124 CE musiikkiheepeleiden asennuksesta...

Kaikki autostereoihin ja oheislaitteisiin liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
sami hoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: La 15.01.2005 13:56
Paikkakunta: Turku

124 CE musiikkiheepeleiden asennuksesta...

Viesti Kirjoittaja sami hoo »

Olisin kyselly teidän asiantuntijoiden :idea: ja jo saman työn tehneille seuraavat kysymykset:
-mihin sijoittaa vahvistin?
-mistä kannattaa "vetää piuhat" vahvarille?
-ja vielä että miten/mistä kannattaa kaiutinjohdot liittää vahvistimeen?

Ystävällisesti kiittää Hän! :wink:
MB 300 CE -90
[url=http://photobucket.com/albums/v235/johtotahti/bmw325cabriolet/?action=logout]BMW 325i cabriolet[/url]
ex MB 220 D -78
Avatar
sami hoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: La 15.01.2005 13:56
Paikkakunta: Turku

Asennuksesta

Viesti Kirjoittaja sami hoo »

Eikö kellään ole tietoa, mihin nuo kannattaisi sijoittaa?
Pitää ilmeisesti asentaa noi autosterkat makuuhuoneeseen mamman :shock: iloksi...
Voi sitten iltojen iloxi viilistellä Barry Whiten tahtiin.... 8)
MB 300 CE -90
[url=http://photobucket.com/albums/v235/johtotahti/bmw325cabriolet/?action=logout]BMW 325i cabriolet[/url]
ex MB 220 D -78
Avatar
Ollii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Su 23.01.2005 12:01
Paikkakunta: Tampere/Pirkkala

Re: 124 CE musiikkiheepeleiden asennuksesta...

Viesti Kirjoittaja Ollii »

Sami Hoo kirjoitti:Olisin kyselly teidän asiantuntijoiden :idea: ja jo saman työn tehneille seuraavat kysymykset:
-mihin sijoittaa vahvistin?
-mistä kannattaa "vetää piuhat" vahvarille?
-ja vielä että miten/mistä kannattaa kaiutinjohdot liittää vahvistimeen?

Ystävällisesti kiittää Hän! :wink:
Kerroppa mitä aiot kytkeä vahvistimeesi? Vain Subin? Etukajarit? Vai etu- ja takakajarit sekä subi? Todennäköisesti järkevin paikka on silti takakontissa. Vahvistin kannattaa kiinnittää tukevasti, tai ainakin niin, ettei se pyöri siellä miten sattuu :shock: Piuhojen vedosta itsellä ei vielä ole kokemuksia mersussa, mutta entisissä autoissa ne kulki molemmissa sivuissa "kynnyslistan" alla olevassa kourussa. Kertokaapas viisaammat mistä ne todella kannaattaa vetää W124:ssa :!: En nyt oikeen tota viimestä kohtaa tajunnu(liekö kellonaika syynä siihen). Mistä? Miten kysymykseen vastaus on, että ostat kullattuja haarukkaliittimiä, jotka sopii vahvistimen lähtöihin.
MB W124 E 230 1992
Suzuki GSX-R 750 K8 2008

Epäonnistumisen vaara on suuri, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta.
Avatar
NymiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: Ti 02.03.2004 12:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja NymiS »

Ite vedin lattia matot irti ja vedin lattiamaton alla menevää Johto kourua pitkin
piuhat. Akun takaa pääsee viemään vahvistimelle sähköä taka kontin suuntaan.
Piuha sitten vähintään 25mm2.
Takapenkin selkänojan takaata pääsee konttiin molemmilta reunoilta.
S211 280CDI 4matic avantgarde 2007
S211 320CDI Avantgarde 2005
G-Sarja W460 300TD (OM603, 8mm, Garrett VNT,722.3)
Exät:
S211 270CDI Avantgarde 2004
w124 300TDT Automatic -92
w123 350B Automatic -82
S210 290TDT -98
S211 220CDi -04
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Etupään vahvari kannattaa heittää repsikan penkin alle. Siellä on tilaa näppärästi ja johdot saa tosiaan vedettyä lattiamaton alle piiloon.

Jos viskaa vahvarin konttiin, niin sen saa aika hyvin pois tieltä kun ruuvaa sen hattuhyllyn alle.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
sami hoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: La 15.01.2005 13:56
Paikkakunta: Turku

hakusess

Viesti Kirjoittaja sami hoo »

Kyseessä olis 2/3/4-kanavainen vahvistin (sis. akt. jakosuotimen :shock: , saapa nähdä joutaako mokomalla edes vesilintua heitellä, mutta kun oli niin halapa 8) )
Ja tosiaan subi pitäis laittaa konttiin.
Ja jäähän tuosta vahvarista sitten vielä pari kanavaa :idea: kaiuttimille...?
Onhan noita sterkkoja tullut asennettua, jos jonkinlaiseen japsiin ja kahteen foordiinkin :roll: , mutta niissä se nyt on melko helppoa..., mutta kun ei tuota "kansallisaarretta" vittsisi ihan tyystin raiskata, niin ajattelin että jos jollain olisi kokemusta moisista asennuksista... Thanks Hanks, sano Tom Hanks vaimolleen... :wink:
MB 300 CE -90
[url=http://photobucket.com/albums/v235/johtotahti/bmw325cabriolet/?action=logout]BMW 325i cabriolet[/url]
ex MB 220 D -78
Avatar
sami hoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: La 15.01.2005 13:56
Paikkakunta: Turku

Re: 124 CE musiikkiheepeleiden asennuksesta...

Viesti Kirjoittaja sami hoo »

Ollii kirjoitti: En nyt oikeen tota viimestä kohtaa tajunnu(liekö kellonaika syynä siihen). Mistä? Miten kysymykseen vastaus on, että ostat kullattuja haarukkaliittimiä, jotka sopii vahvistimen lähtöihin.
Eli tarkoitin että, kannattaako kaiutinjohrot vetää "fader-napukasta" :idea: , keskikonsolissa, vai soittimen takaa johon tulee vain left+right :roll: ja jatkavat sieltä matkaansa ilmeisesti tuonne faderille...eikö? :shock:
MB 300 CE -90
[url=http://photobucket.com/albums/v235/johtotahti/bmw325cabriolet/?action=logout]BMW 325i cabriolet[/url]
ex MB 220 D -78
Avatar
sami hoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: La 15.01.2005 13:56
Paikkakunta: Turku

idea

Viesti Kirjoittaja sami hoo »

Vähän ku hieroo älynystyröitä, ni jopas jotakin, mutta kun sillä yhyrellä :oops: ainoalla aivosolulla ku on nii pirunmoinen kiire!!! Juup, kaippa tuolla hipattomalla (lue tipattomalla) kin jotain vaikutusta, mutta kun pakko pitää helemikuussa, kuse on toi :idea: lyhin kuukausi...junou! :wink: :wink:

Takaisin asiaan... siis tietysti kaiutinjohdot täytyy vetää soittimen takaa lähtevistä johroista, jotka menevät ilm. faderille :?:
MB 300 CE -90
[url=http://photobucket.com/albums/v235/johtotahti/bmw325cabriolet/?action=logout]BMW 325i cabriolet[/url]
ex MB 220 D -78
Avatar
Hokke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 777
Liittynyt: Pe 25.06.2004 11:53
Paikkakunta: Espoonlahti

Viesti Kirjoittaja Hokke »

Nyt kun asentelet noita piuhoja niin varmista että ne kaiutin ja singnaalikaapelit ei kulje minkään vahva virta (siis 12v) läheisyydessä.
Virtakaapelista tulee härö (=häiriö) ääniä vahvistimelle ja kaiuttimille.
eli virta kaapeli toisella puolella ja muut toisellapuolella autoa.
Se keskikonsolin fader (= etu ja takakaiuttimien tasosäätö) potikka kannatta unohtaa, asenna vaan kunnon kaapelit kaiuttimille ja feidaa ääni "mankassa"
//// AMG Owners Club Finland
S203 C30 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 kompura -98
Avatar
sami hoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: La 15.01.2005 13:56
Paikkakunta: Turku

faderista

Viesti Kirjoittaja sami hoo »

Onko Hoo Moilanen sitä mieltä, että etukaiuttimiinkin kannattaa vetää uudet johdot (kuulostaa aika työläältä, laiska kun on, vai löytyiskö oikotietä onneen..!!)

T:toinen hoo moilanen...(huano) :P :wink: :roll:
MB 300 CE -90
[url=http://photobucket.com/albums/v235/johtotahti/bmw325cabriolet/?action=logout]BMW 325i cabriolet[/url]
ex MB 220 D -78
Avatar
Hokke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 777
Liittynyt: Pe 25.06.2004 11:53
Paikkakunta: Espoonlahti

Re: faderista

Viesti Kirjoittaja Hokke »

Sami Hoo kirjoitti:Onko Hoo Moilanen sitä mieltä, että etukaiuttimiinkin kannattaa vetää uudet johdot (kuulostaa aika työläältä, laiska kun on, vai löytyiskö oikotietä onneen..!!)
Ei kannata jos on työlästä.
Vanhoja kaiutinkaapeleita voi myös käyttää "vetonaruna" Esim etuovien kumilyrtsykän läpi. Vanha kaapeli poikki ja uusi teipillä kiinni. Itse kuorin vielä kuparit näkyviin ja ne solmuun ja teippiä päälle. Kerran se liitos repes just sinne läpiviennin sisään....... joten malttia joa alkaa jumittamaan
Jos ei meinaa luistaa niin vaseliinia (=naisväen käyttämä huulirasva, se keltainen peltirasia jossa vihreitä apiloita tms) väliin

Sinne fader potikalle menee muistakseni aika olemattomat kaapelit.
//// AMG Owners Club Finland
S203 C30 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 kompura -98
Avatar
sami hoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: La 15.01.2005 13:56
Paikkakunta: Turku

Kiitos!

Viesti Kirjoittaja sami hoo »

Kiitoksia kovasti jo kaikille vastanneille, homma alkaa hahmottua... :idea:
Ja kaikki neuvot ovat tervetulleita, ettei tule enemmän korjattavaa ku mitä vastaavaa hyötytä. :shock:

Vielä kiinnostais, et miten ne rca-kaapelit nyt sitten viime kädessä olisi järkevintä "vetää"(perverssiä) sinne tak@luukku.comiin (nokkelaa ja vanhaa...)
Eli onko niissä kynnyskotelon kouruissa virtajohtoja niin paljon, että aiheuttavat häiriötä..? Ainakin aikaisemmissa "virityksissä" on joskus tullut häiriöitä :roll: joskus... Onko jollain kokemusta 124:ssa???
MB 300 CE -90
[url=http://photobucket.com/albums/v235/johtotahti/bmw325cabriolet/?action=logout]BMW 325i cabriolet[/url]
ex MB 220 D -78
Avatar
Juhis.
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 08.04.2003 01:12
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kiitos!

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

sami hoo kirjoitti:Vielä kiinnostais, et miten ne rca-kaapelit nyt sitten viime kädessä olisi järkevintä "vetää"(perverssiä) sinne tak@luukku.comiin (nokkelaa ja vanhaa...)
Eli onko niissä kynnyskotelon kouruissa virtajohtoja niin paljon, että aiheuttavat häiriötä..? Ainakin aikaisemmissa "virityksissä" on joskus tullut häiriöitä :roll: joskus... Onko jollain kokemusta 124:ssa???
Itse vedin RCA-kaapelit toiselta puolelta ja virtakaapelit toiselta puolelta. Virtakaapeli kannattanee vetää oikealta, kun akku on oikealla puolella, ja siellä akun takana on läpivientikumi. Helpoiten kaapelinvedossa tosiaan pääsee, jos purkaa (molemmilta puolilta) kynnyslistan (lähtee nostamalla ylöspäin), raottaa oven tiivisteitä (siis niitä sisustanvärisiä, lähtevät myös nostamalla), ottaa oven etupuolella olevan "kick-panelin" ja lattiamatot pois, ja irroittaa takapenkin (istuinosa lähtee siitä punaisesta nipukasta painamalla ja nostamalla penkki pois, ja selkänojassa on alapäässä kaksi ruuvia, joiden irroittamisen jälkeen lähtee nostamalla pois). Voit myös raottaa alapäästä takapenkin "ovipaneelia", jolloin saat kaapelit helpommin lattiamaton alle "piiloon". Takapenkin selkänojan takana tosiaan on läpivientireijät tankin (=auton) molemmin puolin, kuten olet varmaan huomannutkin.

Itselläni on kontissa erillinen subbarilaatikko (refleksikotelo), joka ei tosiaan ole paras mahdollinen ratkaisu, sillä äänet jäävät takakontiin eristävän bensatankin vuoksi. Yksi toimiva ratkaisu voisi olla hyödyntää alkuperäisiä kaiutinreikiä refleksiputkien reikinä, josta äänen saisi matkustamoon, ja asentaa "mölykaiuttimet" (disk/mid) vain eteen, niinhän monissa "oikeissakin" hifiautoissa on menetelty.

Niin ja Hoo, W124:ssä ei ole ovissa kaiuttimia, niin säästyy ainakin tuolta ovikumien läpi vetelyltä. :wink:

Toivottavasti oli enemmän apua kun haittaa. :wink:

Tuosta takakonttisubista ja ikuisesta 124-kuskeja vaivaavasta :wink: äänen saanti kabiiniin -ongelmasta W124:ssä kannattaa lukaista tuo topicci: http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=749

ps ja offtopic, onko tuo Bimmerisi E30 vai E36 -koria?
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Avatar
sami hoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: La 15.01.2005 13:56
Paikkakunta: Turku

bimmer

Viesti Kirjoittaja sami hoo »

Valitettavasti sattuu olemaan e30 :roll: ...
Saat kyllä lisätietoja, jos kiinnostaa, voin laittaa yv:nä

Ja kiitos kovasti neuvoista ja linkistä :wink:
Helpottaa huomattavasti, kun TIETÄÄ, mitä pitää tehdä. Ei, niin että ensin revitään ja sitten ihmetellään mites täs nyt näin...? :shock:
MB 300 CE -90
[url=http://photobucket.com/albums/v235/johtotahti/bmw325cabriolet/?action=logout]BMW 325i cabriolet[/url]
ex MB 220 D -78
Vastaa Viestiin