M110 lohko

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Pyra
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: To 30.10.2003 11:56
Paikkakunta: Loppi

M110 lohko

Viesti Kirjoittaja Pyra »

Onkos foorumilla kokemusta ko. koneen remontista. "Ohjekirjan" mukaan lohkossa olevat 2 kpl öljykanavien sulkukuulaa voidaan lyödä pois (halk.13mm,pit 700mm) putsauksen vuoksi ja lyödä taas takaisin kanavien putsauksen jälkeen.Ohjeessa sanotaan että mikäli öljyvuotoa on havaittavissa voidaan kuulat korvata tiivisteruuvilla+alumiiniprikalla,kunhan tekee kierteet reikiin. Eli kandeeko suorilla tehdä noi kierteet lohkon ollessa irti :?:
SEKKIMIES

ex. MB W123 280E -80
ex. MB W123 300D -81
ex. MB W126 280S -81
ex. MB W126 280SE -82
ex. MB W126 500SEC -81
ex. MBW202 200D -95
MB W126 500SEC -83
Toyota Corolla Verso DCat-06
Volvo V40 -02
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Onkohan tuolla mitään tarpeellista tietoa? http://mb.braingears.com/123_DISK1/prog ... e_80_e.htm
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
E300TD
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 370
Liittynyt: Ma 28.02.2005 20:11
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: M110 lohko

Viesti Kirjoittaja E300TD »

Pyra kirjoitti:Onkos foorumilla kokemusta ko. koneen remontista. "Ohjekirjan" mukaan lohkossa olevat 2 kpl öljykanavien sulkukuulaa voidaan lyödä pois (halk.13mm,pit 700mm) putsauksen vuoksi ja lyödä taas takaisin kanavien putsauksen jälkeen.Ohjeessa sanotaan että mikäli öljyvuotoa on havaittavissa voidaan kuulat korvata tiivisteruuvilla+alumiiniprikalla,kunhan tekee kierteet reikiin. Eli kandeeko suorilla tehdä noi kierteet lohkon ollessa irti :?:
Mulla on tällä hetkellä juuri vastaava kone remontissa. (OM110, W126 280 SE) Olen kuvannut kaikki remontin vaiheet, eli jos tulee kasauksessa ongelmia, niin voin lähettää kuvia.

Suoraa sanoen en ole kyllä ikinä moisesta jutusta kuullut....
Pyra
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: To 30.10.2003 11:56
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja Pyra »

Sivonen kirjoitti:Onkohan tuolla mitään tarpeellista tietoa? http://mb.braingears.com/123_DISK1/prog ... e_80_e.htm
Niin tuota "ohjekirjaa" olen juuri lukenut. Eli kysymys kuuluu, jos noi kuulat uudelleen asennettuna vuotaa, pitääkö kone repiä taas irti vai kandeeko suoraan laittaa nuo kierteet kuten ohjeessa sanotaan :?:

E300TD, kyllähän nuo öljykanavat kandee rassata jollain kun ne ei missään pesukoneessa puhistu :?:
SEKKIMIES

ex. MB W123 280E -80
ex. MB W123 300D -81
ex. MB W126 280S -81
ex. MB W126 280SE -82
ex. MB W126 500SEC -81
ex. MBW202 200D -95
MB W126 500SEC -83
Toyota Corolla Verso DCat-06
Volvo V40 -02
Avatar
E300TD
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 370
Liittynyt: Ma 28.02.2005 20:11
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja E300TD »

Siihen on olemassa omat aineet. Laitetaan aineet jostain öljykanavasta sisälle ja annetaan vakuttaa yön yli. Lopuksi puhdistetaan paineilmalla.... Nämä on taas kyllä niitä kuuluisia mömmöjä, jotka tekevät moottoristasi kuin uuden!!! Mutta silti jotenkin uskon tähän aineeseen, jota en nyt nimeltä pysty mainitsemaan, kun en muista sitä....

Kerro enemmä tuosta jutusta. Huomenna pitäis laittaa kansi kiinni, tai siis kannet. Siinä vaiheessa mennään. Onkohan jo myöhästä tehdä toi juttu, ihan niinkun varmuuden vuoksi? Mistä ja miten?
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Uudemmissa koneissa on myös ihan sama homma. Itse tein juuri eilen vastoin saamiani ohjeita. Viisaammat neuvoivat tekemään suosiolla kierteet ja vääntämään lukitteen kanssa tulpat kanavan päihin. Kun ei tulppia oikein saanut mistään muualta kuin veholta, eikä M16 ja M18 kierrepakkojakaan ollut niin oikaisin ja iskin veholta hakemani uudet kuulat lukitteen kanssa niihin reikiin. Ainakin vielä tässä vaiheessa usko tiiviyteen on kova. Saa nähdä miten käy.

EDIT:

Omassani ne kuulat oli ainakin erikokoisia ( 15mm ja 17mm). Pienempi kuula lähti sisäänpäin ja kun pitkällä tampilla iski sen rei'än läpi niin molemmat kuulat lensivät ulos toisesta päästä.
Viimeksi muokannut Perttu K, La 12.03.2005 00:34. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

toinen kuulista täytyy vetää pois reiästään. hitsata kiinni joku vetoa kestävä koukku ja vetovasaralla nykäistä pois. toisen saa sitten lyötyä öljykanavaa pitkin pois. kannattaa suosiolla laittaa kierteillä kiinni olevat tulpat. noita kuulia ei ole tarkoitettu uudelleen käytettäviksi.
Pyra
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: To 30.10.2003 11:56
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja Pyra »

Tuolla yo. linkin alla on ohje kuulien poislyömisestä. Siis M110 alla ja sieltä 01-130. Ohjeessa sanotaan että vaurioitumatonta kuulaa voidaan käyttää useamman kerran.
Kannessahan on myös nuo öljykanavat ruuvilla torpattuna, nuo kandee kanssa avata ja kanavat puhdistaa.
Itelläni on remontti siinä vaiheessa että nokkakehto/kansi ja muut oheislaitteet on irti. Pesin kaikki osat alustavasti löpöllä ja vien ne myöhemmin kaverin Teijoon lopulliseen pesuun.
Kandeeko lohko nostaa autom. laatikon kanssa pois vai saako lohkon helposti irti laatikosta paikallaan-> jotain erityistyökaluja, vaiko vaan laatikon ruuvit irti ?
Olis kuviakin rojektista kun tietäis miten niitä tänne saa....
SEKKIMIES

ex. MB W123 280E -80
ex. MB W123 300D -81
ex. MB W126 280S -81
ex. MB W126 280SE -82
ex. MB W126 500SEC -81
ex. MBW202 200D -95
MB W126 500SEC -83
Toyota Corolla Verso DCat-06
Volvo V40 -02
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

ite olen ottanut koneen aina pois ilman vaihdelaatikoa. turbiini vain "kuuleman" mukaan pitää irrottaa koneesta niin että se jää vaihtesitoon kiinni. ite olen kyllä ottanut sen jok kerta koneen mukana pois.
Vastaa Viestiin