Sytytystulpat V8 koneisiin

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Sepsa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ti 26.08.2003 16:44
Paikkakunta: Helsinki

Sytytystulpat V8 koneisiin

Viesti Kirjoittaja Sepsa »

Osaako joku sanoa, että toimiiko nykyaikaiset monikärkitulpat myös
70 -luvun bensakoneissa, kuten 350 / 450 SLC?
Jos toimii, niin mitkä on mahd. hyödyt (ao. tulpat kalliimmat kuin tavalliset)? :?:
350 SLC-73
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Öh

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Vissiin ollaan moneen kertaan asiaa täällä puitu ja aika lailla todettu nuo monikärkivehkeet hyödyttömiksi. Itse laittaisin ihan normaalit kunnon tulpat, esim. NGK:t.
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Ei kokemusta v8 koneisiin sovittelusta enkä ihan tiedä viitsinkö kehottaa "kokeilemaan"... :lol: Yleensä sekä uusissa että vanhoissa mersuissa puola ei anna riittävästi tehoa, ja esim 124:n 300 E:ssä on aiheuttanut probleemia ja tulppia saa vaihtaa usein...

Omassa 230E:ssä kein problem ja siistinä ovat kärjet pysyneet, olen nimittäin ainakin 20tkm niillä sytytellyt.
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Monikärki

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Olen testannut sekä monikärki- että kärjettömiä ja jälkimmäisillä ei tehnyt mitään. Monikärkiset ovat OK mutten ole mitään eroa huomannut.

Jos v**uttaa vaihtaa tulppia koko ajan niin BOSCH Platinum on vaihtoväliltään jotakin 80 vai oliko se 100 tuhatta kilometriä. Ensiasennustulppina muistaakseni uusissa Bemareissa.

En tiedä miten Mersun kasissa mutta bemukan V-12 tulpat olivat niin hankalassa paikkaa että niitä ei vapaaehtoisesti kymppitonnin välein vaihdella... Jossakin jaguareissa joutuu kuulemma irroittamaan imusarjan että saa tulpat vaihdettua! :shock:

H

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Re: Monikärki

Viesti Kirjoittaja raul »

Henri Junkkala kirjoitti:En tiedä miten Mersun kasissa mutta bemukan V-12 tulpat olivat niin hankalassa paikkaa että niitä ei vapaaehtoisesti kymppitonnin välein vaihdella... Jossakin jaguareissa joutuu kuulemma irroittamaan imusarjan että saa tulpat vaihdettua! :shock:

H
Niin ja Caddyn v6:n joutuu vuorovälein nostaa ylös että saa nivelletyn tulpanavaimen jostain pakosarjan välistä paikoilleen...
Avatar
SEV8
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 25.03.2003 00:22
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja SEV8 »

Olen lukenut modernien tulppien olevan pelkästään haitaksi vanhemmissa moottoreissa. Yleensä aiheuttavat käyntihäiriöitä. Parasta on käyttää alunperin suositeltuja tulppia. Itse en missään tapauksessa laita muita tulppia kuin mitä tehdas suosittelee.
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Alkuperäinen on kait paras, tosin edellisen auton kanssa, s40 Volvo, lupaukset oli 75000km ja kesto tulpissa 5000km.. "Kestotesti" uusilla ngk platinium tulpilla jäi kesken, mut pitää kyl seurailla, auto sentään melkein suvussa viellä, tosin ei kukaan kait puhunnu, et pitikö sen auton olla vakio :roll:
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Re: Monikärki

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Henri Junkkala kirjoitti:Jossakin jaguareissa joutuu kuulemma irroittamaan imusarjan että saa tulpat vaihdettua! :shock:
Kuin myös Fordin V6:ssa.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Monikärki

Viesti Kirjoittaja Aku P »

kilpivar kirjoitti:
Henri Junkkala kirjoitti:Jossakin jaguareissa joutuu kuulemma irroittamaan imusarjan että saa tulpat vaihdettua! :shock:
Kuin myös Fordin V6:ssa.
No, eikös näillä uusilla jaggeilla ja Fordilla olekin melkoisesti yhteisiä palikoita... :!:

Alkuperäiseen kysymykseen vielä: itsellä on NGK:t M103:ssa, ihan "alkuperäisen" malliset, ja hyvinhän ne vielä 10 tkm välkyttyään pelaavat.
M102:ssa on Boschin kynttilät, joista voi sanoa vielä 15 tkm jälkeen samat sanat. Tuohon jälkimmäiseen kyllä vaihtaa tulppia ilokseen, mitä työn helppouteen tulee.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Jack
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 271
Liittynyt: Ke 12.11.2003 16:39

Re: Sytytystulpat V8 koneisiin

Viesti Kirjoittaja Jack »

Sepsa kirjoitti:Osaako joku sanoa, että toimiiko nykyaikaiset monikärkitulpat myös
70 -luvun bensakoneissa, kuten 350 / 450 SLC?
Jos toimii, niin mitkä on mahd. hyödyt (ao. tulpat kalliimmat kuin tavalliset)? :?:

Sanoisin että ei saa laittaa mitään monikärki tulppia.

homma toimii parhaiten kun otetaan se auton manuaali käteen, ja katsotaan kohdasta tulpat: mikä merkki ja mikä malli , ja laitetaan nimenomaan ne tulpat koneeseen.

ei boschin tai ngk:n _Vastaavia_ vaan nimenomaan ne tulpat mitkä tehdas on käskenyt sinne laittaa.
itse ajelen polkupyörällä :D
Avatar
jap75
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: To 08.04.2004 20:42
Paikkakunta: Laihia

no no no

Viesti Kirjoittaja jap75 »

mulla on tomonen 350 slc ja ostin fiksuna miehenä siihen monikärkitulpat enkä saanu sitä toimiin kunnolla niin tuttu mese korjaaja kysy onko vuonna 1972 ollut noin hienoja tulppia, no ei tuumasin. ja ostin siihen tavalliset tulpat ei oo ollut onkelmia sen jälkeen :D
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

No minulla on 450:ssä Boschin monikärkitulpat, eikä nuo ole mitenkään huonoilta tuntuneet. Käyntiin lähtee ja bensa palaa, tarviikos niitten muuta nyt erikseen tehdäkään.

Ainut mistä täytyy kertoa, on asia jota nämä vanhemmat (ja miksei myös uudemmatkin) V8 moottorit tarvitsevat, ovat termistä (lue: kuumuutta) kuormitusta aina sillointällöin.

Eli en tahdo yllyttää ylinopeuksiin, mutta ko. moottorit tarvitsevat kunnon rääkkäystä tasaisin väliajoin. Koska muuten ne rupeavat menemään liian karstaiseksi, ja silloin syntyy ns. jälkihehkuilmiö sytytystulpissa.
Silloin on aivan sama onko siinä tulpassa 0 vai 4 kärkeä.

Günther on aikoinaan suunnitellut niitä moottoreita käytettävän siellä autobahnalla 200 km/h tuntinopeuksia varten enämpikin. Kun täällä peräpohjolassa pitäisi keskustarallia vääntää huimalla 40 km/h vauhdilla. :)

Tukkoinen kasikone ei ota kierroksia niinhyvin kuin "puhdas" ja välttämättä pienillä, alle kolmentuhannen kierroksien käyntialueella ei edes jokainen sylinteri ole täysillä hommassa mukana, vaan pyörii siellä mukana ikäänkuin myötätunnosta. Sellaiset pienet 0-100 kiihdytykset ovat niin pieniä kuormia isoille moottoreille, että ne eivät ole moksiskaan, vaikka kolme pyttyä kahdeksasta jättäytyisi laiskottelemaan karstaisten olosuhteitten takia.

Tämä asia on varsinkin sangen todellinen 4.5, 6.3, 6.9 moottoreissa.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Tuon olen minäkin havainnut. Itselläni 450SLC saattoi jopa alkaa pätkimään tyhäkäynnillä kun kone oikein karstoittui. Reippaampi maantieajo todella piristää noita vanhempia koneita. Pidemmän kaupunkipyörittelyn jälkeen auto ei oikein saavuttanut huippunopeuttaan, mutta kun sillä vähän pitempää sitä kokeili, niin kulkupuoli parani huomattavasti ja tyhjäkäynti muuttui todella tasaiseksi.

Talvi oli tuolle autolle hankalaa aikaa, sitä kun ei mitenkään pystynyt kuormittamaan moneen kukauteen siten että karsta olisi palanut pois. Kylmäkäynnistyksen ja kaupunkiajon takia moottori vielä karstoittui normaalia enemmän, niin autolla ajaminen alkoi tuntua suorastaan turhauttavalta. Sen jälkeen en ole omistanut bensa-autoa talvella.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Perttu K kirjoitti: Sen jälkeen en ole omistanut bensa-autoa talvella.
Kyllähän bensa-auto käy talvellakin aivan sopuisasti. Moottorin pitää olla vaan sopivan kokoinen, joku parilitrainen nelikko ajaa (jopa liiankin hyvin) tavallisen kaupunkiajelun tarpeet, vaikka kasimoottorin äänet puuttuisikin.

Ja jos oltaisiin TOSI realistejä, niin Peugeotilla oli tämä 10...mikä lie se loppu numero ollutkaan, jonka välityssuhteet on rakennettu niin, että satasen ajossa mylly huutaa vajaata viittätonnia. Sellaista kirkujaa ei edes normaaliajossa saa kovinkaan karstaiseksi. :lol:
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Vastaa Viestiin