Jäähdytysnesteet

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Michael M.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 495
Liittynyt: Ke 16.06.2004 19:54
Paikkakunta: Espoo

Jäähdytysnesteet

Viesti Kirjoittaja Michael M. »

Moro

Nyt kun noi kovat pakkaset on tulossa niin mieleen tuli pelko jäähdytysnesteiden kestävyydestä. Itselläni on 35 asteiset löröt motissa. Onko riittävät Suomen talvelle Kuopion korkeudella asustellessa? Huomenna 30 astetta yöllä. Jos nesteet kestää sen 35 niin miten paljon siitä enemmän voi olla pakkasta että nesteet ei vielä jäädy ja motti menne rikki? Nesteet vaihdettu kesällä.
MB S202 C180 -00
EX:Opel Astra 1.6 16v -00
EX:MB S202 C200 -97
EX:Volvo V40 2.0T -04
EX:VW Kupla 1300 "Cal-look"
EX:MB W124 230E -89
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Ne luullakseni alkaa hyytymään siinä -35 asteessa, jäätyvät kokonaan jossain reilussa 40 asteessa ja ei silloinkaan varmaan muualla kuin syylärissä. Jos jäätyvät niin kestänee käyttää autoa tyhjäkäynnillä hetken aikaa ja ne sulaavat aika äkkiä.
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
caddy66
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Pe 22.10.2004 13:38
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja caddy66 »

Ei se vielä -40_ssä riko,ei vaan lähde kiertämään,kun menee hyhmään,toki särkyy,jos pääsee kiehumaan.TERE
Avatar
Michael M.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 495
Liittynyt: Ke 16.06.2004 19:54
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Michael M. »

Eli voipi olla huoletta ? Toivottavasti :) Tietysti eihän ne mekaanikot ois noita nesteitä varmaan laittaneet jos olisivat katsoneet niiden olevan riittämättömät. Kiitosta kovasti teidän näkemyksistä :)
MB S202 C180 -00
EX:Opel Astra 1.6 16v -00
EX:MB S202 C200 -97
EX:Volvo V40 2.0T -04
EX:VW Kupla 1300 "Cal-look"
EX:MB W124 230E -89
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Joo elikäs suht vähäinenkin määrä glykolia veden seassa estää nesteiden jäätymisen yhdeksi köntiksi joka sitten rikkoo lohkon. Sensijaan nesteeseen kertyy jäähilettä. Tämä jäähile toki voi tukkia nesteen kierron ja aiheuttaa sen että kannessa neste alkaa kiehumaan. Ennen kiehumista nesteiden kiertämättömyyden huomaa yleensä siitä, että lämppäristä ei tule lämpöä koska lämmityslaitteen kennoon ei kierrä moottorin lämmittämää nestettä. Hile voi myös haitata vesipumpun toimintaa.
So long, and thanks for all the fish
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Hämmennetään nyt sen verran tätäkin soppaa että kannattaa kyllä lirauttaa vaikka puolisen litraa nestettä pois koneesta ja laittaa raakaa tilalle jos vähänkin epäilyttää nesteiden pakkasenkesto, tekee hyvää mielenterveydelle kun ei tarvitse arpoa kestääkö litku pakkaset tahi nou.

Nuoruusvuosina on tullut voimisteltua marinan kone ylös haudastaan kun ryökäle ampui pakkasropun pellolle sellaisesta paikkaa ettei sitä saanut vaihdettua paikallaan.

Mittaustuloskin pukkaa riippumaan käytetyista instrumenteista ja mittaajan ammattitaidosta. (Pipetti vs. pässinmunamittari)
Avatar
Daimler
Mersumies
Mersumies
Viestit: 616
Liittynyt: La 05.04.2003 07:33
Paikkakunta: RedNeckWonderland P-Karjala

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Mites muuten on; kuluttaako tai ts. vanhentaako webasto jotenkin jäähdytysnestettä? Eikös lohkolämmitin tätä tee mutta miten lie webaston laita?
on mulla ollu joskus mersuja(kin).
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Daimler kirjoitti:Mites muuten on; kuluttaako tai ts. vanhentaako webasto jotenkin jäähdytysnestettä? Eikös lohkolämmitin tätä tee mutta miten lie webaston laita?
Jos ne nesteet vaihdetaan huolto-ohjelman mukaan (kuten tietenkin kaikki tekevät), niin mitään murhetta moisesta ei ole.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

On se hyvä kun minulla hieman vuotaa jostain, parin viikon välein kaadan puolisen desiä raakaa nestettä syyläriin... Pakkaskesto varmaan se mitä glykolilla on.
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Avatar
tapioh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 09.11.2003 21:06

Viesti Kirjoittaja tapioh »

Jani Haataja kirjoitti:Pakkaskesto varmaan se mitä glykolilla on.
:wink: 100% Glykoli ( jota nyt sinun tapauksessa ei ole kyseessä kuitenkaan )
hytyy muistaakseni -17 Celsiusasteen tietämillä .

50 / 50 sekoitus ( vai onko se nyt sitten lios ) kestää - 50 paikkeille.
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Pöntön kyljessä lukee muistaakseni 50 C
Eli siis raakaa nestettä näin kutsumanimeltään...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
jkujala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 12.10.2004 17:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jkujala »

Ei kai se jäähdytysnesteen pakkasenkestävyys niin oleellista ole. Tyhjän tankin tai jonkin muun syyn takia auton polttoainejärjestelmään kertyvä kondenssivesi kyllä pysäyttää auton menon jo paljon pienemmilläkin pakkasilla. Vanha konsti laittaa pahvia syylärin eteen lienee riittävä jäähdytysnesteen kannalta.

Vaihdatteko arvon foorumilaiset noi nesteet suositelluin väliajoin? Minusta kun tuntuu, että taitaa suositukset olla tehty jäähdytysnesteen myynnin kohottamiseksi.
W126 300 SEL -87
W124 200D -90
W123 240D -84
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

jkujala kirjoitti:Ei kai se jäähdytysnesteen pakkasenkestävyys niin oleellista ole. Tyhjän tankin tai jonkin muun syyn takia auton polttoainejärjestelmään kertyvä kondenssivesi kyllä pysäyttää auton menon jo paljon pienemmilläkin pakkasilla. Vanha konsti laittaa pahvia syylärin eteen lienee riittävä jäähdytysnesteen kannalta.
Mitähän se pahvi siinä syylärin edessä siihen pakkaskestävyyteen vaikuttaa :roll: :lol: Aika kovaa saa ajaa, jotta viiman vuoksi nesteet jämähtää... edit: tarkemmin ottaen ei se viima voi jäähdyttää sitä yhtään sen alemmaksi, mitä ulkolämpötila on..
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

jkujala kirjoitti:Ei kai se jäähdytysnesteen pakkasenkestävyys niin oleellista ole. Tyhjän tankin tai jonkin muun syyn takia auton polttoainejärjestelmään kertyvä kondenssivesi kyllä pysäyttää auton menon jo paljon pienemmilläkin pakkasilla. Vanha konsti laittaa pahvia syylärin eteen lienee riittävä jäähdytysnesteen kannalta.

Vaihdatteko arvon foorumilaiset noi nesteet suositelluin väliajoin? Minusta kun tuntuu, että taitaa suositukset olla tehty jäähdytysnesteen myynnin kohottamiseksi.
No se nesteen kesto jos mikä on oleellista. Ei paljon pahvi auta koneen edessä jos auto seisoo -40 asteen pakkasessa pihalla. Silloin pitää olla pahvin, tai pahvikasan tulessa koneen alla jos meinaa pahvilla pärjätä.

Taitaa olla ollut meikäläisellä muuten muutamia "jkujalan" entisiä rakkineita. Joissakin vehkeissä on ollut oranssia liejua syylärissä vihreän nesteen sijaan :wink: :lol: :shock:
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Pahvi maskin takana auttaa siihen että moottori lämpenee nopeammin ja ainakin näissä vanhemmissa saavuttaa kovalla pakkasella hieman korkeamman lämpötilan.
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Jani Haataja kirjoitti:Pahvi maskin takana auttaa siihen että moottori lämpenee nopeammin ja ainakin näissä vanhemmissa saavuttaa kovalla pakkasella hieman korkeamman lämpötilan.
Näinhän se tietysti on, ja olen sitä itsekin jossain autossa harrastanut. Mutta nyt olikin kyse siitä, ettei se pahvi auta yöllä pihalla -40 asteen pakkasessa yhtikäs mitään... :roll:
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
jkujala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 12.10.2004 17:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jkujala »

Täytynee myöntää typeryytensä... Ihmetyttää vaan kun esim. talvena 98-99 ei Sodankylän 50 asteen pakkasillakaan intin kalustossa mitään rikkoutumisia sattunut. Tietysti piti kalusto hinata sisälle sulamaan, jos ei roikkaan saatu tai sitten oli vaan niin jäässä ettei pyörät/telat rullanneet. Enpä tiedä sitten mitä ihmeen ainetta syyläreissään käyttivät..
W126 300 SEL -87
W124 200D -90
W123 240D -84
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

vesa kirjoitti: No se nesteen kesto jos mikä on oleellista. Ei paljon pahvi auta koneen edessä jos auto seisoo -40 asteen pakkasessa pihalla. Silloin pitää olla pahvin, tai pahvikasan tulessa koneen alla jos meinaa pahvilla pärjätä.
:
Ja jos dieselistä kyse, niin sen sitten vaikka jättää yöksi raksuttamaan tyhjäkäyntiä pihalle, jos on ihan vettä systeemissä. Tokko ne nesteet siinä tapauksessa menevät hileeseen, kun on jatkuva kierto ja kone ei kumminkaan ihan kylmäksi jäähdy tyhjäkäynnilläkään.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Vaan kun pumppu ei tykkää tyhjäkäynnistä, kuulemma.. Omaani edellinen omistaja käytti kaksi viikkoa putkeen tyhjäkäynnillä autonhakureissun jälkeen, ennenkuin sai ajan Webaston asennukseen.. :lol: Tiedä sitten, kuinka pahasti kulutti pumpun laakeria..
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

veppe kirjoitti:Vaan kun pumppu ei tykkää tyhjäkäynnistä, kuulemma.. Omaani edellinen omistaja käytti kaksi viikkoa putkeen tyhjäkäynnillä autonhakureissun jälkeen, ennenkuin sai ajan Webaston asennukseen.. :lol: Tiedä sitten, kuinka pahasti kulutti pumpun laakeria..
jaa ei kestä vai? mites nuo armeijan vehkeet? meillä loppusodassa protot kävi koko 2viikkoa putkeen. parhaillaan oli -42astetta. ja koko alkutalven pakkasilla kävi aina koko päivän.
Vastaa Viestiin