Katti TDT:ssä
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Katti TDT:ssä
Onko kukaan availlut tuota turbodiiselin pakoputkessa killuvaa kattia? Mitä se sisältää?
Jos pölläykset puhalletaan jonkinlaisen kennon läpi, niin mahtaako tuo kenno mennä ajan kanssa tukkoon?
Jos tuon katin unohtaa asentaa pakoputkirempan yhteydessä, alkaako katsastusinssi itkeä?
Jos pölläykset puhalletaan jonkinlaisen kennon läpi, niin mahtaako tuo kenno mennä ajan kanssa tukkoon?
Jos tuon katin unohtaa asentaa pakoputkirempan yhteydessä, alkaako katsastusinssi itkeä?
Terveisin
Tero
Tero
Re: Katti TDT:ssä
Sellaista tukkoista verkkoa täynnä, ahdistaa suuresti.dieselflosse kirjoitti:Onko kukaan availlut tuota turbodiiselin pakoputkessa killuvaa kattia? Mitä se sisältää?
Jos pölläykset puhalletaan jonkinlaisen kennon läpi, niin mahtaako tuo kenno mennä ajan kanssa tukkoon?
Jos tuon katin unohtaa asentaa pakoputkirempan yhteydessä, alkaako katsastusinssi itkeä?
Riippuu vuosimallista tuo katsastusmiehen tuomio, toki helpolla pääsee kun lyöt rautakangella katista sisukset puhki ja heiluttelet ne ulos ja laitat kuoret paikoilleen.
Re: Katti TDT:ssä
Meillähän on Teron kanssa samat ajatukset! Pitäisipä jopa sanoa, että "sulla on mun luonto"dieselflosse kirjoitti:Onko kukaan availlut tuota turbodiiselin pakoputkessa killuvaa kattia? Mitä se sisältää?
Jos pölläykset puhalletaan jonkinlaisen kennon läpi, niin mahtaako tuo kenno mennä ajan kanssa tukkoon?
Jos tuon katin unohtaa asentaa pakoputkirempan yhteydessä, alkaako katsastusinssi itkeä?

Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Katti TDT:ssä
Ja autotkin kuluttavat yhtä paljonTimo L. kirjoitti:
Meillähän on Teron kanssa samat ajatukset! Pitäisipä jopa sanoa, että "sulla on mun luonto".

PS. Onko joku poistanut keskimmäistä (jos katti on etummainen) vaimenninta käytöstä? Mitkä ovat vaikutukset ääneen? Ässässä ko. toimenpide vaikutti sopivan maskuliinisesti

Terveisin
Tero
Tero
Re: Katti TDT:ssä
Taisi olla tuolla volkkaripalstalla kuviakin kun kaverit olivat oikein hitsailleet katin näköisiä pömpeleitä putkistoon ja läpi menee katsastuksesta niin, jotta suhina käy. Näin näille uusille 4 koppasilel golfeille. Ottaa siis kuoret katista ja vaihtaa paksummalle putkelle jne. Tuon voi viimeistellä suolaliuoksella, jottei ole liian 'tuoreen' näköinen pöllykkä putkistossa. Kyseistä liosta saa ilmaiseksi tienpinnastaMauri H. kirjoitti:Sellaista tukkoista verkkoa täynnä, ahdistaa suuresti.
Riippuu vuosimallista tuo katsastusmiehen tuomio, toki helpolla pääsee kun lyöt rautakangella katista sisukset puhki ja heiluttelet ne ulos ja laitat kuoret paikoilleen.

Lisää tietoa: www.skg.fi
Veskolan mainitsema toteutus TDI Golffiin: http://www.servia.fi/markus/index.php?i ... 8c9e11cd19
[url=http://www.digitalblue.fi/~tahtiklu/tahtiklubi/tahti/galleria/tuning/lindroos/lindroos.html]EX MB 200D vm.88/89[/url][url=http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8683]
[color=red]EX Audi A4 1.8T ABT Sportline[/color][/url]
[color=red]EX Audi A4 1.8T ABT Sportline[/color][/url]
Itselläni on myös putkessa tuo pönttö ja se on pelkkä hapetuskatalysaattori, joka ei oikeastaan vaikuta läpivirtaukseen paskaakaan.
Onko kukaan kuullut että turbo tarvitsee tietyt olosuhteet kestääkseen, (paineita ja virtauksia) ,tuonkin ikäisessä (96) autossa ne on jo mietitty aika tarkkaan. Ja jos miettii ainakin väyrysen putkea se on melkein suora putki ton hapetuspöntön jälkeen.
Aikoinaan kun olin laittamassa kuorma-autoon vakioputken tilalle pystyputkea, liikkeestä kerrottiin takuun loppuvan siihen ja tiedossa on vielä useita tapauksia joissa turbot on hajonnut kun on muuteltu putkia vakioista.
Tietysti henkilöautossa ja kuorma-autossa on eroja mutta.....
Minä en ainakaan menisi poistelemaan yhtään osaa mersustani isomman äänen takia, kun se ei muuhun vaikuta.
Onko kukaan kuullut että turbo tarvitsee tietyt olosuhteet kestääkseen, (paineita ja virtauksia) ,tuonkin ikäisessä (96) autossa ne on jo mietitty aika tarkkaan. Ja jos miettii ainakin väyrysen putkea se on melkein suora putki ton hapetuspöntön jälkeen.
Aikoinaan kun olin laittamassa kuorma-autoon vakioputken tilalle pystyputkea, liikkeestä kerrottiin takuun loppuvan siihen ja tiedossa on vielä useita tapauksia joissa turbot on hajonnut kun on muuteltu putkia vakioista.
Tietysti henkilöautossa ja kuorma-autossa on eroja mutta.....
Minä en ainakaan menisi poistelemaan yhtään osaa mersustani isomman äänen takia, kun se ei muuhun vaikuta.
Kukas sitä nyt lainkirjaimen mukaan autoa virittäämpeltola kirjoitti:no mites on. saako vähä päästöitä ruveta virittään, et saako turboo isonttaan ja kuuleria laittaan. mitä katsatuksessa sanotaan. auto on -94 300tdt

Eli saa jollei katsastusmies huomaa, ja pakkohan se rikkinäinen ahdin on vaihtaa uuteen joskus. Minulla on -98/vähäpäästöinen ja ahdin vaihdettu, tosin vaikea sitä on huomata kun tehojakaan ole yhtään katsastuksessa. Laittaa samannäköisen isomman ahtimen -> ei ongelmia.
Coolerin lisääminen on ongelmallista, mutta siitä löytyy ziljoona topicia haulla. Yleensä ne coolerit on riisuttu pois katsastukseen tai käytetty sopivaa konttoria/inssiä, joka ymmärtää asian.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Takapönttö
Heip!
Tulipa tehtyä huomio, jotta kohta sauhu ei enää kierrä takapöntön kautta. Alkaa olla sisään menevän putken juuri sen verran pehmyt, että pian putki muuttuu vaoaavirtausmalliseksi.
Onko kokemuksia viimeisen pöntön pois jätöstä? Toisaalta aiemmin taisin kysellä keskimmäisen pöntön poistosta
Eli, kun tällainen pa-minäittepersoona olen, niin taidan hakea motonetista jonkin isohkon pöntön tuonne putken puoleen väliin ja vedän loppupätkän suorana... Katti todennäköisesti tyhjenee samalla. Tarvitseekohan tuon tempun jälkeen kuulosuojaimia ajaessa?
Tulipa tehtyä huomio, jotta kohta sauhu ei enää kierrä takapöntön kautta. Alkaa olla sisään menevän putken juuri sen verran pehmyt, että pian putki muuttuu vaoaavirtausmalliseksi.
Onko kokemuksia viimeisen pöntön pois jätöstä? Toisaalta aiemmin taisin kysellä keskimmäisen pöntön poistosta

Eli, kun tällainen pa-minäittepersoona olen, niin taidan hakea motonetista jonkin isohkon pöntön tuonne putken puoleen väliin ja vedän loppupätkän suorana... Katti todennäköisesti tyhjenee samalla. Tarvitseekohan tuon tempun jälkeen kuulosuojaimia ajaessa?
Terveisin
Tero
Tero
Mauri H. kirjoitti:Voi kuule, vaikutus virtaukseen on uskomaton, kokemusta on.Timo J kirjoitti:Itselläni on myös putkessa tuo pönttö ja se on pelkkä hapetuskatalysaattori, joka ei oikeastaan vaikuta läpivirtaukseen paskaakaan.
No jos vaikuttaa niin hirveästi virtauksiin, niin oletteko oikeasti huomannut jotain tehon lisäystä,vai niitä hienompia ääniäkö te haette?
Eräässä autossani oli se sisusposliini tippunut pöntön pohjalle ja tukkinut näin melkein koko putken. Aukasin sen pöntön ja otin tukon pois ja ajelin vähän aikaa ilman kattia. En huomannut oikeasti muutakuin isommat äänet. Asia testattiin epävirallisella kiihdytyskilpailulla ,(kun on kaksi samanlaista autoa), katti paikoillaan ja ilman kattia -> ei mitään eroa, joten pistin katin takaisin sinne ja hitsailin sinne tuet ettei se enää pääse tippumaan pohjalle.
Auto on 290Td ,että tietysti voi olla eroja katin vaikutuksista erityyppisiin moottoreihin. Esikammio-koneethan on herkempiä virtauksille ja pahempia nokeamaan esimerkiksi sen katin tukkoon kuin suoraruisku.
Mutta jos te niitä poistatte niin suosittelen ainakin rälläköimään sen pöntön auki, jotta saa sen ehjänä pois ja ei jää niitä palasia kilisemään putkeen. Ja voi vielä joskus pistää sen takas jos mieli muuttuu,kun se uusi putki maksaa tietääkseni noin 1000€.
Asiasta kolmanteen saksalaisessa mersun huoltokirjassa lukee että tuo katti vaihdetaan 100 000 km välein. Liekö Veho suomentanut huolto-ohjeet vähän erilailla niin saa vaihtaa katteja asiakkaan laskuun.
Voihan tietysti olla että kirjottelen väärässä keskustelussa kun itse en ole ollenkaan kiinnostunut virittelemään autoani, kun se pitää olla luotettava kulkuvälineeni, joten annan olla kaiken niinku ne mersun insinöörit on ne suunnitellut.
Nojoo 190D 2.5TD etuputki oulun veholla
-ilman kattia jotain 170eur
-katilla......................450eur
soittelin tahallaa ja kyselin kun tuo minun mese on vm90 ja siinä on katti mut valmistenumeron perusteella ei pitäisi olla...ja siten joku pässi katsastus mies kirjottanut otteeseen vähäpäästöinen...ja luultavasti se ei ole alkuperäisesti vähäpäästöinen...jotenkin pitäisi todistaa katsastu miehelle toi asia.
..ettei se sitä tarvi ja otteessa turhaan lukee et vähäpäästöinen ja täyttää senaikaiset pakokaasumääräykset...ja hyvinhän toi kulkee vaikka katti on putkessa vakio meseksi en laiskuuttani ole ottanut pois.... 
-ilman kattia jotain 170eur
-katilla......................450eur
soittelin tahallaa ja kyselin kun tuo minun mese on vm90 ja siinä on katti mut valmistenumeron perusteella ei pitäisi olla...ja siten joku pässi katsastus mies kirjottanut otteeseen vähäpäästöinen...ja luultavasti se ei ole alkuperäisesti vähäpäästöinen...jotenkin pitäisi todistaa katsastu miehelle toi asia.




Itse tein ja säästin
Mikäli siellä lukee ainoastaan vähäpäästöinen mutta ei halaistua sanaa katista, niin nyppää ihmeessä se katti pois.petska kirjoitti:Nojoo 190D 2.5TD etuputki oulun veholla
-ilman kattia jotain 170eur
-katilla......................450eur
soittelin tahallaa ja kyselin kun tuo minun mese on vm90 ja siinä on katti mut valmistenumeron perusteella ei pitäisi olla...ja siten joku pässi katsastus mies kirjottanut otteeseen vähäpäästöinen...ja luultavasti se ei ole alkuperäisesti vähäpäästöinen...jotenkin pitäisi todistaa katsastu miehelle toi asia.![]()
![]()
..ettei se sitä tarvi ja otteessa turhaan lukee et vähäpäästöinen ja täyttää senaikaiset pakokaasumääräykset...ja hyvinhän toi kulkee vaikka katti on putkessa vakio meseksi en laiskuuttani ole ottanut pois....
Vähäpäästöisyys ja katti vaatimus ei kulje käsi kädessä. Näin minä uskon sillä minun auto -97 valmistunut mersun tehtaalta ja -98 laitettu suomen kilpiin on vähäpäästöinen, mutta siinä ei koskaan ole ollut kattia.
Vähäpäästöisyys merkinnästä tuskin pääsee eroon, jollei tosiaan jotain virhettä ole tapahtunut.
Niin ja kyllähän ne vakioautot varmaan virtaa riittävästi ja vapareissa se muutenkin on aivan sama.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Itse olen aiemmin omistanu td voortin ja td venton mistä oon lyöny RAUTAKANGEN katista säälittä läpi..
Eikä ääni juuri muutu mut se huomasin että turbo on lähteny aina alempaa mukaan ja jaksanukki pitempään ja mikä parasta kulutus putoo!
Eikä tuo nyt mitään oo katsatuksessa haitannu ku vento oli -95 ja esco -97 kumpiki savus vaa vähä yli 1 arvot varsinki esco ku eipä sitä koti konstein voinu ruuvata(lucas pumppu osa sähkö ohjattu) Jote eiku romut pois vaa





MB&Audi
minun tietääkseni kuitenkaan alkuperäisessä suomiautossa joka on vm90 ei ole kattia eikä lue että vähäpäästöinen mutta otan asiasta selvää kun ehdin koska kiinnostaa tietää....ja ei se tuossa vakio turbodiiselissä paljoa ahista sen verran on tehoja koneesta joku 150-155hp ja takapyöriltä jotain 127hp vakio ahdoilla vakio pumpuilla....ja menee alle 17s vartimailille vaikka onkin laiska tomaatti leka...eikä kulje mihinkään...
Itse tein ja säästin
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Yllättävää
Tein eilen illalla pienen 'kevennyksen' ja pudotin tuon takapöntön pois. Tilalle laitoin suoran putken. Yllätyksekseni äänet eivät oikeastaan koventuneet, ainakaan ajon aikaisen, kiitos äänieristyksen ja ilmavirtojen.mpeltola kirjoitti:iteltäni ohitin takapöntön. suoralla putkella. ja jätin pöntön paikalleen ku ois ilman pöttöö ruma takaapäin. ei muuttunu kyl yhtään äänet keskipönttö on paikalla ja katti myös vielä mut on tarkotus lyyä sisukset pihalle katista.
Tyhjäkäynnillä ja paikallaan kaasua livutellessa tulee sellanen matala murahtelu

Sen verran vinkkiä, jos joku muukin harkitsee temppua... Jos katkaisee putken n. 15cm ennen takapönttöä ja liittää suoran (60mm) putken siihen jatkoksi, jää pää hieman alas. Putkeen on hyvä tehdä pari vekkiä, ensin ylöspäin ja sitten alaspäin. Näin putken pää asettuu jotakuinkin alkuperäisieen paikkaan.
Eilen en ehtinyt tehdä noita vekkejä, joten putken pää täytyy muistaa, jos peruuttaa katukiveystä kohti. Täytyypi ottaa vielä toinen rupeama, jolloin tuon voi fiksata.
Terveisin
Tero
Tero
No tulikos sitä woimaa lisää? Oletko jo teurastanu katin? Pitäs ittekin tehdä jotain putkelle...tosin takapönttöä ei raaski heittää pois kun se on 1,5v vanha.
Tossa E:ssä on muuten alunperin rosteriputki
Tossa E:ssä on muuten alunperin rosteriputki

ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Juu, voimaa on niin, että meinaa laatikko antautuaAhti kirjoitti:No tulikos sitä woimaa lisää? Oletko jo teurastanu katin? Pitäs ittekin tehdä jotain putkelle...tosin takapönttöä ei raaski heittää pois kun se on 1,5v vanha.
Tossa E:ssä on muuten alunperin rosteriputki

Meinaa vain kyynärpää paleltua, kun pitää ajella luu ulkona soundia kuunnellen

Tuota rosterijuttua en usko...
nimim. hitsasin viikko sitten -95 E 300 D:n pakotorveloa
Tuu kattoon mun autoo jos et usko! Mulla on alkuperänen putki, ainoastaan takapönttö vaihdettu. Putkessa ruostetta ainoastaan hitsisaumoissa muuten aivan uudenveronen ja leimat on -93!dieselflosse kirjoitti:[
Tuota rosterijuttua en usko...
nimim. hitsasin viikko sitten -95 E 300 D:n pakotorveloa
Vai onko tämä joku optio?

ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Optiomestaria kaivataan
TimoL huhuu...Ahti kirjoitti:Mulla on alkuperänen putki, ainoastaan takapönttö vaihdettu. Putkessa ruostetta ainoastaan hitsisaumoissa muuten aivan uudenveronen ja leimat on -93!
Vai onko tämä joku optio?

Terveisin
Tero
Tero
Optiona ei mitään erikoisputkea ole varmasti saanut. Minusta Mersun alkuperäiset putket ovat muutenkin todella hyvälaatuisia. W123:n Eberi, jonka vaihdoin toista vuotta sitten, on jo melkoisessa pintaruosteessa. Eritoten nuo hitsisaumat, mutta pöntöissäkin löytyy.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Näyttää värin puolesta rosterilta mutta en ole koskaan irrottanu tuosta putkistoa niin painosta vaikea sanoa.Mika.T kirjoitti:oisko aluminisoitu? vaikea sanatuskin on sinkitty. rosteri painaa muuten kakskertaa enemmän kuin normaali musta putki. eli eron huomaa varmasti jo painosta.
Putkissa lukee jotain Mersua ja Eberiä ja valmistusleimat tosiaan -93. Takapönttökin oli siis ihan ehjä muuten mutta sisukalut rämisi.
Olkoon sitten mitä tahansa niin on vaan aika hyvin kestäny

ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!