M102 valmistusaika??

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2070
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

M102 valmistusaika??

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Kuinka kauan M102 moottoria valmistettiin?? W201 ja W124:ssa tuntuu olevan eri kaasutin kuin W123:ssa, mutta muuten sama mötti, onko totta??
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14217
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

M102.980 (230 E) tuli huhtikuussa 1980
M102.920 (200) tuli elokuussa 1980.

Kaasuttimesta en osaa varmuutta sanoa näin äkkiseltään, mutta perusrakenteena M102-moottoria valmistettiin aina syyskuuhun 1992, W124-sarjan muodossa mallina 230E. Kaasutinhan poistui jo 80-luvun lopulla. Ruisku-M102:n korvasi tuolloin 1992 neliventtiilinen M111.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Käsittääkseni kaasareita tehtiin kahta rinnakkain. W123:ssa käytössä oli tuo Zenit-Stromberg (mm. Volvossa ja Saabissakin käytetty) ja W201:ssa käyttöön julkaistiin samalla "juuttuvakurkkuisella" periaateella pelaava Pierburg, joka on periaatteessa Stromberin "lisenssimalli". Muun muassa tietyt huolto-osat ovat samoja, oli kaasari sitten Pierburg tai Z-S.

Vanhassa vara kyllä parempi. Tuo Pierburg ehti aiheuttaa useitakin harmaita hiuksia meikäläiselle, Z-S taas pelaa kuin ihmisen mieli, oli sitten pakkasta tai hellekeli. :roll:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Aku P. ainakin osu naulan kantaan, mutta 230E:tä löytyy myös vm.1979.
W124 ja 1985 uudempien W201 m102:ssa ainakin ruiskukoneissa on hydraulinen venttiilien säätö ja muita pienempiä eroja. W123:ssahan kone esim on suorassa, muissa hieman kallistettuna. Jos nämä nyt oikein muistin.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

raul kirjoitti:Aku P. ainakin osu naulan kantaan, mutta 230E:tä löytyy myös vm.1979.
W124 ja 1985 uudempien W201 m102:ssa ainakin ruiskukoneissa on hydraulinen venttiilien säätö ja muita pienempiä eroja. W123:ssahan kone esim on suorassa, muissa hieman kallistettuna. Jos nämä nyt oikein muistin.
Pikkuhuomio. W123:n 2- ja 2,3-litrainen mottihan oli alunperin se "kiiltäväkantinen", oliko se nyt M110. Joka sitten korvattiin tuolla "mustakantisella" eli M102:lla. Ennen vuotta 1980 kyseessä oli 230 ilman E-kirjainta.

PS. On se nyt väääähän kallistettu W123:ssakin, tuo M102 meinaan.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14217
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

raul kirjoitti:Aku P. ainakin osu naulan kantaan, mutta 230E:tä löytyy myös vm.1979.
Eipä ole vastaan tullut 230 E:tä vuosimallia 1979. Moottori ainakin tuli vasta 1980, joten lienee ollut kyseessä kaasari-230 M115:lla?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Tästä

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Kyllä se on pojat niin, että ei passaa kinastella M102:n ensiesittelystä eikä varsinkaan siitä, onko venakopan kansi kiiltävä vaiko musta. Minä kun väitän, notta siinä ei ole koko kopan kantta ollenkaan. Katsokaa vaikka :lol:

http://www.230e.de/M102/video/M102_offe ... 30E.de.mpg
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Timo L. kirjoitti:
raul kirjoitti:Aku P. ainakin osu naulan kantaan, mutta 230E:tä löytyy myös vm.1979.
Eipä ole vastaan tullut 230 E:tä vuosimallia 1979. Moottori ainakin tuli vasta 1980, joten lienee ollut kyseessä kaasari-230 M115:lla?
Niin, siis M115, ei M110. Voi perskeles tätä numerodementiaa ja unohtakaa se äskeinen arvaukseni. :evil:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Vuonna 1979 valmistettiin 37 kpl 230 E:tä M102.980 moottorilla. Mulla myös löytyy kyseiset moottorit kummatkin, sekä 2307 että 2299 kuutiosenttimetriset.
Konetta M102 kehiteltiin lähemmäs 10 vuotta ja sen suunnitteluun muistaakseni upposi 2 miljardia DM... Tehdas oli kuulemma tyytyväinen parantuneeseen polttoainetalouteen, josta paljolti kai kiittäminen puolipallonmuotoisia palotiloja. Eli sinäkin Timo, ajat toisin sanoen HEMILLÄ! 8)
PS. edit harmi vaan että firman koneilla ei pysty tota Jukka N:n linkkaamaa videota tsiigamaan...
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

raul kirjoitti:Vuonna 1979 valmistettiin 37 kpl 230 E:tä M102.980 moottorilla. Mulla myös löytyy kyseiset moottorit kummatkin, sekä 2307 että 2299 kuutiosenttimetriset.
...
TUUURIA. Jos joku tehdas pukkaa kymmenientuhansien koneiden joukosta 37 yhdenlaista ja jollain vielä on yksi näistä, niin tuossa on jo tilasto-onneakin.

:shock:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

No toi olisi kieltämättä aika tuuria! Tarkoitin, anteeksi epäselvyys, kuitenkin että löytyy vain M102 ja M115 koneet ylipäätään, joten jonkun verran tunnen koneiden eroja :wink: , mutta voi lisäksi olla että ei tule vastaan vm 1979 230 E:tä koska sekin on varmaankin virallisesti vm 1980, mene ja tiedä. Kerran oli kyllä autopörssissä sellanen 79 myytävänä, mutta... Niissä nyt on niin usein virheitäkin. :evil:

Ou je, tämä menee vähän off topiciksi mutta toinen tuurijuttu voisi olla jos löytäisi jostain W126 500 SE AMG, eli sillä neliventtiilikannella... Ei taida olla montaa niitäkään tehty? :shock:
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14217
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

raul kirjoitti:. Eli sinäkin Timo, ajat toisin sanoen HEMILLÄ! 8)
OK, itse asiassa ajan kahdellakin hemillä, sillä sanoovat, jotta M110:ssakin olisi hemisfääri palotilassa... ne, ketkä tokassa miitissä pitivät paremmin korvia auki, selventäkööt...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Juu, on se M110:kin Hemiläinen. Itseasiassa tehokkain DB kone mikä mulla on ollut oli n.3litraiseksi porattu M110. Tehoja veikkailisin olleen >250... harmi että meni :cry: Käsittämättömän kalliit osat siihen kyllä oli, ilmansuodatinkin taisi olla 60 euroa...
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2070
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Eli jos ymmärsin oikein niin vm. 86 W201:ssa on muuten sama kone kuin mun -83 W123:ssa, mutta siinä on hydrauliset venttiilinsäätimet? VAI onko se ihan samanlainen, kunhan on vain Pierburg ja kallistettu??
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Jussi L. kirjoitti:Eli jos ymmärsin oikein niin vm. 86 W201:ssa on muuten sama kone kuin mun -83 W123:ssa, mutta siinä on hydrauliset venttiilinsäätimet? VAI onko se ihan samanlainen, kunhan on vain Pierburg ja kallistettu??
Niin, siis se on 190 (ei 190E)? Muuten kyllä näin pitäisi olla. Öljypohja, ilmanputsari, öljynsuodatin muistaakseni erilaisia. Ellei sitten juuri kaasutinversio w201:ssä pitänyt vanhempaa konetta mekaanisilla nostajilla???? Miksi selvität oletko vaihtamassa?
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2070
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

raul kirjoitti:
Jussi L. kirjoitti:Eli jos ymmärsin oikein niin vm. 86 W201:ssa on muuten sama kone kuin mun -83 W123:ssa, mutta siinä on hydrauliset venttiilinsäätimet? VAI onko se ihan samanlainen, kunhan on vain Pierburg ja kallistettu??
Niin, siis se on 190 (ei 190E)? Muuten kyllä näin pitäisi olla. Öljypohja, ilmanputsari, öljynsuodatin muistaakseni erilaisia. Miksi selvität oletko vaihtamassa?
Eiku kaveri osti sellaasen auton siis 190 -86, täytyi vain varmistaa asia, ku kone on muuten aivan samannäköinen, mutta joitain pieniä eroja oli päällepäin.. Ensi viikonloppuna olisi tarkoitus kuvata autoja ja laitella tuota meidän autokerhon sivua ja päivitelläkkin sitä sitten..
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

No, ainakin meikäläisellä oli 190 kaasarimallissa hydrauliset, so. automaattiset venttilinsäädöt.

Uskaltaisin väittää, että peruskoneet (ilman em. oheislaitteita ) ovat vaihtokelpoisia välillä W123/124/201?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
juuso
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 170
Liittynyt: Ma 23.06.2003 15:49

Nokka-akselit erilaisia

Viesti Kirjoittaja juuso »

En nyt tiedä juuri tässä tapauksessa: mutta näyttääpi joskus olevan, että samaa peruskonetta eri malleihin sovitettaessa vaihtuu samalla venttiilien ajoitus. Johtuisikohan eri mallien erilaisista imusarja/ pakosarjarakenteista- vai ,mistä?
Unelmilla on tapana toteutua...
Vastaa Viestiin