Miksi bensan nokka-akseli ei kestä vs dieselin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Miksi bensan nokka-akseli ei kestä vs dieselin

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Mulla ei ole koskaan ollut bensa-autoa, mutta usein olen kuullut ja nähnyt, että bensamersujen nokka-akseli kuluu selvästi nopeammin kuin dieselien. Eli selittäkää miksei yleisestiottaen bensojen nokka-akseli kestä niinkuin dieselmersujen?
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Kuluuhan ne nakunkin akselit jos sen voitelussa vaan on jokin "riittävästi" poskellaan. Mutta yks olennainen ero on tietenkin käyntinopeusalue, joka yleensä kaasuöljypelissä on alhaisempi. Vähemmän kierroksia=vähemmän kitka kontakteja.
M102:sen akselin tietyn ajankohdan puhuttua materiaalivikaa ei tietenkään pidä lähteä yleistämään siten, että kaikkien Mersun bensakoneiden akselit olis alta 300tkm kaput.

T. priima akselilla. :D
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18048
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Bensakoneissa voitelu on huonommin järjestetty ja nokka "hankaa" keinuun, dieselissä pikkuhiljaa pyörivään nostimeen.
wiimax.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

M.K kirjoitti: M102:sen akselin tietyn ajankohdan puhuttua materiaalivikaa ei tietenkään pidä lähteä yleistämään siten, että kaikkien Mersun bensakoneiden akselit olis alta 300tkm kaput.
Samastahan on myös M103:aa syytetty.
Toisaalta tuossa meidän pihassa on parhaillaan 460 000 km ajettu 300SE, jonka M103:aa ei ole ikänä avattu, eikä käynnistä tahi muusta nokkavikaa voi diagnosoida.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

M.K kirjoitti:Kuluuhan ne nakunkin akselit jos sen voitelussa vaan on jokin "riittävästi" poskellaan. Mutta yks olennainen ero on tietenkin käyntinopeusalue, joka yleensä kaasuöljypelissä on alhaisempi. Vähemmän kierroksia=vähemmän kitka kontakteja.
M102:sen akselin tietyn ajankohdan puhuttua materiaalivikaa ei tietenkään pidä lähteä yleistämään siten, että kaikkien Mersun bensakoneiden akselit olis alta 300tkm kaput.

T. priima akselilla. :D
Minkä ajankohda M102:sista olisi kyse? mulla on 9/88 M102.962 ja 260tkm.... voinko nukkua rauhassa ? :)
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

AK47 kirjoitti:Minkä ajankohda M102:sista olisi kyse? mulla on 9/88 M102.962 ja 260tkm.... voinko nukkua rauhassa ? :)
Jaa-a, paha sanoa. Katsanto venttiilikopan alle kannattaa tehdä. Pikku homma.
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=5742

Sehän voi toki olla, että nokka-akseli on jossain vaiheessa auton alkutaipaleella jo vaihdettu. Eräs varmasta lähteestä kuultu tieto kertoo, että jos (M102:sen) akseli ja keinut ovat hyvässä kunnossa ja niiden metallin väri poikkeaa keinupukkien metallin väristä, niin silloin akseli ja keinut on mitä todennäköisimmin jo kertaalleen vaihdettu ja ne ovat siis sitä kovempaa materiaalia.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 842
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Kyllä se akseli kului ainakin 123 300da v78 mallissa.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

AK47 kirjoitti: Minkä ajankohda M102:sista olisi kyse? mulla on 9/88 M102.962 ja 260tkm.... voinko nukkua rauhassa ? :)
Voit. Jos se ei naputa eikä käy rumasti eikä tehoa selvästi puutu ala- tai yläkierroksilla niin ei kun kovaa ajoa vaan. Ja vaikka joku em. oireista tulisikin, niin siihenkin on vielä 281 muuta vikakohtaa ennen kuin nokka-akseli kannattaa ottaa epäilyksen alle...
Mulla on parhaillaan tuossa W123-ssa M102:lla ajettu noin 250 tkm eikä siinä ainakaan mitään nokkavikaan viittaavaa ole, eikä vekotinta tiemmä ole ikinä avattu.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Fender
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Su 06.02.2005 22:28
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fender »

Mulla oli -87 W124 230E. Ajettu 220 000km. Se naputti vähän silloin kun ostin sen. Kuukauden päivät pörräsin sen kans ja sitten nopeessa kiihdytyksessä meni kakkos pytty pimeeks.
Nokka-akseli AIVAN pyöree ja keinut kulunu kuopalle.
Kansiremppa tuli sitte tehtyy.
Ne nokat ja keinut on tehty niin heikosta materiaalista ettei ne oikeen meinaa kestää.
Semmonen parannus on niihin nokkakeppeihin ja keinuihin tullut että vuodesta 89 eteenpäin ne on kovakromia. Ittekkin laitoin semmoset tilalle. Eli ne pitäis juttujen mukaan jo kestää.
W124 300TDT -92
W210 220CDI -01

Ex: W126 500SE -83, W126 380SE -85, W126 300SEL -87, W123 240D -83, W124 230E -87, W124 200D -94, W201 190E -90, W108 250S -67, W210 290TD -97
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

dealer kirjoitti:Bensakoneissa voitelu on huonommin järjestetty ja nokka "hankaa" keinuun, dieselissä pikkuhiljaa pyörivään nostimeen.
mulla tuossa vanhassa M110ssä ei öljysuihku edes yllä nokka-akseleille tyhjäkäynnillä vaikka paineet onkin kuumanakin noin 1.5kiloa :shock: eli pyörii kuivana. kaasua painettaessa öljy kyllä lentää perille. joten pikkuvinkki M110 omistajille vältä tyhjäkäyntiä ennen kuin olet varma että nokat saa voitelun tyhkäkäynnilläkin
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 842
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Munkin 124 230E 88 nokka-akseli oli jo vaihdettu 150 thkm:ssa Uusi on tuntunut kestävän kun nyt on yli 300 th mittarissa.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Vastaa Viestiin