M110 koneen teknisiä tietoja & mittoja ?
M110 koneen teknisiä tietoja & mittoja ?
-Imu- ja pakokanavien pituus
-Keinuvipujen suhdeluku
(-Vetolevyn paino ja halkaisija)
Hyviä arvioita otetaan vastaan, jos tarkkoja lukemia ei löydy.
edit: nämä jo selvillä
-Männänrenkaiden lkm 3
-Imu- ja pakokanavien halkaisija 40mm / 37mm
-Runkolaakerien halkaisija ja leveys noin 2"/1"
-Nokan laakerien lkm, halkaisija, ja leveys 9kpl / 50mm / 16.5mm
KK pituus 130,05-131,95mm keskeltä keskelle.
KK yläsilmän poraus 26,000-26,021
KK yläs. sisähalk. 23,007-23,013
Lev 27,857-27,890
-Imusarjan kanavien pituus 12"
-Kaasuläpän koko noin 62mm
-Keinuvipujen suhdeluku
(-Vetolevyn paino ja halkaisija)
Hyviä arvioita otetaan vastaan, jos tarkkoja lukemia ei löydy.
edit: nämä jo selvillä
-Männänrenkaiden lkm 3
-Imu- ja pakokanavien halkaisija 40mm / 37mm
-Runkolaakerien halkaisija ja leveys noin 2"/1"
-Nokan laakerien lkm, halkaisija, ja leveys 9kpl / 50mm / 16.5mm
KK pituus 130,05-131,95mm keskeltä keskelle.
KK yläsilmän poraus 26,000-26,021
KK yläs. sisähalk. 23,007-23,013
Lev 27,857-27,890
-Imusarjan kanavien pituus 12"
-Kaasuläpän koko noin 62mm
Viimeksi muokannut Sivonen, Pe 18.03.2005 12:45. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
euron mauserilla mitattuna d-jetronik mallisesta kannesta mitattuna imu 40mm ja pako 37mm. Imusarjan laippaa varten tekemiä piirrustuksiani varten olin mitannut kaasarimallin kannesta 38,5mm. Mitathan on tietysti aivan siitä imu/pakosarjan suulta mitatut.Imu- ja pakokanavien halkaisija
Nyt tuleekin niin uskomatonta mutua ettei ennenähty. mittailin sillä muovisella mauserilla että venttiilinvarrenpää olis 42mm päässä keinun kuulasta, kun taas nokkaakselin "nostokohta" noin 33mm päässä. Imupuolelta bytheway Onkohan sama toisella puolen?:roll:Keinuvipujen suhdeluku
Tuossa kannessa on nuita reikiä, vaikkahan olis joka nokan välis laakeripinta, mutta nokan puolesta pakopuolella 5/imupuolella 4. laakerikohdan halkaisija nokasta mitattuna on.. näköjään vaihteleva imunokassa suurempi tai yhtäsuuri kuin 50mm, laakeripinnan leveys n 16-17mm näyttää leveyskin hiukan vaihtelevan.Nokan laakerien lkm, halkaisija, ja leveys
edit: maksimi halkaisija mitattu pakonokasta taaimmainen 54mm
2*32mm(surkeilla n.22mm kurkuilla) + progressiiviset 2*54mm.Kaasuläpän koko
Viimeksi muokannut Heikki H., Ke 16.03.2005 23:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Millaisia muutoksia olet moottorille suunnitellut? Ilmeisesti sen peltisarjan valmistat mistä oli joskus juttua? Onko alakerrassa paljon asioita mitä olet ajatellu muuttaa?
Itsellä oli ajatuksena ottaa kampiakselin pästä se suuri värinänvaimennin (vai mikä onkaan) pois. Si jos tasapainotuttas kampiakselin vauhtipyörän kanssa niin vois saada kierros herkkyyttä ilman et tarvis muuta keventää. Oliskohan tommosessa mitään järkee?
Itsellä oli ajatuksena ottaa kampiakselin pästä se suuri värinänvaimennin (vai mikä onkaan) pois. Si jos tasapainotuttas kampiakselin vauhtipyörän kanssa niin vois saada kierros herkkyyttä ilman et tarvis muuta keventää. Oliskohan tommosessa mitään järkee?
Esson baari juttuina olen kuullut huhuttavan että kampiakselin päässä olevan varähtelyjen tasaaja tehokkaasti estäisi kampiakselin katkeamiset, mahtaakohan pitää paikkaansa? syynä ovat mukamas jotkin jonninjoutavat massavoimat, mahtaa olla vähän sama kuin uskoisi joulupukkiin.
Eihän suaras kuutoses sellaisia pitämän olla edes (bocsh att s.442 6.painos).
Mä olen kaavaillut tuohon omaan autoon juurikin tuota d-jet mallin kantta. Kaasuläppätoteutus tulee todennäköisesti olemaan "yksityinen juoksija" tyyppinen ratkaisu eli 3 addhea. Kurkku/venturin tilalla nailonista oleva holkki jonka sisähalkaisija saman suuruinen kuin läpän eli 40mm. Suuttimien aukiololaskurista ei vielä ole tietoa.

Mä olen kaavaillut tuohon omaan autoon juurikin tuota d-jet mallin kantta. Kaasuläppätoteutus tulee todennäköisesti olemaan "yksityinen juoksija" tyyppinen ratkaisu eli 3 addhea. Kurkku/venturin tilalla nailonista oleva holkki jonka sisähalkaisija saman suuruinen kuin läpän eli 40mm. Suuttimien aukiololaskurista ei vielä ole tietoa.
-
- Asiantuntija
- Viestit: 713
- Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
- Paikkakunta: Se rennompi voorumi...
Äiku vääntövärähtelytpäs, niitähän on kutosessakin kun vuoron perään aina yksi kiertokanki tökkää kammenkaulaa alaspäin. Jättäisin värähtelynvaimentimen suosiolla paikalleen. (Kevyeksi iltalukemiseksi suosittelen Jorma Pitkänen, Polttomoottoritekniikan perusteet Moottorin kampiliike, vääntömomentti, pyörimisnopeuden tasaisuus ja vääntövärähtelyt, sivulla 120 on hyvä kuva vääntövärähtelyn vaimentimen vaikutuksesta 6-syl nelitahtimoottorissa) Boschin att:n sivulla 446 on myös vähän vääntövärähtelyistä.Heikki H. kirjoitti:Esson baari juttuina olen kuullut huhuttavan että kampiakselin päässä olevan varähtelyjen tasaaja tehokkaasti estäisi kampiakselin katkeamiset, mahtaakohan pitää paikkaansa? syynä ovat mukamas jotkin jonninjoutavat massavoimat, mahtaa olla vähän sama kuin uskoisi joulupukkiin.Eihän suaras kuutoses sellaisia pitämän olla edes (bocsh att s.442 6.painos).
So long, and thanks for all the fish
No niin, tässähän alkaa kaikki olennainen olla kasassa, paitsi imu- sekä pakokanavien pituus (tuuman tarkkuudella riittää). Imusarajan pääsen mittailemaan kun kaivelen semmoisen tallista kesärenkaiden ja polkupyörien alta. Vetolevyn painoksi voi laittaa "stock flywheel". Jälleen kiitos vastanneille.
Keinujen suhdeluvun tarvitsen tarkasti, jotta tiedän nokan noston. Triviatietoa, joka ei vaikuta laskelmiin - venttiilien aukeama on tiedossa.
-Kanteen pieni avarrus sekä laskeminen ja venttiilien kulmaus
-Nokkiin noin 15-20 astetta lisää
-Imusarjaa lyhyemmäksi
-6-2-1 peltisarja
-Pakoputkisto
Tarkemmat tiedot sitten kun saan laskettua.
Keinujen suhdeluvun tarvitsen tarkasti, jotta tiedän nokan noston. Triviatietoa, joka ei vaikuta laskelmiin - venttiilien aukeama on tiedossa.
Kansi, nokat, imu- ja pakosarjat uusiksi. Alakerralle tarkistus, ei muutoksia. Kierrostenrajoitin 6500rpm.Petehri kirjoitti:Millaisia muutoksia olet moottorille suunnitellut? Ilmeisesti sen peltisarjan valmistat mistä oli joskus juttua? Onko alakerrassa paljon asioita mitä olet ajatellu muuttaa?
-Kanteen pieni avarrus sekä laskeminen ja venttiilien kulmaus
-Nokkiin noin 15-20 astetta lisää
-Imusarjaa lyhyemmäksi
-6-2-1 peltisarja
-Pakoputkisto
Tarkemmat tiedot sitten kun saan laskettua.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Jaahas....melko samallaiset muutokset mitä itselle olen kaavaillut! Missäs nokat olet ajatellut teettäväsi?Maurillako?
Olisiko kiinnostusta jos tehtäisiin kerralla 2 pakosarjaa kun toinen tulisi siinä melkein samalla vaivalla. Itse ainakin pystyisin sellaisen vääntämään ja olisin tietysti kiinnostunut sinun tekemäsikin ostamaan jos vaan viitsisit toisen vääntäää!?
Paljonko aijot kannesta ottaa pois? Itsellä oli ajatus jos laskisi lohkosta kun siinä olisi hyvin varaa jos laittaa vakio kansipahvilla.
Olisiko kiinnostusta jos tehtäisiin kerralla 2 pakosarjaa kun toinen tulisi siinä melkein samalla vaivalla. Itse ainakin pystyisin sellaisen vääntämään ja olisin tietysti kiinnostunut sinun tekemäsikin ostamaan jos vaan viitsisit toisen vääntäää!?
Paljonko aijot kannesta ottaa pois? Itsellä oli ajatus jos laskisi lohkosta kun siinä olisi hyvin varaa jos laittaa vakio kansipahvilla.
Käyn penkissä rempan jälkeen. Vakiotehot on tiedossa, niin mitäs sitä mittailemaan.
Mauri tekee nokat.
Pakosarja on jo tilattu. Se tulee minulle sokkona hitsattuna raakaversiona, eli ei ole järkeä ottaa kahta. Eikä kyllä mahdollisuuttakaan.
Puristussuhteeksi 9,5.
Tuon paremmin en osaa vielä kertoa. Pitää laskeskella ensin.
Mauri tekee nokat.
Pakosarja on jo tilattu. Se tulee minulle sokkona hitsattuna raakaversiona, eli ei ole järkeä ottaa kahta. Eikä kyllä mahdollisuuttakaan.
Puristussuhteeksi 9,5.
Tuon paremmin en osaa vielä kertoa. Pitää laskeskella ensin.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
-
- Asiantuntija
- Viestit: 713
- Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
- Paikkakunta: Se rennompi voorumi...
No ainahan on mukava tietää se todellinen lähtökohta ja nähdä muutosten vaikutus. Mittaukset tietysti samassa dynossa. Tuskin se dyno kuitenkaan näyttää tarkalleen 185hv moottoritehoa ennen muutoksia. Esim monen chip-virityksen +15 hv perustuu valmistajan varovaiseen tehoilmoitukseen, vakionakin dynossa voi tulla +10 hv valmistajan ilmoitukseen verrattuna.Sivonen kirjoitti:Vakiotehot on tiedossa, niin mitäs sitä mittailemaan.
So long, and thanks for all the fish
Jos koneeseen tehtyjen muutoksien vaikutuksen haluaisi paperille, niin pitäisi ensin rempata kone hyvään vakiokuntoon ja mitata tehot. Sitten taas kone levälleen ja uusilla osilla nippuun, ja taas dynolle. Ei maksa vaivaa.
Nykyisessä kunnossa tehot liikkunevat taunuksen samankokoisen koneen lukemissa.
Nykyisessä kunnossa tehot liikkunevat taunuksen samankokoisen koneen lukemissa.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Petehri
En ole vielä soitellut, asia tulee vasta kesällä ajankohtaiseksi kun pääsee pihalla ropaamaan konetta - omaa tallia kun ei ole.
Niin, paljonkos sulla maksoi nokat, ja mitä muutoksia niihin tuli (asteet ja nosto)?
Satutko tietämään paljonko vakionokassa on nostoa? Enkä tarkoita sitä mittaa mitä venttiili aukeaa (.381" / .385"), vaan minkä korkuinen patti siinä nenäkepukassa on.
En ole vielä soitellut, asia tulee vasta kesällä ajankohtaiseksi kun pääsee pihalla ropaamaan konetta - omaa tallia kun ei ole.
Niin, paljonkos sulla maksoi nokat, ja mitä muutoksia niihin tuli (asteet ja nosto)?
Satutko tietämään paljonko vakionokassa on nostoa? Enkä tarkoita sitä mittaa mitä venttiili aukeaa (.381" / .385"), vaan minkä korkuinen patti siinä nenäkepukassa on.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]