Leka kirjoitti:Kokemukseni ovat turbodieselmallista, jolla olen muutama tuhat kilometriä ajanut. Kulkee vähällä ja voimaa löytyy. Bensakoneista en ole ajanut, mutta kovasti ovat kehuneet niitä lukuun ottamatta lyhyistä välityksistä johtuvaa metelitasoa moottoritienopeuksilla. Onhan Corolla ihan hyvä ja toimiva perusauto. En sitten tiedä miten seuraavat asiat vaikuttavat, kun kyseessä on pienikokoinen? ja todennäköisesti autoihin vähemmän intohimoisesti suhtautuva naishenkilö, mutta tässä tärkeimpiä havaintojani:
Kokonaisuuden pilaa mainittu sähköisesti tehostettu ohjaus. Täysin tunnoton ja lisäksi ainakin minun mielestä joka olen tottunut nopeahkoihin saksalaisiin ohjauksiin liian hidas. Ainakin puolikierrosta sais ohjauksesta ottaa pois. Suoralla ajo on hieman hoippuvaa.
Toinen negativiinen asia on ajoasento. Se tahtoo jäädä huonoksi kompromissiksi. (Olen "täysikokoinen.") Ajoasennon suurin puute ohjauspyörän pitkittäissäädön puuttuminen, jolloin ratti jää liian kauas. Lisäksi korkeussäätö on riittämätön. Toinen puute on, että penkkiä ei saa säädettyä riittävän matalalle -> korkea ajoasento häiritsee.
Vaikka sisätilan materiaalit ovat aivan eri tasolla kuin edellisessä korimallissa on esim. Golfin tasoon vielä matkaa. Ketä nyt sitten pitää asiaa tärkeänä.
Jousitus on japanilaisten tekeleeksi hyvä. Jämäkkä hieman pintakova ei mikään kovin mukava, mutta toimiva.
Ihan jees, harvassa osa-alueessa hyvä tai huono ei kuitenkaan mielestäni oikein millään osa-alueella pääse Golfin tasolle. On Corolla ihan hyvä ratkasu, jos ei mitään ihmeempiä fiiliksiä ajotapahtumasta kaipaa.
Mulla on sellanen tuntu, että Golfin vaihteistoja on lähivuosina parannettu. Perheessäni oli 2000 mallinen Golf, jonka vaihteisto tuntui takkuiselta ja oikukkaalta. Auto vaihdettiin 2002 uuteen vastaavaan ja vaihteisto toimi huomattavasti sulavammin ja jouheammin. 2002 mallista eteenpäin myös vakiovarustelu on kohdallaan. Muitakin muutoksia on selvästi tapahtunut. 2002 on hiljaisempi ja jousitus toimii paremmin. 2000 mallissa oli havaittavissa lievää jousituksen eriparisuutta.
¨
Corollasta sen verran, kun isäukolla uusi sellainen alla on, että varsin kelpo peli se on kokoluokassaan. Painimme molemmat - isä ja minä - ns. kääpiösarjassa kokojemme puolesta (170 cm:n lipputankoja), joten ajoasennon kanssa ei ole ollut ongelmia Corollassa. Sisutus on mielestäni ainakin Sol-varustetasolla mielestäni tyylikäs hopeanväristä keskikonsolia ja nahalla päällystettyä rattia ja vaihdekepinnuppia myöden. Lisäksi keskikonsolin namikat on päällystetty kumilla, joten turhia muovin natinoita ei ilmennyt. Uusi Corolla on muutenkin tosi hiljainen, tässä ajamassani autossa oli tosin kitkarenkaat alla, mutta kuitenkin. Kulutus (1,6 VVTi) on auton painoon nähden todella alhainen: maantieajossa pääsee reilusti alle 7 litran. Ajotuntumasta on paha mennä sanomaan, kun en ole mikään Vatanen, vaan ajan aina suht' rauhallisesti. En siis huomannut Corollan käyttäytymisessä mitään ihmeellistä edes maantieajossa. Parempi tämä uusi Corolla on kuin esimerkiksi entinen autoni, vm. -00 Nissan Primera 1,8.
Summa summarum: tuossa vähän päälle 20 tuhannen euron hintaluokassa mielestäni japanilaiset autot ovat yleisesti ottaen oikein hyviä pelejä. Hinnan tuplaannuttua kilpailu alkaakin sitten olla kovaa Mersun, BMW:n ym. merkkien kanssa. Autoilu on Suomessa mielestäni järjettömän kallista touhua, siksi vaihdoin lähes 20 tuhatta euroa maksaneen Primerani 8 tuhannen euron Mersuun, ja välirahalla lyhensin mukavasti asuntolainaa. Päivääkään en ole katunut, Mersu on helvetin hyvä auto. En taatusti olisi saanut yhtä paljon vastinetta rahoilleni vaihtamalla samanhintaiseen japanilaiseen autoon