M102 valmistusaika??
M102 valmistusaika??
Kuinka kauan M102 moottoria valmistettiin?? W201 ja W124:ssa tuntuu olevan eri kaasutin kuin W123:ssa, mutta muuten sama mötti, onko totta??
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
W203 C200CDI automatic elegance -06
M102.980 (230 E) tuli huhtikuussa 1980
M102.920 (200) tuli elokuussa 1980.
Kaasuttimesta en osaa varmuutta sanoa näin äkkiseltään, mutta perusrakenteena M102-moottoria valmistettiin aina syyskuuhun 1992, W124-sarjan muodossa mallina 230E. Kaasutinhan poistui jo 80-luvun lopulla. Ruisku-M102:n korvasi tuolloin 1992 neliventtiilinen M111.
M102.920 (200) tuli elokuussa 1980.
Kaasuttimesta en osaa varmuutta sanoa näin äkkiseltään, mutta perusrakenteena M102-moottoria valmistettiin aina syyskuuhun 1992, W124-sarjan muodossa mallina 230E. Kaasutinhan poistui jo 80-luvun lopulla. Ruisku-M102:n korvasi tuolloin 1992 neliventtiilinen M111.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Käsittääkseni kaasareita tehtiin kahta rinnakkain. W123:ssa käytössä oli tuo Zenit-Stromberg (mm. Volvossa ja Saabissakin käytetty) ja W201:ssa käyttöön julkaistiin samalla "juuttuvakurkkuisella" periaateella pelaava Pierburg, joka on periaatteessa Stromberin "lisenssimalli". Muun muassa tietyt huolto-osat ovat samoja, oli kaasari sitten Pierburg tai Z-S.
Vanhassa vara kyllä parempi. Tuo Pierburg ehti aiheuttaa useitakin harmaita hiuksia meikäläiselle, Z-S taas pelaa kuin ihmisen mieli, oli sitten pakkasta tai hellekeli.
Vanhassa vara kyllä parempi. Tuo Pierburg ehti aiheuttaa useitakin harmaita hiuksia meikäläiselle, Z-S taas pelaa kuin ihmisen mieli, oli sitten pakkasta tai hellekeli.

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Pikkuhuomio. W123:n 2- ja 2,3-litrainen mottihan oli alunperin se "kiiltäväkantinen", oliko se nyt M110. Joka sitten korvattiin tuolla "mustakantisella" eli M102:lla. Ennen vuotta 1980 kyseessä oli 230 ilman E-kirjainta.raul kirjoitti:Aku P. ainakin osu naulan kantaan, mutta 230E:tä löytyy myös vm.1979.
W124 ja 1985 uudempien W201 m102:ssa ainakin ruiskukoneissa on hydraulinen venttiilien säätö ja muita pienempiä eroja. W123:ssahan kone esim on suorassa, muissa hieman kallistettuna. Jos nämä nyt oikein muistin.
PS. On se nyt väääähän kallistettu W123:ssakin, tuo M102 meinaan.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Eipä ole vastaan tullut 230 E:tä vuosimallia 1979. Moottori ainakin tuli vasta 1980, joten lienee ollut kyseessä kaasari-230 M115:lla?raul kirjoitti:Aku P. ainakin osu naulan kantaan, mutta 230E:tä löytyy myös vm.1979.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Tästä
Kyllä se on pojat niin, että ei passaa kinastella M102:n ensiesittelystä eikä varsinkaan siitä, onko venakopan kansi kiiltävä vaiko musta. Minä kun väitän, notta siinä ei ole koko kopan kantta ollenkaan. Katsokaa vaikka
http://www.230e.de/M102/video/M102_offe ... 30E.de.mpg

http://www.230e.de/M102/video/M102_offe ... 30E.de.mpg
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Niin, siis M115, ei M110. Voi perskeles tätä numerodementiaa ja unohtakaa se äskeinen arvaukseni.Timo L. kirjoitti:Eipä ole vastaan tullut 230 E:tä vuosimallia 1979. Moottori ainakin tuli vasta 1980, joten lienee ollut kyseessä kaasari-230 M115:lla?raul kirjoitti:Aku P. ainakin osu naulan kantaan, mutta 230E:tä löytyy myös vm.1979.

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Vuonna 1979 valmistettiin 37 kpl 230 E:tä M102.980 moottorilla. Mulla myös löytyy kyseiset moottorit kummatkin, sekä 2307 että 2299 kuutiosenttimetriset.
Konetta M102 kehiteltiin lähemmäs 10 vuotta ja sen suunnitteluun muistaakseni upposi 2 miljardia DM... Tehdas oli kuulemma tyytyväinen parantuneeseen polttoainetalouteen, josta paljolti kai kiittäminen puolipallonmuotoisia palotiloja. Eli sinäkin Timo, ajat toisin sanoen HEMILLÄ!
PS. edit harmi vaan että firman koneilla ei pysty tota Jukka N:n linkkaamaa videota tsiigamaan...
Konetta M102 kehiteltiin lähemmäs 10 vuotta ja sen suunnitteluun muistaakseni upposi 2 miljardia DM... Tehdas oli kuulemma tyytyväinen parantuneeseen polttoainetalouteen, josta paljolti kai kiittäminen puolipallonmuotoisia palotiloja. Eli sinäkin Timo, ajat toisin sanoen HEMILLÄ!

PS. edit harmi vaan että firman koneilla ei pysty tota Jukka N:n linkkaamaa videota tsiigamaan...
TUUURIA. Jos joku tehdas pukkaa kymmenientuhansien koneiden joukosta 37 yhdenlaista ja jollain vielä on yksi näistä, niin tuossa on jo tilasto-onneakin.raul kirjoitti:Vuonna 1979 valmistettiin 37 kpl 230 E:tä M102.980 moottorilla. Mulla myös löytyy kyseiset moottorit kummatkin, sekä 2307 että 2299 kuutiosenttimetriset.
...

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
No toi olisi kieltämättä aika tuuria! Tarkoitin, anteeksi epäselvyys, kuitenkin että löytyy vain M102 ja M115 koneet ylipäätään, joten jonkun verran tunnen koneiden eroja
, mutta voi lisäksi olla että ei tule vastaan vm 1979 230 E:tä koska sekin on varmaankin virallisesti vm 1980, mene ja tiedä. Kerran oli kyllä autopörssissä sellanen 79 myytävänä, mutta... Niissä nyt on niin usein virheitäkin.
Ou je, tämä menee vähän off topiciksi mutta toinen tuurijuttu voisi olla jos löytäisi jostain W126 500 SE AMG, eli sillä neliventtiilikannella... Ei taida olla montaa niitäkään tehty?


Ou je, tämä menee vähän off topiciksi mutta toinen tuurijuttu voisi olla jos löytäisi jostain W126 500 SE AMG, eli sillä neliventtiilikannella... Ei taida olla montaa niitäkään tehty?

OK, itse asiassa ajan kahdellakin hemillä, sillä sanoovat, jotta M110:ssakin olisi hemisfääri palotilassa... ne, ketkä tokassa miitissä pitivät paremmin korvia auki, selventäkööt...raul kirjoitti:. Eli sinäkin Timo, ajat toisin sanoen HEMILLÄ!![]()
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Niin, siis se on 190 (ei 190E)? Muuten kyllä näin pitäisi olla. Öljypohja, ilmanputsari, öljynsuodatin muistaakseni erilaisia. Ellei sitten juuri kaasutinversio w201:ssä pitänyt vanhempaa konetta mekaanisilla nostajilla???? Miksi selvität oletko vaihtamassa?Jussi L. kirjoitti:Eli jos ymmärsin oikein niin vm. 86 W201:ssa on muuten sama kone kuin mun -83 W123:ssa, mutta siinä on hydrauliset venttiilinsäätimet? VAI onko se ihan samanlainen, kunhan on vain Pierburg ja kallistettu??
Eiku kaveri osti sellaasen auton siis 190 -86, täytyi vain varmistaa asia, ku kone on muuten aivan samannäköinen, mutta joitain pieniä eroja oli päällepäin.. Ensi viikonloppuna olisi tarkoitus kuvata autoja ja laitella tuota meidän autokerhon sivua ja päivitelläkkin sitä sitten..raul kirjoitti:Niin, siis se on 190 (ei 190E)? Muuten kyllä näin pitäisi olla. Öljypohja, ilmanputsari, öljynsuodatin muistaakseni erilaisia. Miksi selvität oletko vaihtamassa?Jussi L. kirjoitti:Eli jos ymmärsin oikein niin vm. 86 W201:ssa on muuten sama kone kuin mun -83 W123:ssa, mutta siinä on hydrauliset venttiilinsäätimet? VAI onko se ihan samanlainen, kunhan on vain Pierburg ja kallistettu??
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
W203 C200CDI automatic elegance -06
No, ainakin meikäläisellä oli 190 kaasarimallissa hydrauliset, so. automaattiset venttilinsäädöt.
Uskaltaisin väittää, että peruskoneet (ilman em. oheislaitteita ) ovat vaihtokelpoisia välillä W123/124/201?
Uskaltaisin väittää, että peruskoneet (ilman em. oheislaitteita ) ovat vaihtokelpoisia välillä W123/124/201?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Nokka-akselit erilaisia
En nyt tiedä juuri tässä tapauksessa: mutta näyttääpi joskus olevan, että samaa peruskonetta eri malleihin sovitettaessa vaihtuu samalla venttiilien ajoitus. Johtuisikohan eri mallien erilaisista imusarja/ pakosarjarakenteista- vai ,mistä?
Unelmilla on tapana toteutua...