Pakopaineen mittausta VNT-ahtimella

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Pakopaineen mittausta VNT-ahtimella

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Mittailin tänään vähän pakosarjan paineita. Moottori siis 250 DT ja ahdin 20-sarjalainen Garret VNT (Audi V6 TDI:stä).

Moottorin tehoista en tiedä, liikutaan varmaankin 150-200 hv hujakoilla (syöttöä 95 ml). Ahtopaine 1.4 bar, johon paine nousee "heti" kun kaasua polkaisee. Pakopaine pysyi alle 3000 rpm kierroksilla noin 1.5 barissa, mutta 4000 kierroksella nousi lähes 2.5 bariin.

Cooleria koneessa ei vielä ole. Mahtaako vaikuttaa pakopaineisiin havaittavasti?

Kuinkahan korkeita paineita Mersun moottorin pakopuolella voi sallia, ennenkuin männät / venttiilit käy liian kuumana?

Taidanpa pikkuhiljaa katsella isompaa VNT-ahdinta.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
MJF
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 165
Liittynyt: Ma 08.12.2003 17:57
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja MJF »

Minkälaisella mittarilla mittasit paineet?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Pakopaineen mittausta VNT-ahtimella

Viesti Kirjoittaja veskola »

paloviita kirjoitti:Mittailin tänään vähän pakosarjan paineita. Moottori siis 250 DT ja ahdin 20-sarjalainen Garret VNT (Audi V6 TDI:stä).
Erittäin mielenkiintoista tietoa, tuleeko seuraavaksi saman sarjan 25:n ?

Niin oikeasti olen alkanut harkitsemaan itse tehdyn 'ecun' tekemistä ja vnt ahdinta mynäpumpun jatkoksi. Onneksi vasta harkitsemaan...

[edit]Täältä löytyy tuo paloviitan topic: http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 814#117814
Viimeksi muokannut veskola, Pe 25.02.2005 14:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Re: Pakopaineen mittausta VNT-ahtimella

Viesti Kirjoittaja Petri K »

paloviita kirjoitti:Mittailin tänään vähän pakosarjan paineita. Moottori siis 250 DT ja ahdin 20-sarjalainen Garret VNT (Audi V6 TDI:stä).

Moottorin tehoista en tiedä, liikutaan varmaankin 150-200 hv hujakoilla (syöttöä 95 ml). Ahtopaine 1.4 bar, johon paine nousee "heti" kun kaasua polkaisee. Pakopaine pysyi alle 3000 rpm kierroksilla noin 1.5 barissa, mutta 4000 kierroksella nousi lähes 2.5 bariin.

Cooleria koneessa ei vielä ole. Mahtaako vaikuttaa pakopaineisiin havaittavasti?

Kuinkahan korkeita paineita Mersun moottorin pakopuolella voi sallia, ennenkuin männät / venttiilit käy liian kuumana?

Taidanpa pikkuhiljaa katsella isompaa VNT-ahdinta.
Kannattaisi hosua hiukan sen isomman ahtimen hankinnan kanssa, voi muuten ostoslista kasvaa turhan isoksi.
Yleensä nyrkkisääntönä on ollut ettei saisi pakopaine ylittää ahtopainetta, omassa koneessa pakopaine vain puolet ahtopaineesta.
Tuossa sinun koneessa vielä ahtoilmajäähdyttäjän puuttuessa on terminen rasitus moottorilla aivan liian suuri.
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

MJF kirjoitti:Minkälaisella mittarilla mittasit paineet?
Halvalla ahtopainemittarilla.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pakopaineen mittausta VNT-ahtimella

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Petri K kirjoitti: Kannattaisi hosua hiukan sen isomman ahtimen hankinnan kanssa, voi muuten ostoslista kasvaa turhan isoksi.
Yleensä nyrkkisääntönä on ollut ettei saisi pakopaine ylittää ahtopainetta, omassa koneessa pakopaine vain puolet ahtopaineesta.
Tuossa sinun koneessa vielä ahtoilmajäähdyttäjän puuttuessa on terminen rasitus moottorilla aivan liian suuri.
Totta puhut!

Sinulla on ilmeisen onnistunut ahdinsovitus ja riitävän iso putki ahtimen jälkeen. Jaksaako lähteä herkästi alakierroksilta vai onko enemmän kilpurimainen?

Tuolla VW puolella moottorit näyttävät ihmeen hyvin kestävän yli 2 barin pakopaineita. Hetkellisesti jopa yli 3 barin. Lienee otettu suunnittelussa huomioon alunperin?
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Pakopaineen mittausta VNT-ahtimella

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

paloviita kirjoitti:
Petri K kirjoitti: Kannattaisi hosua hiukan sen isomman ahtimen hankinnan kanssa, voi muuten ostoslista kasvaa turhan isoksi.
Yleensä nyrkkisääntönä on ollut ettei saisi pakopaine ylittää ahtopainetta, omassa koneessa pakopaine vain puolet ahtopaineesta.
Tuossa sinun koneessa vielä ahtoilmajäähdyttäjän puuttuessa on terminen rasitus moottorilla aivan liian suuri.
Totta puhut!

Sinulla on ilmeisen onnistunut ahdinsovitus ja riitävän iso putki ahtimen jälkeen. Jaksaako lähteä herkästi alakierroksilta vai onko enemmän kilpurimainen?

Tuolla VW puolella moottorit näyttävät ihmeen hyvin kestävän yli 2 barin pakopaineita. Hetkellisesti jopa yli 3 barin. Lienee otettu suunnittelussa huomioon alunperin?
jaa-a tiedämpä parikin tapausta jossa vw:n tdi koneeseen on laitettu paremmin virtaava pakoputki jonka seurauksena on noita turboja sulanut. eli on ne liian pieniä vw:n puolellakin. tiedä sitten onko olleet VNT-ahtimia.
Avatar
opelmies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Su 14.11.2004 10:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja opelmies »

Tosi paljon nousee tuo pakopaine kovemmilla ahtopaineilla. On varmaan tuo gt20 liian pieni isoilla syötöilä.....Eräässä 1,6 d jetassa on samanlainen turbo kuin sulla 2,5 litrasessa. Mullaki melkein samanlainen se on vaan bemarin vastaava.. pitäs itekki laittaa mittari pakopaineille.
Opel Rekord 2.3 td ic
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Pakopaineen mittausta VNT-ahtimella

Viesti Kirjoittaja tuikku »

paloviita kirjoitti:Mittailin tänään vähän pakosarjan paineita. Moottori siis 250 DT ja ahdin 20-sarjalainen Garret VNT (Audi V6 TDI:stä).

Moottorin tehoista en tiedä, liikutaan varmaankin 150-200 hv hujakoilla (syöttöä 95 ml). Ahtopaine 1.4 bar, johon paine nousee "heti" kun kaasua polkaisee. Pakopaine pysyi alle 3000 rpm kierroksilla noin 1.5 barissa, mutta 4000 kierroksella nousi lähes 2.5 bariin.

Cooleria koneessa ei vielä ole. Mahtaako vaikuttaa pakopaineisiin havaittavasti?

Kuinkahan korkeita paineita Mersun moottorin pakopuolella voi sallia, ennenkuin männät / venttiilit käy liian kuumana?

Taidanpa pikkuhiljaa katsella isompaa VNT-ahdinta.
Eihän ole ne siivet juuttuneet, tai onhan niillä kuitenkin mahdollisuus aueta täysin auki ("tangon mitta").
Tdifreakilla on seatissa ilmeisesti samanlainen ahdin, mahtaisippa antaa jonkun vinkinkin, jos kysyt.

Mulla, nelipyttyisessä suunnilleen samolla syöttömäärillä oli vähän päälle 180 hv, ja vääntöjä hiukan yli 450 nm. Ja suunnilleen samoilla paineilla.
Sinulla voi varmaan nuihin arvoihin melkeinpä sen neljänneksen lisätä.

Ihmeen paljon tosiaan moottori kestää pienellä ahtimella ja ilman cooleria.
Joku arempi kyllä hommaisi sen coolerin, ja vähentäisi syöttöjä, niinkuin PetriK tuossa mainitsikin.
No, kevät tulee ja ilmat lämpiää.

Kytkimen temppuilukin varmaan johtuu paljolti em. tekijöistä.
Siis ihan liian paljon alavääntöä, siihen nähden , mitenkä osat on alunperin suunniteltu.
.
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

Mersun kammiokone ja VAG tdi antaa aika eritavalla pakopainetta samoilla tehoilla ja ahdoilla. Mulla on tdi:ssä noin 200 hp/4000 rpm, 1,5 bar ahtoja ja saman verran pakopainetta. Ahtimena GT2252V, jossa siis pakopuoli pykälää isompi kuin paloviidan ahtimessa. Kyllä tuohon mersuun saisi laittaa isointa mitä löytyy eli GT2559V tai GT2556V.
Suoraruiskut taitaa kestää merkistä riippumatta enemmän vastusta pakopuolella, kun lättäkansi ei pääse lämpenemään samalla tavalla kuin esikammion ympärykset. Männäthän ne sitten ekana meneekin, mutta ei noita vielä ole saatu rikki 2,5-3 bar pakopaineillakaan.
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

Mersun kammiokone ja VAG tdi antaa aika eritavalla pakopainetta samoilla tehoilla ja ahdoilla. Mulla on tdi:ssä noin 200 hp/4000 rpm, 1,5 bar ahtoja ja saman verran pakopainetta. Ahtimena GT2252V, jossa siis pakopuoli pykälää isompi kuin paloviidan ahtimessa. Kyllä tuohon mersuun saisi laittaa isointa mitä löytyy eli GT2559V tai GT2556V.
Suoraruiskut taitaa kestää merkistä riippumatta enemmän vastusta pakopuolella, kun lättäkansi ei pääse lämpenemään samalla tavalla kuin esikammion ympärykset. Männäthän ne sitten ekana meneekin, mutta ei noita vielä ole saatu rikki 2,5-3 bar pakopaineillakaan.
Onkos kukaan mittaillut mersusta pakokaasun lämpöä, sehän se kertoisi tuosta lämpörasituksesta kaikkein parhaiten.
jepulis kepulis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ma 26.07.2004 20:22

Viesti Kirjoittaja jepulis kepulis »

tuolla volkkari foorumilla on aika paljon juttua ollu näistä vnt ahtimista.
jotain joskus olin lukeneeni että näissä ahtimissa ei ahtoja kannattais nostaa yli 1.5bar koska pakopaineet nousee ihan älyttömiin sen jälkeen :roll:
eli tuo 1.5 bar olisi sellainen maksimi jos meinaa että pakopaineet pysyy järkevissä lukemissa....

onko TDIfreak:llä tai kellään asiasta tarkempaa tietoa onko asia todellakin näin :wink: :?:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

jepulis kepulis kirjoitti:tuolla volkkari foorumilla on aika paljon juttua ollu näistä vnt ahtimista.
jotain joskus olin lukeneeni että näissä ahtimissa ei ahtoja kannattais nostaa yli 1.5bar koska pakopaineet nousee ihan älyttömiin sen jälkeen :roll:
eli tuo 1.5 bar olisi sellainen maksimi jos meinaa että pakopaineet pysyy järkevissä lukemissa....

onko TDIfreak:llä tai kellään asiasta tarkempaa tietoa onko asia todellakin näin :wink: :?:
Niin se sovelias ahtopaine riippuu täysin koneen koosta ja luonteesta, joten mitään yleispätevää ahtorajaa ei kannata vetää., paitsi mikäli mainitsee samassa lauseessa koneen tyypin ja viritysasteen (=mihin asti sen meinaa kierrättää).
Mutta tässä olisi sovelias ahdin vaikka tuikulle ja paloviitalle :twisted:
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 89411&rd=1
hööh noita tarvitaankin 2 kpl, joten unohdetaan :cry:

Elämä on :cry:
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 74216&rd=1
Lisää tietoa: www.skg.fi
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

Pakopaine lähtee jyrkkään nousuun sen jälkeen kun vnt-siivet on täysin auki eli ahtimen kapasiteetti pakopuolelta on käytetty loppuun. Samalla kyllä ahtopainekin pyrkii karkaamaan kohti ylensuuria lukemia. :)

Kyllä mulla tossa GT2252V:ssä on vielä hyvin varaa, edelleen 2 bar ahdoilla 2 bar pakopainetta, penkissä tuota kokeiltiin lyhytaikaisesti.

Tuleeko sitten pienillä suuttimilla/elementeillä ja pitkällä ruiskutusajalla enemmän pakopainetta kuin samalla tehon antavilla isoilla suuttimilla/elementeillä ja lyhyellä ruiskutusajalla, tähän ei ole vielä selvää vastausta tullut.
seppok
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ke 08.09.2004 17:28

Viesti Kirjoittaja seppok »

Minulla on pysynyt pakopaineet toistaseksi samoissa ahtopaineen kanssa eli 1.5bar. piikkinä käy jossain 2.5baarin hujakoilla mutta tippuu alle sekunnin 1.5bariin. ja ahtopiikit käy korkeimmillaan jotain 1.7 mutta tippuu 1.5 heti.
Ahdin on sama, kone d24tic
Hyllyssä odottaa mersun gt23v asennus paikoilleen jahka saa motivaation ruveta värkkäämään paikoilleen :?
Viimeksi muokannut seppok, Ma 28.02.2005 16:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Kappas vaan. Ei malttanut volvomies pysyä pois foorumilta. :lol:
seppok
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ke 08.09.2004 17:28

Viesti Kirjoittaja seppok »

Perttu K kirjoitti:Kappas vaan. Ei malttanut volvomies pysyä pois foorumilta. :lol:
Noo nyt tääkin foorumi menipilalle :lol: :lol:
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Nyt on tänne voisikin perustaa oman webastoklubin. : :wink:
seppok
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ke 08.09.2004 17:28

Viesti Kirjoittaja seppok »

Perttu K kirjoitti:Nyt on tänne voisikin perustaa oman webastoklubin. : :wink:
Toden näköisesti kaikki jäsenet olisi jotenkin mielen vikaisia :lol:
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Perttu K kirjoitti:Kappas vaan. Ei malttanut volvomies pysyä pois foorumilta. :lol:
Jahas!!
"Sauhuseppo" sai vihdoinkin avattua sanaisen arkkunsa!
Tervetuloa voorumille, kyllä sinusta vielä mersumies tehdään :wink:
Joku mersupurkaamo??
seppok
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ke 08.09.2004 17:28

Viesti Kirjoittaja seppok »

Aki P kirjoitti:
Perttu K kirjoitti:Kappas vaan. Ei malttanut volvomies pysyä pois foorumilta. :lol:
Jahas!!
"Sauhuseppo" sai vihdoinkin avattua sanaisen arkkunsa!
Tervetuloa voorumille, kyllä sinusta vielä mersumies tehdään :wink:
Noo tää nyt menee asian vierestä niin että nokipilvi pölisee.
Siinäpä onkin tekemistä akip:lla :twisted: sanoisinko että, helpompi tehrä superturbo!! :lol: :lol: :lol:
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pakopaineen mittausta VNT-ahtimella

Viesti Kirjoittaja paloviita »

paloviita kirjoitti: Ahtopaine 1.4 bar, johon paine nousee "heti" kun kaasua polkaisee. Pakopaine pysyi alle 3000 rpm kierroksilla noin 1.5 barissa, mutta 4000 kierroksella nousi lähes 2.5 bariin.
Mietityttää, kun pakopaineet nousee mutta ahtopaine pysyy kiltisti asetusarvossa :roll: . Kävi mielessä, että entä jos itse pakoputkisto ahdistaa (eikä ahdin). Mittasin tänään paineen ahtimen jälkeen. 4000 kierroksella oli 0.3 bar. Eli 2.5 tuuman putki kyllä ahdistaa, mutta ei selitä korkeita pakosarjan paineita. 320 CDI:n turbo on jo tilauksessa 8)
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

Kyllä tuo 0,3 bar paine pakoputkessa aika pitkälle selittää pakopaineen nousua. Pakoputken paine pitää kertoa turbiinin painesuhteella, jotta saadaan sen vaikutus pakosarjassa.
Paljonko oli pakoputken paine vajaassa kolmessa tonnissa, kun pakosarjan paine oli vielä sen 1,5?
Joka tapauksessa tuossa on lähes 0,3 bar varaa parantaa. Kaikki tehosyöpöt pois vaan mitä saa. :wink:
Avatar
Onanias
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: Ke 29.09.2004 16:43
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Onanias »

Eikös Mauri H. kertonut merkittävästä muutoksesta pakopaineissa ja ahtojen nousussa vaihdettuaan putken alkuosan nelituumaiseen "viemäriin". Varmasti on putken virtaavuudella vaikutusta asiaan, tee kerralla tarpeeksi iso, niin ei tarvii olla heti tekemässä uudestaan :!: :wink:
W202 240 -98 Elegance
seppok
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ke 08.09.2004 17:28

Re: Pakopaineen mittausta VNT-ahtimella

Viesti Kirjoittaja seppok »

Mietityttää, kun pakopaineet nousee mutta ahtopaine pysyy kiltisti asetusarvossa :roll: . Kävi mielessä, että entä jos itse pakoputkisto ahdistaa (eikä ahdin). Mittasin tänään paineen ahtimen jälkeen. 4000 kierroksella oli 0.3 bar. Eli 2.5 tuuman putki kyllä ahdistaa, mutta ei selitä korkeita pakosarjan paineita. 320 CDI:n turbo on jo tilauksessa 8)[/quote]

Joko olet saanut ahtimen? kiinostas tietää siiven koot?
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Onanias kirjoitti:Eikös Mauri H. kertonut merkittävästä muutoksesta pakopaineissa ja ahtojen nousussa vaihdettuaan putken alkuosan nelituumaiseen "viemäriin". Varmasti on putken virtaavuudella vaikutusta asiaan, tee kerralla tarpeeksi iso, niin ei tarvii olla heti tekemässä uudestaan :!: :wink:
Ei ollut mulla mikään merkittävä ero 3-tuumaisen ja 4-tuumaisen etuputken välillä, tosin itse pakoputki on 3.5 tuumainen ja erittäin virtaava.

Pakopaineet laski vissiin joku 0.1 - 0.2 kiloa, mutta käytöksessä oli suuri ero, eli auto herää paljon paremmin.

Pakoputki saisi kyllä olla mahdollisimman paineeton, 3-tuumainen auttaa tosi paljon, onhan se reilut 60 % suurempi tilavuudeltaan kuin kakspuolikas (päässä laskettu)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mauri H. kirjoitti:Pakoputki saisi kyllä olla mahdollisimman paineeton, 3-tuumainen auttaa tosi paljon, onhan se reilut 60 % suurempi tilavuudeltaan kuin kakspuolikas (päässä laskettu)
nus nus pinta-alaltaan :shock:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

veskola kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:Pakoputki saisi kyllä olla mahdollisimman paineeton, 3-tuumainen auttaa tosi paljon, onhan se reilut 60 % suurempi tilavuudeltaan kuin kakspuolikas (päässä laskettu)
nus nus pinta-alaltaan :shock:
Mites se veskola olikaan, tuotanoin tilavuus on pinta-ala kertaa :oops: :oops:
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Antti V kirjoitti:
veskola kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:Pakoputki saisi kyllä olla mahdollisimman paineeton, 3-tuumainen auttaa tosi paljon, onhan se reilut 60 % suurempi tilavuudeltaan kuin kakspuolikas (päässä laskettu)
nus nus pinta-alaltaan :shock:
Mites se veskola olikaan, tuotanoin tilavuus on pinta-ala kertaa :oops: :oops:
Pinta-ala kertaa pituus ja jos on helvetin pitkä pakoputki on suuri tilavuus vaikka se on 20 mm putkea, joka on todella huono asia.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pakopaineen mittausta VNT-ahtimella

Viesti Kirjoittaja paloviita »

seppok kirjoitti:Joko olet saanut ahtimen? kiinostas tietää siiven koot?
Mittaustarkkuuden rajoissa: puhallin 45 mm, pako 47 mm.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Vastaa Viestiin