Miksi bensan nokka-akseli ei kestä vs dieselin
Miksi bensan nokka-akseli ei kestä vs dieselin
Mulla ei ole koskaan ollut bensa-autoa, mutta usein olen kuullut ja nähnyt, että bensamersujen nokka-akseli kuluu selvästi nopeammin kuin dieselien. Eli selittäkää miksei yleisestiottaen bensojen nokka-akseli kestä niinkuin dieselmersujen?
Kuluuhan ne nakunkin akselit jos sen voitelussa vaan on jokin "riittävästi" poskellaan. Mutta yks olennainen ero on tietenkin käyntinopeusalue, joka yleensä kaasuöljypelissä on alhaisempi. Vähemmän kierroksia=vähemmän kitka kontakteja.
M102:sen akselin tietyn ajankohdan puhuttua materiaalivikaa ei tietenkään pidä lähteä yleistämään siten, että kaikkien Mersun bensakoneiden akselit olis alta 300tkm kaput.
T. priima akselilla.
M102:sen akselin tietyn ajankohdan puhuttua materiaalivikaa ei tietenkään pidä lähteä yleistämään siten, että kaikkien Mersun bensakoneiden akselit olis alta 300tkm kaput.
T. priima akselilla.

177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Samastahan on myös M103:aa syytetty.M.K kirjoitti: M102:sen akselin tietyn ajankohdan puhuttua materiaalivikaa ei tietenkään pidä lähteä yleistämään siten, että kaikkien Mersun bensakoneiden akselit olis alta 300tkm kaput.
Toisaalta tuossa meidän pihassa on parhaillaan 460 000 km ajettu 300SE, jonka M103:aa ei ole ikänä avattu, eikä käynnistä tahi muusta nokkavikaa voi diagnosoida.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Minkä ajankohda M102:sista olisi kyse? mulla on 9/88 M102.962 ja 260tkm.... voinko nukkua rauhassa ?M.K kirjoitti:Kuluuhan ne nakunkin akselit jos sen voitelussa vaan on jokin "riittävästi" poskellaan. Mutta yks olennainen ero on tietenkin käyntinopeusalue, joka yleensä kaasuöljypelissä on alhaisempi. Vähemmän kierroksia=vähemmän kitka kontakteja.
M102:sen akselin tietyn ajankohdan puhuttua materiaalivikaa ei tietenkään pidä lähteä yleistämään siten, että kaikkien Mersun bensakoneiden akselit olis alta 300tkm kaput.
T. priima akselilla.

Jaa-a, paha sanoa. Katsanto venttiilikopan alle kannattaa tehdä. Pikku homma.AK47 kirjoitti:Minkä ajankohda M102:sista olisi kyse? mulla on 9/88 M102.962 ja 260tkm.... voinko nukkua rauhassa ?
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=5742
Sehän voi toki olla, että nokka-akseli on jossain vaiheessa auton alkutaipaleella jo vaihdettu. Eräs varmasta lähteestä kuultu tieto kertoo, että jos (M102:sen) akseli ja keinut ovat hyvässä kunnossa ja niiden metallin väri poikkeaa keinupukkien metallin väristä, niin silloin akseli ja keinut on mitä todennäköisimmin jo kertaalleen vaihdettu ja ne ovat siis sitä kovempaa materiaalia.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Voit. Jos se ei naputa eikä käy rumasti eikä tehoa selvästi puutu ala- tai yläkierroksilla niin ei kun kovaa ajoa vaan. Ja vaikka joku em. oireista tulisikin, niin siihenkin on vielä 281 muuta vikakohtaa ennen kuin nokka-akseli kannattaa ottaa epäilyksen alle...AK47 kirjoitti: Minkä ajankohda M102:sista olisi kyse? mulla on 9/88 M102.962 ja 260tkm.... voinko nukkua rauhassa ?
Mulla on parhaillaan tuossa W123-ssa M102:lla ajettu noin 250 tkm eikä siinä ainakaan mitään nokkavikaan viittaavaa ole, eikä vekotinta tiemmä ole ikinä avattu.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Mulla oli -87 W124 230E. Ajettu 220 000km. Se naputti vähän silloin kun ostin sen. Kuukauden päivät pörräsin sen kans ja sitten nopeessa kiihdytyksessä meni kakkos pytty pimeeks.
Nokka-akseli AIVAN pyöree ja keinut kulunu kuopalle.
Kansiremppa tuli sitte tehtyy.
Ne nokat ja keinut on tehty niin heikosta materiaalista ettei ne oikeen meinaa kestää.
Semmonen parannus on niihin nokkakeppeihin ja keinuihin tullut että vuodesta 89 eteenpäin ne on kovakromia. Ittekkin laitoin semmoset tilalle. Eli ne pitäis juttujen mukaan jo kestää.
Nokka-akseli AIVAN pyöree ja keinut kulunu kuopalle.
Kansiremppa tuli sitte tehtyy.
Ne nokat ja keinut on tehty niin heikosta materiaalista ettei ne oikeen meinaa kestää.
Semmonen parannus on niihin nokkakeppeihin ja keinuihin tullut että vuodesta 89 eteenpäin ne on kovakromia. Ittekkin laitoin semmoset tilalle. Eli ne pitäis juttujen mukaan jo kestää.
W124 300TDT -92
W210 220CDI -01
Ex: W126 500SE -83, W126 380SE -85, W126 300SEL -87, W123 240D -83, W124 230E -87, W124 200D -94, W201 190E -90, W108 250S -67, W210 290TD -97
W210 220CDI -01
Ex: W126 500SE -83, W126 380SE -85, W126 300SEL -87, W123 240D -83, W124 230E -87, W124 200D -94, W201 190E -90, W108 250S -67, W210 290TD -97
mulla tuossa vanhassa M110ssä ei öljysuihku edes yllä nokka-akseleille tyhjäkäynnillä vaikka paineet onkin kuumanakin noin 1.5kiloadealer kirjoitti:Bensakoneissa voitelu on huonommin järjestetty ja nokka "hankaa" keinuun, dieselissä pikkuhiljaa pyörivään nostimeen.
