Pakopaineen mittausta VNT-ahtimella
Pakopaineen mittausta VNT-ahtimella
Mittailin tänään vähän pakosarjan paineita. Moottori siis 250 DT ja ahdin 20-sarjalainen Garret VNT (Audi V6 TDI:stä).
Moottorin tehoista en tiedä, liikutaan varmaankin 150-200 hv hujakoilla (syöttöä 95 ml). Ahtopaine 1.4 bar, johon paine nousee "heti" kun kaasua polkaisee. Pakopaine pysyi alle 3000 rpm kierroksilla noin 1.5 barissa, mutta 4000 kierroksella nousi lähes 2.5 bariin.
Cooleria koneessa ei vielä ole. Mahtaako vaikuttaa pakopaineisiin havaittavasti?
Kuinkahan korkeita paineita Mersun moottorin pakopuolella voi sallia, ennenkuin männät / venttiilit käy liian kuumana?
Taidanpa pikkuhiljaa katsella isompaa VNT-ahdinta.
Moottorin tehoista en tiedä, liikutaan varmaankin 150-200 hv hujakoilla (syöttöä 95 ml). Ahtopaine 1.4 bar, johon paine nousee "heti" kun kaasua polkaisee. Pakopaine pysyi alle 3000 rpm kierroksilla noin 1.5 barissa, mutta 4000 kierroksella nousi lähes 2.5 bariin.
Cooleria koneessa ei vielä ole. Mahtaako vaikuttaa pakopaineisiin havaittavasti?
Kuinkahan korkeita paineita Mersun moottorin pakopuolella voi sallia, ennenkuin männät / venttiilit käy liian kuumana?
Taidanpa pikkuhiljaa katsella isompaa VNT-ahdinta.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Re: Pakopaineen mittausta VNT-ahtimella
Erittäin mielenkiintoista tietoa, tuleeko seuraavaksi saman sarjan 25:n ?paloviita kirjoitti:Mittailin tänään vähän pakosarjan paineita. Moottori siis 250 DT ja ahdin 20-sarjalainen Garret VNT (Audi V6 TDI:stä).
Niin oikeasti olen alkanut harkitsemaan itse tehdyn 'ecun' tekemistä ja vnt ahdinta mynäpumpun jatkoksi. Onneksi vasta harkitsemaan...
[edit]Täältä löytyy tuo paloviitan topic: http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 814#117814
Viimeksi muokannut veskola, Pe 25.02.2005 14:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Pakopaineen mittausta VNT-ahtimella
Kannattaisi hosua hiukan sen isomman ahtimen hankinnan kanssa, voi muuten ostoslista kasvaa turhan isoksi.paloviita kirjoitti:Mittailin tänään vähän pakosarjan paineita. Moottori siis 250 DT ja ahdin 20-sarjalainen Garret VNT (Audi V6 TDI:stä).
Moottorin tehoista en tiedä, liikutaan varmaankin 150-200 hv hujakoilla (syöttöä 95 ml). Ahtopaine 1.4 bar, johon paine nousee "heti" kun kaasua polkaisee. Pakopaine pysyi alle 3000 rpm kierroksilla noin 1.5 barissa, mutta 4000 kierroksella nousi lähes 2.5 bariin.
Cooleria koneessa ei vielä ole. Mahtaako vaikuttaa pakopaineisiin havaittavasti?
Kuinkahan korkeita paineita Mersun moottorin pakopuolella voi sallia, ennenkuin männät / venttiilit käy liian kuumana?
Taidanpa pikkuhiljaa katsella isompaa VNT-ahdinta.
Yleensä nyrkkisääntönä on ollut ettei saisi pakopaine ylittää ahtopainetta, omassa koneessa pakopaine vain puolet ahtopaineesta.
Tuossa sinun koneessa vielä ahtoilmajäähdyttäjän puuttuessa on terminen rasitus moottorilla aivan liian suuri.
Re: Pakopaineen mittausta VNT-ahtimella
Totta puhut!Petri K kirjoitti: Kannattaisi hosua hiukan sen isomman ahtimen hankinnan kanssa, voi muuten ostoslista kasvaa turhan isoksi.
Yleensä nyrkkisääntönä on ollut ettei saisi pakopaine ylittää ahtopainetta, omassa koneessa pakopaine vain puolet ahtopaineesta.
Tuossa sinun koneessa vielä ahtoilmajäähdyttäjän puuttuessa on terminen rasitus moottorilla aivan liian suuri.
Sinulla on ilmeisen onnistunut ahdinsovitus ja riitävän iso putki ahtimen jälkeen. Jaksaako lähteä herkästi alakierroksilta vai onko enemmän kilpurimainen?
Tuolla VW puolella moottorit näyttävät ihmeen hyvin kestävän yli 2 barin pakopaineita. Hetkellisesti jopa yli 3 barin. Lienee otettu suunnittelussa huomioon alunperin?
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Re: Pakopaineen mittausta VNT-ahtimella
jaa-a tiedämpä parikin tapausta jossa vw:n tdi koneeseen on laitettu paremmin virtaava pakoputki jonka seurauksena on noita turboja sulanut. eli on ne liian pieniä vw:n puolellakin. tiedä sitten onko olleet VNT-ahtimia.paloviita kirjoitti:Totta puhut!Petri K kirjoitti: Kannattaisi hosua hiukan sen isomman ahtimen hankinnan kanssa, voi muuten ostoslista kasvaa turhan isoksi.
Yleensä nyrkkisääntönä on ollut ettei saisi pakopaine ylittää ahtopainetta, omassa koneessa pakopaine vain puolet ahtopaineesta.
Tuossa sinun koneessa vielä ahtoilmajäähdyttäjän puuttuessa on terminen rasitus moottorilla aivan liian suuri.
Sinulla on ilmeisen onnistunut ahdinsovitus ja riitävän iso putki ahtimen jälkeen. Jaksaako lähteä herkästi alakierroksilta vai onko enemmän kilpurimainen?
Tuolla VW puolella moottorit näyttävät ihmeen hyvin kestävän yli 2 barin pakopaineita. Hetkellisesti jopa yli 3 barin. Lienee otettu suunnittelussa huomioon alunperin?
Tosi paljon nousee tuo pakopaine kovemmilla ahtopaineilla. On varmaan tuo gt20 liian pieni isoilla syötöilä.....Eräässä 1,6 d jetassa on samanlainen turbo kuin sulla 2,5 litrasessa. Mullaki melkein samanlainen se on vaan bemarin vastaava.. pitäs itekki laittaa mittari pakopaineille.
Opel Rekord 2.3 td ic
Re: Pakopaineen mittausta VNT-ahtimella
Eihän ole ne siivet juuttuneet, tai onhan niillä kuitenkin mahdollisuus aueta täysin auki ("tangon mitta").paloviita kirjoitti:Mittailin tänään vähän pakosarjan paineita. Moottori siis 250 DT ja ahdin 20-sarjalainen Garret VNT (Audi V6 TDI:stä).
Moottorin tehoista en tiedä, liikutaan varmaankin 150-200 hv hujakoilla (syöttöä 95 ml). Ahtopaine 1.4 bar, johon paine nousee "heti" kun kaasua polkaisee. Pakopaine pysyi alle 3000 rpm kierroksilla noin 1.5 barissa, mutta 4000 kierroksella nousi lähes 2.5 bariin.
Cooleria koneessa ei vielä ole. Mahtaako vaikuttaa pakopaineisiin havaittavasti?
Kuinkahan korkeita paineita Mersun moottorin pakopuolella voi sallia, ennenkuin männät / venttiilit käy liian kuumana?
Taidanpa pikkuhiljaa katsella isompaa VNT-ahdinta.
Tdifreakilla on seatissa ilmeisesti samanlainen ahdin, mahtaisippa antaa jonkun vinkinkin, jos kysyt.
Mulla, nelipyttyisessä suunnilleen samolla syöttömäärillä oli vähän päälle 180 hv, ja vääntöjä hiukan yli 450 nm. Ja suunnilleen samoilla paineilla.
Sinulla voi varmaan nuihin arvoihin melkeinpä sen neljänneksen lisätä.
Ihmeen paljon tosiaan moottori kestää pienellä ahtimella ja ilman cooleria.
Joku arempi kyllä hommaisi sen coolerin, ja vähentäisi syöttöjä, niinkuin PetriK tuossa mainitsikin.
No, kevät tulee ja ilmat lämpiää.
Kytkimen temppuilukin varmaan johtuu paljolti em. tekijöistä.
Siis ihan liian paljon alavääntöä, siihen nähden , mitenkä osat on alunperin suunniteltu.
.
Mersun kammiokone ja VAG tdi antaa aika eritavalla pakopainetta samoilla tehoilla ja ahdoilla. Mulla on tdi:ssä noin 200 hp/4000 rpm, 1,5 bar ahtoja ja saman verran pakopainetta. Ahtimena GT2252V, jossa siis pakopuoli pykälää isompi kuin paloviidan ahtimessa. Kyllä tuohon mersuun saisi laittaa isointa mitä löytyy eli GT2559V tai GT2556V.
Suoraruiskut taitaa kestää merkistä riippumatta enemmän vastusta pakopuolella, kun lättäkansi ei pääse lämpenemään samalla tavalla kuin esikammion ympärykset. Männäthän ne sitten ekana meneekin, mutta ei noita vielä ole saatu rikki 2,5-3 bar pakopaineillakaan.
Suoraruiskut taitaa kestää merkistä riippumatta enemmän vastusta pakopuolella, kun lättäkansi ei pääse lämpenemään samalla tavalla kuin esikammion ympärykset. Männäthän ne sitten ekana meneekin, mutta ei noita vielä ole saatu rikki 2,5-3 bar pakopaineillakaan.
Mersun kammiokone ja VAG tdi antaa aika eritavalla pakopainetta samoilla tehoilla ja ahdoilla. Mulla on tdi:ssä noin 200 hp/4000 rpm, 1,5 bar ahtoja ja saman verran pakopainetta. Ahtimena GT2252V, jossa siis pakopuoli pykälää isompi kuin paloviidan ahtimessa. Kyllä tuohon mersuun saisi laittaa isointa mitä löytyy eli GT2559V tai GT2556V.
Suoraruiskut taitaa kestää merkistä riippumatta enemmän vastusta pakopuolella, kun lättäkansi ei pääse lämpenemään samalla tavalla kuin esikammion ympärykset. Männäthän ne sitten ekana meneekin, mutta ei noita vielä ole saatu rikki 2,5-3 bar pakopaineillakaan.
Onkos kukaan mittaillut mersusta pakokaasun lämpöä, sehän se kertoisi tuosta lämpörasituksesta kaikkein parhaiten.
Suoraruiskut taitaa kestää merkistä riippumatta enemmän vastusta pakopuolella, kun lättäkansi ei pääse lämpenemään samalla tavalla kuin esikammion ympärykset. Männäthän ne sitten ekana meneekin, mutta ei noita vielä ole saatu rikki 2,5-3 bar pakopaineillakaan.
Onkos kukaan mittaillut mersusta pakokaasun lämpöä, sehän se kertoisi tuosta lämpörasituksesta kaikkein parhaiten.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 22
- Liittynyt: Ma 26.07.2004 20:22
tuolla volkkari foorumilla on aika paljon juttua ollu näistä vnt ahtimista.
jotain joskus olin lukeneeni että näissä ahtimissa ei ahtoja kannattais nostaa yli 1.5bar koska pakopaineet nousee ihan älyttömiin sen jälkeen
eli tuo 1.5 bar olisi sellainen maksimi jos meinaa että pakopaineet pysyy järkevissä lukemissa....
onko TDIfreak:llä tai kellään asiasta tarkempaa tietoa onko asia todellakin näin

jotain joskus olin lukeneeni että näissä ahtimissa ei ahtoja kannattais nostaa yli 1.5bar koska pakopaineet nousee ihan älyttömiin sen jälkeen

eli tuo 1.5 bar olisi sellainen maksimi jos meinaa että pakopaineet pysyy järkevissä lukemissa....
onko TDIfreak:llä tai kellään asiasta tarkempaa tietoa onko asia todellakin näin


Niin se sovelias ahtopaine riippuu täysin koneen koosta ja luonteesta, joten mitään yleispätevää ahtorajaa ei kannata vetää., paitsi mikäli mainitsee samassa lauseessa koneen tyypin ja viritysasteen (=mihin asti sen meinaa kierrättää).jepulis kepulis kirjoitti:tuolla volkkari foorumilla on aika paljon juttua ollu näistä vnt ahtimista.
jotain joskus olin lukeneeni että näissä ahtimissa ei ahtoja kannattais nostaa yli 1.5bar koska pakopaineet nousee ihan älyttömiin sen jälkeen![]()
eli tuo 1.5 bar olisi sellainen maksimi jos meinaa että pakopaineet pysyy järkevissä lukemissa....
onko TDIfreak:llä tai kellään asiasta tarkempaa tietoa onko asia todellakin näin![]()
hööh noita tarvitaankin 2 kpl, joten unohdetaanMutta tässä olisi sovelias ahdin vaikka tuikulle ja paloviitalle![]()
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 89411&rd=1

Elämä on

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 74216&rd=1
Lisää tietoa: www.skg.fi
Pakopaine lähtee jyrkkään nousuun sen jälkeen kun vnt-siivet on täysin auki eli ahtimen kapasiteetti pakopuolelta on käytetty loppuun. Samalla kyllä ahtopainekin pyrkii karkaamaan kohti ylensuuria lukemia.
Kyllä mulla tossa GT2252V:ssä on vielä hyvin varaa, edelleen 2 bar ahdoilla 2 bar pakopainetta, penkissä tuota kokeiltiin lyhytaikaisesti.
Tuleeko sitten pienillä suuttimilla/elementeillä ja pitkällä ruiskutusajalla enemmän pakopainetta kuin samalla tehon antavilla isoilla suuttimilla/elementeillä ja lyhyellä ruiskutusajalla, tähän ei ole vielä selvää vastausta tullut.

Kyllä mulla tossa GT2252V:ssä on vielä hyvin varaa, edelleen 2 bar ahdoilla 2 bar pakopainetta, penkissä tuota kokeiltiin lyhytaikaisesti.
Tuleeko sitten pienillä suuttimilla/elementeillä ja pitkällä ruiskutusajalla enemmän pakopainetta kuin samalla tehon antavilla isoilla suuttimilla/elementeillä ja lyhyellä ruiskutusajalla, tähän ei ole vielä selvää vastausta tullut.
Minulla on pysynyt pakopaineet toistaseksi samoissa ahtopaineen kanssa eli 1.5bar. piikkinä käy jossain 2.5baarin hujakoilla mutta tippuu alle sekunnin 1.5bariin. ja ahtopiikit käy korkeimmillaan jotain 1.7 mutta tippuu 1.5 heti.
Ahdin on sama, kone d24tic
Hyllyssä odottaa mersun gt23v asennus paikoilleen jahka saa motivaation ruveta värkkäämään paikoilleen
Ahdin on sama, kone d24tic
Hyllyssä odottaa mersun gt23v asennus paikoilleen jahka saa motivaation ruveta värkkäämään paikoilleen

Viimeksi muokannut seppok, Ma 28.02.2005 16:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Noo tää nyt menee asian vierestä niin että nokipilvi pölisee.Aki P kirjoitti:Jahas!!Perttu K kirjoitti:Kappas vaan. Ei malttanut volvomies pysyä pois foorumilta.
"Sauhuseppo" sai vihdoinkin avattua sanaisen arkkunsa!
Tervetuloa voorumille, kyllä sinusta vielä mersumies tehdään
Siinäpä onkin tekemistä akip:lla




Re: Pakopaineen mittausta VNT-ahtimella
Mietityttää, kun pakopaineet nousee mutta ahtopaine pysyy kiltisti asetusarvossapaloviita kirjoitti: Ahtopaine 1.4 bar, johon paine nousee "heti" kun kaasua polkaisee. Pakopaine pysyi alle 3000 rpm kierroksilla noin 1.5 barissa, mutta 4000 kierroksella nousi lähes 2.5 bariin.


MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Kyllä tuo 0,3 bar paine pakoputkessa aika pitkälle selittää pakopaineen nousua. Pakoputken paine pitää kertoa turbiinin painesuhteella, jotta saadaan sen vaikutus pakosarjassa.
Paljonko oli pakoputken paine vajaassa kolmessa tonnissa, kun pakosarjan paine oli vielä sen 1,5?
Joka tapauksessa tuossa on lähes 0,3 bar varaa parantaa. Kaikki tehosyöpöt pois vaan mitä saa.
Paljonko oli pakoputken paine vajaassa kolmessa tonnissa, kun pakosarjan paine oli vielä sen 1,5?
Joka tapauksessa tuossa on lähes 0,3 bar varaa parantaa. Kaikki tehosyöpöt pois vaan mitä saa.

Re: Pakopaineen mittausta VNT-ahtimella
Mietityttää, kun pakopaineet nousee mutta ahtopaine pysyy kiltisti asetusarvossa
. Kävi mielessä, että entä jos itse pakoputkisto ahdistaa (eikä ahdin). Mittasin tänään paineen ahtimen jälkeen. 4000 kierroksella oli 0.3 bar. Eli 2.5 tuuman putki kyllä ahdistaa, mutta ei selitä korkeita pakosarjan paineita. 320 CDI:n turbo on jo tilauksessa
[/quote]
Joko olet saanut ahtimen? kiinostas tietää siiven koot?


Joko olet saanut ahtimen? kiinostas tietää siiven koot?
Ei ollut mulla mikään merkittävä ero 3-tuumaisen ja 4-tuumaisen etuputken välillä, tosin itse pakoputki on 3.5 tuumainen ja erittäin virtaava.Onanias kirjoitti:Eikös Mauri H. kertonut merkittävästä muutoksesta pakopaineissa ja ahtojen nousussa vaihdettuaan putken alkuosan nelituumaiseen "viemäriin". Varmasti on putken virtaavuudella vaikutusta asiaan, tee kerralla tarpeeksi iso, niin ei tarvii olla heti tekemässä uudestaan![]()
Pakopaineet laski vissiin joku 0.1 - 0.2 kiloa, mutta käytöksessä oli suuri ero, eli auto herää paljon paremmin.
Pakoputki saisi kyllä olla mahdollisimman paineeton, 3-tuumainen auttaa tosi paljon, onhan se reilut 60 % suurempi tilavuudeltaan kuin kakspuolikas (päässä laskettu)
nus nus pinta-alaltaanMauri H. kirjoitti:Pakoputki saisi kyllä olla mahdollisimman paineeton, 3-tuumainen auttaa tosi paljon, onhan se reilut 60 % suurempi tilavuudeltaan kuin kakspuolikas (päässä laskettu)

Lisää tietoa: www.skg.fi
Mites se veskola olikaan, tuotanoin tilavuus on pinta-ala kertaaveskola kirjoitti:nus nus pinta-alaltaanMauri H. kirjoitti:Pakoputki saisi kyllä olla mahdollisimman paineeton, 3-tuumainen auttaa tosi paljon, onhan se reilut 60 % suurempi tilavuudeltaan kuin kakspuolikas (päässä laskettu)


SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Pinta-ala kertaa pituus ja jos on helvetin pitkä pakoputki on suuri tilavuus vaikka se on 20 mm putkea, joka on todella huono asia.Antti V kirjoitti:Mites se veskola olikaan, tuotanoin tilavuus on pinta-ala kertaaveskola kirjoitti:nus nus pinta-alaltaanMauri H. kirjoitti:Pakoputki saisi kyllä olla mahdollisimman paineeton, 3-tuumainen auttaa tosi paljon, onhan se reilut 60 % suurempi tilavuudeltaan kuin kakspuolikas (päässä laskettu)![]()
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Pakopaineen mittausta VNT-ahtimella
Mittaustarkkuuden rajoissa: puhallin 45 mm, pako 47 mm.seppok kirjoitti:Joko olet saanut ahtimen? kiinostas tietää siiven koot?
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04