Nyt kun on mennyt jo kunnolla offtopiciksi niin jatketaan. Millainen ahdin on 2,5 litran turbodieseli mersussa? Tässä vain mietiskellään tulevaa ahdinta...
W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ajossa
Juu on ollut pakopaineet mielessä, mutta ei ole mittailtu vielä. Olenko ymmärtänyt aivan oikein että tuohon hommaan käy tavallinen lvi-liikkeestä ostettu painemittari? Eikös ne pakokaasut kuitenkin ole aika lämpimiä. Ei se aivan pienimmästä päästä ole tuo 1,6:n vakio Garretti, mm 1,9:n turbo on puolta pienempi mitä nuo vanhemmat. Tuo on semmoinen vanha kunnon aasinpotku malli
Pieneksihan se kyllä joka tapauksessa jää noilla ahdoilla.
Nyt kun on mennyt jo kunnolla offtopiciksi niin jatketaan. Millainen ahdin on 2,5 litran turbodieseli mersussa? Tässä vain mietiskellään tulevaa ahdinta...
Nyt kun on mennyt jo kunnolla offtopiciksi niin jatketaan. Millainen ahdin on 2,5 litran turbodieseli mersussa? Tässä vain mietiskellään tulevaa ahdinta...
vaikka millainen:MJF kirjoitti:Nyt kun on mennyt jo kunnolla offtopiciksi niin jatketaan. Millainen ahdin on 2,5 litran turbodieseli mersussa? Tässä vain mietiskellään tulevaa ahdinta...
Mikäli haluat sen olevan kolmiolaipalla tuo GT25 sprintteristä (2,9 litraa) voisi olla ok.Mercedes 190D-(5) -87 2.5 Diesel - Garrett TB2511
Mercedes 190D-(5) -87 2.5 Diesel 466880-1 Garrett TB2510
Mercedes 190D-(5) -88 2.5 Diesel 466880-2,3 Garrett TB2510
Mercedes 190D-(5) 0489 2.5 Diesel 53149706704 KKK K14
Mercedes 190D-(5) 0589 2.5 Diesel 53149706704 KKK K14
Mercedes 190D-(5) na 2.5 Diesel 53149706704 KKK K14
Mercedes 190D-(5) -90 2.5 Diesel 465445-1 Garrett TB2535
Mercedes 190D-(5) -91 2.5 Diesel 465587-2 Garrett TB2550
Mercedes 250D-(5) -87 2.5 Diesel 466880-1 Garrett TB2510
Mercedes 250D-(5) 0589 2.5 Diesel 53149706704 KKK K14
Mercedes 250D-(5) 0391 2.5 Diesel 53149706704 KKK K14
Mercedes 250D-(5) -91 2.5 Diesel 465587-2 Garrett TB2550
Mercedes 250D-(5) -97 2.5 Diesel 454203-1 Garrett GT25
Lisää tietoa: www.skg.fi
tuikku: Sama risteys, sama emäntä ja yllättäen samalla asiallatuikku kirjoitti:.Kertooko tarina sitä, oliko takaisin tullessa vielä emäntää ?

[0...60 mph]
Ekat metrit on edelleen kuin singerillä ajaisi, mutta kun kierrokset löytyy niin alkaa tapahtua. Nyt se tikkasi kohtuu järkevissä kohdissa vaihteita, hieman yli neljän tonnin. AP edelleen sama 1 bar
Lisää tietoa: www.skg.fi
Nyt hain samaisesta hyvästä paikasta tuon pienemmän venttiilin (camozzi rfu 482-1/8 ). Sitä kun puhaltelen niin se menee kyllä täysin tukkoon, joten sillä paineen nosto varmaankin onnistuu. Siis ei se mene tukkoon mun keuhkoräkästä vaan kun ruuvvaan sitä.veskola kirjoitti:Jaahas, vaikuttaisi siltä, ettei vastusvastaventiili vaikuta ahtopaineeseen positiivisesti. Semmoista vähän pelkäsinkin kun työpöydällä puhaltelin siihen sekä kompuralla, että keuhkoilla. Tuntui ettei vastusta tarpeeksi vaan ilma kulkee kohtuu hyvin läpi.
483-1/8 oli sitten joko rikki tai se ei vain kertakaikkiaan sovellu tähän hommaan.
Katsellaan tarviiko tuo reiän sinne, ta no taidan varmuuden vuoksi laittaa, sillä hukkaportti ei saa jäädä yhtään auki kun paine laskee...
Olen nyt havainnut toisenkin mystisen asian. Autoon on ilmestynyt tehoa, siis morkoolitonta tehoa. Tuohon en keksi kuin yhden syyn. Säätelin aikoinaan kaasuläpän asentotunnistinta, ja taisi käydä siten, että se stoppari esti pumpun "kaasuvivun" pohjaan menemisen...kiva.
P.S Aurinko paistaa ja moottoritie on kuiva
Lisää tietoa: www.skg.fi
AP päivitetty 1,15 bar, kävin kellotelemassa kun en malttanut odottaa kesääveskola kirjoitti:P.S Aurinko paistaa ja moottoritie on kuiva
4 vetoa 1/4 mailia, jokaisella samat ilmiöt:
- auto sutii ekalla vaihteella kun kierrokset nousee 3000 pintaan.
- kolmoselta neloselle vaihdon yhteydessä turbiini? ei tarraa kiinni.
- jossain vedossa tuossa vaihtokohdassa laatikko meni ylikierroksille, eli se kiihdytys yleensä sössiintyy siitä.
Tuota jälkimmäistä ongelmaa on laatikossa ollutkin vaihtojen yhteydessä. Siihen auttaa normiajossa melko hyvin kaasupoljinanturin ruuvaaminen. En tiedä auttaisiko tuossa, kun siinähän on lämä tiskissä muutenkin.
Ajat (sec / mph)
- 16,86 / 84,1
- 17,34 / 80
- 17,25 / 81,3
- 17,39 / 81,1
Tavoitteena on ollut tuo 17 sekunnin rajapyykki, joten sehän on sitten siinä, ainakin tällä lämpötilalla
Otin vielä varmuudeksi muutaman 0...60 mph ajan, kun noilla ei vielä hajonnut mitään:
8,94 s ja 8,91 s
Noissa pyrin kaasupolkimella estämään a) sutimisen ja b) tuon vaihtokohtaongelman, eli poljinta hieman ylös kun laatikko vaihtaa. Niin kait se pitäisikin ajaa...
Ei se siis siksi sutinut että tehoa olisi vielä liikaa, vaan asfaltti oli hieman märkä.
g-tech on loistojuttu, ilman sitä ei olisi mitään hajua miten tuo menee...ja nyt sen tietää ettei oikein mene.
Suljetulla radalla tietty.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Tässä on erittäin mielenkiintoinen ja helposti luettava artikkeli tehomittauksista. Alku on ihan perusasiaa, mutta lopussa oli juttua noista tehohäviöistä mittauksissa eri tilanteissa. Esimerkiksi 1 vaihteella mittaus 'suoran' vaihteen sijaan sekä manuaali vs. automaatti. Kovasti myös pohdintaa eri tyyppisten dynojen vaikutuksista jne.
http://www.superstang.com/horsepower.htm
http://www.superstang.com/horsepower.htm
Lisää tietoa: www.skg.fi
Eli voisit kokeilla soveltaa tuota Maurin patenttia, siis soveltaen.MJF kirjoitti:Eli en ole tyytyväinen säätimen toimintaan. Ainakaan näillä testaamisilla.
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... start=1680
Letkuun sarjaan vastusventtiili hidastamaan paineennousua kellolle, jotta kello ei varmasti aukea yhtään liian aikaisin kun auto vielä kiihtyy/nostaa paineita. Sitten paineventtiili, jolla alat vuodattamaan ilmaa ulos, ja ulostulona käytät porakoneella säädettävää reikää.
Koodi: Valitse kaikki
painekotelo ------- vastusventtiili ------ ahtimen kello
|
|
painekytkin 0,5 - 1,0 bar (säädettävä?)
|
|
sopivia reikiä
...niin ja voi kokeilla pidempää letkua/tilavuutta tuon ahtopaineen ja kellon väliin, sillä saa viipettä, jotta kello ei ehdi aueta liian aikasin... Minulla taitaa olla 1,5 metriä letkua ja otto on kytketty coolerin jälkeen painekotelolta.
Ahdot nousee kyllä nopeasti sitten kun lähtevät nousemaan...
Viimeksi muokannut veskola, Pe 18.02.2005 15:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
<edit: hupsahti tämä bittitaivaaseen vahingossa>
Piti vain todeta, jotta vastusvastaventtiili voi olla uni- tai bidirection tyyppiä, jolloin bi-tyyppinen ei vastusta toiseen suuntaan, ja siten portin sulkeutuminen lienee nopeaa kun paine lähtee laskuun. Lisäksi mahdolliset reiät letkussa auttavat sulkeutumisnopeudessa.
Piti vain todeta, jotta vastusvastaventtiili voi olla uni- tai bidirection tyyppiä, jolloin bi-tyyppinen ei vastusta toiseen suuntaan, ja siten portin sulkeutuminen lienee nopeaa kun paine lähtee laskuun. Lisäksi mahdolliset reiät letkussa auttavat sulkeutumisnopeudessa.
Viimeksi muokannut veskola, Ti 22.03.2005 18:04. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Driven I
äänen kanssa paljon hauskempi
Niin huomatkaa tuo jarrulevyjen värin vaihto ajelun jäljiltä
Viimeksi muokannut veskola, La 09.07.2005 00:21. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Tuolta pilkistää nyt huohotusletkun pää (suodatin), mahtaako patentti toimia vai tukeentuuko öljyyn kun on hieman kylellään. No aika näyttää...
[edit]: Hyvin toimii...
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0056.jpg
Oli mustasta tehty ilmaputki yllättävän ruosteeton sisältä, kilometreja on takana, hmm oliskohan 8000 km. Tarttis varmaan tehdä rosterista, jos osais
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0051.jpg
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0052.jpg
eli ilmansuodatin toimii.
[edit]: Hyvin toimii...
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0056.jpg
Oli mustasta tehty ilmaputki yllättävän ruosteeton sisältä, kilometreja on takana, hmm oliskohan 8000 km. Tarttis varmaan tehdä rosterista, jos osais
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0051.jpg
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0052.jpg
eli ilmansuodatin toimii.
Viimeksi muokannut veskola, Ke 22.06.2005 21:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Moroveskola kirjoitti:Huomenta kansalaiset...
Kävin ostamassa perjantaipullon sijaan (tipaton tammikuu pitää) uuden moottorinohjausjärjestelmän Vilmaan, tälläisen:
http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pi ... ohjaus.jpg
Kärsiikös kysyä mitä nuo magneettiventtiilit suunnilleen tuli maksamaan?
On meinaan naapurikylässä vähän projektia menossa...
jukis
>> Hintaakin noille 'pneumatiikkakytkimille' tuli lähemmäs 40€ / kpl.jukis kirjoitti: Kärsiikös kysyä mitä nuo magneettiventtiilit suunnilleen tuli maksamaan?
On meinaan naapurikylässä vähän projektia menossa...![]()
jukis
Jaa millastas projektia ? pistäkääs heti kuvia ja muuta tietoa tänne.
Lisää tietoa: www.skg.fi
>>Onko sulla mitään tietoo, paljonko kaakkeja löytyy tuosta V:stä?
No 100 hv + 20%
>>Onko sulla öljynlauhdutusta/ ollut ongelmia öljynlämpöjen kanssa?
Tehdas on semmoisen laittanut, kun on alkuperäinen ahdin kone. Sitten kun rupean oikeasti tuota virittämään, jos saan siis laatikon kestämään, pitää lisätä jäähdytyskapasiteettia, ja lisätä ö-lämpömittari. Ei ole vielä otettu ulos läheskään kaikkea mitä koneesta saa.
No 100 hv + 20%
>>Onko sulla öljynlauhdutusta/ ollut ongelmia öljynlämpöjen kanssa?
Tehdas on semmoisen laittanut, kun on alkuperäinen ahdin kone. Sitten kun rupean oikeasti tuota virittämään, jos saan siis laatikon kestämään, pitää lisätä jäähdytyskapasiteettia, ja lisätä ö-lämpömittari. Ei ole vielä otettu ulos läheskään kaikkea mitä koneesta saa.
Kannattaa noudattaa Maurin reseptiä ja laittaa ajoissa ainakin se lämpömittari ja mieluusti lauhdutin sinne keulalle, kyllä se kestää kun seuraa lämpöjä eikä provosoidu pitkillä suorilla. Ihmeen hyvin tuo kone on toistaiseksi rääkkäämistä kestänyt.jiipee kirjoitti: Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen, omassa arveluttaa nuo öljynlämmöt!
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vesi/öljy lämmönvaihtimella. Sen verran ahdasta, ettei siitä saa edes kunnon kuvaa otettua, mutta tuossa jotain kuvaa aiheesta. Eikös tuommoinen paketti ole helppo hakea romuttamolta ja luulisi menevän heittämällä kiinni vaparikoneeseen.jiipee kirjoitti:Mitenkä se siinä Veessä on toteutettu tuo öljynlauhdutus?
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/pic/oljynlauhdutin1.jpg
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/pic/oljynlauhdutin2.jpg
Lisää tietoa: www.skg.fi
Täytyy kyllä nostaa hattua projektille, auto on hyvännäköinen ja melkoisen ripeän oloinen... uudempiin malleihinhan saa esim. Demeciltä helposti tehoa, vaikka noin 200hv ihan inhimillisellä rahamäärällä...
http://www.demec.fi/modules.php
Tuli muuten linkki vastaan, Brabus tarjoaa uusiin Vitoihin jotain ihan käsittämätöntä... http://www.brabus-online.de/prog16d.htm
http://www.demec.fi/modules.php
Tuli muuten linkki vastaan, Brabus tarjoaa uusiin Vitoihin jotain ihan käsittämätöntä... http://www.brabus-online.de/prog16d.htm
No eipä tuossa juuri mitään ole vielä tehty, muutama ruuvi auki ja osaa kiinni bolt on periaatteella. Katsotaan jatkossa miten massi riittää laittaa sinne oikeasti hipo-osaa.
Tuollainen brabus moottorihan tuossa olisi pitänyt olla jo vakiona, ei ymmärrä miten autoon, jossa saattaa olla ajossa 2630 kg painoa laitetaan moottori, jonka suorituskyky oin mitoitettu fiatin korille sopivaksi...ei kyllä ymmärrä sitäkään kun Vianossa on 2,2 litrainen mylly
Tuollainen brabus moottorihan tuossa olisi pitänyt olla jo vakiona, ei ymmärrä miten autoon, jossa saattaa olla ajossa 2630 kg painoa laitetaan moottori, jonka suorituskyky oin mitoitettu fiatin korille sopivaksi...ei kyllä ymmärrä sitäkään kun Vianossa on 2,2 litrainen mylly
Lisää tietoa: www.skg.fi
Kröhöm, aika väsynyt olo... pakoputkea on tehty 4 iltaa ja 3 päivää. Alkaa olemaan mallissaan. Kotisivuille tulee myöhemmin kuvat, materiaalit, mitat ja muut kommentit. Nyt ei sormet kykene kuin tarrautumaan kylmään vappupulloon.
Huomenna tarvii vielä maalailla loppuputki, ja laitella yksi kannatus sydeemi, sekä muutama putkikiristin, toivotaan että niitä riittää...
Tässä muutama kuva tältä päivältä:
http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pic/rectum001.jpg
...
http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pic/rectum002.jpg
...
http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pic/rectum003.jpg
...
http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pic/rectum004.jpg
...ja sitten ääninäytteet, ennen, ilman ja nyt. Kaikki on mitattu jokseenkin samalta etäisyydeltä, ainostaan zoom vaihtelee.
Originaali:
rectum_sound1.mpg <video poistettu>
Suora putki:
rectum_sound2.mpg <video poistettu>
...
Nykyinen:
http://www.kolumbus.fi/vesa.eskola/vide ... 3_divx.avi
Aika hyvä fiilis
Hyvää wappua ! 
Huomenna tarvii vielä maalailla loppuputki, ja laitella yksi kannatus sydeemi, sekä muutama putkikiristin, toivotaan että niitä riittää...
Tässä muutama kuva tältä päivältä:
http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pic/rectum001.jpg
...
http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pic/rectum002.jpg
...
http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pic/rectum003.jpg
...
http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pic/rectum004.jpg
...ja sitten ääninäytteet, ennen, ilman ja nyt. Kaikki on mitattu jokseenkin samalta etäisyydeltä, ainostaan zoom vaihtelee.
Originaali:
rectum_sound1.mpg <video poistettu>
Suora putki:
rectum_sound2.mpg <video poistettu>
...
Nykyinen:
http://www.kolumbus.fi/vesa.eskola/vide ... 3_divx.avi
Aika hyvä fiilis
Viimeksi muokannut veskola, La 09.07.2005 00:23. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi






