lämpimässä ja valoisassa tallissa työskennellen, enkä vastaavaa työtä ollut ennen tehnyt. :wink:
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Irrotin katkaisijan ja hioin kontaktipinnat, jotka kyllä näytti jo ennestäänkin ihan hyviltä. Tulipahan nyt tarkistettua katkaisijakin, vaikkei sillä mitään vaikutusta puhaltimeen ollut.

Tuskinpa moottori on oikosulussa, koskapa ei polttanut sulaketta. Ilmeisesti hiilet menneet ja todennäkösesti laakerikin on sitten lopuillaan kitinästä päätellen.

Ajattelin vielä tarkistaa virtalukon pohjan ihan kaiken varalta. Voihan tietysti olla, että jostain on johto poikki eikä koko kapistus saa virtaa.

Vieläkin näytätte olevan yhtä riitaisia siitä, mistä kautta w124:ssä otetaan toi moottori irti. Se tiedetään, että joissain malleissa sitä moottorin suojakoppaa ei konehuoneen puolelta saa auki ja toisissa taas saa. Ilmeisesti riippuu puhaltimen valmistajasta enemmän kuin ilmastoinnin olemassaolosta tai vuosimallista. Vai mitä?
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18032
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos ei ole ilmastointia niin puhaltimen moottori lähtee riitelemättä konehuoneen puolelta irti, ja on alle tunnin homma vaihtaa.
wiimax.fi
qmb22o
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Ti 06.01.2004 23:38
Paikkakunta: Koillismaa

Viesti Kirjoittaja qmb22o »

Terve!

Omassani on ilmastointi(ei automaattinen), ja moottorin saa käsiin konehuoneen puolelta.

Helppo ja nopea irroittaa.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Myös automaatti-ilmastoinnillisesta W124 E mallista irtoaa puhallin konehuoneen puolelta , joskus on tullut kirjoiteltua yksityiskohtainen purkuohjekin.
autodidakti
Triumph
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ma 07.02.2005 18:23
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja Triumph »

mjo33400 kirjoitti:Triumph kirjoitti
Ilmastoitu tai ei lämm.lait. moott. vaihdetaan konehuoneeen kautta.Jos mooottori kitisee suosittelen vaihtoa ei ole vikaaa kytkimessä. Moottoria myydään ilman "siipiä" on halvempi,mutta siipien vaihto vaatii vanhan moottorin aksilankatkaisun.ilmastoidussa muuten samanlainen moottori mutta tehokkaampi.

Ei muuten vaihdeta kaikissa 124:ssa konehuoneen puolelta tai sit sinulla on jotain sellasta tietoa jota minä kaipailen. :lol: [/b]
Olen vaihtanut kyseisen moottorin 124 vm-89 joka ei ollut ilmastoitu ja vm-91 joka oli ilmastoitu kummassakin konehuneen kautta.En tiedä mallista jossa olisi toisin.
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Triumph kirjoitti: Olen vaihtanut kyseisen moottorin 124 vm-89 joka ei ollut ilmastoitu ja vm-91 joka oli ilmastoitu kummassakin konehuneen kautta.En tiedä mallista jossa olisi toisin.
Minäpä luulen tietäväni:
mjo33400 sanoo, että ainakin --8.89 260E:ssä pitää kojetaulu purkaa

http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... al%2A+w124
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

mahtaisko olla jälkiasennettu ilmastointi tuo missä pitää purkaa sisäkautta. diavia tai vastaava....
Avatar
jouko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: La 06.12.2003 18:55
Paikkakunta: Vantaa

lämmityslaitteen puhaltimen moottori

Viesti Kirjoittaja jouko »

Pyra kirjoitti:Tuo kyllä kuullostaa ihan selvältä hiilien loppumiselta??Ilmastoiduissa malleissa joutuu kuulemma purkamaan koko kojelaudan.



Orggis ilmastointisessa mallissa vaihto onnistuu konetilan puolelta mutta jos on diavian ilmastointi joutuu periaatteessa purkaan kojelaudan.Tässäkintapauksessa kannattaa kaukalossa oleva suojamuovi
sahata auki ja koota takaisin sika liimalla. On kuitenkin nopeampi tapa kuin kojelaudan purku :roll:
ensio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: To 25.11.2004 11:37
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja ensio »

on ollu ittellä myös sama ongelma joka ratkes uuden moottorin ostamisella...
Kun menee ostaan uutta moottoria kannattaa kysellä onko niin 850 Volvon puhaltimia koska se on täsmälleen samanlainen kuin MB puhallin mutta halvempi...

Itellä makso AD-Varaosasta tuo puhallin 70€ ja mersun puhallin olis maksanu 90€ (kummatkin hinnat ilman siipiä).

Ja itse vaihto ei ole kummonen operaatio siihen tarvitaan vain malttia ja muutama työkalu ja niillä se homma hoituu noin 30min. (tosin eka kerralla meni 1,5h).

Elikkä moottorin vaihto menee lyhykäisyydessään näin:
1. Jätä pyyhin pysty asentoon keskelle tuulilasia.
2. Irroita pyyhkimen alla oleva puolikkaan ympyrän muotoinen kumi levy.
3. Irroita varovasti tuulilasin alalaidassa olevat listat.
4. Listan alta paljastuu ruuveja jotka on ruuvvattava kaikki auki.
5. Tässä vaiheessa hyvä ottaa moottori tilasssa olevat kumi tiivisteet pois (2kpl).
6. Kun olet irroittanut kaikki ruuvvit listojen ylä puolelta irroita myös ruuvvit siitä muovisen laatikon etureunasta (kanta muistuttaa apilaa ja ne voi ruuvata käsin irti)
7. Tämän jälkeen siitä irtoaa HUOM. HELPOSTI!!!! yhteensä 5kpl muovi osia vänkärin ja kuskin puolesta (ikkunan alalaidasta kaksi kappaletta ja keskeltä yksi kappale).
8. Kun olet irroittanut muovit niin edessä on pyyhkimen moottorin irroituns (tapahtuu irroittamalla muutama mutteri) sitten siirrä se pyyhin kompleksi sivuun edestä.
9. Nyt edessä pitäisi olla puhaltimen suoja muovi (musta, kaareva) helpoin tapa irroittaa on porata ne pop niitit pois siitä ja repästä muovi pois. Ja kappas siinäpä se moottori sitten onkin.

Siinä on vielä muistaakseni edessä vielä yhdet suoja muovit jotka pitää irroittaa mutta ei mitään sen kummempaa... Sitten moottori vain irti ja uus tilalle...

Kasaus päin vastaisessa järjestyksessä ja se kaareva musta muovi joka suojaa puhallinta kiinni vaikka nippusiteillä....

Ei oo vaikee projekti vaikka siltä saattaa vaikuttaa (vika luultavasti kirjoittajass).
Mutta rohkeesti kiinni vaan... En kyllä tiedä tarvitko tätä ohjetta mutta tulipa kirjooitettua jos joku vaikka tulevaisuudessa sitä tarvis....
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18032
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ihan hyvä selostus, Ensio.


Vielä nuukemmat ostavat Renault Twingon vastaavan "Made in jossain"-moottorin ja maksavat siitä reilu 20 €, mutta sille tielle me forumilaiset emme lähde... :D
wiimax.fi
seppo1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ma 27.12.2004 19:48
Paikkakunta: Pertteli

Viesti Kirjoittaja seppo1 »

dealer kirjoitti:Ihan hyvä selostus, Ensio.


Vielä nuukemmat ostavat Renault Twingon vastaavan "Made in jossain"-moottorin ja maksavat siitä reilu 20 €, mutta sille tielle me forumilaiset emme lähde... :D
:D :D :D KYLLÄHÄN NE KAIKKI SAA VAIHDETTUA KONEHUONEEN KAUTTA ÖLI DIAVIA TAI MIKÄ MUU...
mersu1
ensio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: To 25.11.2004 11:37
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja ensio »

aika jännä homma siltikin että tuo 850 volvon moottori on täsmälleen samanlainen kuin mersun (w124 wm.91) ja mahtaa peräti löytyä esim. ad-varaosista samasta hyllyn kohdasta muuta mersuun on vain vähän kalliimpi.

Ainakin ku ite kävin ostaan niin se myyjä kysy että laitetaanko volvon vai mersun hinnalla... että silleen.
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Nyt on pari päivää ajeltu ilman lämppärin moottoria, mikä sinänsä ei muuttanu tilannetta miksikään, eihän se moottori ennen irrotustakaan toiminut. Vikakin sieltä löytyi (eikä juuri paljon muuta). Aikamoisen p*kanen tuo koko värkki näytti olevan, sen verran avoimessa tilassa tuolla on. Siitä johtuen laakereista oli tullut lähinnä askelmoottoreihin sopivat :D. Taidan laittaa meidän keittiön kelloon uudet laakerit :shock:. Hee, moottori on hemmetin jäykkä pyörittää ja pyörii siis pykälittäin. Lisäks toisen hiilen jäämän perästä roikkui johto irti... Oli vissiin hiili kulunu niin loppuun, ettei enää johdossa riittäny varaa... :D

Motonetista saa moottorin hintaan 64 €, kun paikallinen varaosaliike saa tilaamalla 130 € hintaan (pelkkä moottori) ja koko moottorin hyllystä 200+ €. Sponsorillakin taitaa maksaa pelkkä moottori tuon reilu 100€. Ei taida hirveesti halvemmalla Motonetin hintaa saada enää edes Volvoon?

Nyt vielä pitäis ropeli saada jotenkin nätisti irti siitä vanhasta raadosta. Hyviä neuvoja? Aattelin värkätä ulosvetäjän, jolla saa vedettyä siitä keskeltä ropelia, eikä reunoilta, varovaista lämmitystä tukankuivaajalla (nimim. Opelin ropelista tuli soikea, kiero ja sulanut möntti... :roll:)
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

ensio kirjoitti:9. Nyt edessä pitäisi olla puhaltimen suoja muovi (musta, kaareva) helpoin tapa irroittaa on porata ne pop niitit pois siitä ja repästä muovi pois. Ja kappas siinäpä se moottori sitten onkin.

Kasaus päin vastaisessa järjestyksessä ja se kaareva musta muovi joka suojaa puhallinta kiinni vaikka nippusiteillä....
Paitsi, että kun irrottaa pelkääjän puolelta siitä moottorin takapäästä kolme ruuvia ja johtojen kiinnikkeen klipsin, tulee koko paketti nätisti sieltä kaarevan muovin takaa pop-niittejä poraamatta ja nippusiteitä laittamatta.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Eikös siitä vanhasta moottorista joutais katkasta akseli, ja lyöt sen sitten vaan läpi. Varmaan uudessa pysyy ainakin epoksin avulla jos ei muuten?

Mersuun en ole näin tehnyt, muihin merkkeihin kyllä. Tahtoo se potkuri ottaa siipeensä jos sitä käy kuumentelemaan tai muutoin repimään...
Avatar
Lucky-Dog
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 08.02.2005 16:37
Paikkakunta: Kaanaa

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Siipien takkuuvarma irroitus ohje:
- pyydä kaveri kylään kun moottori on kädessä
-irroita muovisuojus ympäriltä
-hieman akselia pienempi tuurna ja vasara
-kaveri pitää / kannattelee siivstä moottoria...siis ihan käsivaralla
- tuurna-vasara yhdistelmällä kun pari kolme kertaa huitaisee akselin päähän
jää siivet käteen ja moottori putoaa

Ja kasaus;
-muovisuoja kiinni moottoriin
-mauserin väärä pää rakotulkiksi
-paina siivet niin syvälle että siipien ja myovisuojan väliin jää se 3mm eli mauserin latan verran tilaa...ja voila...homma selvä

Ulosvetäjällä rikkoo helposti siivet...
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18032
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Nyt vielä pitäis ropeli saada jotenkin nätisti irti siitä vanhasta raadosta. Hyviä neuvoja? Aattelin värkätä ulosvetäjän, jolla saa vedettyä siitä keskeltä ropelia, eikä reunoilta, varovaista lämmitystä tukankuivaajalla (nimim. Opelin ropelista tuli soikea, kiero ja sulanut möntti... )"

Lyömällä se lähtee niinkuin Luckydog neuvoi, ulosvetäjä saattaa hajottaa propelin.

Itselläni on butaanilla toimiva sytkäri (Kärkkäiseltä 9,90 €) johon syttyy pistoliekki; mainoksen mukaan 1300-asteinen.
Sillä todella "terävällä" liekillä kun lämmittää akselin päätä, propeli lähtee helpommin irti.
wiimax.fi
ensio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: To 25.11.2004 11:37
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja ensio »

minä otin sen siiven irti juurikin tuolla kyseisellä lyönti tekniikalla....
Mitä sitä vanhaa moottoria enään säälimään ku on jo paskana....
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Kiitos vaan vinkeistä. En heti kyllä uskonut, että lyöminen olisi ulosvetäjää hellävaraisempi. Ei mulla ollu tarkotuskaan ulosvetäjällä yrittää ulkokehältä, vaan niinkun sanoin, olisin värkännyt sopivan keskiöön kohdistuvan ulosvetäjän. No, kuitenkin sitte lyömällä naapurin miehen kanssa ropeli irrotettiin ja hyvin lähti. Ei vanhaa moottoria tarvi sääliä, mutta eipä se tossa lyömisessä miksikään mene. Uuteen moottoriin sitte sopivan hylsyn avustuksella naputteli ropelin paikoilleen. Hyvää tuppaa tulemaan, vaikka tavallista yrittää.

Motonetista tuli muuten postimyyntinä Boschin alkuperänen moottori hintaan 64.50 eur! Minkäköhänlainen moottori mahtaa KL-varaosilla olla myynnissä hintaan 135 eur? Mukavan tuntuinen kate ainakin osalla on.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
ensio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: To 25.11.2004 11:37
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja ensio »

aika halpa tuo moottori loppujen lopuksi kyllä oli....
Mielummin sitä ajelee lämpimällä autolla kuin sellaisella jossa lämmitys toimii jos toimii tai sitten ei toimi ollenkaan ja sitten välillä taas puhaltaa...
Avatar
jösse12488
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: Su 19.12.2004 18:39
Paikkakunta: Kärsämäki

Viesti Kirjoittaja jösse12488 »

Just tulin tallista puhaltimen kimpusta. Kun ei ollut vielä vaihtaa sitä kardaanin rättilaakeria, kävin puhaltimeen käsiksi. Tietyillä nopeuksilla alkoi kuulumaan selvää vinkunaa joten ajattelin tarkistaa laakerit. Nuo Ension ohjeet ovat todella hyvät. Itse opettelin tuon järjestyksen kaksi vuotta sitten, kun edellinen puhallin tuli tien päähän. Hain silloin Pihtiputaan purkaamolta käytetyn puhaltimen, rasvasin laakerit hyvin ja näin kauan rasvaus kesti. Voitelin taas laakerit ja vinkuna hiljeni. Edssä taitaa kuitenkin olla uuden moottorin vaihto lähitulevaisuudessa, sen verran lyhyeltä hiilet näyttivät. No, homma alkaa olla sen verran hyvin hallussa, että pitäiskö ottaa bisnekseksi :D Tervetuloa moottorin vaihtoon :D :!:
MB W 202 220 D aut -96
Valmet 305
Nissan KingCap
Vastaa Viestiin